Έντυπη Έκδοση

ΔΥΟ ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΚΟ ΣΑΝΕΛ

Παριζιάνικο σικ και αντισημιτισμός

Στον αστερισμό της Κοκό Σανέλ βρισκόμαστε όλοι εδώ και μήνες. Οχι άδικα, αν σκεφτεί κανείς ότι γυρίστηκαν ταυτόχρονα δύο ταινίες εμπνευσμένες από τη Γαλλίδα σχεδιάστρια μόδας. Η μία μάλιστα, «Coco avant Chanel» («Η Κοκό πριν τη Σανέλ») της Αν Φοντέν, με πρωταγωνίστρια την Οντρέ Τοτού («Αμελί»), έχει ήδη σκίσει στη Γαλλία, ενώ άρχισε πολύ καλά η ευρωπαϊκή προβολή της (οι Εγγλέζοι λάτρεψαν την Οντρέ Τοτού).

Η ελληνικής καταγωγής Αννα Μουγκλαλίς, που εδώ και έξι χρόνια λανσάρει και τα προϊόντα του οίκου Σανέλ, υποδύεται την Κοκό στην ταινία «Σανέλ και Στραβίνσκι» Η ελληνικής καταγωγής Αννα Μουγκλαλίς, που εδώ και έξι χρόνια λανσάρει και τα προϊόντα του οίκου Σανέλ, υποδύεται την Κοκό στην ταινία «Σανέλ και Στραβίνσκι» Υπάρχει ακόμα μια ταινία, η «Coco Chanel et Igor Stravinsky» («Η Κοκό Σανέλ, και ο Ιγκόρ Στραβίνσκι») του Ζαν Κουνέν με την Ελληνογαλλίδα Αννα Μουγκλαλίς στον ρόλο της Σανέλ. Θα τις δούμε και τις δύο στις ελληνικές αίθουσες τη χειμερινή σεζόν. Αν λάβει κανείς υπόψη και την τηλεοπτική σειρά «Κοκό Σανέλ», που χάρισε φέτος στη Σίρλεϊ ΜακΛέιν μια Χρυσή Σφαίρα... το κακό έχει παραγίνει.

Γιατί τόσο... μποτιλιάρισμα από υψηλή ραπτική; Ισως λόγω των γενεθλίων του διάσημου οίκου, που έκλεισε φέτος τα 100 χρόνια του. Το 1909 η Κοκό έφτιαξε το πρώτο της ατελιέ σε μια γκαρσονιέρα. Τον αμέσως επόμενο χρόνο άνοιξε την πρώτη της μπουτίκ στον δρόμο Γκαμπόν. Η ιστορική μάλιστα μπουτίκ άνοιξε τις πόρτες της στις δύο ταινίες και πραγματοποιήθηκαν εκεί γυρίσματα. Ο Καρλ Λάγκερφελντ -υπεύθυνος πλέον του οίκου μόδας- έραψε φορέματα ειδικά για τις δύο πρωταγωνίστριες, ενώ μοντέλα του οίκου χρησιμοποιήθηκαν από την Αν Φοντέν για μια επίδειξη μόδας, στις τελευταίες σκηνές της ταινίας της.

Σε περίοδο οικονομικής κρίσης, από την οποία προφανώς δεν γλιτώνει η υψηλή ραπτική, δεν θα μπορούσε να γίνει καλύτερη διαφήμιση. Οι υπεύθυνοι του οίκου ίσως τρίβουν κιόλας τα χέρια τους, ποντάροντας στο να βοηθήσουν οι ταινίες να ξεπουλήσουν πανάκριβα συνολάκια και αξεσουάρ που θα έχουν λανσαριστεί στη μεγάλη οθόνη.

Ισως να γλυκάθηκε ο γαλλικός κινηματογράφος από την τεράστια επιτυχία της «Ζωής σαν τριαντάφυλλο» για την Εντίθ Πιάφ και θέλησε να επαναλάβει το πείραμα. Η ζωή άλλωστε της Σανέλ προσφέρεται σαν τέλειο παραμύθι: ένα νόθο παιδί εγκαταλείπεται στο ορφανοτροφείο, όπου μαθαίνει ραπτική από τις καλόγριες και δεν αργεί να γίνει... η σταρ της γαλλικής μόδας, που τρύπωσε στα πιο διάσημα σαλόνια, απελευθέρωσε τις γυναίκες από τους κορσέδες, λάνσαρε τα μικρά μαύρα φορέματα, τις χαρακτηριστικές τσάντες καπιτονέ και ούτω καθεξής.

Η Οντρέ Τοτού στην ταινία της Ανν Φοντέν «Coco avant Chanel» ερμηνεύει τη διάσημη σχεδιάστρια στα πρώτα της βήματα, από τη φτώχεια στην υψηλή κοινωνία Η Οντρέ Τοτού στην ταινία της Ανν Φοντέν «Coco avant Chanel» ερμηνεύει τη διάσημη σχεδιάστρια στα πρώτα της βήματα, από τη φτώχεια στην υψηλή κοινωνία Οι δύο ταινίες πάντως έχουν διαφορετική θεματική. Το «Η Κοκό Σανέλ και ο Ιγκόρ Στραβίνσκι» επικεντρώνει στον έρωτά της με τον συνθέτη, την περίοδο που αυτός συνθέτει τη «Συμφωνία για πνευστά» και εκείνη δημιουργεί το άρωμα Νο5.

«Η Κοκό πριν τη Σανέλ» αναφέρεται στα πρώτα της χρόνια, τότε που λεγόταν Γκαμπριέλ Σανέλ, είχε το παρατσούκλι «Κοκό» και προσπαθούσε ανεπιτυχώς να κάνει καριέρα τραγουδίστριας. Η ταινία παρακολουθεί την πορεία της από τη φτώχεια στην υψηλή κοινωνία, από τα πρώτα καπέλα που έφτιαξε μέχρι τις πρώτες επιδείξεις μόδας και μετά... στοπ.

Διότι υπάρχει μια σκοτεινή περίοδος της ζωής της, που αποσιωπάται: η σχέση της με έναν αξιωματικό των ναζί, τον Χανς Γκίντερ φον Ντίνκλαγκε, που αναπτύχθηκε την περίοδο της Κατοχής και φιλοξενήθηκε στο παρισινό ξενοδοχείο «Ριτζ». Η ταινία «Η Κοκό πριν τη Σανέλ» συνέπεσε και με την έκδοση του βιβλίου «Annees erotiques» (Ερωτικά χρόνια) του ιστορικού Πατρίκ Μπιισόν. Πρόκειται για μια μελέτη της σεξουαλικής ζωής στο Παρίσι κατά την περίοδο της Κατοχής 1940-1945. Μιλάει για τις Γαλλίδες πόρνες που σχετίζονταν με τους ναζί, τις νεαρές Γαλλίδες που ερωτεύονταν αξιωματικούς, αλλά και για διάσημες γυναίκες της καλλιτεχνικής ελίτ που έμπλεξαν με ναζί. Ανάμεσά τους η Σανέλ αλλά και η ηθοποιός Αρλετί, πρωταγωνίστρια του «Les enfants du paradis».

Για τον συγγραφέα του βιβλίου το θέμα παραμένει ταμπού, μια οργανωμένη «μαζική αμνησία». Θεωρεί ότι αποκλείεται να δούμε μια τέτοια ιστορία στο γαλλικό σινεμά για τουλάχιστον μία δεκαετία ακόμη. Τους λόγους εξηγεί ο ίδιος: «Η Κοκό Σανέλ ή η ηθοποιός Αρλετί υπήρξαν η προσωποποίηση των γαλλικών αξιών: του θράσους, της ελευθερίας και, στην περίπτωση της Σανέλ, της κομψότητας. Η καθεμία, με τον δικό της τρόπο, αποτελούσε ένα πρότυπο. Το γεγονός ότι μπορούσαν να ερωτευτούν τον κατακτητή δεν ήταν απλώς ανόμημα, αλλά έβλαπτε την εθνική συνείδηση. Αυτές οι γυναίκες ήταν κομμάτι της γαλλικής εθνικής κληρονομιάς. Οσον αφορά την περίπτωση της Σανέλ, η υψηλή ραπτική και η μόδα ήταν πιο σημαντικές εκείνη την εποχή απ' ό,τι τώρα».

Αναφέρει μάλιστα ότι η διάσημη σχεδιάστρια προσπάθησε -χωρίς να το καταφέρει- να εκμεταλλευτεί ένα νόμο που απαγόρευε στους Εβραίους να έχουν στην ιδιοκτησία τους επιχειρήσεις, προκειμένου να καρπωθεί η ίδια τον έλεγχο της επιχείρησης αρωμάτων που διηύθυνε τότε η οικογένεια Βερτχάιμερ. Κατά τη διάρκεια της απελυθέρωσης, μετακόμισε στην Ελβετία, γλιτώνοντας έτσι μια πιθανή τιμωρία.

Φυσικά οι Γάλλοι σχολιαστές καθόλου δεν διαμαρτυρήθηκαν για την αποσιώπηση της μελανής περιόδου της ζωής της Γαλλίδας σχεδιάστριας. Ισα ίσα είναι πολύ περήφανοι για τις δύο ταινίες που αναμένεται να κόψουν εισιτήρια διεθνώς. Η ταμπέλα της «ανένδοτης αντισημίτισσας», όπως τη χαρακτήρισε η Κάρμεν Καλίλ σε μια πρόσφατη έρευνα που έκανε για τη συνεργασία Γάλλων με τον κατακτητή, καθόλου δεν θα εξυπηρετούσε ένα καλό μάρκετινγκ. *

Info

«Η Κοκό πριν τη Σανέλ» της Ανν Φοντέν, με την Οντρέ Τοτού και τον Αλεσάντρο Νιβόλα

«Η Κοκό Σανέλ και ο Ιγκόρ Στραβίνσκι» του Ζαν Κουνέν, με την Αννα Μουγκλαλίς και τον Μαντς Μίκελσεν

«1940-1945, Annees Erotiques: Vichy ou les infortunes de la vertu» του Πατρίκ Μπιισόν, εκδόσεις Albin Michel

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εκθεση
Ο αγιογράφος Γουόρχολ μπαίνει στο Βυζαντινό Μουσείο
Λογοτεχνία
Θα ζήσουμε κι εδώ την μπολανιομανία;
Συνέντευξη: Lolek
Η μόνη μουσική σκηνή που υπάρχει είναι... των ματαιόδοξων
Συνέντευξη: Νικαίτη Κοντούρη
«Οι δικές μου «Τρωάδες» έχουν όνομα και ιστορία»
Κριτική κινηματογράφου
Στον καναπέ του ψυχιάτρου...
Κοκό Σανέλ
Παριζιάνικο σικ και αντισημιτισμός
Μουσεία
Ταιριαστό μουσείο για τη Νικόπολη
Τηλεόραση
Στα κουλουάρ του Βερολίνου
Εκτός American Idol η Αμπντούλ
Ψηφιακά ταξίδια
«Οι άλλοι»