Έντυπη Έκδοση

Η Αναζήτηση του Στίβεν Αντωνάκος στην Ελευσίνα

«Δεν μπλέκω τις πολιτικές πεποιθήσεις με την τέχνη»

Ποτέ δεν περίμενε ο Στίβεν Αντωνάκος ότι θα τον προσκαλούσαν να δημιουργήσει και να εγκαταστήσει έργο του σε ένα κατεστραμμένο, μισογκρεμισμένο κτήριο. Κι όμως ο 85χρονος διεθνής εικαστικός όταν είδε για πρώτη φορά το παλαιό Ελαιουργείο στην Ελευσίνα έμεινε άφωνος. Η πρόκληση που του πρόσφερε το πρωτόγνωρο γι' αυτόν αρχιτεκτονικό κουφάρι του 1875 ήταν τεράστια.

Ο Στ. Αντωνάκος Ο Στ. Αντωνάκος Ο Αμερικανός καλλιτέχνης, ελληνικής καταγωγής, έχει καταξιωθεί σε όλο τον κόσμο δημιουργώντας περισσότερα από 45 μεγάλης κλίμακας έργα σε εξωτερικούς αλλά και εσωτερικούς δημόσιους χώρους από την Αμερική και την Ευρώπη μέχρι την Ιαπωνία και το Ισραήλ. Σύγχρονες πτέρυγες πανεπιστημίων, μοντέρνα κτήρια πολυεθνικών εταιρειών, μουσεία, αεροδρόμια, ολοκαίνουργιοι σταθμοί του Μετρό (όπως ο δικός μας σταθμός στους Αμπελόκηπους) παίζουν συνήθως τον «καμβά» για τα εντυπωσιακά, αφαιρετικά και μινιμαλιστικά του έργα από νέον.

Η Ελευσίνα επομένως ήταν ένας τελείως διαφορετικός «καμβάς», τον οποίο αγάπησε όμως αμέσως. «Η ενέργειά της με ενθουσίασε, η αρχιτεκτονική, ο χώρος, η γεωμετρία! Καθώς περπατούσα, ανακάλυψα σημεία των κτηρίων που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω και αμέσως μου ήρθαν ιδέες. Συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να δουλέψω με έναν τελείως διαφορετικό τρόπο ύστερα από πολλά χρόνια», μας εξήγησε πριν από λίγες μέρες, όταν βρέθηκε στην Αθήνα με τη σύζυγό του Ναόμι Σπέκτορ-Αντωνάκος για το στήσιμο του έργου.

Το έργο, που τιτλοφορείται «The search» («Η αναζήτηση»), είναι ήδη έτοιμο. Θα πρέπει να περιμένουμε όμως μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου, οπότε και θα εγκαινιαστεί (παρουσία του καλλιτέχνη) στο πλαίσιο του Φεστιβάλ των Αισχυλείων που διοργανώνει κάθε χρόνο ο Δήμος της Ελευσίνας.

Από το '60

Ο Αντωνάκος συγκαταλέγεται στους κορυφαίους light artists (καλλιτέχνες που δημιουργούν χρησιμοποιώντας το τεχνητό φως). Δουλεύει με το νέον ήδη από την αρχή της δεκαετίας του '60. Χρησιμοποιώντας ένα λεξιλόγιο συγγενές με αυτό της γεωμετρικής αφαίρεσης, με έντονες μινιμαλιστικές αλλά και εννοιολογικές αναφορές, κατάφερε να δημιουργήσει το δικό του, ιδιαίτερο αλλά και μοναδικό λεξιλόγιο. Αν και στη σύγχρονη τέχνη έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε το νέον να σχηματίζει λέξεις, ακόμη και φράσεις, στην περίπτωση του Αντωνάκου το «ζωντανό» αυτό υλικό χρησιμοποιείται για να οριοθετήσει την αρχιτεκτονική του χώρου και το φως για να προβάλει τον πνευματικό χαρακτήρα της τέχνης, παροτρύνοντας το θεατή σε έναν εσωτερικό διάλογο με τον ίδιο του τον εαυτό.

Διανύοντας ήδη την έκτη δεκαετία διαρκούς καλλιτεχνικής δημιουργίας, ο αεικίνητος Αντωνάκος εξακολουθεί να διευρύνει τα όρια της τέχνης του. Και στην Ελευσίνα θεωρεί ότι πήγε ένα μεγάλο βήμα παραπέρα. «Ολο μου το έργο σχετίζεται με την αρχιτεκτονική του χώρου, το περιβάλλον και το φως. Ενα άδειο, λευκό δωμάτιο το ελέγχω απόλυτα. Το περιβάλλον όμως της Ελευσίνας, όχι. Αν και οι ιδέες μού ήρθαν πολύ εύκολα, δεν ήξερα πώς θα λειτουργήσει στο χώρο. Οταν "στήθηκε" και το είδα τελειωμένο, δεν μπορούσα να αρθρώσω λέξη. Δεν πίστευα πόσο πολύ άλλαζε το έργο καθώς το περπατούσα. Εκεί η αρχιτεκτονική, ο χώρος και το έργο τέχνης γίνονται με ένα μαγικό τρόπο ένα. Ο κάθε επισκέπτης θα πρέπει να το ανακαλύψει. Δεν θα είναι και τόσο δύσκολο εξαιτίας του νέον. Ομως εγώ δεν τον καθοδηγώ, ούτε του δείχνω πού και πώς να πάει. Πρέπει ο ίδιος να ψάξει το έργο στα τέσσερα-πέντε κτήρια που χρησιμοποιούμε κι αυτό θεωρώ ότι θα είναι πολύ ενδιαφέρον».

- Ηταν δυσκολότερο να «στήσετε» μια εγκατάσταση σε ένα τέτοιο μέρος απ' ό,τι στα πολυτελή κτήρια που συνήθως δουλεύετε;

«Οχι. Ηταν απελευθερωτικό. Μου άνοιξε νέους δρόμους, έναν καινούργιο ορίζοντα. Με ενέπνευσε να κάνω πράγματα τα οποία ενδεχομένως δεν θα έκανα ποτέ. Το δυσκολότερο ήταν να διαλέξω τα σημεία όπου θα τοποθετηθούν τα έργα. Και φυσικά να μην το παρακάνω...».

- Σε ένα σημείωμά σας λέτε ότι στην Ελευσίνα «ανακάλυψα καινούργια πράγματα σε μένα». Οπως;

«Ενιωσα πολύ ελεύθερος. Και ακόμη και τώρα που μιλάμε, έτσι νιώθω. Ο χώρος με ανάγκασε, όχι να ξανασκεφτώ τι είναι αυτό που με ενδιαφέρει, αλλά πώς να προσεγγίσω διαφορετικά το δεδομένο αυτό αρχιτεκτονικό περιβάλλον».

- Κι ο θεατής τι θέλετε να νιώσει;

«Θέλω το σώμα και το μυαλό να ηρεμήσουν. Δεν είναι απλώς μια έκθεση τέχνης· θα επηρεάσει, θέλω να πιστεύω, το θεατή. Αλλά ας τον αφήσουμε ελεύθερο να δει αυτό που θέλει. Και είμαι σίγουρος ότι θα απελευθερώσει πολλά κρυμμένα συναισθήματα. Θα αναγκαστεί πολλές φορές να πάρει βαθιές αναπνοές την ώρα που θα περπατάει την έκθεση».

- Αναρωτιέμαι μήπως παραλληλίσατε το μισογκρεμισμένο κτήριο στην Ελευσίνα με το τι συμβαίνει σήμερα στη χώρα...

«Καταλαβαίνω τι εννοείτε, όμως όχι, ποτέ. Το έργο μου δεν έχει καμία πολιτική αναφορά. Ποτέ δεν μπλέκω τις πολιτικές μου πεποιθήσεις με την τέχνη μου. Ελπίζω η τέχνη μου να αγγίξει την εσωτερικότητα του ανθρώπου και στους δύσκολους καιρούς που περνάμε να υπενθυμίσει τις μεγάλες δυνατότητές του σ' αυτή τη ζωή, μια ενέργεια που ενυπάρχει και κινητοποιεί τον καθένα από εμάς».*

info:Η έκθεση «The search» θα διαρκέσει από τις 2 Σεπτεμβρίου έως το τέλος Οκτωβρίου. Το Παλαιό Ελαιουργείο βρίσκεται στην παραλία της Ελευσίνας και η είσοδος βρίσκεται στον πεζόδρομο της οδού Κανελλοπούλου. Τηλ. επικοινωνίας: 210- 5565600, 210-5565612-613.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Για το ίδιο θέμα
Από τη Λακωνία στη Ν. Υόρκη
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Ενα best-seller για το καλοκαίρι
Συνέντευξη:Στίβεν Αντωνάκος
«Δεν μπλέκω τις πολιτικές πεποιθήσεις με την τέχνη»
Μουσική
Το MTV 30άρισε
Μπλουζ ροκ μέθεξη
Οπλισμένος με σόουλ
Γνωρίζονταν πριν γνωριστούν
Αρχαίο Θέατρο Μαρώνειας
Ιλιάδα στη Μαρώνεια
Κριτική Θεάτρου
Ρομαντική περιδιάβαση στην τραγωδία
Συνέντευξη:Τσαρλς Λόιντ
«Σαν την κατσαρή ουρά ενός σκύλου»
Εικαστικά
Από τη Λακωνία στη Ν. Υόρκη
Γαλλική καθαρότητα και αμερικανικός γρίφος
Συνέντευξη:Νιλ Λαμπιούτ
«Η ζωή είναι σκληρότερη απ' το θέατρο»
Κομικ(ς)οδρόμιο
Το Μολυσματικό Σύνδρομο του Shintaro Kago
Σοβιετικοί ήρωες στα υπερηρωικά αμερικανικά κόμικς
Άλλες ειδήσεις
Νέες κυκλοφορίες