Έντυπη Έκδοση

Σουηδικός νεοναζισμός

Το σκουλήκι του μοντέλου

Πριν ακριβώς μία εβδομάδα περί τις δέκα χιλιάδες Σουηδοί πολίτες αντιδιαδήλωσαν σε διαδήλωση ακροδεξιών. Το σύνθημα «Σουηδία για τους Σουηδούς» που ακούστηκε σαν επίμονη ξενοφοβική κραυγή από τους νοσταλγούς του ναζισμού είναι η διαχρονική αντιδημοκρατική ρωγμή στο σκανδιναβικό μοντέλο, το οποίο κατάφερε να ισορροπήσει και να εδραιώσει την επισφαλή κοινωνική ειρήνη ανάμεσα στους εργοδότες και τους εργαζόμενους.

Το κόμμα -όπως καλή ώρα η δική μας Χρυσή Αυγή- το οποίο xρησιμοποιεί τη νομιμότητα του κοινοβουλευτισμού για... να αλώσει το σύστημα από μέσα, ονομάζεται «Σουηδοί Δημοκράτες». Ο ηγέτης του, ο 35χρονος πάλαι ποτέ σκίνχεντ Τζίμι Ακεσον, «κρύβει» πίσω από τα γκόλντεν μπόι γυαλιά του το μίσος για τον ξένο, τον ομοφυλόφιλο, τις γυναίκες, τα θρησκευτικά δόγματα, κι ας φωτίζεται το πρόσωπό του από ένα χαμόγελο εφησυχαστικής σουηδικότητας.

Στην προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση (2010) κατάφερε να συγκεντρώσει 5,7% του εκλογικού σώματος και να εκλέξει είκοσι βουλευτές. Οι δημοσκοπήσεις εν όψει των σουηδικών εκλογών, στις 14 του μήνα, του δίνουν ένα μικρό -πλην αυξημένο- ποσοστό, το οποίο αγγίζει το 10% των προτιμήσεων των ψηφοφόρων. Ομως ένα είναι το γεγονός: ότι το σουηδικό αβγό του φιδιού επωάζεται, με την ίδια δομή και τον ίδιο σκοπό, όπως όλα τα αδελφά κόμματά του στην ευρωπαϊκή ήπειρο: το Εθνικό Μέτωπο στη Γαλλία, το Φλάαμς Μπελάνγκ στο Βέλγιο, το Λαϊκό Κόμμα στην Αυστρία, τη Λέγκα του Βορρά στην Ιταλία, το Εθνικό Κόμμα στη Βρετανία, αλλά και το κίνημα Τζόμπικ στην Ουγγαρία.

Ο Τζίμι Ακεσον,  ο ηγέτης  των Σουηδών Δημοκρατών, μολις εχει δεχτεί  μια τούρτα... Ο Τζίμι Ακεσον, ο ηγέτης των Σουηδών Δημοκρατών, μολις εχει δεχτεί μια τούρτα... Θα αναρωτηθείτε: τι στάση κρατάει η αστυνομία, όταν βρεθούν την ίδια στιγμή στον δρόμο φασίστες και αντιφασίστες; Δεν χρειάζεται να έχετε αναπτυγμένη τη φαντασία σας, αφού δεν θα σας χρειαστεί για να συγγράψετε μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας. Συνήθως στοχοποιεί τους αντιδιαδηλωτές, όπως προσφάτως έπραξε το Σάββατο 23 Αυγούστου στη σουηδική πόλη Μάλμε, όταν έφιπποι αστυνομικοί διεμβόλισαν τους συγκεντρωμένους με αποτέλεσμα να ποδοπατήσουν αρκετούς από αυτούς και να τραυματίσουν έναν σοβαρά.

Πρέπει να ανατρέξουμε στα τέλη του 19ου αιώνα, ώστε να αναζητήσουμε τις απαρχές του ναζιστικού «οράματος», με τους όρους του «αλάνθαστου» της επιστήμης. Ο καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο πανεπιστήμιο Κορνέλ της Νέας Υόρκης, Εντσο Τραβέρσο, στο βιβλίο του «Οι ρίζες της ναζιστικής βίας. Μια ευρωπαϊκή γενεαολογία» καταθέτει επί του θέματος:

«Παρ' ότι η ευθανασία ως μέσο κοινωνικής πρόληψης παραμένει ιδιαιτερότητα της ναζιστικής βιοπολιτικής, χωρίς κάτι αντίστοιχο στην ιστορία του 19ου αιώνα, είχε ωστόσο τις ρίζες της σε μια κουλτούρα που ανήκε στο σύνολο της Ευρώπης και του δυτικού κόσμου. Η φυλετική ανθρωπολογία και ο ευγονισμός ήταν καθιερωμένοι επιστημονικοί κλάδοι σε όλα τα δυτικά πανεπιστήμια, ιδιαίτερα στον αγγλοσαξονικό χώρο και τις σκανδιναβικές χώρες από τα τέλη του 19ου αιώνα».

Στην πράξη, εφαρμόστηκε η πολιτική υποχρεωτικής στείρωσης σε διανοητικά ασθενείς, στις ΗΠΑ και ανάλογα μέτρα υιοθετήθηκαν σε Σουηδία, Νορβηγία και Δανία από σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις! Το σκανδιναβικό μοντέλο, το οποίο αποτέλεσε ένα από τα αξιοπρόσεκτα -και προς αντιγραφή- του δυτικού κόσμου για την αποτελεσματικότητά του, την αλληλεγγύη του, τη συναίνεσή του και τον θεσμικό πειραματισμό του, ξεκίνησε ως μία εγχείρηση. Για να καθαριστεί το σκανδιναβικό αίμα από τις ξένες προσμείξεις, το πρότυπο βρέθηκε στο πρόσωπο του Σκανδιναβού αγρότη που ενσαρκώνει και εκπροσωπεί τον καλό και αγαθό Βίκινγκ.

«Ιστορικά, όμως, η ομοιογένεια της περιοχής», διαπιστώνει η Μέρι Χίλσον, διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο UCL του Λονδίνου, «έχει υπερτονιστεί. Οι δύο σκανδιναβικές μοναρχίες που αναδύθηκαν στην αυγή των Νέων Χρόνων ήταν πολυεθνοτικά κράτη, όπου η γλωσσική και πολιτισμική ποικιλομορφία ήταν κάτι γενικά αποδεκτό». Από τον 19ο αιώνα εμφανίστηκε ο εθνικισμός και οροθετήθηκαν οι διαδικασίες διαμόρφωσης της εθνικής συνείδησης. Σκεφτείτε ότι το νορβηγικό σύνταγμα του 1814 περιείχε ένα άρθρο που αρνούνταν ρητώς στους Εβραίους το δικαίωμα ν' αποκτήσουν τη νορβηγική ιθαγένεια!

Καρέ καρέ  η επέμβαση  της ιππήλατης σουηδικής αστυνομίας,  πριν, από λίγες εβδομάδες εναντίον αντιφασιστών διαδηλωτών στην πόλη Μάλμε Καρέ καρέ η επέμβαση της ιππήλατης σουηδικής αστυνομίας, πριν, από λίγες εβδομάδες εναντίον αντιφασιστών διαδηλωτών στην πόλη Μάλμε Εν ολίγοις, τα σκανδιναβικά κράτη επέλεξαν να είναι μονογλωσσικά και μονοπολιτικά. Στην περίπτωση της φυλής Σάμι που κατοικούσε στη βόρεια Νορβηγία, Σουηδία και Φινλανδία -επισημαίνει η Μέρι Χίλσον- εφαρμόστηκαν πολιτικές κοινωνικής αφομοίωσης βασισμένες στις δημοφιλείς εκείνη την εποχή ιδέες περί κοινωνικού δαρβινισμού και «φυλετικής υγιεινής».

Το φράγμα της αντοχής και της εθνοτικής ομοιογένειας της Σκανδιναβίας έσπασε κατά τη δεκαετία τού '90, όταν η οικονομική κρίση εμφανίστηκε ως σκιά της μάστιγας που θα βασάνιζε ανηλεώς το σώμα της κατ' όνομα Ενωμένης Ευρώπης. Η ύφεση, η υψηλή ανεργία, η υποβολή ένταξης στην Ε.Ε., η λήξη του Ψυχρού Πολέμου και η εκ βάθρων αναμόρφωση του πολιτικού συστήματος, συνέβαλαν ώστε να ανατραπούν μια σειρά από εδραιωμένες παραδοχές αναφορικά με τη σουηδική κοινωνία και πολιτική της μεταπολεμικής περιόδου.

Και δεν άργησε να επινοηθεί... ο εχθρός. Οταν το κοινωνικό κράτος καταρρέει, οι «καθαρόαιμοι» Σουηδοί βλέπουν στους μη Ευρωπαίους το πρόβλημα. Η μαζική μετανάστευση των δεκαετιών του '80 και του '90, λειτούγησε ως το όχημα για να επιβιβαστεί ο ρατσισμός.

Οι Σουηδοί Συντηρητικοί απομακρύνθηκαν εκεί, στις αρχές του 2000, από τον νεοφιλελευθερισμό, προσπαθώντας να επαναπροσεγγίσουν τη «χρυσή τομή» του Κέντρου. Τι συνέβη όμως; Ενώ κέρδισαν τις εκλογές του 2002, άφησαν ένα κενό προς τα Δεξιά, το οποίο εκάλυψαν οι Σουηδοί Δημοκράτες. Πάντως, ώς το 2007 δεν είχε εμφανιστεί στην κεντρική πολιτική σκηνή της Σουηδίας κάποιος δεξιός ξενοφοβικός πολιτικός σχηματισμός.

Ωστόσο, το αβγό του φιδιού είχε βρει «θαλπωρή» στα σπλάχνα της ίδιας της σουηδικής κοινωνίας, όπως απέδειξε μια εξεταστική επιτροπή για τη δημοκρατία και την πολιτική. Η έρευνα έδωσε στη δημοσιότητα το συμπέρασμα ότι οι πολίτες, οι οποίοι προέρχονταν από κάποια εθνοτική ενότητα και ήθελαν να έχουν λόγο στη δημόσια ζωή της χώρας, βρίσκονταν αντιμέτωποι «με την αδράνεια, τον κομφορμισμό και τα στερεότυπα που κατηγοριοποιούσαν τους πολίτες ανάλογα με το πόσο κοντά ή μακριά βρίσκονταν απ' αυτό που νοούνταν ως σουηδική "κανονικότητα"».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλιοθήκη
Πρόσωπα & Γεγονότα
Βιβλίο
Ιστορία/Ιστορικά Γεγονότα
Σχετικά θέματα: Βιβλιοθήκη
Ακτιβιστής και αντιρατσιστής
Είδε στον καθρέφτη τον Μπρέιβικ
Γάτες - Ναζί, Εβραίοι ποντικοί!
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
«Μικροαστοί ψηφίζουν τη Χρυσή Αυγή»
Μουσική
Πριγκιπικές νότες
«Η κρίση σκοτώνει τον έρωτα»
Βιβλιοθήκη
Το σκουλήκι του μοντέλου
Ακτιβιστής και αντιρατσιστής
Είδε στον καθρέφτη τον Μπρέιβικ
Γάτες - Ναζί, Εβραίοι ποντικοί!
Αρχαιολογία
Πλάτων, ο αρχιτέκτων του τάφου της Αμφίπολης