Έντυπη Έκδοση

Τέλος στις δωρεάν ειδήσεις

Οπως λέει και το ποίημα, οι βάρβαροι είναι μια κάποια λύσις. Βλέπε τον Ρούπερτ Μέρντοχ, κατ' εξοχήν εκπρόσωπο της συνομοταξίας, που ενδέχεται, ωστόσο, να κρατά στα χέρια το κλειδί για την επιβίωση των εφημερίδων. Το σχέδιό του; Τέρμα στην τζάμπα ανάγνωση μέσω Ιντερνετ, εδώ και τώρα πληρωμή για να υπάρχει πρόσβαση στο δημοσιογραφικό περιεχόμενο.

Αυτά, βέβαια, τα λέει εδώ και καιρό ο υπερεβδομηκοντούτης αυστραλός μεγιστάνας. Εδώ και χρόνια πολλά είναι έξαλλος με τα «παράσιτα» του Διαδικτύου που κλέβουν το περιεχόμενο των φύλλων του. Τι καινούριο μας προέκυψε λοιπόν;

Μας φανερώθηκε, έστω εμμέσως, η διαπραγμάτευση της (υπό τον έλεγχο του Μέρντοχ) γιγαντιαίας News Cor-poration με την ακόμη πιο γιγαντιαία Microsoft με στόχο να διατίθεται αποκλειστικά η ύλη των εφημερίδων της πρώτης (ανάμεσά τους οι λονδρέζικοι «Times», η «Sun», η «New York Post») μέσα απ' το κυβερνοψαχτήρι «Bing» της δεύτερης.

Αυτό σημαίνει εν ολίγοις ότι θα διαρρηχθούν οι δεσμοί της «News Corporation» με το δημοφιλέστατο ψαχτήρι «Google» και όποιος επιχειρεί, για παράδειγμα, να βρει ένα άρθρο της «Sun» μέσω «Google» θα πέφτει στο ηλεκτρονικό κενό. Και τι θα κερδίσουν οι υποψήφιοι συνεταίροι από τη συγκεκριμένη εξέλιξη; Η «News Corporation» ευελπιστεί ότι θα αποκομίσει έσοδα αρκετά υψηλότερα από τη σημερινή, όχι και τόσο σημαντική, διαφημιστική δαπάνη μέσω Ιντερνετ.

Ποιος θα της τα προσφέρει; Η Microsoft, φυσικά, που ευελπιστεί να αφαιρέσει μεγάλο μέρος πελατείας από το «Google» προς όφελος του «Bing». Παράδειγμα; Σήμερα, ποσοστό 21% της διαδικτυακής κυκλοφορίας των εφημερίδων προέρχεται απευθείας από το «Google», ενώ το «Bing» συμμετέχει μόλις στο 2% της κυκλοφορίας τους...

Συμφέρει, όμως, το συγκεκριμένο μοντέλο; Οπως δείχνουν τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, στην αρχή της εβδομάδας, στο συνέδριο της Παγκόσμιας Ενωσης Εφημερίδων και Εκδοτών (WAN-IFRA) οι ηλεκτρονικές εκδόσεις των φύλλων απορρόφησαν πέρυσι κάτι λιγότερο από 6.000.000.000 δολάρια σε διαφημιστική δαπάνη.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Pricewaterhouse Coopers, το ποσό αυτό θα ανέλθει στα 8.400.000.000 δολάρια το 2013. Ητοι, το 2103, τα συνολικά διαφημιστικά έσοδα των εφημερίδων από την έντυπη και την ηλεκτρονική μορφή τους θα είναι λιγότερα απ' όσα αποκόμιζαν ως έντυπα μόνο το 2008.

Εξ ου και το τόλμημα του Μέρντοχ ενδέχεται να βρει άφθονους μιμητές. Ηδη ανακοινώθηκε ότι δύο εφημερίδες του ομίλου MediaNews («York Daily Record» στην Πενσιλβάνια και «The Enterprise-Record» στην Καλιφόρνια) θα αρχίσουν εντός των προσεχών μηνών να χρεώνουν τμήμα της ύλης τους. Και αυτό το τμήμα θα αποκοπεί επίσης από το «Google».

Κάτι ανάλογο σκέφτονται και οι εκδότες της κραταιής «Dallas Morning Νεws», ενώ ευρωπαίοι εκδότες όπως ο οίκος Springer παρακολουθούν με ενδιαφέρον τις εξελίξεις. Πριν από μερικές μέρες μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος του Springer, Ματίας Ντέπφνερ, βγήκε και δήλωσε ευθαρσώς ότι μέσα σε 10 χρόνια η σημερινή «δωρεάν κουλτούρα» του Ιντερνετ θα είναι εντελώς ξεπερασμένη...

ΥΓ.: Ισως τη λύση να τη δώσουν τα δικαστήρια. Ηδη εμφανίστηκαν δικηγορικά γραφεία στις ΗΠΑ που επεξεργάζονται πρόταση να αλλάξει ο νόμος περί κοπιράιτ της δημοσιογραφικής ύλης.

Οπως το σκέφτονται, θα πρέπει η ειδησεογραφία μιας εφημερίδας να εμφανίζεται αποκλειστικά και μόνο στην ιστοσελίδα της για μια συγκεκριμένη (πάνω-κάτω 24 ώρες) χρονική περίοδο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Media
Με λέξεις-κλειδιά
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)
Πληροφορική και διαδίκτυο
Σχετικά θέματα: Διαδίκτυο
«Καλοδεχούμενο ό,τι αυξάνει τα έσοδα των εφημερίδων»
«Εχει δίκιο ο Μέρντοχ σε ορισμένες περιπτώσεις»
Άλλα θέματα στην κατηγορία Media της έντυπης έκδοσης
Διαδίκτυο
Τέλος στις δωρεάν ειδήσεις
«Καλοδεχούμενο ό,τι αυξάνει τα έσοδα των εφημερίδων»
«Εχει δίκιο ο Μέρντοχ σε ορισμένες περιπτώσεις»
Περιοδικός Τύπος
Ρεπορτάζ απ' του Αιγαίου τα νησιά