Έντυπη Έκδοση

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΚΑΤΑ ΔΙΟΔΙΩΝ: «ΕΙΜΑΣΤΕ 100.000. ΕΞΩΔΙΚΑ, ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΚΑΙ ΑΓΩΓΕΣ ΔΕΝ ΣΤΕΚΟΥΝ»

Επιμένουν στην Αρση Μπαρών

Οχι μόνον δεν πτοήθηκαν, αλλά πείσμωσαν! Τα μέλη των κινήσεων που αντιτίθενται στην καταβολή τέλους διοδίων στους (ιδιωτικούς στην πλειονότητά τους) αυτοκινητόδρομους της χώρας κατά τις μετακινήσεις τους, αποφάσισαν, εν όψει της κυριακάτικης κινητοποίησής τους στα διόδια της Αττικής, να εντείνουν τις αντιδράσεις τους.

Η συγκέντρωση μελών του κινήματος «Δεν πληρώνουμε διόδια», στη «Λέσχη Υπογείως» των Εξαρχείων προχθές το βράδυ, ήταν μια μεγάλη έκπληξη. Το στέκι ξεχείλισε από κόσμο και λίγο πριν ξεκινήσει η εκδήλωση δεν έπεφτε καρφίτσα. Οι πρόσφατες «ειδήσεις» άλλωστε περί επιβολής προστίμων εικοσαπλάσιων του αρχικού τέλους, εξώδικων και η άδεια της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (ΑΠΠΔ) που «δόθηκε» στις εταιρείες για να φωτογραφίζουν τα οχήματα ήταν ζητήματα που απασχόλησαν τη συνάντηση. Ιδιαίτερα μετά τον πραγματικό «βομβαρδισμό» του κοινού από τα δελτία ειδήσεων για όσα, όπως επισημάνθηκε, είναι ήδη γνωστά. Τις «ειδήσεις» βέβαια τροφοδότησε ουσιαστικά το ίδιο το κίνημα που μέσα σε λίγους μήνες ενημέρωσε χιλιάδες οδηγούς σε μπλόκα και αλλού για το τι πραγματικά ισχύει. Μόνο στην Αττική (σε Αφίδνες και Τραγάνα) ο αριθμός των αρνητών καταβολής τέλους έφτασε τους 4 στους 10 και στην Πιερία πολλοί οδηγοί όχι απλά σηκώνουν, αλλά κλοτσάνε τις μπάρες!

«Η επίθεση των εταιρειών, την οποία σκανδαλωδώς κάλυψαν τα τηλεοπτικά κανάλια, σκοπό είχε να εκφοβίσει τον Ελληνα πολίτη που επιτέλους αντιδρά» είπαν οι ομιλητές. «Ολα όσα ακούστηκαν για εξώδικα, αγωγές και δήθεν άδεια της ΑΠΠΔ δε στέκουν. Ιδιωτικές εταιρείες δεν έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν πρόστιμα» ξεκαθάρισαν οι παρόντες νομικοί. «Το να φτάσει υπόθεση μη καταβολής τελών διοδίων στα δικαστήρια είναι μάλλον απίθανο», πρόσθεσαν, «αλλά σε μια τέτοια τροπή πρέπει να είμαστε έτοιμοι να μην αφήσουμε κανέναν μόνο του». Κάποιοι ακόμη πιο έτοιμοι δήλωναν «ας μας βάλουν μέσα, είμαστε ήδη πάνω από 100.000». Πολλοί μίλησαν για «δρόμους που 'χουν πληρωθεί εδώ και καιρό μέσω της Εφορίας» και πως «η μετακίνησή μας αφορά την ελευθερία μας - οι δρόμοι είναι κοινωνικό αγαθό, όπως τα νοσοκομεία και τα πανεπιστήμια». Οι συγκεντρωθέντες απαίτησαν άμεση δημοσιοποίηση των συμβάσεων παραχώρησης των ελληνικών δρόμων στις εταιρείες αλλά και τους ισολογισμούς των εταιρειών.

Οσοι βρέθηκαν στα Εξάρχεια προχθές διαπίστωσαν πως το «κίνημα» έχει μεγαλώσει τόσο που δεν περιορίζεται, ούτε και καθορίζεται πλέον μόνο από την άρνηση πληρωμής στα διόδια. Προσανατολίζεται μάλιστα σε συμπόρευση με εργαζόμενους που διαφοροποιούνται από την εκάστοτε συνδικαλιστική «ομπρέλα» και σε νέες δράσεις, με απώτερο στόχο την κατάργηση των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα νοσοκομεία. Εξελίσσεται σε νέο κοινωνικό μοντέλο, πολιτικοποιημένο αλλά χωρίς κομματικές ταμπέλες, από πολίτες που μοιράζονται το ίδιο όραμα: την αφύπνιση των συμπολιτών τους και τη νόμιμη, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν, άμυνά τους στις «ληστρικές επιδρομές τής (όποιας) εξουσίας στις τσέπες των πολιτών». *

Οχι στις φωτογραφίσεις οδηγών, λέει η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων

Διαψεύδουν οι επιτροπές πρωτοβουλίας κατά των διοδίων ότι η Ανεξάρτητη Αρχή Προσωπικών Δεδομένων έχει δώσει έγκριση να φωτογραφίζονται οι οδηγοί που αρνούνται να πληρώσουν, ώστε να εντοπίζονται και να τιμωρούνται με πρόστιμο.

Η «Ε» έχει στα χέρια της αίτηση, με την ένδειξη «Εξαιρετικά Επείγον», που κατέθεσε το υπουργείο Υποδομών στις 16 Νοεμβρίου 2010 στη συγκεκριμένη Αρχή ζητώντας έγκριση για «την παραχώρηση δεδομένων σε τρίτο που επικαλείται έννομο συμφέρον», κατονομάζοντας την κοινοπραξία που κατασκευάζει το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια.

Στο αιτιολογικό σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά θα χρησιμοποιηθούν από τους εργολάβους για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, την ενημέρωση της ασφαλιστικής εταιρείας και τη «διευκόλυνση του έργου των δικαστικών αρχών και των αρχών δημόσιας τάξης».

Στο απαντητικό έγγραφο της 20ής Δεκεμβρίου, η Αρχή όντως δίνει άδεια στο υπουργείο να διαβιβάζει τα αναγκαία στοιχεία των οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια, αλλά δεν περιλαμβάνει τη χρήση φωτογραφίας, που είναι απαραίτητη για την τεκμηρίωση της παρανομίας και της επιβολής προστίμου. Ζητεί μάλιστα να προβεί σε έλεγχο νομιμότητας.

Οχι δημόσιο έσοδο

Να σημειωθεί πάντως ότι στο σταθμό των Αφιδνών, που με 60.000 διελεύσεις την ημέρα παρουσιάζει την υψηλότερη κυκλοφορία στο εθνικό δίκτυο, οι οδηγοί που δεν πληρώνουν υπολογίζονται σε 2.000 και κατά κανόνα είναι καθημερινοί χρήστες του δρόμου. Στην Αθηνών-Πατρών δεν φτάνουν το 1% και αφορούν κυρίως το σταθμό στο Ρίο.

Δημιουργούνται πάντως σοβαρά ερωτήματα για το ενδιαφέρον του υπουργείου στο θέμα των οδηγών που δεν πληρώνουν διόδια, αφού από τις συμβάσεις του 2007 [άρθρο 25 παράγραφος 1.5, (ιι) εδάφιο] είναι σαφές ότι το Δημόσιο δεν εμπλέκεται σε αυτό τον τομέα.

Διευκρινίζεται επίσης ότι τα διόδια δεν αποτελούν δημόσιο έσοδο, πέρα από τον οφειλόμενο ΦΠΑ, ενώ από το 2014 και ανάλογα με τον αυτοκινητόδρομο προβλέπεται συμμετοχή του Δημοσίου στις εισπράξεις με ποσοστά που κυμαίνονται από 40 έως και 90%.

«Ετοιμάζουν μια άδικη και παράνομη ρύθμιση, ώστε να αντιμετωπίσουν το πανελλαδικά διογκούμενο κίνημα των πολιτών που αρνούνται να πληρώσουν το χαράτσι των διοδίων», αναφέρει το πανελλαδικό συντονιστικό των επιτροπών αγώνα, που ετοιμάζεται να ανοίξει τις μπάρες σε όλους τους σταθμούς την Κυριακή στις 3 μ.μ.

Οι εργολάβοι απολύουν, οι τράπεζες δεν δανείζουν

Μετά τις τράπεζες, οι εργολάβοι ετοιμάζονται να ρίξουν στην «πυρά» τούς εργαζομένους, για να προωθήσουν τα σχέδιά τους στα έργα των αυτοκινητόδρομων.

Στα εργοτάξια της Κορίνθου - Πατρών έχουν ήδη απολυθεί 27 άτομα, πολύ περισσότερα απ' όσα επιτρέπει η εργατική νομοθεσία.

Οι κατασκευές, λόγω των γιορτών, έχουν σταματήσει το τελευταίο 15ήμερο και έχει δοθεί υποχρεωτική άδεια στο προσωπικό ώς τη Δευτέρα. Ανεπίσημα, όμως, διαρρέουν πληροφορίες ότι θα απολυθούν 1.000 εργαζόμενοι, σχεδόν το 50% του προσωπικού, γιατί οι 25 ελληνικές και ξένες τράπεζες αρνούνται να συνεχίσουν τη χρηματοδότηση, επικαλούμενες τις καθυστερήσεις στα έργα. Ακούγεται επίσης ότι μία από τις ξένες εταιρείες που μετέχουν στην κοινοπραξία είναι έτοιμη να αποχωρήσει.

Στο συγκεκριμένο έργο, τα έσοδα των εργολάβων από τα διόδια ώς τον περασμένο Σεπτέμβριο φτάνουν τα 171 εκ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο έχει καταβάλει 243 εκ. ευρώ από την προβλεπόμενη κρατική συμμετοχή, με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Η κοινοπραξία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποστείλει έγγραφη διαμαρτυρία στο υπουργείο Υποδομών, με την οποία γνωστοποιεί τα προβλήματα δανειοδότησης με τις τράπεζες και διεκδικεί αποζημίωση της τάξεως των 2 εκ. ευρώ το μήνα για διαφυγόντα κέρδη, λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας κατά 12%.

Ανάλογη είναι η εικόνα και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Το «ζουμί» βρίσκεται στο γεγονός ότι οι δανειακές συμβάσεις που είχαν υπογραφεί το 2007, προέβλεπαν επιτόκια της τάξεως του 2%, ενώ σήμερα είναι τουλάχιστον τριπλάσια και επομένως οι τράπεζες αναζητούν αφορμές για να απεμπλακούν από τα έργα ή να καλύψουν τη διαφορά.

Τις τελευταίες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, έγινε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών με τη συμμετοχή του αρμόδιου υφυπουργού Οικονομικών Φ. Σαχινίδη, στην οποία αποφασίστηκε να δοθούν το επόμενο διάστημα περίπου 170 εκ. ευρώ από επιστροφές ΦΠΑ στους εργολάβους και παράλληλα να ζητηθεί η βοήθεια των ελληνικών τραπεζών εν όψει και των νέων κρατικών εγγυήσεων, ύψους 20 δισ. ευρώ, που προβλέπεται να τους παρασχεθούν.

Ν.Δ. κατά υπουργείου

Μετωπική σύγκρουση εκδηλώθηκε ανάμεσα στην κυβέρνηση και τη Ν.Δ. Ο αρμόδιος τομεάρχης της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγορεί το υπουργείο Υποδομών ότι «παρακολουθεί ως θεατής» και κάνει λόγο για ενδεχόμενο διακοπής των περισσότερων έργων. «Η Ν.Δ. έχει πάθει απόλυτη αμνησία», απαντά το υπουργείο και επισημαίνει ότι τα προβλήματα είχαν ανακύψει πριν από τον Οκτώβριο του 2009, αφού δεν είχαν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις μέσα στο 12μηνο που προβλέπουν οι συμβάσεις του 2007. Υποστηρίζουν ότι είχε εξασφαλιστεί μόνο το 15% των εργοταξίων και σήμερα έχουν ξεπεράσει το 60%.

Αυξήσεις και από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας

! Από τα μεσάνυχτα της Κυριακής 9 Ιανουαρίου στο χορό των αυξήσεων μπαίνει και η εθνική οδός Αθηνών - Θεσσαλονίκης, από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας, που περιλαμβάνει και το επικίνδυνο τμήμα των Τεμπών.

Η κοινοπραξία ανακοίνωσε αυξήσεις στα περισσότερα τιμολόγια των πέντε μετωπικών και των δύο πλευρικών σταθμών, που κυμαίνονται από 0,10 έως και 0,60 ευρώ. Αν συνυπολογιστούν και οι αυξήσεις που ισχύουν από την Πρωτοχρονιά στο τμήμα Μεταμόρφωση - Σκάρφεια και στο σταθμό της Αγίας Τριάδας στο «πέταλο» του Μαλιακού, η απλή διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη με Ι.Χ. κοστίζει 23,25 ευρώ, σχεδόν 8% περισσότερα απ' ό,τι στο τέλος του 2010. Αν υπολογιστούν και τα καύσιμα, είναι φτηνότερο το ταξίδι με το αεροπλάνο!

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια
Απεργίες και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας
Σχετικά θέματα: Αυξήσεις διοδίων και ημιτελείς αυτοκινητόδρομοι
Οχι στις φωτογραφίσεις οδηγών, λέει η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων
Οι εργολάβοι απολύουν, οι τράπεζες δεν δανείζουν
Για το ίδιο θέμα
Νέα αύξηση στα διόδια από και προς Θεσσαλονίκη
33% αύξηση για Μαλιακό - Κλειδί
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Αυξήσεις διοδίων και ημιτελείς αυτοκινητόδρομοι
Επιμένουν στην Αρση Μπαρών
Οχι στις φωτογραφίσεις οδηγών, λέει η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων
Οι εργολάβοι απολύουν, οι τράπεζες δεν δανείζουν
Για το 7χρονο
Οργή των Τσιγγάνων
Εκπαίδευση
ΠΟΣΔΕΠ: Η ασυνέπεια του υπουργείου Παιδείας είναι πρωτοφανής
Επεισόδια στην Κερατέα
Χημικός αγιασμός
Εργαστήριο Αγρομετεωρολογίας
Θεσσαλία: η καλλιέργεια στον προσομοιωτή
Κέντρο της Αθήνας
Πέφτουν στο καμίνι του κέντρου
Κίνητρα για επιχειρήσεις, ελαφρύνσεις για φοιτητές, νέα ζευγάρια
Πρόστιμα του ΚΟΚ
ΚΟΚκαλα τσακίζει
Συγκοινωνίες
Νέες στάσεις στα ΜΜΜ από Δευτέρα
Σφαγή στο Δίστομο
Δίκαιο αίματος
Υγεία
Οι γιατροί με παλτά, οι ασθενείς με κουβέρτες
Χρυσό Ταξί(δι)
Από 1η του μήνα η ταρίφα για αεροδρόμιο
Άλλες ειδήσεις
Επίθεση στην πλατεία Αττικής
Ελλάδα, Ρουμανία πιέζουν τον τζίρο του Praktiker
Διοικητικά δικαστήρια
Αξιωματικός πλακώθηκε με κατώτερους γιατί ήθελαν να του κάνουν έλεγχο
Η Αθήνα δανείζει τη Θεσσαλονίκη