Έντυπη Έκδοση

Παιχνίδια διαφθοράς

Τι σχέση έχει η δολοφονία ενός έγκριτου δημοσιογράφου με τις σκοτεινές δραστηριότητες ενός ρώσου μεγαλοεπιχειρηματία; Γιώργος Ζαρκαδάκης, «Οδηγός επιβίωσης»

Ενας πετυχημένος και καθ' όλα έγκυρος δημοσιογράφος, που ζει έναν λόγιο και ιδιαιτέρως εσωστρεφή βίο, σημαδεμένο από την ακατανόητη διακοπή ενός μεγάλου έρωτα, θα πυροβοληθεί μια νύχτα στο κεφάλι από άγνωστο χέρι και θα μεταφερθεί βαριά τραυματισμένος στο νοσοκομείο, όπου και θα έρθει αντιμέτωπος με τον θάνατο.

Ποιος και γιατί αποφάσισε να πυροβολήσει τον δημοσιογράφο και τι ακριβώς μπορεί να σημαίνει η υπόθεσή του;

Στο παιχνίδι θα μπουν σύντομα και άλλα πρόσωπα: ένας ρώσος μεγαλοεπιχειρηματίας, που κάνει δουλειές με το ελληνικό Δημόσιο κι έχει διαδραματίσει σκοτεινό ρόλο στον πόλεμο της Βοσνίας, μια μυστηριώδης ερωμένη, που επιστρέφει ξαφνικά στην εγκαταλελειμμένη της αγάπη, όπως και τα μέλη δυο οικογενειών της δεκαετίας του 1940, που συλλαμβάνονται κατά τη διάρκεια της Κατοχής λόγω της εβραϊκής καταγωγής και των αριστερών τους πεποιθήσεων και εξοντώνονται στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης σχεδόν μέχρις ενός.

Κάπως έτσι ξετυλίγεται η ιστορία την οποία έχει στήσει ο Γιώργος Ζαρκαδάκης στο καινούριο βιβλίο του, που υπό τον τίτλο «Οδηγός επιβίωσης» (εκδόσεις «Κέδρος») συνδυάζει την πλοκή του αστυνομικού και του ιστορικού ή του πολιτικοκοινωνικού μυθιστορήματος με τη δράση της επιστημονικής φαντασίας και την ατμόσφαιρα της ψευδαίσθησης ή το κλίμα του ονείρου.

Στην πραγματικότητα, ο Ζαρκαδάκης λέει την ιστορία του δυο φορές: τη μία φορά η λήψη του είναι εξωτερική και την άλλη εσωτερική (μολονότι χρησιμοποιεί σταθερά τον τρίτο ενικό). Στο εξωτερικό επίπεδο ο Ζαρκαδάκης εργάζεται με τις πλατιές φόρμες του ρεαλισμού: σασπένς παρμένο από την αστυνομική ίντριγκα, ανθρώπινες τύχες σημαδεμένες από τα τραύματα της Ιστορίας, κοινωνικές καταστάσεις βγαλμένες από τα σπλάχνα της πολιτικής διαφθοράς, εν Ελλάδι και διεθνώς. Περνώντας στο εσωτερικό επίπεδο, ο συγγραφέας ξεκινάει από την επιστημονική φαντασία, η οποία άλλοτε φτιάχνει μια νέα ιατρική και άλλοτε καταργεί τις πραγματικές διαστάσεις του χρόνου, φτάνοντας μέχρι την παραίσθηση και το όνειρο, που γεννούν αίφνης απειράριθμα ομοιώματα (λιγότερο ή περισσότερο πειραγμένα) της πραγματικής ιστορίας του βιβλίου.

Εξωτερικό και εσωτερικό επίπεδο λειτουργούν ως ενιαίο σύνολο στη δουλειά του Ζαρκαδάκη, που κατορθώνει να μιλήσει για το απαράγραπτο των ιστορικών ενοχών του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου και να το συσχετίσει με το βάρος των σύγχρονων πολιτικών ευθυνών, αποφεύγοντας το οποιοδήποτε ιδεολογικό στερεότυπο. Ο συγγραφέας σπεύδει εκ παραλλήλου να θέσει καίρια ερωτήματα για τη διάσωση της μνήμης και τη διαδικασία της γραφής σε μιαν εποχή όπου τα πάντα εφευρίσκονται εξαρχής και καμία ταυτότητα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη. Σίγουρα, μια πολύ καλή προσπάθεια - ίσως η καλύτερη του Ζαρκαδάκη μέχρι σήμερα.

Η ελευθερία του σώματος

Πλήθος τα επετειακά της περασμένης χρονιάς για τον Γιάννη Τσαρούχη και θα ακολουθήσουν πολλά ακόμη φέτος, αφού πέρσι έκλεισαν 20 χρόνια από τον θάνατό του και φέτος συμπληρώνεται μια εκατονταετία από τη γέννησή του.

Με το βιβλίο του «Καθάπερ φερομένης βιαίας πνοής» (εκδόσεις Καστανιώτη), ο Θανάσης Νιάρχος τιμά τη μνήμη και το έργο του ζωγράφου, προσπαθώντας να τον αποσπάσει από το μύθο του. Ο Τσαρούχης, παρατηρεί ο Νιάρχος, δεν ήταν ούτε ο σοφός του έθνους ούτε ο καλλιτέχνης που ταξίδευε στον ουρανό, όπως τον θέλει ένα ουκ ευκαταφρόνητο κομμάτι της δημόσιας εικόνας του.

Ο Τσαρούχης οραματίστηκε (και μετέτρεψε σε εικαστική πράξη) την ελευθερία του σώματος, κατορθώνοντας να εμπνευστεί ολόκληρο το έργο του μέσα στην πιο τετριμμένη καθημερινότητα. Δοσμένος στους φίλους και στις συναναστροφές (συνεχής κατάσταση στο εργαστήριό του), δεν έπαψε ποτέ να σκέφτεται ό,τι είχε συλλάβει ο νους του προκειμένου να το αποτυπώσει στο τελάρο. Κι ακόμη ο Τσαρούχης ήταν, παρά το γνωμικό του ύφος, ένα πέρα για πέρα αντισυμβατικό ον, που αποστρεφόταν κάθε μορφή εξουσίας κι είχε μιαν έμφυτη τάση προς το πνεύμα του αναρχισμού. Ο Νιάρχος καταφέρνει να φιλοτεχνήσει ένα καθ' όλα πειστικό πορτρέτο του Τσαρούχη, που αποκαλύπτει, με τη δύναμη των χρωμάτων και τη ζωντάνια του, το βαθύτερο στρώμα της καλλιτεχνικής του προσωπικότητας.

Νέες εκδόσεις

«Η ευημερία του κακού.

Μια (ανήσυχη) εισαγωγή στην οικονομία»

DANIEL COHEN

Μετάφραση: Τάσος Γιαννίτσης.

Εκδόσεις «Πόλις».

Από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και την Κίνα μέχρι τη Γερμανία του Κάιζερ και τη σημερινή Κίνα: ο Ντανιέλ Κοέν εξιστορεί την πορεία της οικονομίας μέσα στον ιστορικό χρόνο και εξηγεί με ποιον τρόπο επηρεάζει η εξέλιξή της την κοινωνία.

«Ο αργός θάνατος της Λουσιάνα Μπ.»

ΓΚΙΓΕΡΜΟ ΜΑΡΤΙΝΕΣ

Μετάφραση από τα ισπανικά: Ιφιγένεια Ντούμη.

Εκδόσεις Πατάκη.

Η Λουσιάνα βλέπει όλα τα αγαπημένα της πρόσωπα να πεθαίνουν γύρω της και αρχίζει να πιστεύει πως θα έρθει και η σειρά της, εφόσον είναι ολοφάνερο πως κάποιος έχει σχεδιάσει μια μοχθηρή εκδίκηση. Οταν το σασπένς συνδυάζεται με την ακρίβεια της γλώσσας.

«Τα ρέστα»

ΚΩΣΤΑΣ ΤΑΧΤΣΗΣ

Επίμετρο: Δημήτρης Παπανικολάου.

Εκδόσεις Γαβριηλίδης.

Νέα έκδοση της συλλογής διηγημάτων του Κώστα Ταχτσή, που κυκλοφόρησε το 1972. Ενα βιβλίο που δεν έχει χάσει τη φρεσκάδα του, αντλώντας στοιχεία τόσο από το «Τρίτο στεφάνι» όσο και από τις αυτοβιογραφικές παρακαταθήκες του συγγραφέα.

«Κυπριακή μετασυμβολιστική ποίηση»

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΛΕΟΝΤΙΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΦΙΛΟΚΥΠΡΟΥ

Εκδόσεις «Τόπος»

Μια αξιανάγνωστη ανθολογία: κύπριοι ποιητές των αρχών του 20ού αιώνα που έχουν γράψει για τη μοναξιά, το όνειρο, το θάνατο, τη φύση και τη μουσική. Ευκαιρία για γνωριμία με μια ποιητική παράδοση που σίγουρα δεν ξέρουμε καλά.

«Προσοχή σκύλος! Οι έρευνες του Πόπλιου Αυρήλιου στην αρχαία Ρώμη».

DANILA COMASTRI MONTANARI

Μετάφραση από τα ιταλικά: Αννα Τσέα.

Εκδόσεις «Αγρα».

Ο συγκλητικός Πόπλιος Αυρήλιος Στάτιος ψάχνει στη Ρώμη του 1ου αι. μ.Χ. να βρει ποιος έχει σκοτώσει τον γιο ενός πλούσιου ιχθυοκαλλιεργητή, κάνοντας την αρχή από την οικογένεια του θανόντος. Ενα αινιγματικό κέντημα από την Ντανίλα Κομάστρι Μοντανάρι.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Lady Gaga
Η γκροτέσκα πριγκίπισσα της ποπ
Μουσική
Χαμένοι στο Διαδίκτυο
Ο Χιούστον Πέρσον στην Αθήνα
Συνέντευξη: Ντιόν Γουόργουικ
Η κυρία Walk on by
Κινηματογράφος
Μια σφαγή που έγινε καρτούν
Τα Οσκαρ των ανατροπών
Ιστορία ενός ανθρώπου και μιας χώρας
Η αλήθεια γυμνή
Συνέντευξη: Παρκ Τσαν-Γουκ
Βαμπίρ made in Korea
Θέατρο
Νέες ιδέες στο ΚΘΒΕ
Από την μπούργκα στα Αρλεκιν
Φωτογραφία
Οι Πασιονάριες του Γράμμου
Αρχιτεκτονική
Νέα, μεγάλη, διάφανη Πινακοθήκη
Προδημοσίευση
Δύο ποιητές στη δίνη του έρωτα
Κωνσταντινούπολη
Το μουσείο Παμούκ