Έντυπη Έκδοση

Η βελόνα και το πηγάδι

Φωτογραφία του Petrito Zezus για την Βιβλιοθήκη
«Το μυστικό του συγγραφέα δεν είναι η έμπνευση -γιατί ποτέ δεν είναι σαφές από πού έρχεται- είναι το πείσμα κι η υπομονή. Η τουρκική παροιμία «σκάβω πηγάδι με βελόνα» ειπώθηκε για τους συγγραφείς», γράφει ο νομπελίστας Τούρκος συγγραφέας Ορχάν Παμούκ.

Πλήρες θέμα...

  • Λογοτεχνία

    • Μισίμα, Μορίτα, Πόε, Γιώργος Μακρής και άλλα πνεύματα Αλύτρωτες ψυχές
      Ο Γιούκιο Μισίμα αυτοκτόνησε στην Ιαπωνία το 1970 με χαρακίρι. Το ίδιο και ο αγαπημένος του μαθητής του ιδιωτικού του στρατού. Ο Μορίτα. Σε μια προσπάθειά τους να φέρουν τη χώρα τους μέσα από μια πραξικοπηματική πράξη στη λάμψη ενός ιδεατού αυτοκρατορικού παρελθόντος, απέτυχαν μ' ένα δοξαστικό κατ' αυτούς τέλος.
    • Πάλι για το θαύμα τής Λούλας Αναγνωστάκη
      Στην Βέρα Ζαβιτσιάνου Με πινελιές λόγια δίνει ζωή σε πρόσωπα. Τα προεκτείνει μέχρι το όριο της αντοχής τους. Καθημερινά πρόσωπα που γίνονται για λίγο πρωταγωνιστές. Τα ρούχα τους απομονώνουν αυτούς τους ανθρώπους -γιατί είναι ζωντανοί άνθρωποι- στο χρόνο. Και ο χρόνος γίνεται παιδικό παιχνίδι στα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Θυμώνω εύκολα και τραγουδώ...
      Από τα πιο συχνά συναισθήματα που νιώθουμε τους τελευταίους μήνες είναι αυτό του θυμού, όχι ότι παλαιότερα δεν θυμώναμε, αλλά οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί μετά την έλευση του ΔΝΤ μάς διατηρούν σε κατάσταση μόνιμης οργής για αυτά που έγιναν και αυτά που δεν γίνονται.
    • John Mellencamp Αξίζει μεγαλύτερη προσοχή
      Ο John Mellencamp είναι ένας από τους αρκετούς Αμερικανούς τραγουδοποιούς που δεν κατάφεραν να κάνουν ιδιαίτερα πετυχημένη καριέρα εκτός της πατρίδας τους, χωρίς αυτό βέβαια να μειώνει την αξία του, που στο πέρασμα του χρόνου αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο σε όλο τον πλανήτη.
  • Αφανής Αναγνώστης

  • Κριτική βιβλίου

    • Το νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου Το κλεμμένο παιδί
      Ο μύθος του κλεμμένου παιδιού στάθηκε ανέκαθεν ένας από τους αγαπημένους των συγγραφέων και τροφοδότησε πλήθος μυθιστορημάτων, από τον «Ολιβερ Τουίστ» του Ντίκενς μέχρι «Το κλεμμένο παιδί» του Κιθ Ντόναχιου.
    • Μία Καρυάτις στο Δεκέμβρη του '44
      Μια κριτική είν' ένα ανομολόγητο στοίχημα ανάμεσα στο συγγραφέα και τον κριτικό. «Παίζεις», αν έχεις κάτι άλλο να πεις απ' ό,τι έχει ήδη ειπωθεί. Κάτι πέρα απ' το κείμενο, που θα το αναδεικνύει, θα εφιστά την προσοχή, θα το ερμηνεύει... Ή, αντίστοφα, αν στέκεσαι στην απέναντι όχθη, και το επικρίνεις, το χλευάζεις, το απορρίπτεις...
    • Δεσποινίς ετών 60 με τα... τυχερά της
      Μόνος του ξεκαρδιζόταν ο αφεντικός. Ο Σταύρος απλώς χαμογελούσε, έχοντας αντιληφθεί το ποιόν του άλλου. Αυτό που διαρκώς τον απασχολούσε ήταν η απουσία της. Του είχε γίνει εμμονή, όσο τρελό κι αν ακουγόταν, τούτη η παράξενη γυναίκα, που άλλαζε ώρα με την ώρα.
    • Η Αφρική του Μοράβια
      Η πάθηση της φυματίωσης των οστών από την οποία υπέφερε παιδί ο Μοράβια λένε ότι είναι ο λόγος που έγινε συγγραφέας. Το ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν καθηλωμένος στο κρεβάτι του τον έκανε να συλλάβει το μυθιστόρημα που τον έκανε διάσημο Οι αδιάφοροι.
    • Αποφεύγοντας την ομοιογενοποίηση του κειμένου
      Από την κυκλοφορία του πρώτου τόμου διηγημάτων του Ρέιμοντ Κάρβερ «Αρχάριοι», μέχρι την ώρα που ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει ο δεύτερος τόμος «Λοιπόν, θα πάψεις, σε παρακαλώ;» ανέκυψαν ορισμένα ζητήματα που συνοψίζονται ως ακολούθως:
    • Επτά βιβλία από την Κρήτη Με θέα το Σύμπαν
      Πρόκειται για ένα συναρπαστικό ταξίδι μέχρι τα σύνορα του ορατού σύμπαντος, μέσα από μοναδικές έγχρωμες φωτογραφίες με τα τηλεσκόπια και τις ψηφιακές αστρονομικές κάμερες του Αστεροσκοπείου του Σκίνακα στον Ψηλορείτη.
    • Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα τι είναι σωστό και τι λάθος;
      Ο Ιαν Ράνκιν (Σκωτία, 1960) είναι ένα φαινόμενο στη βρετανική αγορά, καθώς όλα του τα βιβλία μόλις κυκλοφορούν γίνονται bestseller. Πολυγραφότατος, ασχολείται με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο επίσης, ενώ πρόσφατα προκάλεσε με μια δήλωσή του: «Σήμερα τα βιβλία που έχουν έντονη βία γράφονται από γυναίκες, πολλές από τις οποίες είναι λεσβίες, κάτι που βρίσκω ενδιαφέρον».
    • Λαογραφίες, λαϊκοί πολιτισμοί, ταυτότητες
      Αν προσέξει κάποιος τον υπότιτλο στο εξώφυλλο, θα διαπιστώσει ευθύς αμέσως ότι όλες οι έννοιες είναι στον πληθυντικό: Λαογραφίες, Λαϊκοί Πολιτισμοί, Ταυτότητες. Αυτό σημαίνει ότι ο συγγραφέας αποφεύγει το δογματισμό των απολυτοτήτων -της μίας και μόνης αλήθειας- και είναι ανοιχτός στο διάλογο και τη διείσδυση στις πολυπλοκότητες.
  • Προδημοσίευση

    • Ενα βιβλίο για την Μάτση Χατζηλαζάρου ...Ιούς, Μανιούς, ίσως και Aqua Marina
      Κυκλοφορεί πριν από το Πάσχα, από τις Εκδόσεις Τόπος, το βιβλίο του Χρήστου Δανιήλ... Ιούς, Μανιούς, ίσως και Aqua Marina, Μάτση Χατζηλαζάρου, Η πρώτη Ελληνίδα υπερρεαλίστρια το οποίο πραγματεύεται την πολυτάραχη ζωή και το ποιητικό έργο της Μάτσης Χατζηλαζάρου, της πρώτης Ελληνίδας που συνέθεσε ποιήματα ακολουθώντας το κίνημα του υπερρεαλισμού.
    • Νερό
      Το Νερό είναι ένα αφήγημα-μονόλογος. Ο μονόλογος ενός μοναχικού ανθρώπου παραδομένου στις εμμονές και στις επίφοβες φαντασιώσεις του. Εγκλειστου σε έναν χώρο-κόσμο, στις περιορισμένες διαστάσεις του οποίου όλα όσα συμβαίνουν αποκτούν απρόβλεπτες και επικίνδυνες, για την πνευματική του ισορροπία και τη σωματική του ακεραιότητα, διαστάσεις.*
  • Άλλες ειδήσεις

    • Θεατρικό δρώμενο
      Ενα ιδιαίτερο θεατρικό δρώμενο, βασισμένο στο διήγημα του Αντώνη Σαμαράκη «Γραφείο Ιδεών», παρουσιάζει ο Γιάννης Ρωμανός, στο μπαρ «Οινώδειο Αισώπου Μύθος», με πρωταγωνιστές τον ίδιο και τον Χρήστο Μαραθιά.
    • 22η έκθεση βιβλίου
      Στις 8 Απριλίου ανοίγει τις πύλες της η 22η Εκθεση Βιβλίου στην πλατεία Κλαυθμώνος (για πρώτη φορά), η οποία θα διαρκέσει μέχρι και τις 21 του ίδιου μήνα.
    • Πολωνός ελαιοχρωματιστής
      Ο Φούτης ήρθε στην Ελλάδα στα τέλη της δεκαετίας του '70.
    • Περιοδικά
      **Εντευκτήριο, λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2010, τ. 91, διεύθυνση: Δεσπεραί 9, τηλ.: 2310-283223
    • Ποντάρω μονάχα στο ακατόρθωτο
      Οσα στοχάζομαι εξευγενίζονται από την ειρωνεία μιας απολαυστικής πραγματικότητας που αντίκειται σε κάθε μετριοπάθεια.