Έντυπη Έκδοση

Η Αφρική του Μοράβια

Αλμπέρτο Μοράβια

Περιπλάνηση στην Αφρική

μτφρ. Παναγιώτη Σκόνδρα, εκδ. Κέδρος, σ. 208, ευρώ 16,23

Η πάθηση της φυματίωσης των οστών από την οποία υπέφερε παιδί ο Μοράβια λένε ότι είναι ο λόγος που έγινε συγγραφέας. Το ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν καθηλωμένος στο κρεβάτι του τον έκανε να συλλάβει το μυθιστόρημα που τον έκανε διάσημο Οι αδιάφοροι. Η αρρώστια όμως του άφησε μια ελαφριά αναπηρία: κούτσαινε. Με τα χρόνια μάλιστα ήταν απαραίτητη η υποστήριξη ενός μπαστουνιού. Κι όμως, αυτό δεν τον εμπόδισε καθόλου να ταξιδεύει συχνά στην Ευρώπη. Ανάμεσα στ' άλλα ταξίδεψε για δεκαοχτώ συνεχόμενα χρόνια στην Αφρική, με την ιδιότητα του δημοσιογράφου και του συγγραφέα. Πολυγραφότατος πεζογράφος: μυθιστοριογράφος, διηγηματογράφος, θεατρικός συγγραφέας, κριτικός του κινηματογράφου, συγγραφέας ταξιδιωτικών εντυπώσεων, με το βιβλίο του «Περιπλάνηση στην Αφρική» διαβάζουμε τις ημερολογιακές σημειώσεις του ανάμικτες με στοιχεία μυθοπλασίας, περιγραφή εντυπώσεων και σκέψεων με υποθέσεις και συμπεράσματα ενός ταξιδιού στη Μαύρη Ηπειρο. Μέσα από τη μορφή του ημερολογίου ταξιδίου ο Μοράβια έχει το χάρισμα να ξεδιπλώνει τις εικόνες ενός γραπτού ντοκιμαντέρ σαν αυτά που βλέπουμε σήμερα στην τηλεόραση εκφράζοντας μια καίρια οικολογική ευαισθησία. Επιστρατεύει γι' αυτό τις μορφές του Χέμινγουεϊ, της Μπλίξεν, τους πίνακες ζωγραφικής του Ρουσό του τελώνη, του Βαν Γκογκ ακόμα και σκέψεις του Λεοπάρντι και του Μαντσόνι με τις υπαρξιακές ανησυχίες τους. Η περιγραφή των τοπίων της Τανζανίας, του Ζαΐρ, του Γκαμπόν είναι φωτογραφική. Τα βλέπουμε κάτω από διαφορετικές συνθήκες, καλοκαίρι ή χειμώνα, με ήλιο ή με βροχή, ή την περίοδο της ξηρασίας παρακολουθεί τα ζώα, κυρίως τα άγρια ζώα, ή τα φυτά και τα δέντρα τα μπαομπάμπ, τα φοινικόδεντρα, τις λίμνες, και ως μέρος αυτού του οικοσυστήματος βλέπει και τους Αφρικανούς. Οι κάτοικοι της Μαύρης Ηπείρου δεν παρουσιάζονται ως μέλη, ως πολίτες κάποιων κρατών που μαστίζονται από τη φτώχεια, την κοινωνική ανισότητα και τη διαφθορά, ως θύματα εκμετάλλευσης από ανθρώπους και συνθηκών επιβίωσης. Κι αυτό γιατί ο Μοράβια δεν θέλει να υπεισέλθει σε κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Η αφήγηση κρατιέται έτσι στα όρια διαλόγου με ένα σύμπαν γοητευτικό, απρόσιτο και ανερμήνευτο.

Ο Μοράβια κάνει μυθοπλασία με τους περισσότερους συνταξιδιώτες τους να είναι υπαρκτά πρόσωπα και γνωστοί μας, παρουσιάζοντάς τους την ίδια ακριβώς εποχή που κι αυτοί βρίσκονταν στην Αφρική, στήνοντας έτσι χωρίς καθόλου πλοκή ένα γοητευτικό ανάγνωσμα. Βοηθός του σ' αυτό είναι ο μεταφραστής Παναγιώτης Σκόνδρας, ο οποίος έχει μεταφράσει και το εισαγωγικό κείμενο της Ντάτσια Μαραΐνι, συντρόφου του Μοράβια.

Στο τέλος παραθέτει χρονολόγιο της ζωής και του έργου του συγγραφέα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Η βελόνα και το πηγάδι
Το κλεμμένο παιδί
Μία Καρυάτις στο Δεκέμβρη του '44
Δεσποινίς ετών 60 με τα... τυχερά της
Αποφεύγοντας την ομοιογενοποίηση του κειμένου
Με θέα το Σύμπαν
Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα τι είναι σωστό και τι λάθος;
Λαογραφίες, λαϊκοί πολιτισμοί, ταυτότητες
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Αλύτρωτες ψυχές
Πάλι για το θαύμα τής Λούλας Αναγνωστάκη
Από τις 4:00 στις 6:00
Θυμώνω εύκολα και τραγουδώ...
Αξίζει μεγαλύτερη προσοχή
Αφανής Αναγνώστης
Δυο-τρία πράγματα που έμαθα γι' αυτή
Κριτική βιβλίου
Η βελόνα και το πηγάδι
Το κλεμμένο παιδί
Μία Καρυάτις στο Δεκέμβρη του '44
Δεσποινίς ετών 60 με τα... τυχερά της
Η Αφρική του Μοράβια
Αποφεύγοντας την ομοιογενοποίηση του κειμένου
Με θέα το Σύμπαν
Ποιος μπορεί να πει με βεβαιότητα τι είναι σωστό και τι λάθος;
Λαογραφίες, λαϊκοί πολιτισμοί, ταυτότητες
Προδημοσίευση
...Ιούς, Μανιούς, ίσως και Aqua Marina
Νερό
Άλλες ειδήσεις
Θεατρικό δρώμενο
22η έκθεση βιβλίου
Πολωνός ελαιοχρωματιστής
Περιοδικά
Ποντάρω μονάχα στο ακατόρθωτο