Έντυπη Έκδοση

Ενα μουσείο, πολλά οφέλη

Μια πρόκληση που πρέπει να αξιοποιηθεί στην πολιτιστική πολιτική και την κοινωνική ζωή της Αθήνας

Επιτέλους! Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, η καινούρια στέγη για τα γλυπτά του Ιερού Βράχου που επί δεκαετίες έμοιαζε με όνειρο, εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες επίσημα, στρέφοντας τα μάτια όλου του κόσμου στη χώρα μας, κι αυτή τη φορά μόνο για καλό.

Οι αντιπαραθέσεις για το σημείο όπου ανεγέρθηκε, οι καταγγελίες για καταστροφές αρχαιοτήτων στα θεμέλιά του, ο δικαστικός κυκεώνας μέσα απ' τον οποίο προχώρησε η υλοποίησή του, όλα πια ανήκουν στο παρελθόν.

Παραμονές μιας λαμπρής, παρ' ότι «οικονομικής», γιορτής κι ενώ οι φωνές όσων διατηρούν τις επιφυλάξεις τους για την αισθητική ή για τη μελλοντική λειτουργία του μουσείου δεν έχουν κοπάσει τελείως, ευκαιρία να υπογραμμίσουμε τα θετικά της όλης υπόθεσης, χωρίς όμως ν' αγνοήσουμε και κάποια... ανθεκτικά σημεία τριβής.

Παγκόσμιο πολιτιστικό αγαθό

«Αν η Ακρόπολη συμβολίζει την κορυφαία στιγμή της ανθρώπινης μεγαλοφυΐας, αν είναι ορόσημο αισθητικής και πολιτισμού, αξεπέραστο χρέος της πολιτείας είναι να προστατεύσει και ν' αναδείξει την πολύτιμη αυτή κληρονομιά όχι μόνο απέναντι σε αυτούς που τη δημιούργησαν αλλά και απέναντι στη σημερινή ανθρωπότητα, στην οποία ανήκει». Αυτό το χρέος, όπως το συνόψισε το '89 η Μελίνα Μερκούρη, προκηρύσσοντας τον πρώτο διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το νέο μουσείο, εκπληρώθηκε. Χιλιάδες αριστουργήματα που τα 'τρωγε ώς τώρα το σκοτάδι, βγήκαν στην επιφάνεια λουσμένα στο αττικό φως.

Ενα μουσείο για τον 21ο αιώνα

Με εκθεσιακούς χώρους 14.000 τ.μ. (έναντι 1.800 τ.μ. του παλιού μουσείου), το κτίριο που σχεδίασαν οι Μπερνάρ Τσουμί και Μιχάλης Φωτιάδης είναι ένα μοντέρνο, ασύμμετρο οικοδόμημα από ανοξείδωτο χάλυβα, γυαλί, μάρμαρο και μπετόν, που «συνομιλεί» απευθείας με τον Παρθενώνα, ενώ ταυτόχρονα αιωρείται πάνω από μια αρχαία γειτονιά της Αθήνας, η οποία έχει ενταχθεί σ' αυτό ως επιτόπιο έκθεμα.

Με βιοκλιματικό σχεδιασμό που εξασφαλίζει σωστές συνθήκες φωτισμού και θέρμανσης, εξοπλισμένο με μπετονένια πανό που απορροφούν τους θορύβους κι οχυρωμένο απέναντι σε σεισμούς έως και 10 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, το ΝΜΑ διαθέτει ό,τι απαιτείται στις μέρες μας για να λειτουργήσει ως ζωντανός οργανισμός: από αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, εργαστήρια και αποθήκες, μέχρι αμφιθέατρο εκδηλώσεων, καταστήματα δώρων και διεθνές βιβλιοπωλείο, σνακ μπαρ και εστιατόριο υψηλών προδιαγραφών.

Νέο αθηναϊκό τοπόσημο

Οσο στριμωγμένο κι αν είναι πλάι στο κτίριο Βάιλερ, το ΝΜΑ βρίσκεται πάνω σ' έναν υπέροχο πεζόδρομο, της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, σε απόσταση λίγων μέτρων από την είσοδο της Ακρόπολης, δίπλα ακριβώς στην ομώνυμη στάση του μετρό, και φέρει την υπογραφή ενός από τους πιο καταξιωμένους διεθνώς αρχιτέκτονες που συλλέγει εύσημα από τον ξένο τύπο επειδή απέφυγε να επιδείξει ένα ναρκισσιστικό «εγώ».

Λογικά, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι από μόνο του ικανό ν' αναθερμάνει το ενδιαφέρον για την Αθήνα, ως ένα καινούριο σημείο αναφοράς πολιτιστικού τουρισμού. Οπως, άλλωστε, υπολογίζεται, θα υποδέχεται γύρω στα 2 εκατ. επισκέπτες ετησίως, τους διπλάσιους δηλαδή απ' όσους ανηφορίζουν στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης..

Μόνο ένα ευρώ!

Οπως ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού, ώς το τέλος του 2009 η τιμή του εισιτηρίου θα 'ναι μόλις 1 ευρώ, ενώ το 2010 θ' αυξηθεί στα 5 ευρώ. Και τότε όμως θα υπάρξει μέριμνα για ειδικές κατηγορίες πληθυσμού -παιδιά, ηλικιωμένους, φοιτητές, οικογένειες, άτομα με αναπηρία κ.ο.κ. Στο Εθνικό Αρχαιολογικό της Αθήνας η είσοδος κοστίζει σήμερα 7 ευρώ, ενώ για το Λούβρο απαιτούνται τα διπλάσια.

Ο "κήπος" με τ' αγάλματα

Στο ΝΜΑ δεν υπάρχουν βιτρίνες. Δίχως φόντα πίσω τους, τα γλυπτά στέκονται ως αυθυπόστατες μονάδες εν μέσω άφθονων κιόνων από μπετόν, επιτρέποντας στον επισκέπτη να κινείται άνετα ανάμεσά τους και να τ' αντικρίζει απ' όλες τις μεριές. Οπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, πρόεδρος σήμερα του δ.σ. του μουσείου, πουθενά αλλού δεν εκτίθενται τόσα πολλά αγάλματα με ζωγραφιστή την «επιδερμίδα» τους, πουθενά αλλού δεν καθίσταται τόσο σαφές ότι ο κόσμος των αρχαίων γλυπτών δεν ήταν λευκός, αλλά πολύχρωμος.

Ανοιγμα στην κοινωνία

Στο άκουσμα της λέξης μουσείο, ανακαλούμε συνήθως μια τακτοποιημένη αποθήκη σπουδαίων εκθεμάτων προορισμένη για μια ελίτ καλλιεργημένων πολιτών. Το ΝΜΑ υπόσχεται ν' ανατρέψει αυτήν την εικόνα.

Η πληροφόρηση που θα παρέχεται στους επισκέπτες θα είναι απλή, ουσιαστική και σε πρώτη φάση τηλεγραφική. Οποιος θέλει να πάει σε βάθος, θα κάνει χρήση των διαθέσιμων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κι όποιος έχει να λύσει κι άλλες απορίες, θα μπορεί ν' απευθύνεται στους επιτόπιους «φροντιστές», τους νεαρούς αρχαιολόγους και ιστορικούς τέχνης που στελεχώνουν μια καινοτόμο υπηρεσία του μουσείου, ειδικά γι' αυτόν τον σκοπό.

Ευελιξία και αυτοτέλεια

Το ΝΜΑ είναι το πρώτο αρχαιολογικό μουσείο της Ελλάδας που απέκτησε μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου. Πρακτικά αυτό σημαίνει δυνατότητα απεμπλοκής του από τα γρανάζια της κρατικής γραφειοκρατίας και της δημοσιοϋπαλληλικής νοοτροπίας, καθώς και μια διόλου ευκαταφρόνητη οικονομική αυτοτέλεια.

Μπορεί, μ' άλλα λόγια, ν' αναπτύξει με μεγαλύτερη ελευθερία από τα επιστημονικά ή εκδοτικά του προγράμματα μέχρι μια πολιτική προσέλκυσης κοινού και χορηγιών. Δύο δείγματα των δυνατοτήτων του, το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας (8.00 π.μ -8.00 μ.μ.) και η αναμενόμενη πρόσληψη 100 γλωσσομαθών φυλάκων με ειδική στολή.

www.theacropolismuseum.gr

Σε μία βδομάδα, για την ακρίβεια στις 15 Ιουνίου, τίθεται σε λειτουργία το σάιτ του μουσείου -μια υπηρεσία που εξακολουθεί να σπανίζει στη χώρα μας. Αλλη μια πρωτιά εδώ, η εισαγωγή του e-ticketing που επιτρέπει στον καθένα να εξασφαλίζει ηλεκτρονικά το εισιτήριό του από οποιαδήποτε γωνιά της Γης.

Για την επιστροφή των Μαρμάρων

Η λειτουργία του νέου μουσείου θ' αποτελεί εφεξής το ισχυρότερο επιχείρημα για την επιστροφή των Μαρμάρων από το Βρετανικό Μουσείο, καθώς αντί για... υπομνήματα, η ελληνική πλευρά μπορεί να επιδείξει πλέον κάτι απολύτως χειροπιαστό.

Η σπονδυλική στήλη του μουσείου δεν είναι άλλη από την ορθογώνια, γυάλινη αίθουσα του Παρθενώνα στο υψηλότερο σημείο του, κι εκεί θα μπορεί να συνειδητοποιήσει κανείς τι σημαίνει να διαμελίζεται ένα καλλιτεχνικό αριστούργημα όπως η γλυπτική σύνθεση της ζωφόρου. Τα κομμάτια που λείπουν θα συμπληρώνονται από λευκά εκμαγεία, κι όλες οι απώλειες θα υπογραμμίζονται από ενημερωτικές πινακίδες και βιντεο-προβολές.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Στο διαδίκτυο
Σχετικά θέματα: Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Η Ιστορία σε καινούριο σπίτι
Σταρ που αντέχουν στο χρόνο
Τι άλλο απομένει να γίνει
Στης Ακρόπολης τα μέρη
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
2η Μπιενάλε της Αθήνας
Ι am in heaven
Βιβλίο
«Η αρχιτεκτονική θέλει καρδιά»
Σατανικοί γρίφοι
Εκθεση γλυπτικής
Ενας μουσικός εικαστικός
Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής
Η μουσική γιορτάζει
Θέατρο
Ενα «κανόνι» με πολλά θύματα
Κινηματογράφος
Με διπλή ταυτότητα
Λορίνα Μακένιτ
Η κυρία σφυρίζει κέλτικα
Μουσική
Εναλλακτικά, στο Gagarin
Ο συνθέτης των αντιθέσεων
Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Η Ιστορία σε καινούριο σπίτι
Σταρ που αντέχουν στο χρόνο
Ενα μουσείο, πολλά οφέλη
Τι άλλο απομένει να γίνει
Στης Ακρόπολης τα μέρη
Συνέντευξη Αλέξ Ολέ
Ομήρων Οδύσσεια
Συνέντευξη Βασ. Παπαβασιλείου
«Ξορκίστε τον εισαγγελέα μέσα σας»
Συνέντευξη Σοφί Ντελιλά
Soul woman
Συνέντευξη με την «Ορχήστρα της πλατείας Βιτόριο»
Οταν οι μετανάστες τραγουδούν Μότσαρτ
Φεστιβάλ Synch
Τρεις μέρες με νέες τάσεις