Έντυπη Έκδοση

Στης Ακρόπολης τα μέρη

Η Μακρυγιάννη πεζοδρομήθηκε, νέα καταστήματα άνοιξαν, αλλά τα παράπονα δεν λείπουν

Το ζευγάρι των νεαρών γιαπωνέζων τουριστών ανεβαίνει τις σκάλες του μετρό με τους χάρτες στα χέρια.

Στάση Ακρόπολη. «Εδώ είναι η είσοδος του νέου Μουσείου Ακρόπολης;», ρωτάνε με σπαστά αγγλικά έναν από τους φύλακες, για να πάρουν την απάντηση: «Το μουσείο δεν έχει ανοίξει ακόμα για τον κόσμο».

Η απογοήτευση φαίνεται στο πρόσωπό τους. Τη λάμψη του γυάλινου οικοδομήματος του Μπερνάρ Τσουμί με τις ανεκτίμητες αρχαιότητες επισκιάζει η σκόνη ενός φορτηγού που ανεβοκατεβαίνει εκτελώντας έργα. Οι δρόμοι γύρω από το μουσείο πεζοδρομούνται και σε πολλά σημεία θυμίζουν ακόμα εργοτάξιο με προστατευτικά κιγκλιδώματα, κολόνες ηλεκτρισμού, φιάλες αερίου, καρότσια... «Μας είχαν υποσχεθεί ότι τα έργα θα είχαν τελειώσει από τις 10 Μαρτίου κι ακόμα περιμένουμε», παραπονιούνται οι καταστηματάρχες της περιοχής.

Η άφιξη του μουσείου αλλάζει τη γειτονιά του Μακρυγιάννη και τη ζωή όσων κατοικούν και εργάζονται εκεί. Ολοι αδημονούν για τα εγκαίνια, ανησυχούν όμως και διχάζονται για το τι μέλλει γενέσθαι: σε κάθε θετικό βρίσκουν και ένα αρνητικό και τα χαμόγελα δίνουν τη θέση τους στην γκρίνια. Οι παλιοί κάτοικοι βλέπουν το χαρακτήρα της παραδοσιακής γειτονιάς να αλλοιώνεται με τις καφετέριες, τα ταχυφαγεία και τις ορδές των τουριστών που αναμένονται. Από την άλλη, οι νέοι έμποροι προσβλέπουν σε κερδοφόρες επενδύσεις...

Χώρος πρασίνου

Γεγονός είναι ότι η περιοχή αποκτά έναν μικρό πνεύμονα πρασίνου με τον ελαιώνα στον κήπο του μουσείου. Μπροστά στην είσοδο του μετρό η Μακρυγιάννη έγινε πεζόδρομος, στο πλαίσιο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, στρώθηκε με λευκές πλάκες, μικρές μουριές φυτεύτηκαν, φανοστάτες στήθηκαν. Η αστυνόμευση έχει ενταθεί, ωστόσο τα μηχανάκια όλο και βρίσκουν τρόπους για να τρυπώνουν.

Καινούρια μαγαζιά άνοιξαν, ορισμένα ανακαινίστηκαν, αρκετά άλλαξαν χρήση. Οι καφετέριες άπλωσαν τις ομπρέλες και τις καρέκλες τους στον πεζόδρομο. Τα καταστήματα με σουβενίρ έβγαλαν έξω καλάθια με προσφορές, όπως μαγνητάκια με τον Παρθενώνα και μπρελόκ με τις Καρυάτιδες προς δύο ευρώ, περιμένοντας τους τουρίστες, που ακόμα δεν λένε να φανούν...

«Απευθυνόμαστε κυρίως σε Ελληνες. Η περιοχή δεν προσελκύει πολλούς ξένους γιατί δεν έχει τη γραφικότητα της Πλάκας», λέει ο Κωνσταντίνος Ματιόλι, από την Ιταλία, που εδώ και χρόνια διατηρεί δύο Art Shop στην οδό Μακρυγιάννη, με χειροποίητα κοσμήματα και εικαστικά αντικείμενα.

«Δεν ξέρω εάν η μειωμένη τουριστική κίνηση οφείλεται στην οικονομική κρίση ή στα έργα που γίνονται στην περιοχή. Οι περισσότεροι καταστηματάρχες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στο νέο μουσείο. Εγώ πάντως δεν πιστεύω ότι θα υπάρξει ιδιαίτερη ανάπτυξη, όπως δεν υπάρχει και γύρω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Μετά τα εγκαίνια θα δούμε πώς θα εξελιχθεί. Ούτως ή άλλως πόλος έλξης παραμένει η Ακρόπολη».

Ο ίδιος επισημαίνει την αύξηση στις τιμές των ακινήτων της περιοχής, που ξεκίνησε ήδη από την εποχή που κατασκευαζόταν το μετρό. «Οι τιμές έχουν εκτοξευτεί, τα καταστήματα πουλιούνται από 6.000 ευρώ το τ.μ. και τα σπίτια από 4.000- είναι πιο ακριβά και από το Κολωνάκι. Πάντως είναι λογικό να ανεβαίνουν οι τιμές γιατί η περιοχή είναι μικρή και δεν υπάρχουν πολλοί διαθέσιμοι χώροι».

Στη συμβολή με τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου ένα κτίριο καλυμμένο με λινάτσες ανακαινίζεται και προορίζεται για κατοικίες και καταστήματα. Ο πεζόδρομος που οδηγεί στο Ηρώδειο και στην είσοδο της Ακρόπολης είναι από καιρό προνομιούχος: μόλις σουρουπώσει μαζεύονται μικροπωλητές με ξηρούς καρπούς και γλειφιτζούρια, ενώ μίμοι και μουσικοί στήνουν αυτοσχέδιες παραστάσεις.

Τα δύο κτίρια της Αρεοπαγίτου που κρύβουν τη θέα του νέου μουσείου προς την Ακρόπολη παραμένουν στη θέση τους, όπως και η αφισοκολλημένη διαμαρτυρία για την αξία του αρχιτεκτονήματος του Βασίλειου Κουρεμένου με στοιχεία αρ ντεκό. Ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς, πάντως, έκανε μια καινούρια πρόταση στους ιδιοκτήτες: να ανταλλάξουν τις κατοικίες τους με άλλες, σε διπλανά οικόπεδα και οι διατηρητέες προσόψεις να μεταφερθούν στα νέα κτίρια.

Περιμένοντας την απάντησή τους, στην περιοχή θα προστεθεί κι άλλο μπετόν. Πρόκειται για το πληροφοριακό κέντρο που χτίζεται στην Αρεοπαγίτου, σχεδόν απέναντι από την είσοδο του νέου μουσείου.

«Καιρός ήταν... Εχουμε καταντήσει γραφείο πληροφοριών. Ερχονται οι τουρίστες και μας ρωτάνε πού είναι το Ηρώδειο, πώς πάνε για τους Αέρηδες. Για το νέο μουσείο δεν υπάρχει μια ταμπέλα», διαμαρτύρεται ο Κώστας Ζαχαρόπουλος που διατηρεί το κατάστημα με τουριστικά είδη Greek art Themelio, επί της Αρεοπαγίτου.

Ο ίδιος θίγει και άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά: «Η περιοχή δεν φωτίζεται καλά το βράδυ. Δεν υπάρχει ένα ιατρείο, όπως συμβαίνει στους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους στο εξωτερικό. Εχουν αυξηθεί και οι πορτοφολάδες, που πλησιάζουν τους ανυποψίαστους παριστάνοντας τους τουρίστες και τους ξαφρίζουν!».

Στην οδό Χατζηχρήστου, στην πίσω πλευρά του μουσείου, προβλέπεται να στρωθεί με πλάκες η μία λωρίδα, ενώ η άλλη θα παραμείνει για την κυκλοφορία των οχημάτων. Εκεί θα κατεβάζουν τους τουρίστες τα πούλμαν, ενώ στη συνέχεια δεν θα σταθμεύουν στο κέντρο «Διόνυσος», όπως συνηθιζόταν, αλλά... στην παραλία, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργού Πολιτισμού.

Πότε και πώς θα παραλαμβάνουν έπειτα τους επισκέπτες; Αυτό θα πρέπει να κανονίζεται μέσω κινητών. Αυτό το περίπλοκο σχέδιο μάλλον αγχώνει τους γείτονες του νέου μουσείου, που φοβούνται κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Σαν θερμοκήπιο

Πρόσφατα ο υπουργός Πολιτισμού και άλλοι φορείς συναντήθηκαν με τους κατοίκους και τους καταστηματάρχες της περιοχής και συζήτησαν διάφορα θέματα, πρακτικά αλλά και αισθητικής: «Να είναι ομοιόμορφες οι τέντες των μαγαζιών ή να βαφτούν και να καλλωπιστούν οι προσόψεις των πολυκατοικιών. Ομως, πώς θα μπουν σκαλωσιές μετά τα εγκαίνια του μουσείου;», αναρωτιέται η Λένα Τ. που εργάζεται στο «Seirines», με καλλιτεχνικά κοσμήματα.

«Στην ίδια συνάντηση τέθηκε και το θέμα των κάδων, που, ενώ ήδη δεν είναι αρκετοί, θέλουν να καταργήσουν και τους υπάρχοντες. Μια ιδέα ήταν να βγάζουμε τα σκουπίδια σε σακούλες στον πεζόδρομο, μετά τις 10 το βράδυ, οπότε θα περνούν τα απορριμματοφόρα», συμπληρώνει η Ελένη Χ., που μένει εκεί κοντά, ενώ επισημαίνει ένα ακόμα πρόβλημα: «Τα τεράστια τζάμια του μουσείου αντανακλούν φως και θερμότητα στις απέναντι πολυκατοικίες. Τώρα το καλοκαίρι είναι σαν να ζούμε σε θερμοκήπιο».

Οι γείτονες του νέου Μουσείου της Ακρόπολης αυτές τις μέρες δεν παύουν να συζητούν για τους εκλεκτούς καλεσμένους, τις εκδηλώσεις, την τηλεοπτική κάλυψη, τη διαφήμιση των εγκαινίων. Κυρίως, όμως, προσπαθούν να μαντέψουν πώς θα είναι η ζωή τους όταν τα φώτα χαμηλώσουν. Αν η ηρεμία, η οργάνωση, η καθαριότητα, η ασφάλεια θα βρίσκονται έξω από την πόρτα τους. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Σχετικά θέματα: Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Η Ιστορία σε καινούριο σπίτι
Σταρ που αντέχουν στο χρόνο
Ενα μουσείο, πολλά οφέλη
Τι άλλο απομένει να γίνει
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
2η Μπιενάλε της Αθήνας
Ι am in heaven
Βιβλίο
«Η αρχιτεκτονική θέλει καρδιά»
Σατανικοί γρίφοι
Εκθεση γλυπτικής
Ενας μουσικός εικαστικός
Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής
Η μουσική γιορτάζει
Θέατρο
Ενα «κανόνι» με πολλά θύματα
Κινηματογράφος
Με διπλή ταυτότητα
Λορίνα Μακένιτ
Η κυρία σφυρίζει κέλτικα
Μουσική
Εναλλακτικά, στο Gagarin
Ο συνθέτης των αντιθέσεων
Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Η Ιστορία σε καινούριο σπίτι
Σταρ που αντέχουν στο χρόνο
Ενα μουσείο, πολλά οφέλη
Τι άλλο απομένει να γίνει
Στης Ακρόπολης τα μέρη
Συνέντευξη Αλέξ Ολέ
Ομήρων Οδύσσεια
Συνέντευξη Βασ. Παπαβασιλείου
«Ξορκίστε τον εισαγγελέα μέσα σας»
Συνέντευξη Σοφί Ντελιλά
Soul woman
Συνέντευξη με την «Ορχήστρα της πλατείας Βιτόριο»
Οταν οι μετανάστες τραγουδούν Μότσαρτ
Φεστιβάλ Synch
Τρεις μέρες με νέες τάσεις