Έντυπη Έκδοση

Καλώς ήλθες ψηφιακό φιλμ

Ο ΨΗΦΙΑΚΟΣ κινηματογράφος επιτελεί τελικά το βασικό σκοπό του: να εξαφανίσει το φιλμ των 35 mm. Η αρχή έγινε όταν οι κινηματογραφιστές και τα στούντιο άρχισαν να χρησιμοποιούν την ψηφιακή κάμερα στη θέση του φιλμ. Ακόμη όμως και τότε, μετά τα γυρίσματα και το μοντάζ, πάντα σε ψηφιακό επίπεδο, το τελικό έργο μεταφερόταν σε φιλμ για προβολή στις αίθουσες.

Από την ταινία «Pacific Rim» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο Από την ταινία «Pacific Rim» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο Οι επαναληπτικές βέβαια προβολές προκαλούσαν στο φιλμ φθορά και καταστροφή, αντίθετα με το ψηφιακό υλικό, είτε αυτό είναι σε σκληρό δίσκο είτε σε dvd. Γι' αυτό, σταδιακά, το ψηφιακό αρχείο, με τη μορφή του DCP, είχε αρχίσει να χρησιμοποιείται αρχικά, εξαιτίας του μεγάλου κόστους του, σε διεθνή φεστιβάλ και στη συνέχεια σε ορισμένες μόνο αίθουσες. Αξίζει να σημειώσω ότι φέτος, ένα μεγάλο τμήμα των ταινιών που είδαμε σε φεστιβάλ, όπως αυτά του Βερολίνου και των Κανών, προβλήθηκαν σε DCP. Ενώ, ήδη, το μεγαλύτερο ποσοστό των αιθουσών στις ΗΠΑ αλλά και στις υπόλοιπες χώρες έχει αντικαταστήσει τις μηχανές προβολής με ειδικά μηχανήματα που προβάλλουν ψηφιακά τις ταινίες (σε DVP, DVD ή Blue-Ray).

Παρ' όλο που τα νέα μηχανήματα είναι ακριβότερα από τα μηχανήματα προβολής (στοιχίζουν γύρω στα 70-80 χιλιάδες ευρώ) το τελικό κόστος για τις εταιρείες διανομής και στη συνέχεια την αίθουσα (ιδιαίτερα για τα multiplex) είναι πολύ λιγότερο. Οι ελληνικές εταιρείες διανομής, όταν μάλιστα πρόκειται για ταινίες εμπορικές, εκεί που αγοράζουν 50 μέχρι και 100 κόπιες μιας ταινίας σε φιλμ (για τις ΗΠΑ ή τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες η αγορά μιας ταινίας ξεπερνά τις 500 ή συχνά και τις 1.000 κόπιες), όταν σήμερα τις αντικαθιστούν με το DCP, τα έξοδα μειώνονται στο ελάχιστο. Το νέο αυτό σύστημα ετοιμάζονται να επιβάλουν και στη χώρα μας από τη νέα σεζόν οι μεγάλες εταιρείες διανομής, μιας και οι ξένοι (ιδιαίτερα οι Αμερικανοί) παραγωγοί θα τους στέλνουν υποχρεωτικά τις ταινίες τους σε μορφή DCP. Ηδη οι περισσότερες αίθουσες multiplex έχουν εξοπλιστεί με τα νέα μηχανήματα για να προβάλουν τα μεγάλα μπλοκμπάστερ του χειμώνα, ξεκινώντας με ταινίες όπως «Pacific Rim» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν, «Ο Πέρσι Τζάκσον και η θάλασσα των τεράτων» κ.ά. Ενώ άρχισαν να ετοιμάζονται και οι υπόλοιπες αίθουσες, παρ' όλο που για τις μικρές ανεξάρτητες αίθουσες το κόστος (που βασίζεται σε δάνεια από τράπεζες) είναι μεγάλο. Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν το επόμενο καλοκαίρι οι θερινές αίθουσες, για τις οποίες η απόσβεση του χρέους στο μικρό διάστημα του καλοκαιριού, που προβάλλονται οι ταινίες, θα είναι πολύ δύσκολη.

Σε ψηφιακή μορφή μετατρέπονται και οι παλιότερες, κλασικές ταινίες τόσο από κινηματογραφικά αρχεία και ιδρύματα όσο και από τις εταιρείες παραγωγής που θέλουν να τις διανείμουν ξανά είτε στην αίθουσα είτε σε DVD είτε σε homevideo. Το homevideo, τα ψηφιακά downloads και τα άλλα σύγχρονα μέσα διάδοσης των ταινιών συνέβαλαν στο να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός του κοινού, ενώ έχουν δώσει την ευκαιρία σε φεστιβάλ και αίθουσες τέχνης να προβάλλουν κλασικές και σπάνιες ταινίες, κόπιες των οποίων διαφορετικά θα δυσκολεύονταν να βρουν. Και είμαστε ακόμη στην αρχή!

Πάντως, παρά τη στροφή αυτή προς την ψηφιακή τεχνολογία, η εταιρεία Eastman Kodak, υπεύθυνη για την παραγωγή του υλικού σε φιλμ, δεν δείχνει πως θα κλείσει. Κι αυτό για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι πως ορισμένοι σκηνοθέτες, και μάλιστα από τους πιο γνωστούς και ισχυρούς της αμερικανικής βιομηχανίας (Στίβεν Σπίλμπεργκ, Γουές Αντερσον, Κρίστοφερ Νόλαν, Τζέι Τζέι Εϊμπραμς, Κουέντιν Ταραντίνο) εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το φιλμ, τονίζοντας πως το προτιμούν -κι έχουν δίκιο γιατί οι δυνατότητες που προσφέρει αυτό σε σχέση με το φωτισμό και τη σύνθεση ενός πλάνου είναι απεριόριστες, σε αντίθεση με τις λιγοστές που προσφέρει, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, το ψηφιακό υλικό. Ο δεύτερος λόγος είναι πως το φιλμ παραμένει το καλύτερο και πιο σίγουρο μέσο για την αρχειακή διαφύλαξη μιας ταινίας, μια και κανένας δεν γνωρίζει ποια είναι η πραγματική ζωή ενός ψηφιακού αρχείου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Hollywood
Σχετικά θέματα: Hollywood
Στα δικαστήρια με τον Κόστνερ
Ο Ντι Κάπριο στο Μιζούρι
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Hollywood
Καλώς ήλθες ψηφιακό φιλμ
Στα δικαστήρια με τον Κόστνερ
Ο Ντι Κάπριο στο Μιζούρι
Αφιέρωμα
Η θερινή μας αγάπη
Εικαστικά
Κρυφοκοιτάζοντας από την κλειδαρότρυπα
Φοιτητική αισιοδοξία
Οι 100 καρέκλες του.... πλάτωνα
Λογοτεχνία
Στην Αθήνα της Αμερικής
Μουσική
Τραγουδώντας στο λόφο
Τραγουδώντας στο λόφο
Οπερα
Μοναρχίας θρίαμβος
Σινεμά
Κομαντσι με αιρετικό χιούμορ
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΑΚΗΣ Κινηματογραφιστής
Θρίλερ από το Βορρά
Δείτε πρώτοι τον εχθρό
Μαθήματα από παιδιά
Αφιέρωμα στον Χίτσκοκ
Συγγραφείς/Ποίηση
Ο κοσμός του Μπόρις Βιάν
Φεστιβάλ
Λάμψη παλιού Χόλιγουντ στο Rockwave Festival
Φεστιβάλ Αθηνών
Διαμαρτυρόμενος στην Επίδαυρο
Ο έρωτας της Κόμισσας
Πριγκίπισσα σε άγνοια
Μονομαχία στην Πειραιώς
Μεταμοντέρνο καμπαρέ
Άλλες ειδήσεις
Ενδιαφέρουν