Έντυπη Έκδοση

ΑΚΟΜΑ ΚΙ ΑΝ Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΥΦΕΣΗ ΧΑΛΑΡΩΣΕΙ, Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΔΕΝ ΘΑ ΑΝΑΚΑΜΨΕΙ ΟΥΤΕ ΤΟ 2014

Χρηματοδοτικό κενό 10 δισ. κούρεμα καταθέσεων κατεργάζεται

Συζητείται η επιστράτευση των υπολοίπων του πακέτου των 50 δισ. που είχαν διατεθεί για την ανακεφαλαιο- ποίηση των τραπεζών

ΑΚΟΜΗ κι αν η κυβέρνηση κατορθώσει να καλύψει το δημοσιονομικό κενό για 2013-14 και σχεδιάσει την κινητικότητα των 12.500 υπαλλήλων και τις απολύσεις των 4.000 υπαλλήλων για φέτος, ώστε να λάβει κανονικά το σύνολο της δόσης των 8,1 δισ. ευρώ την προσεχή εβδομάδα, δεν θα έχει διανύσει ούτε τα μισά του δρόμου, καθώς θα πρέπει να υλοποιήσει τις αποφάσεις αυτές και να σχεδιάσει τις ακόμη πιο δύσκολες του 2014 (άλλοι 12.500 σε κινητικότητα και ακόμη 11.000 απολύσεις).

Ετος-κλειδί το 2014

Πέραν τούτου, το 2014 θα είναι έτος-κλειδί για τη συνέχεια του προγράμματος, καθώς στη διάρκειά του τερματίζεται η επίσημη χρηματοδότηση της χώρας και θα πρέπει να καλυφθεί ένα χρηματοδοτικό κενό 4,6 δισ., που το 2015 αυξάνεται σε 6,5 έως 10 δισ. (αναλόγως εκτιμήσεων) και το οποίο δεν καλύπτεται από επιστροφές κερδών κεντρικών τραπεζών, νέες αποκρατικοποιήσεις (ήδη φέτος δεν θα πιάσουν ούτε το 1/3 του στόχου) ή εκδόσεις εντόκων γραμματίων -που δεν συμφέρουν κιόλας το κρατικό χρέος.

Δεδομένου ότι η Ελλάδα αποκλείεται να μπορεί να βγει στις διεθνείς αγορές για το σκοπό αυτό, θα πρέπει να υπάρξει είτε κούρεμα χρέους (όπως προτείνει το ΔΝΤ) είτε ένα νέο Μνημόνιο για να συνεχισθεί ομαλά η επίσημη χρηματοδότηση της χώρας. Ομως, η Γερμανία αποκλείει αυτή τη στιγμή οποιαδήποτε συζήτηση για κούρεμα χρέους, ενώ καμία χώρα-μέλος δεν διανοείται νέο πρόγραμμα δανεισμού της Ελλάδας. Συγχρόνως, το ΔΝΤ απειλεί να αποχωρήσει από τη συνέχιση της δικής του συμμετοχής (1,8 δισ. ανά τρίμηνο ώς και το α' τρίμηνο 2016) εάν δεν καλυφθεί το χρηματοδοτικό κενό με τη δέσμευση της Ε.Ε. για κούρεμα/ελάφρυνση του ελληνικού χρέους.

Μπροστά σ' αυτό το αδιέξοδο, που απειλεί τη συνέχεια του προγράμματος, συζητείται η επιστράτευση των υπολοίπων του πακέτου των 50 δισ. ευρώ που είχαν διατεθεί για την ανακεφαλαιοποίηση και αναδιάρθρωση των ελληνικών τραπεζών και τα οποία εκτιμάται πως μπορεί να φθάνουν τα 10-13 δισ. ευρώ.

Τραπεζικά στρες τεστ

Αυτό θα είναι δυνατό ενδεχομένως εφ' όσον οι τράπεζες περάσουν με επιτυχία τα στρες τεστ και δεν χρειαστούν επιπλέον κεφάλαια. Αλλά αυτό το ενδεχόμενο θεωρείται εξαιρετικά απίθανο, για τον εξής απλό λόγο: όσο συνεχίζεται η ύφεση στην οικονομία, τα επισφαλή δάνεια των τραπεζών -που αποτελούν τη βασική αιτία αύξησης των αναγκών τους σε νέα κεφάλαια- κλιμακώνονται με ταχύτατο ρυθμό.

Το 2009 αποτελούσαν το 7,8% του συνόλου των δανείων και το 2012 το 24,6% αντίστοιχα, ενώ με τη συνέχιση της ύφεσης φέτος αναμένεται να φθάσουν περίπου το 30%. Ακόμη κι αν η ευρωπαϊκή ύφεση χαλαρώσει, τα εγχώρια μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που μόλις περιγράψαμε και των οποίων τελικός αποδέκτης είναι ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας (βλ αντιδράσεις ΣΕΒ για φορολογικό νόμο κ.ά.) δεν θα αφήσουν την ελληνική οικονομία να ανακάμψει ούτε το 2014, με συνέπεια τα «κόκκινα δάνεια» των τραπεζών να αυξηθούν περαιτέρω και μαζί τους και οι ανάγκες τους σε νέα κεφάλαια.

Κάτω των 100.000 ευρώ

Τι θα συμβεί λοιπόν εάν τότε το υπόλοιπο των 50 δισ. έχει διατεθεί για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού της κυβέρνησης; Ορισμένες τράπεζες θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης και στο πλαίσιο της επιχείρησης διάσωσής τους είναι απολύτως λογικό να επιστρατευθούν ακόμη και οι διατάξεις που κατ' εξαίρεση προβλέπονται για τις εθνικές αρχές στον επιμερισμό των τραπεζικών ζημιών, ακόμη και στις καταθέσεις κάτω των 100.000 ευρώ (βλ. σχετική απόφαση της 27/6/2013 του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου). Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, εάν η διάσωση μιας τράπεζας δεν μπορεί να γίνει σε εύλογο χρονικό διάστημα, ή εάν δεν διασφαλίζεται η συνέχεια κρίσιμων λειτουργιών, ή προκειμένου να αποφευχθεί μία μετάδοση της «μόλυνσης» και να προκληθεί καταστροφή αξιών σε άλλα τραπεζικά ιδρύματα, τότε μπορεί να αποφασισθεί η συμμετοχή των ιδιωτικών καταθέσεων κάτω των 100.000 ευρώ στη διάσωση.

Υπάρχει καμία αμφιβολία πως η Ελλάδα (και όχι μόνον) μπορεί να υπαχθεί άνετα στις διατάξεις αυτές σε περίπτωση που η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού αφήσει ακάλυπτες τις τράπεζες;

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Οικονομική και δημοσιονομική πολιτική
Τράπεζες
Αποταμίευση και καταθέσεις
Σχετικά θέματα: Δημοσιονομική πολιτική
Στο βρόντο πάνε οι όποιες προβλέψεις του προγράμματος σταθεροποίησης
Και στο βάθος ευρωαδιέξοδο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Αγροτικά θέματα
Το ποιοτικό και βραστερό όσπριο δεν καταλαβαίνει από κρίση
Οταν το λάδι γίνεται delicatessen
Αποκρατικοποιήσεις
«Τι ψάρια πιάνει» τώρα η ΔΕΠΑ
Δημοσιονομική πολιτική
Χρηματοδοτικό κενό 10 δισ. κούρεμα καταθέσεων κατεργάζεται
Στο βρόντο πάνε οι όποιες προβλέψεις του προγράμματος σταθεροποίησης
Και στο βάθος ευρωαδιέξοδο
Δημόσια Εργα
Αιτία πολέμου τα έργα της Θεσσαλονίκης
ΕΔΕΥ
Πετρέλαια: οι διαγωνισμοί τρέχουν, αλλά...
Επιχειρήσεις
Οι οφειλές ιδιωτών στην επιχείρηση
Εφορία και φορολογική πολιτική
Από τις ουρές κατάθεσης στις ουρές ελέγχου
Πορτογαλία
S&Ρ υποβαθμίζει Πορτογαλία
Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο
Eurobank και Alpha στο φίνις για Τ.Τ.
Τα μεγάλα ατού του «νέου Ταμιευτηρίου»
Τράπεζες
Της το έδιναν, αλλά δεν το έπαιρνε
Φορολογική πολιτική
Εξωραΐζουν το φορονομοσχέδιο-τέρας
«Σκοτώνουν» οικογένειες με πολλά παιδιά και φοιτητές
Η γκάφα με τις δαπάνες των επιχειρήσεων που εκπίπτουν