Έντυπη Έκδοση

Εκ Παρισίων

Η τέχνη της ζωής στη γαλλική πρωτεύουσα του 1900 παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη

Μπαίνεις στην Εθνική Πινακοθήκη και η χρονομηχανή σε γυρίζει στο Παρίσι του 1900.

Τεράστιες πανοραμικές φωτογραφίες με τον Πύργο του Αϊφελ και τις όχθες του Σηκουάνα σε υποδέχονται. Γοητευτικές κυρίες με κομψά φορέματα σε προσκαλούν, μέσα από τους πίνακες, στα αστικά σαλόνια τους. Ακούς στους δρόμους τους πλανόδιους μουσικούς που στήνουν αυτοσχέδιες συναυλίες και στα καφέ στροβιλίζεσαι στους ήχους του καν καν...

Μια έκθεση με ιδιαίτερη, ρετρό ατμόσφαιρα «Παρίσι 1900: Αρ νουβό και Μοντερνισμός. Θησαυροί από το Petit Palais-Μουσείο της Πόλεως των Παρισίων» εγκαινιάζει στις 22 Νοεμβρίου η Εθνική Πινακοθήκη.

Υποδοχή στον 20ό αιώνα

Περίπου 150 εκθέματα, έργα ζωγραφικής, γκραβούρες, φωτογραφίες, σχέδια κοσμημάτων, διακοσμητικά όπως βάζα Λαλίκ και καρέκλες Γκιμάρ, μας ταξιδεύουν στην μπελ επόκ. Αλλωστε, το Petit Palais, που μας δανείζει τους θησαυρούς του, χτίστηκε για τη Διεθνή Εκθεση του Παρισιού του 1900, η οποία είχε ως επίκεντρο την αρ νουβό, τη «νέα τέχνη» της καλαισθησίας.

Αυτή η Διεθνής Εκθεση εκθείαζε τα επιτεύγματα του τέλους του 19ου αιώνα και υποδεχόταν με αισιοδοξία τον 20ό. Πολλές καινοτομίες, όπως οι κυλιόμενες σκάλες, ο κινητήρας ντίζελ, που λειτουργούσε με πετρέλαιο φιστικιού, παρουσιάστηκαν πρώτη φορά. Για την εξυπηρέτηση των χιλιάδων επισκεπτών απ' όλο τον κόσμο έγινε η πρώτη παρισινή γραμμή του μετρό, ενώ εγκαινιάστηκαν οι σιδηροδρομικοί σταθμοί Gare de Lyon και Gare d' Orsay.

Από τα εθνικά περίπτερα δεν έλειψε και η ελληνική συμμετοχή. Την αποτελούσε μια λυόμενη βυζαντινή εκκλησία, από τούβλα εξωτερικά και σιδηροκατασκευή εσωτερικά, η οποία στη συνέχεια μεταφέρθηκε στην Αθήνα. «Πρόκειται για τον Αγιο Σώστη», μας πληροφορεί η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα. «Μάλιστα ονομάστηκε έτσι γιατί εκείνο τον καιρό ο βασιλιάς Γεώργιος Α' "σώθηκε" έπειτα από μια δολοφονική απόπειρα που έγινε εναντίον του».

Στην Πινακοθήκη τώρα θα παρουσιαστούν τα έργα που είχαν εκτεθεί στο ελληνικό περίπτερο, όπως η «Παιδική συναυλία» του Γιώργου Ιακωβίδη, η «Αθηναϊκή βραδιά» του Ιάσονα Ρίζου -και τα δύο είχαν βραβευθεί στο Παρίσι- καθώς και πίνακες των Θεόδωρου Ράλλη, Νικηφόρου Λύτρα κ.ά. Από τη συλλογή του μουσείου θα δούμε και χαρακτικά και αφίσες των Πικάσο, Μπονάρ, Ματίς, Τουλούζ-Λοτρέκ, στο πνεύμα της εποχής.

Πρωταγωνίστρια όμως της έκθεσης είναι η Σάρα Μπερνάρ, θεϊκή μορφή της μπελ επόκ, την οποία βλέπουμε στον πίνακα του Ζορζ Κλερέν να αναπαύεται αισθησιακά, φορώντας ένα λευκό φόρεμα, ενώ σε ένα πιάτο το πρόσωπό της πλαισιώνεται από λουλούδια. Ο Ρενουάρ υπογράφει το «Πορτρέτο της κυρίας ντε Μπονιέρ» και άλλες γοητευτικές γυναίκες, με μουσελίνες, δαντέλες, περίτεχνα καπέλα και χτενίσματα, δίνουν το στίγμα της κομψής Παριζιάνας που περιγράφει ο Προυστ.

Ο Πισαρό αναπαριστά τις γέφυρες του Παρισιού και αλλα έργα μάς ξεναγούν σε αγορές και βουλεβάρτα, σε λέσχες και καφενεία αλλά και σε σαλόνια, όπου ο κόσμος πίνει, χορεύει, συμμετέχει σε θεάματα, διασκεδάζει με μποέμικη διάθεση. Υπάρχουν όμως και σκηνές που δείχνουν την άλλη όψη του Παρισιού, στις φτωχογειτονιές με τους εργάτες και τα ξυπόλητα παιδιά: σε μια ζωγραφική σύνθεση ένας ανήλικος μικροπωλητής αποκοιμιέται σε μια γωνιά του δρόμου.

«Βρισκόμαστε στην καρδιά της μπελ επόκ και τα έργα εκφράζουν την αντινομία της εποχής» τονίζει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης. «Από τη μια η χαρά, η ευθυμία, και από την άλλη η σκοτεινή πλευρά. Από τη μια η αρ νουβό με την έντονη διακόσμηση, τα άνθη, τα περίτεχνα σχέδια, τις δαντελένιες σιδηροκατασκευές και από την άλλη ο μοντερνισμός με το μπετόν αρμέ και τις πιο αυστηρές δομές».

Και μετά ήρθε ο πόλεμος

Το Petit Palais είχε φιλοξενήσει πριν από ενάμιση χρόνο τους «Θησαυρούς του Αγίου Ορους» και τώρα ανταποδίδει με την έκθεση «Παρίσι 1900», που επιμελείται η Μαρία Κατσανάκη.

«Είναι μια έκθεση που σου ανοίγει την καρδιά, εορταστική, στο κλίμα των Χριστουγέννων» καταλήγει η Μ. Λαμπράκη-Πλάκα. Κάτι όμως έχει και να μας διδάξει: «Ο πολιτισμός, έλεγε ο Ταλεϊράνδος, τελειώνει με πυροτεχνήματα. Ετσι και η μπελ επόκ τέλειωσε με την έκρηξη του Α' Παγκόσμιου Πολέμου. Ομως και στα τέλη του 20ού αιώνα υπήρξε ευθυμία και αισιοδοξία. Ωστόσο ήρθε η 11η Σεπτεμβρίου, η οικονομική ύφεση...» *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
«Να μη σιωπάμε στα σημαντικά»
Θέατρο
Μια τραγική ιστορία στη σκηνή
Ο ρατσισμός στο σπίτι τους
Κάθε βράδυ χωρίζουν
Κινηματογράφος
Unfair game
Διαδικτυακός κινηματογράφος
Μοτέρ, ποντίκι, πάμε
Βιβλίο
Η δημιουργία ενός δράκου
Ερρίκος για Μπούκερ
Κυνηγοί κεφαλαίου
Συνέντευξη: Γιώργος Διαλεγμένος
«Στριμωχτήκαμε σε μια ήπια κατοχή»
Συνέντευξη: Σαρλότ Ράμπλινγκ
Ανάμεσα σε δύο μεγάλους
Εκθεση
Χαράσσοντας την «Κραυγή»
Εικαστικά
Η χαράκτρια της διαμαρτυρίας
Ο κλασικός της αφαίρεσης
Φωτογραφία
Εκ Παρισίων
Λεύκωμα
Τα τελευταία πλάνα του Βολοντέ
Ψηφιακά βιβλία
e-book: Ερχεται, αλλά σημειωτόν
Στην αναμονή για το i-pad
Άλλες ειδήσεις
Στην κάλπη με νοσταλγία