Έντυπη Έκδοση

Τα τελευταία πλάνα του Βολοντέ

Δύο άντρες τρέχουν μέσα από κατεστραμμένους δρόμους, μισογκρεμισμένα κτίρια, ερείπια που καπνίζουν.

Βρισκόμαστε στις πρώτες μέρες του Δεκέμβρη 1994 και η ιστορική γέφυρα του Μόσταρ είχε γκρεμιστεί από τους βομβαρδισμούς πριν ένα χρόνο. Ο άνδρας που δείχνει πιο ηλικιωμένος, σκοντάφτει, πέφτει. Μετά σηκώνεται και αρχίζουν πάλι να τρέχουν. Σε μια ανάπαυλα για να πάρουν ανάσα, εξομολογείται στον άλλο ότι από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος, αφιερώθηκε στην προστασία της ταινιοθήκης της πόλης, στην οποία είναι διευθυντής. «Αλλά τώρα τι σημασία έχει οποιοδήποτε πράγμα, μέσα σε όλη αυτή την σφαγή;», αναρωτιέται... Ηταν τα τελευταία πλάνα της ζωής ενός εξαίρετου ιταλού ηθοποιού, που «έσβησε» κάνοντας αυτό που αγάπησε περισσότερο: να υποδύεται -και να επενδύεται- ρόλους που έγραψαν ιστορία.

Ο Τζιάν-Μαρία Βολοντέ (1933-1994) έκανε την τελευταία του εμφάνιση στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το βλέμμα του Οδυσσέα». Μόνο που η εμφάνισή εκείνη δεν έμελε να ολοκληρωθεί, αφού πέθανε στη διάρκεια των γυρισμάτων και τον αναπλήρωσε (επάξια) ο γνωστός και από τις ταινίες του Μπέργκμαν, σουηδός ηθοποιός Ερλαντ Γιόζεφσον. Οι σκηνές του Τζιάν-Μαρία Βολοντέ στο πλευρό του Χάρβεϊ Καϊτέλ κόπηκαν φυσικά στο τελικό μοντάζ. Δεν χάθηκαν, όμως, από τη ματιά των (πολλών) θαυμαστών του. Μια καλαίσθητη έκδοση που κυκλοφόρησε πρόσφατα στη γειτονική χώρα, ξαναφέρνει στο προσκήνιο το πλούσιο έργο ενός ηθοποιού που διακρίθηκε κυρίως στον κινηματογράφο. Μαζί, κομίζει και τις εικόνες που δεν είδαμε στο «Βλέμμα του Οδυσσέα».

Η «Βαλίτσα του ηθοποιού», όπως τιτλοφορείται το λεύκωμα των εκδόσεων με την... ελληνικότατη ονομασία Taphros, παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, τις σημαντικότερες στιγμές της καριέρας του Βολοντέ. Ξεκινώντας από τα... λαοφιλή γουέστερν-σπαγγέτι, όπως το «Για μια φούχτα δολλάρια» του Σέρτζιο Λεόνε, και φθάνοντας σε ταινίες όπως: «Σάκο και Βαντσέτι» (σκην. Τζουλιάνο Μοντάλντο), «Η εργατική τάξη πάει στον παράδεισο» και «Ερευνα για ένα πολίτη υπεράνω υποψίας» (σκην. Ελιο Πέτρι), «Υπόθεση Ματέι» και «Ο Χριστός σταμάτησε στο Εμπολι» (σκην. Φραντσέσκο Ρόσι), «Υπόθεση Μόρο» (σκην. Τζουζέπε Φεράρα») κ.ά. Τελευταία, χρονολογικά, αλλά πρώτη στις σελίδες του βιβλίου, είναι η ημιτελής παρουσία του στην -τιμημένη με το Μεγάλο Βραβείο της επιτροπής στο Φεστιβάλ Κανών- ταινία του Αγγελόπουλου. Προσφέροντας την ευκαιρία στους σινεφίλ αναγνώστες, να δουν... μια έντυπη «προβολή» των τελευταίων πλάνων της δουλειάς, αλλά και της ζωής, του ηθοποιού. «Αν ρωτάτε για εμένα, συνεχίζω να έχω μια μεγάλη περιέργεια στη ζωή» είχε πει ο ίδιος. «Συνεχίζω ακόμα να κοιτάζω ένα σύννεφο, να κοιτάζω τη θάλασσα, θα μου άρεσε να μπορέσω να αφηγηθώ τον άνεμο. Αλλά είναι δύσκολο».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
«Να μη σιωπάμε στα σημαντικά»
Θέατρο
Μια τραγική ιστορία στη σκηνή
Ο ρατσισμός στο σπίτι τους
Κάθε βράδυ χωρίζουν
Κινηματογράφος
Unfair game
Διαδικτυακός κινηματογράφος
Μοτέρ, ποντίκι, πάμε
Βιβλίο
Η δημιουργία ενός δράκου
Ερρίκος για Μπούκερ
Κυνηγοί κεφαλαίου
Συνέντευξη: Γιώργος Διαλεγμένος
«Στριμωχτήκαμε σε μια ήπια κατοχή»
Συνέντευξη: Σαρλότ Ράμπλινγκ
Ανάμεσα σε δύο μεγάλους
Εκθεση
Χαράσσοντας την «Κραυγή»
Εικαστικά
Η χαράκτρια της διαμαρτυρίας
Ο κλασικός της αφαίρεσης
Φωτογραφία
Εκ Παρισίων
Λεύκωμα
Τα τελευταία πλάνα του Βολοντέ
Ψηφιακά βιβλία
e-book: Ερχεται, αλλά σημειωτόν
Στην αναμονή για το i-pad
Άλλες ειδήσεις
Στην κάλπη με νοσταλγία