Έντυπη Έκδοση

Ο Κόσμος, ο Θεός, η θάλασσα στο διηνεκές

Θεόδωρος Χρηστίδης

Ο Ηράκλειτος, ο Κόσμος και ο Θεός

Γνωσιολογία, κοσμολογία και το πρόβλημα της ζωής και του θανάτου

εκδόσεις Εξάντας, σ. 530, 26 ευρώ

Μια αμιγώς φιλοσοφική ματιά δεν θα μπορούσε να απολαύσει το παρόν έργο του καθηγητή Θεόδωρου Χρηστίδη, του οποίου το εύρος των γνώσεων δεν καταργεί την ποιητική ευκινησία που υποστηρίζει εξαιρετικά την πολύπλευρη οπτική των ζητουμένων του. Εδώ, οι θετικές σπουδές του συγγραφέα -καθηγητής Πανεπιστημίου, ανάμεσα στ' άλλα, της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών- δίνουν μιαν άλλη γοητεία στη σύλληψη, την ανάλυση και τις εκτιμήσεις του πάνω σ' αυτό καθεαυτό το σαγηνευτικό έργο του Ηράκλειτου. Στο βιβλίο αυτό δεν θα συναπαντηθεί ο αναγνώστης με φιλολογικού στυλ βεβαιότητες φιλοσόφων. Οι προσεγγίσεις του σε πολλά αποσπάσματα του σκοτεινού Εφέσιου είναι καινοφανείς· αλλά και πέραν τούτων, όλο το βιβλίο είναι απολαυστικό για τη σκέψη, παράλληλα με την, εκ των όντων, ωφέλεια των ρήσεων του Ηράκλειτου, που απαστράπτουν από όλα τα σημεία του ορίζοντα του χρόνου.

Νικόλαος Νησίδης

Θάλασσα στο διηνεκές

εκδόσεις Πλανόδιον, σ. 43, 7 ευρώ

Υπάρχει ένας πυκνός φωτισμός στον λυρισμό του Νικόλα Νησίδη, που ξεδιπλώνεται σε αλλεπάλληλους στίχους. Στη φύση του παρόντος ποιητή υπάρχει μια ενδογενής λογική, που προσφέρει νοηματική συνοχή -σε κάθε ποίημα της συλλογής- η οποία συμβαδίζει με τη διαρκή -ξεχωριστού ύφους- ελεγειακή διάθεση. Στην ολοκλήρωση της ανάγνωσης της συλλογής έχεις την εντύπωση πως οι σελίδες της είναι μια κινηματογραφική προβολή συλλογισμών με τη χρήση υαλογραφίας. Τα χρώματα έχουν μια διαύγεια, πίσω από την οποία διαφαίνεται -σαν από γυαλί- μια βορεινή ατμόσφαιρα ψύχους, που σε προσκαλεί σε τερπνή, αν και μοναχική, περισυλλογή. «Απόψε θέλω να μιλήσουμε/για σένα και για μένα/και μέχρι να μας βρει το λυκαυγές/βουβά να επικοινωνούμε».

Αλαίν ντε Μποττόν

Οι χαρές και τα δεινά της εργασίας-

μτφρ.: Αντώνης Καλοκύρης

εκδόσεις Πατάκη, σ. 383, 16 ευρώ

Με τα γνωστά πλέον -εντόνως- λογοτεχνικά περιθώρια, μέσα στα οποία επιτρέπει να κινηθεί η σκέψη του προς φιλοσοφικές συλλήψεις, ο Ντε Μποττόν, δημιουργώντας συχνά ακόμη και σεναριακές περιγραφές, αναλύει τη σχέση του ανθρώπου με την παραγωγή. Πότε όμως αυτή η σχεδόν επιβεβλημένη τάση -παραγωγής- μπορεί να θεωρηθεί ότι καλύπτει τον άνθρωπο ως δημιουργικό ον; Η εργασία, ως έννοια, κινείται αμφίδρομα, με όχι συνεπή ελευθερία, μεταξύ δημιουργίας και παραγωγής και βέβαια, το ζήτημα της επιβίωσης ταυτίζεται με το δεδομένο(;) της ζωής. Ακόμη και με χιουμοριστική διάθεση, ο προσφιλής στοχαστής επεξεργάζεται στοιχεία της καθημερινότητας και τα αναλύει με τον προσωπικό του τρόπο, όχι τόσο για να εξαγάγει κάποια απόλυτα συμπεράσματα όσο για να διεγείρει μια εγκεφαλική ευαρέσκεια.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Οσκαρ Ουάιλντ
Οταν το μέλλον παραμονεύει
Διηγήματος τελετουργία
«Κωνσταντινούπολις»
Η εσώτερη Κωνσταντινούπολη
Οι πόλεις του Βορρά και οι απορίες του Νότου δίπλα μας
Τα ποιήματα του Νίκου Δήμου ( 1955-2005)
Ιστορία επιβίωσης με όρους
Ο πρώτος αθλητισμός δεν έχει γήπεδο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Οσκαρ Ουάιλντ
Οταν το μέλλον παραμονεύει
Διηγήματος τελετουργία
«Κωνσταντινούπολις»
Η εσώτερη Κωνσταντινούπολη
Οι πόλεις του Βορρά και οι απορίες του Νότου δίπλα μας
Ο Κόσμος, ο Θεός, η θάλασσα στο διηνεκές
Τα ποιήματα του Νίκου Δήμου ( 1955-2005)
Ιστορία επιβίωσης με όρους
Ο πρώτος αθλητισμός δεν έχει γήπεδο
Συνέντευξη: Χρ. Χρυσόπουλος
Οι κρυφές όψεις της λογοτεχνίας
Λογοτεχνικό Συμπόσιο
Καβάφεια 2009
Κριτική μουσικής
Στο ντιβάνι του Δισκαναλυτή
Από τις 4:00 στις 6:00
Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά
Για πάντα νέος
Άλλες ειδήσεις
Τηλεφώνημα από την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ
Τα σονέτα του Σαίξπηρ στο Berliner Ensemble
Γράμμα από το Λονδίνο
Apres vous