Έντυπη Έκδοση

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ

Τσακισμένα όνειρα

Πίτερ Τεμπλ

Τσακισμένη ακτή

μτφρ.: Αντώνης Καλοκύρης, εκδόσεις Τόπος

Το βρετανικό και αμερικανικό αστυνομικό είδος με τον δυναμισμό του αφήνει στη σκιά έργα αξιόλογων συγγραφέων που δεν κινούνται στο κέντρο, αλλά στην περιφέρεια, όπως στην Αυστραλία ή τη Νότιο Αφρική. Επέτυχε όμως να ξεφύγει από τον κανόνα και την αφάνεια ο Πίτερ Τεμπλ (1946) -κάτι που έκαναν και άλλοι δύο συγγραφείς από την Αυστραλία, ο Shane Maloney και ο Marshal Browne-, μολονότι ορισμένοι κριτικοί υποστήριζαν ότι τα μυθιστορήματά του ήταν «πολύ αυστραλιανά» και ως εκ τούτου δεν ενδιέφεραν τις ξένες αγορές. Γεννημένος στη Νότιο Αφρική, ζει εδώ και πολλά χρόνια στην Αυστραλία, ενώ έχει βραβευτεί για πολλά έργα του, όπως για την Τσακισμένη ακτή, που διακρίθηκε με τα Βραβεία Ned Kelly, Colin Roderick, Duncan Lawrie Dagger, και άλλα.

Η γραφή του Τεμπλ είναι κοφτή, λακωνική, με χιούμορ και σαρκασμό σε πολλά σημεία της, ενώ τα αφηγηματικά μέρη διακρίνονται για τις ποιητικές εικόνες και τη ζωντάνια των περιγραφών: «Ο Κάσιν τριγύριζε στον λόφο, μέσα στον θαλασσινό άνεμο. Ηταν τέλη φθινοπώρου, έκανε κρύο. Οσα λαμπερά φύλλα είχαν απομείνει στους στύρακες και τα σφεντάμια που είχε φυτέψει ο αδερφός του προπαππού του ήταν έτοιμα να παραδοθούν. Λάτρευε τη συγκεκριμένη εποχή, την πρωινή γαλήνη, τη λάτρευε περισσότερο από την άνοιξη...». Ο Τεμπλ γράφει απλά, ανεπιτήδευτα και αφήνει κάθε τι περιττό ή κάθε τι που θα παρέλειπε ο αναγνώστης. Αυτή η τάση του θυμίζει όσα έγραψε ο Ελμορ Λίοναρντ, ένας συγγραφέας που έχει πολλά κοινά μαζί του, στους «New York Times» για τους κανόνες του μυθιστορήματος: «Να μη συμπεριλάβεις όλα εκείνα που δεν θα διαβάσει ο αναγνώστης». Δυνατό σημείο του Τεμπλ είναι οι διάλογοι, οι οποίοι αναδεικνύουν τους ήρωές του και αναδιπλώνουν τους χαρακτήρες.

Ο μοναχικός αστυνομικός του τμήματος ανθρωποκτονιών στη Μελβούρνη, ο Τζο Κάσιν, επιστρέφει στον τόπο καταγωγής του, σε μια παραθαλάσσια κωμόπολη, και εντάσσεται στο δυναμικό τού ολιγομελούς τοπικού αστυνομικού σταθμού. Στο πατρογονικό σπίτι ζει με τα δυο του σκυλιά, ενώ τα βράδια πίνει ουίσκι, διαβάζει το έργο του Τζόζεφ Κόνραντ Η καρδιά του σκότους, και ακούει όπερες με τη Μαρία Κάλλας. Επειδή μεγάλωσε σε δύσκολο οικογενειακό περιβάλλον, με αυτοκαταστροφικό αδερφό και μητέρα που δεν μπορεί να προσφέρει στοργή στα παιδιά της εξαιτίας των προσωπικών προβλημάτων της, νιώθει ξένος ανάμεσα στους δικούς του και αδύναμος να δημιουργήσει σταθερή σχέση. Η ησυχία της μικρής πόλης διαταράσσεται και ο Κάσιν αναπτύσσει εκ νέου δράση, όταν βρίσκεται δολοφονημένος στο σπίτι του ένας εύπορος κάτοικος της περιοχής. Οι υποψίες πέφτουν σε μια ομάδα νεαρών Αβορίγινων και το κυνηγητό που θα εξαπολυθεί εναντίον τους από την αστυνομία κρύβει μεροληψία και προκατάληψη. Ο Κάσιν, που διαθέτει ένστικτο και παρατηρητικότητα, αλλά και υπευθυνότητα, δεν αρκείται στις ενδείξεις και η ενδελεχής έρευνα τον οδηγεί σε μυστικά του θύματος από το παρελθόν, που έχουν σχέση με περιπτώσεις σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων, σε πορνογραφία, αλλά και στην καταπάτηση δημόσιας γης για το ιδιωτικό συμφέρον.

Οι ρυθμοί του μυθιστορήματος, ενώ είναι αργοί στην αρχή, ανεπαίσθητα γίνονται ηχηροί όσο πλησιάζει το τέλος της ιστορίας. Σιγά σιγά η υποβόσκουσα βία, αλλά και η υποκρισία ξεσκεπάζονται και αποκαλύπτεται τότε η νοσηρή πλευρά της κοινωνίας. Ο συνδυασμός ρεαλισμού και ποιητικότητας ακόμη και στις πιο σκληρές και μοναχικές στιγμές των ηρώων δίνουν το στίγμα της γραφής του Πίτερ Τεμπλ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Ο Κύριος Γκάτσος
Το καλλιτεχνικό έργο ως απόηχος της Ιστορίας
Στο τέλος μένει μόνον η αλήθεια
Ασκήσεις επί χόρτου πάντα
Κριτικές σκέψεις για τέσσερα βιβλία
Γράφοντας στίχους με έκθετη πτώση
Ο γοητευμένος και γητευτής της γραφής
Τυχαία αγγίγματα, αμήχανες κινήσεις
Δαμάζοντας τα κύματα των προκαταλήψεων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Από τις 4:00 στις 6:00
Το πάθος βοηθά τη μουσική έμπνευση
Ενας θρύλος της μουσικής κάντρι
Αφανής αναγνώστης
Κυνηγώντας το λάθος
Η τρίτη ανάγνωση
Η φιλοσοφία του Αντι Γουόρχολ
Καλύτερα γίνεται
Το σύνδρομο της ψηλής παπαρούνας
Κριτική βιβλίου
Ο Κύριος Γκάτσος
Το καλλιτεχνικό έργο ως απόηχος της Ιστορίας
Τσακισμένα όνειρα
Στο τέλος μένει μόνον η αλήθεια
Ασκήσεις επί χόρτου πάντα
Κριτικές σκέψεις για τέσσερα βιβλία
Γράφοντας στίχους με έκθετη πτώση
Ο γοητευμένος και γητευτής της γραφής
Τυχαία αγγίγματα, αμήχανες κινήσεις
Δαμάζοντας τα κύματα των προκαταλήψεων
Άλλες ειδήσεις
Μου μοιάζετε όλοι ίδιοι*