Έντυπη Έκδοση

Ο γοητευμένος και γητευτής της γραφής

Γιώργος Βέλτσος

«Θάλαμος. Μια πορνοσοφική φιλοθεολογία»

εκδόσεις Αγρα, σ. 95, ευρώ 10

Ακολουθώντας τα χνάρια που άφησαν τα βήματα του Μορίς Μπλανσό στο δάσος της γραφής, ο Γιώργος Βέλτσος αναρωτιέται σαν θήραμα που είναι, και καθόλου κυνηγός, πώς οι λέξεις δύνανται να θηρεύσουν το ανείπωτο. Ο καθηγητής, που δεν κάθεται φρόνιμα, κι όλο ενοχλεί τα πεπραγμένα τού καθωσπρέπει λογοτεχνικού κόσμου σ' όλη την γκάμα του, από την επιφυλλιδογραφία μέχρι το θέατρο, εξεγείρεται με τη γλώσσα του σώματος, περασμένη όμως από το σκοτεινό τούνελ της γλώσσας. Αυτός, ο οποίος δεν χάνει την ευκαιρία να δηλώνει τη μυκονιάτικη ρίζα του, γιατί εκεί, στο νησί, βρίσκει το πιο αυθεντικό κομμάτι του χαμένου στην πόλη εαυτού του, εξανίσταται σαν να θέλει να μαλώσει τον ενήλικα Γιώργο, να τον βάλει τιμωρία, γιατί επέλεξε τον ρόλο του καθηγητή. Εντός των θεσμών και έξω από αυτούς, κραυγάζει ως ένας έφηβος που θέλει να κάνει την επανάστασή του, προικοδοτεί, εν τούτοις, την ωραία ανωριμότητα, γι' αυτό έχει συμπάθειες και αντιπάθειες.

Ο Γιώργος Βέλτσος βρίσκει συναρπαστικό να δημιουργεί ρόλους και καθισμένος πλέον μπροστά στον ηλεκτρονικό υπολογιστή να πατάει το κουμπί τού ντιλίτ. Κάπως έτσι θεατρίζεται με το κατ' όνομα θεατρικό «Θάλαμος», που αν θέλετε, βάλτε με τη φαντασία σας τον θάλαμο ενός νοσοκομείου, ενός ψυχιατρείου, με λευκά πλακάκια. Ο,τι πιο ψυχρό, μαζί με τα λευκά κελιά, τα φωτισμένα μέρα και νύχτα, ώσπου ο κρατούμενος να χάσει τον χώρο και τον χρόνο. Ολα είναι φωτισμένα και αφώτιστα, γιατί ο θάλαμος τού Γιώργου Βέλτσου προφασίζεται έναν σκοτεινό φωτογραφικό θάλαμο, με τον φωτογράφο - συγγραφέα να σκεπάζεται από το λευκό πανί του απέθαντου κλικ της φωτογραφικής μηχανής.

Ο «Θάλαμος», όπως έχουμε μάθει να λέμε και να γράφουμε, επιλέγεται ως ένα διακειμενικό σταυροδρόμι βελτσικών και άλλων κειμένων, γοητευμένων και γητευτών, που λειτουργούν ως υποκείμενα και ως αντικείμενα γραφής. Γιατί, ο Γιώργος Βέλτσος δεν ζωγραφίζει με τη γραφή του, δεν ακολουθεί το δίδαγμα των σοφών της Ανατολής, παραμένει μέχρι τελικής πτώσεως δυτικός. Δεν ξεφεύγει από το εγώ και το αντικείμενο, από τον δημιουργό και από το κείμενο. Πηγαινοέρχεται σαν δαιμονισμένος πατέρας, που έχει χάσει τον ρόλο του, που έχει αντικατασταθεί από την πανταχού παρούσα μητέρα.

Αυτή η «πορνοσοφική φιλοθεολογία», όπως χαρακτηρίζεται στον υπότιτλο, διαβάζεται σαν η ορφάνια, σαν η εξορία, σαν η ζητιανιά του άσωτου υιού, που εν τούτοις είναι άπληστος, από πατρολαγνεία και πατροκτονία. Δεν θέλει να επιστρέψει στον Οίκο του Πατρός. Γι' αυτό το εγχείρημά του είναι συγκλονιστικό. Πριμοδοτεί την αλητεία, θεόθεν αλήτης, τη ζει όμως ως ανέστιος της γλώσσας, που κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει. Το συναρπαστικό με την περίπτωση του Γιώργου Βέλτσου είναι ότι ο αναγνώστης πρέπει να συγχρονιστεί με την ιερή τέχνη του, αυτό το χαστουκημένο βορτέξ του, αυτό το συγχυσμένο συνειδητό του, αλλιώς απομαγεύεται, ξενερώνει, βγαίνει εκτός τροχιάς.

Κι αυτός ο εκτροχιασμός δεν έχει επιστροφή, δεν έχει πισωγύρισμα, γιατί είναι, παρά το τράνταγμά του, λόγος ορθός, πρέπει να προσκυνήσεις ως πιστός μπροστά στα εικονίσματα. Αμα χαθεί η πίστη στο έργο του Γιώργου Βέλτσου, αποδοξάζεται η κίνηση προς τη μαύρη του ασυνείδητου τρύπα, αυτού που όλο πάμε να το πιάσουμε, κι όλο άπιαστο είναι. Εκτός κι αν το ανέπαφο δοξάζει μακρόθεν το γραμμένο.

Παρουσίαση βιβλίου

Οι εκδόσεις Αγρα, Καστανιώτη-Διάττων και το PassPort (Καραΐσκου 119, πλατεία Κοραή, Πειραιάς,τηλ. 210-4296401) σας προσκαλούν την Τετάρτη 12 Ιανουαρίου 2011, στις 8.30 μ.μ., με την ευκαιρία της κυκλοφορίας των βιβλίων τού Γιώργου Βέλτσου «Θάλαμος. Μια πορνοσοφική φιλοθεολογία», εκδόσεις Αγρα, και «Ανάποδα οδεύει ο δολοφόνος», εκδόσεις Καστανιώτη-Διάττων.

Μιλούν οι: Χάρης Ράπτης, υποψήφιος διδάκτωρ στο Τμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μέλος της γραμματείας σύνταξης του περιοδικού «αλήthεια», και ο Διονύσης Καββαθάς, επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας και Αισθητικής των Μέσων.

Ο Γιώργος Βέλτσος διαβάζει από τα βιβλία του και συνομιλεί με το κοινό.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Κύριο θέμα
Γράφοντας στίχους με έκθετη πτώση
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Ο Κύριος Γκάτσος
Το καλλιτεχνικό έργο ως απόηχος της Ιστορίας
Τσακισμένα όνειρα
Στο τέλος μένει μόνον η αλήθεια
Ασκήσεις επί χόρτου πάντα
Κριτικές σκέψεις για τέσσερα βιβλία
Γράφοντας στίχους με έκθετη πτώση
Τυχαία αγγίγματα, αμήχανες κινήσεις
Δαμάζοντας τα κύματα των προκαταλήψεων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Από τις 4:00 στις 6:00
Το πάθος βοηθά τη μουσική έμπνευση
Ενας θρύλος της μουσικής κάντρι
Αφανής αναγνώστης
Κυνηγώντας το λάθος
Η τρίτη ανάγνωση
Η φιλοσοφία του Αντι Γουόρχολ
Καλύτερα γίνεται
Το σύνδρομο της ψηλής παπαρούνας
Κριτική βιβλίου
Ο Κύριος Γκάτσος
Το καλλιτεχνικό έργο ως απόηχος της Ιστορίας
Τσακισμένα όνειρα
Στο τέλος μένει μόνον η αλήθεια
Ασκήσεις επί χόρτου πάντα
Κριτικές σκέψεις για τέσσερα βιβλία
Γράφοντας στίχους με έκθετη πτώση
Ο γοητευμένος και γητευτής της γραφής
Τυχαία αγγίγματα, αμήχανες κινήσεις
Δαμάζοντας τα κύματα των προκαταλήψεων
Άλλες ειδήσεις
Μου μοιάζετε όλοι ίδιοι*