Έντυπη Έκδοση

FACEBOOK

Face to face με τα δισ.

Πενήντα δισεκατομμύρια δολάρια. Δεν είναι και άσχημο το ποσόν για μια ιδέα που ξεκίνησε πειραματικά το φθινόπωρο του 2003, για να καταλήξει 6 -μόνο- χρόνια αργότερα να κάνει τον εμπνευστή της έναν από τους πλουσιότερους άνδρες στον πλανήτη.

Ο λόγος για το Facebook, το site κοινωνικής δικτύωσης που έστησε σε χρόνο dt ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ, κλέβοντας -κατά τους πολέμιούς του- μια ιδέα που ανήκε σε άλλους, ιδέα ωστόσο που ο ιδιότυπος πιτσιρικάς κατάφερε πραγματικά να απογειώσει.

Το Facebook βασίστηκε σε ένα απλούστατο σκεπτικό: πώς θα γινόταν -εκμεταλλευόμενοι το Διαδίκτυο- να επικοινωνούμε με τους φίλους μας, όσο μακριά και αν βρίσκονται αυτοί, και να μαθαίνουμε τα νέα τους, να βλέπουμε φωτογραφίες τους, να κρατάμε επαφή. Σύμφωνα μάλιστα με το «the social network», την ταινία που κυκλοφόρησε πριν από λίγους μήνες και θέμα έχει το Facebook και τον Ζούκεμπεργκ, το σκεπτικό ήταν ακόμα πιο απλό: πώς θα γίνει να εντοπίζουμε γυναίκες (ή άντρες) που μας αρέσουν, να μαθαίνουμε αν είναι ελεύθεροι ή σε σχέση και να επικοινωνούμε μαζί τους;

Με αυτή την... κολεγιακή λογική γεννήθηκε το Facebook, ένα «χρυσό» μωρό που προτού καλά καλά κλείσει τα 8 του χρόνια, κατάφερε να είναι ένα από τα δημοφιλέστερα sites παγκοσμίως, με περισσότερους από 500.000.000 εγγεγραμμένους χρήστες.

Οι ιλιγγιώδεις αριθμοί σε μέλη, επισκέψεις και παραμονή στο site έφεραν το Facebook στα σκαλιά του Χρηματιστηρίου και είναι μάλιστα πολύ πιθανό να περάσει και το κατώφλι της Wall Street, σύμφωνα με τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία.

Οπως μετέδωσαν οι «New York Times», το Facebook είναι πλέον ισχυρότερο από πολλούς «γερόλυκους» της διαδικτυακής αγοράς, που πάλαι ποτέ είχαν τα πρωτεία, όπως το eBay και το Yahoo.

Τρίτο παγκοσμίως σε επισκεψιμότητα

Μάλιστα αποκαλύφθηκε και ντιλ 500 εκατομμυρίων δολαρίων, μεταξύ του Facebook και των Goldman Sachs και Digital Sky.

Ομως τα 50 δισ. δολάρια κόστος δεν είναι το πρώτο φράγμα που «σπάει» το παγκόσμιο κοινωνικό δίκτυο που προκάλεσε επανάσταση στο Διαδίκτυο και την επικοινωνία. Λίγο προτού εκπνεύσει το 2010, ο ιστότοπος ήταν τρίτος παγκοσμίως -μετά τα sites της Google και της Microsoft- στις προτιμήσεις των χρηστών του Ιντερνετ. Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τους επίσημους αριθμούς, το Facebook είχε 647,5 εκατομμύρια επισκέψεις το Νοέμβριο, έναντι 630,3 εκατομμυρίων που είχε το Yahoo!. Ενα χρόνο πριν, το Νοέμβριο του 2009, το Yahoo! ξεπερνούσε κατά σχεδόν 40% το Facebook με 601,5 εκατομμύρια επισκέψεις έναντι 438,1 εκατομμυρίων. (Σ.σ. Για την ιστορία να αναφέρουμε πως η Google διατηρεί τα πρωτεία όσον αφορά την επισκεψιμότητα με 970,1 εκατομμύρια επισκέπτες, και ακολουθεί η Microsoft με 869,4 εκατομμύρια επισκέπτες).

Παράλληλα, και πάλι σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το Facebook είναι πρώτο στην παγκόσμια κατάταξη όσον αφορά το χρόνο που περνούν οι επισκέπτες στις σελίδες του -περισσότερες από 4,5 ώρες κατά μέσο όρο, έναντι 3 ωρών που είναι ο μέσος όρος για το Google! Χρόνος λογικός αν σκεφτεί κανείς τους χρήστες που είναι «κολλημένοι» με τη φάρμα ή εκείνους που παρακολουθούν επισταμένως τους φίλους τους μέσα από τις αλλαγές στα προφίλ και τις φωτογραφίες που ανεβάζουν.

Ενα αστρονομικό ποσόν

Οπως έγραφαν χθες τα διεθνή ΜΜΕ, το μερίδιο που αγόρασε η Goldman Sachs είναι η καλύτερη επιβεβαίωση της κυριαρχίας του Facebook. Και με τα χρήματα (500 εκατομμύρια) που μπήκαν στα ταμεία του Facebook μετά το χρυσό ντιλ, το site θα έχει ακόμα περισσότερες δυνατότητες να προχωρήσει σε νέες εφαρμογές, να αρπάξει υπαλλήλους από άλλες εταιρείες και να προσπαθήσει να ανεβεί στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης, εκθρονίζοντας τους δυο κολοσσούς που αυτή τη στιγμή κρατούν την πρώτη και τη δεύτερη θέση.

Και για να είμαστε ακόμα πιο ακριβείς, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα η Goldman Sachs επένδυσε 450 εκατομμύρια δολάρια στο Facebook και η ρωσική επενδυτική εταιρεία Digital Sky Technologies άλλα 50 εκατομμύρια (σ.σ. η Digital Sky δεν είναι η πρώτη φορά που ρίχνει χρήματα στο Facebook, πριν από λίγο καιρό είχε επενδύσει στο site μισό εκατομμύριο δολάρια που προφανώς απέδωσαν με το παραπάνω).

Ολο αυτό το «πακέτο» έχει πυροδοτήσει και τις φήμες που θέλουν το Facebook να μπαίνει τελικά στο Χρηματιστήριο, αλλά ο 27χρονος Ζούκεμπεργκ αρνείται πεισματικά αυτό το σενάριο.

Αρνητική διαφήμιση

Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι φανερό πως τα αρνητικά σχόλια και δημοσιεύματα, που κατά καιρούς γίνονται σχετικά με την παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών του Facebook και την καταπάτηση των προσωπικών δεδομένων τους, δεν ήταν αρκετά για να σταματήσει η ιλιγγιώδης πορεία του site. Παρά τις καταγγελίες που αναφέρουν πως κάθε δεδομένο που μπαίνει στο Facebook παραμένει εκεί και είναι για πάντα στη διάθεση του site, παρά τις ιστορίες υπαλλήλων που έχασαν τη δουλειά τους λόγω «άσεμνων φωτογραφιών» στο προφίλ τους ή επειδή μίλησαν αρνητικά για την εταιρεία τους στο Facebook, παρά τα δημοσιεύματα για μητέρες που παραμελούσαν τα παιδιά τους παίζοντας παιχνίδια στο Facebook, και διάφορα άλλα παρεμφερή, ο ιστότοπος μοιάζει ότι έχει χαράξει μια πορεία που δεν βάλλεται από τίποτα.

Και τούτο επειδή το στοίχημα του Facebook στηρίζεται αμιγώς στην εκμετάλλευση της τεχνολογίας, προκειμένου να ικανοποιηθεί η ανθρώπινη περιέργεια και η ανάγκη για επικοινωνία. Και σε μια εποχή μοναξιάς και ανασφάλειας, όπου όλα είναι πιθανό να καταρρεύσουν, το Facebook αποτελεί μια λαμπερή συντροφιά.

Εκεί έχουμε εκατοντάδες φίλους, παίζουμε σε παιχνίδια όπου ελέγχουμε τα e-χρήματά μας, φτιάχνουμε τα e-σπίτια μας όπως θα θέλαμε να είναι τα πραγματικά μας σπίτια, μιλάμε με κόσμο που ίσως δεν θα μπορούσαμε ποτέ να πλησιάσουμε, έχουμε τη δυνατότητα να αλλάζουμε το χαρακτήρα μας και να γινόμαστε όποιοι επιθυμούμε... Με δυο λόγια παρηγοριόμαστε ζώντας τη ζωή που θα θέλαμε να ζήσουμε αλλά δεν μπορούμε. Πώς είναι δυνατόν να μην πετύχαινε μια τέτοια συνταγή;

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Social Media
Πληροφορική και διαδίκτυο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
27 αλλαγές στους δήμους
100.000 υπάλληλοι επί Καλλικράτη κρεμάμενοι
Facebook
Face to face με τα δισ.
Γλωσσολογία
«Αρχαία» θεματικά πάρκα στην Τουρκία και βρετανικό «χιούμορ»
Διόδια
33% αύξηση για Μαλιακό - Κλειδί
Εκπαίδευση
Με όρους ελεύθερης αγοράς τα φροντιστήρια, δηλαδή χωρίς όρους
Ετσι καταργούν την ανεξαρτησία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Στο φως το νομοσχέδιο
Μεταλλαγμένα στην Ε.Ε.
Κερκόπορτα για μεταλλαγμένα
Ο κουρέας και η κρίση
Αλλο haircut και άλλο κούρεμα
Σύγχυση αρμοδιοτήτων για τα δάση
Πας ανήρ ξυλεύεται