Έντυπη Έκδοση

Ο εκκεντρικός Γερμανός ταξιδευτής του σελιλόιντ

Τη δεκαετία τού '70 ο Βέρνερ Χέρτζογκ ήταν δυο πράγματα: συνώνυμο του γερμανικού κινηματογράφου και ταυτόχρονα του εκκεντρικού σκηνοθέτη που αναλαμβάνει τις πιο επικίνδυνες κινηματογραφικές αποστολές.

Ο Κλάους Κίνσκι σε μια σκηνή από το «Φιτζκαράλντο» Ο Κλάους Κίνσκι σε μια σκηνή από το «Φιτζκαράλντο» Για παράδειγμα, για τη θρυλική του ταινία «Φιτζκαράλντο» (1982) επιστράτευσε εκατοντάδες ιθαγενείς της ζούγκλας του Αμαζονίου για να σύρουν ένα ολόκληρο πλοίο από τη μια πλαγιά ενός βουνού στην άλλη. Επίσης όταν ο εξίσου ιδιόρρυθμος πρωταγωνιστής του, Κλάους Κίνσκι, του ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει το γύρισμα, αυτός απείλησε να τον πυροβολήσει.

Ο Βέρνερ Χέρτζογκ, όμως, όταν θα έρθει τον Νοέμβριο στη Θεσσαλονίκη, προσκαλεσμένος του 50ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου (13-22 Νοεμβρίου) δεν θα έχει μόνο συναρπαστικές ιστορίες από το παρελθόν να διηγηθεί. Η ίδια η τέχνη του, που στο διάβα του χρόνου δεν έχασε την αξία της, συνέχεια εξελίσσεται και είναι ένας ακούραστος δημιουργός ντοκιμαντέρ κυρίως τα τελευταία χρόνια. Το φεστιβάλ θα προβάλλει 14 ταινίες μυθοπλασίας, 30 ντοκιμαντέρ, καθώς και τηλεοπτικές παραγωγές. Ο Χέρτζογκ θα τιμηθεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο για τη συμβολή του στην κινηματογραφική τέχνη και θα παραδώσει κι ένα μάστερ-κλας. Θα βγει και ειδική δίγλωσση έκδοση για το έργο του.

Ιδιοφυής και πρωτοπόρος ο Χέρτζογκ έχει διαγράψει μια πορεία μοναδική, αφήνοντας χνάρια σε όλα τα κινηματογραφικά είδη, δημιουργώντας έργο με έντονες φορμαλιστικές αναζητήσεις που ξεπέρασε την εποχή του. Είναι απ' τους σημαντικότερους εκφραστές του Νέου Γερμανικού Σινεμά, με ένα σύμπαν όμως που δύσκολα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο κίνημα ή κατηγοριοποιείται με βάση το ύφος ή τη θεματολογία.

Γεννημένος στο Μόναχο το 1942 (το πραγματικό του όνομα είναι Βέρνερ Χ. Στίπετιτς) μεγάλωσε προστατευμένος από τη ναζιστική θηριωδία σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Βαυαρίας χωρίς τηλεόραση, κινηματογράφο ή τηλέφωνο.

Η απουσία κινηματογραφικών ερεθισμάτων, όχι μόνο δεν απέτρεψε, αλλά ενίσχυσε την επιθυμία του να στραφεί στον κινηματογράφο. Το 1961, κι ενώ ήταν ακόμα μαθητής, εργάστηκε σε χαλυβουργείο για να συγκεντρώσει το ποσόν που θα χρηματοδοτούσε την πρώτη του ταινία, το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Herakles» (1962).

Η διαδρομή του έκτοτε σηματοδοτήθηκε από έναν οραματικό κινηματογράφο, ο οποίος συνδυάζοντας εξπρεσιονιστικά στοιχεία με το συναίσθημα και τη φαντασία του ρομαντισμού, εξερεύνησε τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης. Ενσωμάτωσε στο έργο του στοιχεία της γερμανικής ιστορίας και της πολιτισμικής παράδοσης της χώρας του, περισσότερο ίσως από οποιονδήποτε άλλο συμπατριώτη του. Σε αντίθεση όμως με τους σύγχρονούς του -τον Φασμπίντερ, τον Βέντερς, τον Σλέντορφ- μεγαλούργησε εκτός γερμανικών γεωγραφικών συνόρων.

Η ανήσυχη φύση του τον οδήγησε σε δύσβατα κινηματογραφικά ταξίδια που δοκίμαζαν τα όρια όσων συμμετείχαν. «Γυρίζουμε ασταμάτητα, χωρίς διάλειμμα. Φωνάζω στον Χέρτζογκ, τον χτυπάω, πρέπει να μάχομαι για κάθε σκηνή. Ελπίζω να πάθει πανούκλα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε!», θα δηλώσει έξαλλος λίγα χρόνια αργότερα ο Κλάους Κίνσκι, βασικός πρωταγωνιστής και συνεργάτης του δημιουργού.

Ταινίες-σταθμοί της έβδομης τέχνης αποκρυστάλλωσαν το παράδοξο όραμα του Χέρτζογκ, δίνοντας στο έργο του διαστάσεις μυθικές. Πολυσχιδής και ακούραστος, συνεχίζει ακάθεκτος να συνθέτει, αποσυνθέτει και ανασυνθέτει τον κινηματογραφικό του εαυτό. Αλλωστε το ομολογεί και ο ίδιος: «Είμαι οι ταινίες μου».

* Κυριότερες ταινίες μυθοπλασίας

«Αγκίρε, η μάστιγα του θεού» (1972) με τον Κλάους Κίνσκι, «Το αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ» (1974), «Καρδιά από γυαλί» (1976), «Νοσφεράτου» (1978) με τον Μπρούνο Γκανζ, «Φιτζκαράλντο» (1982) με τον Κλάους Κίνσκι, «Where the Green Ants Dream» (1984), «Cobra Verde» (1987)

 

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μέγαρο Μουσικής
Εκρηκτική η ορχήστρα «γάτα» ο πιανίστας
Επιστολή γ.γ. ΥΠΠΟ προς Ν. Τσακίρογλου
Παραιτήσου πριν σε παραιτήσουμε
Βέρνερ Χέρτζογκ
Ο εκκεντρικός Γερμανός ταξιδευτής του σελιλόιντ
Half Note
Greek Note τζαζ κλαμπ
Βιβλίο
Διαβάζοντας στ' αστέρια
Δημοπρασία των Σόθμπις
Δεν πούλησαν τα ελληνικά
Επίδαυρος
ΕΘΝΙΚΟ εσωτερικού - εξωτερικού
Μουσείο Ακρόπολης
Χωρίς πάρκινγκ, για λόγους ασφαλείας
Σταρ Τρεκ
Το διαστημόπλοιο που ταιριάζει στον Ομπάμα
Τηλεόραση
Από το ABC στο Διαδίκτυο
Τι ενώνει, τι χωρίζει τους Κύπριους
Ο φωτογράφος της Σκύρου