Έντυπη Έκδοση

Βρήκε στην Κωνσταντινούπολη την Ιθάκη της

«Η διαδικασία μιας ταινίας μοιάζει με το μακρύ ταξίδι του Οδυσσέα προς την Ιθάκη». Η σκηνοθέτις Φωτεινή Σισκοπούλου αναζητούσε τη δική της Ιθάκη εδώ και χρόνια. Δεν ήταν άλλη από την Κωνσταντινούπολη. Η νέα της ταινία, «Η πόλη των θαυμάτων» («Αγκίστρι»), μια ελληνική, τουρκική και σέρβικη παραγωγή, θα ξεκινήσει γυρίσματα τον Σεπτέμβριο στην Κωνσταντινούπολη, τη Χάλκη και την αρχαία Ασσο.

«Αυτό που καμιά φορά είναι δύσκολο να επιτύχει η πολιτική, το κατορθώνει η τέχνη», λέει η Φωτεινή Σισκοπούλου «Αυτό που καμιά φορά είναι δύσκολο να επιτύχει η πολιτική, το κατορθώνει η τέχνη», λέει η Φωτεινή Σισκοπούλου Ηταν ένα όνειρο δεκαετίας. Μέχρι να πραγματοποιηθεί, μεσολάβησαν μια άλλη ταινία, η «Rakushka», δουλειές στο θέατρο, αλλά και η απώλεια ενός συνεργάτη, του Τούρκου σκηνοθέτη και σεναριογράφου Ομέρ Καβούρ, που πέθανε το 2005.

Είναι η πρώτη ελληνική ταινία που θα γυριστεί εξ ολοκλήρου στην Κωνσταντινούπολη. Η ηρωίδα της, η Κάτια Ροΐδη, επιστρέφει στην Πόλη, που την είχε αποχωριστεί βίαια με τις απελάσεις των Ρωμιών το '64-'65. Σκοπός της είναι η διεκδίκηση του εξοχικού της μητέρας της, Δόμνας, στη Χάλκη. Εκεί ανακαλύπτει και το ημερολόγιο της μητέρας της, όπου αποκαλύπτεται το πάθος για έναν άντρα του οποίου η ταυτότητα παραμένει μυστική.

Γύρω από την Κάτια Ροΐδη, ένας ιστός ανθρώπων -ο δάσκαλός της κάποτε στο Ζάππειο Παρθεναγωγείο, η νταντά της Σουλτάνα, η ακτιβίστρια δημοσιογράφος και φωτογράφος Νουρ Μπαχάρ, ο ριζοσπαστικός δικηγόρος Κερέμ Ιλχάν κ.ά.- ανασύρει το παρελθόν και οι χαμένες μνήμες φωτίζουν το παρόν και τη ζωή της. Τα μυστικά περιμένουν να ανακαλυφθούν και να δώσουν καινούργιο νόημα τόσο στην ίδια την ύπαρξη της ηρωίδας όσο και στην ιστορία.

«Μέσα από την αλληγορία του σπιτιού, σκάβει στο παρελθόν της, όπου προσπαθεί να βρει καταφύγιο, όπως ακριβώς κάνουμε όλοι. Είμαστε φτιαγμένοι από αναμνήσεις και όνειρα, που καθορίζουν το παρόν και το μέλλον μας. Η έννοια του "σπιτιού" είναι ένα σημείο αφετηρίας για όλους μας», λέει η Φωτεινή Σισκοπούλου.

Υπάρχει και ακόμη μία πρωταγωνίστρια, η ίδια η Ιστορία. Από αυτήν δεν μπορούν να ξεφύγουν οι ήρωες. «Προσπαθήσαμε να κρατήσουμε μια ισορροπία ανάμεσα στα πολιτικά γεγονότα και την ιστορία του σεναρίου, χωρίς να κυριαρχεί κανένα από τα δύο, γιατί αναπόφευκτα το ένα επηρεάζει το άλλο. Είμαστε υποκείμενα και αντικείμενα στα χέρια της Ιστορίας», συμπληρώνει η σκηνοθέτις.

Με οδηγό τον Παμούκ

Η παραμυθένια Κωνσταντινούπολη, «η πόλη των θαυμάτων», είναι ιδανικό ντεκόρ για μια ταινία που δανείζεται την ατμόσφαιρα ενός παραμυθιού. Δεν κατάγεται από εκεί η Φωτεινή Σισκοπούλου, αλλά από τη Θεσσαλονίκη. Οπως και πολλοί άλλοι, γνώρισε την Πόλη καλύτερα από τα βιβλία του Ορχάν Παμούκ, που χαρτογραφούν με λογοτεχνία υψηλού επιπέδου τα σοκάκια της, τα χρώματά της, μέχρι και τις μυρωδιές της. «Επηρέασε τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι την τουρκική καρδιά και συνεπώς τον κεντρικό αντρικό χαρακτήρα, τον δικηγόρο Κερέμ Ιλχάν», εξηγεί.

Η μοίρα τής έπαιξε ένα περίεργο παιχνίδι. Οταν η Φωτεινή Σισκοπούλου νοίκιασε ένα διαμέρισμα για να εγκατασταθεί για τα καλά στην Κωνσταντινούπολη, ανακάλυψε ότι βρισκόταν ακριβώς δίπλα στο «Μουσείο της αθωότητας» του Παμούκ. Ενώ ένας άλλος διάσημος Τούρκος, ο φωτογράφος Αρά Γκουλέρ, την ενέπνευσε κατά κάποιο τρόπο για τον υπότιτλο της ταινίας, «Αγκίστρι». Είχε δει κάποτε μια φωτογραφία του, όπου ένα ζευγάρι φιλιόταν στη Γέφυρα του Γαλατά. Οταν αργότερα την περπάτησε μαζί με τον Τούρκο σύμβουλο στο σενάριο, Κεμ Ακάλι, ένα αντικείμενο που λαμπύριζε από τις ακτίδες του ήλιου μαγνήτισε το βλέμμα τους: ήταν ένα αγκίστρι. Αυτή η προσωπική στιγμή ενσωματώθηκε στο σενάριο.

Βέβαια, η σκηνοθέτις τα βάζει με ένα αγκάθι στην ιστορία των δύο λαών, τις απελάσεις των Ρωμιών από την Κωνσταντινούπολη και, σε δεύτερο επίπεδο, τα συγκρουόμενα μέχρι σήμερα πολιτικά συμφέροντα. «Ο διάλογος», καταλήγει, «είναι αυτό που χρειάζονται και οι δύο μεριές. Αυτό που καμιά φορά είναι δύσκολο να επιτύχει η πολιτική, το κατορθώνει η τέχνη».

**Πρωταγωνιστούν οι Μηνάς Χατζησάββας, Ονούρ Σαϊλάκ, Εσίν Αλπογάν Χάρβεϊ. Ο Πέτρος Μάρκαρης επέβλεψε το σενάριο, με συμβούλους τούς Κέμ Ακάλι και Στέλιο Ροΐδη. Η ταινία θα είναι έτοιμη το καλοκαίρι του 2011.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Το Τάε Κβον Ντο θα γίνει ένα τεράστιο κλαμπ
Τελειώνει το φεστιβάλ, αρχίζει το tutti frutti
Νέες ταινίες
Απολαυστικές, ρομαντικές και μη, κωμωδίες
Συνέντευξη: Φωτεινή Σισκοπούλου
Βρήκε στην Κωνσταντινούπολη την Ιθάκη της
Συνέντευξη: Γιώργος Σταυριανός
Οι εποχές κρίσης είναι βήματα προόδου
Συνέντευξη: Κώστας Κόκλας
Η θέση μας στην κρίση είναι δίπλα στον κόσμο
Αγιογραφία
Μυκονιάτης αγιογράφος με αφανές έργο