Έντυπη Έκδοση

Για λίγες ώρες διανεμήθηκε δωρεάν στο Διαδίκτυο το βιβλίο «Inferno»

Εκλεψαν τον Νταν Μπράουν

Την περασμένη Πέμπτη, πρώτη μέρα κυκλοφορίας του «Inferno» («Κόλαση») του Νταν Μπράουν στην Ελλάδα, στα γραφεία του «Ψυχογιού» σήμανε συναγερμός. Την ώρα που η έντυπη έκδοση αγοραζόταν σαν φρέσκο ψωμάκι, το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής γινόταν αντικείμενο πειρατείας και προσφερόταν από ιδιώτη στο Διαδίκτυο απολύτως δωρεάν.

Σύμφωνα ωστόσο με τον Χάρη Ψυχογιό, υπεύθυνο για τα e-book του οίκου, δεν χρειάστηκε η βοήθεια του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος: «Οι δικηγόροι μας επικοινώνησαν με τον πειρατή απ' ευθείας και η σελίδα του κατέβηκε πάραυτα». Οπως μας πληροφορεί ο ίδιος, τα πρώτα 60.000 αντίτυπα του μυθιστορήματος κοντεύουν να εξαντληθούν -«δώσαμε ήδη εντολή ανατύπωσης»- ενώ από το αντίστοιχο e-book έφυγαν περίπου 1.000 κομμάτια, μολονότι η σχετική αγορά βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα.

Από τη θρησκεία, στην επιστήμη

Το «Inferno» κατέκλυσε τις ελληνικές προθήκες ενάμιση μήνα μετά την ταυτόχρονη δημοσίευσή του στην Αμερική και τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, γεγονός που απάλλαξε το μεταφραστή του Χρήστο Καψάλη από την ταλαιπωρία που βίωσαν οι συνάδελφοί του από την Ιταλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Καταλονία και τη Βραζιλία μεταξύ 15/2 και 5/4, σε μια καρβουναποθήκη του Μιλάνου, διακόσια μέτρα κάτω από το έδαφος. Οι τελευταίοι εργάζονταν φρουρούμενοι επί 12 ώρες την ημέρα, χωρίς άμεση πρόσβαση στο Ιντερνετ και με σφραγισμένη τη θύρα USB στους υπολογιστές τους, προκειμένου τα μυστικά του «Inferno» να κρατηθούν επτασφράγιστα. Τα χρονικά περιθώρια, πάντως, ήταν και για τον ίδιο ασφυκτικά. Επί έξι εβδομάδες δεν σήκωσε κεφάλι, παραδίδοντας τμηματικά τη μετάφραση στην επιμελήτρια, με την επιφύλαξη ότι στην πορεία ίσως χρειάζονταν κάποιες αλλαγές.

Εχοντας μεταφράσει τα... άπαντα του αμερικανού μπεστ-σελερίστα, ο Χρήστος Καψάλης διακρίνει στο «Inferno» μια μικρή θεματολογική στροφή. «Αυτή τη φορά ο Νταν Μπράουν αφήνει τη μεταφυσική στην άκρη», λέει, «και περνάει στο χώρο της επιστήμης, με μια δόση φαντασίας βέβαια. Η επιστήμη έπαιζε πάντα ρόλο στα βιβλία του, ακόμα και σ' εκείνα όπου δεν πρωταγωνιστούσε ο Ρόμπερ Λάνγκτον, αλλά τώρα έχει μεγαλύτερη βαρύτητα. Εδώ θίγει το φλέγον ζήτημα του υπερπληθυσμού του πλανήτη, ένα πρόβλημα που οι σύγχρονες κοινωνίες αποφεύγουν να συζητήσουν και οι διεθνείς οργανισμοί δυσκολεύονται να χειριστούν. Αν στην Κίνα εφαρμόζεται η πολιτική του ενός παιδιού, στην Ινδονησία και την Ινδία οι γεννήσεις πολλαπλασιάζονται με ασύλληπτους ρυθμούς! Μ' αυτό το πρόβλημα έρχεται τώρα αντιμέτωπος ο καθηγητής Λάνγκτον, έχοντας για σύμμαχο ή αντίπαλό του -αυτό παραμένει θολό- έναν γενετιστή ο οποίος φιλοδοξεί να λύσει το θέμα με τρόπο εξαιρετικά δραστικό...».

Ως συνήθως, «δεν είναι εύκολο να διακρίνει κανείς ποιοι είναι οι καλοί και ποιοι οι κακοί χαρακτήρες στην ιστορία», συνεχίζει ο Χρ. Καψάλης, ενώ «οι ανατροπές συνεχίζονται και πάλι ώς το τέλος, με αμείωτη ένταση».

Η Κόλαση σήμερα

Κάτι άλλο όμως που διαφοροποιεί το «Inferno» έχει να κάνει με το πώς παντρεύονται τα έργα τέχνης με το μυστήριο της πλοκής. «Μέχρι τώρα ο Νταν Μπράουν αξιοποιούσε την εικόνα καλλιτεχνικών αριστουργημάτων, ενώ στο "Inferno", για πρώτη φορά, στρέφεται προς το λόγο. Ο ουσιαστικός πρωταγωνιστής του δεν είναι άλλος από τη "Θεία Κωμωδία" του Δάντη. Αν στο Μεσαίωνα και τα πρώτα χρόνια της Αναγέννησης η Κόλαση ήταν κάτι αφηρημένο, από τη "Θεία Κωμωδία" και μετά πήρε συγκεκριμένη μορφή. Ολος ο κώδικας του "Inferno" γύρω απ' αυτήν είναι δομημένος -εξ ου και ο τίτλος του βιβλίου- κι όλα τα μοτίβα και οι αμφισημίες που επιστρατεύει ο Δάντης χρησιμοποιούνται και από τον Νταν Μπράουν για να καταλήξει πως είμαστε αντιμέτωποι με μια σύγχρονη εκδοχή της Κόλασης».

Οσοι απολαμβάνουν τους καταιγιστικούς ρυθμούς και την εμμονή του Αμερικανού συγγραφέα να ερμηνεύει τον κόσμο μέσα από συνωμοσιολογικούς γρίφους, δεν θα απογοητευτούν. «Ο Μπράουν βρίσκεται στο στοιχείο του και δίνει ρεσιτάλ αποκαλύπτοντας πώς τα σκονισμένα βιβλία και οι υγρές υπόγειες στοές μπορεί να κρύβουν περίπλοκες συνωμοσίες ενάντια στην ανθρωπότητα», απεφάνθη η «Ουάσιγκτον Ποστ», εναρμονισμένη μ' ένα πλήθος διαφημιστικών δημοσιευμάτων που παρουσιάζουν το «Inferno» ως «ιδανικό καλοκαιρινό ανάγνωσμα». Οπως πάντως σχολίασε ο «Νουβέλ Ομπσερβατέρ», αγοράζοντάς το κανείς εξοικονομεί τα έξοδα για τρεις τουλάχιστον τουριστικούς οδηγούς - Φλωρεντία, Βενετία, Κωνσταντινούπολη!

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Συγγραφείς/Συγγράμματα
ΣΔΟΕ
Βιβλίο
Εκδόσεις-Εκτυπώσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
ΣΔΟΕ
Εκλεψαν τον Νταν Μπράουν
Κριτική θεάτρου
Η τραγωδία του ανέμπνευστου
Κριτική κινηματογράφου
Από το μουντό ελληνικό Σεπτέμβρη στη μαύρη περίοδο του ναζισμού
Θέατρο
Τίμια η «Μήδεια» του Κιμούλη
Μουσική
Απαντάει στην κρίση μ' ένα τάνγκο
Μεταμπρεχτικό καμπαρέ με τον Ολιβιέ Πι
Αρχιτεκτονική
Το 2015 ο Πύργος θα έχει και στέγη
Εικαστικά
Αλλο σταθμό αναζητά ο ΗΣΑΠ για τα έργα του Ψυχοπαίδη
Πολιτιστικές εκδηλώσεις
Φαναράκια πολιτισμού στην Τήνο
Πλούσιο το Φεστιβάλ Ολύμπου