Έντυπη Έκδοση

Τσαρλς Μάνσον

Παράνοια και αίμα μετά μουσικής

Παρ' όλο που εμπλέκεται σε 9 δολοφονίες, η φυσική παρουσία του Τσαρλς Μάνσον έχει αποδειχθεί μόνο σε μία από όλες: στο βασανισμό και τη στυγερή δολοφονία του καθηγητή Μουσικής, Γκάρι Χίνμαν, τον Ιούλιο του 1969. Αλλά θα είναι πάντα συνδεδεμένος με τα αιματηρά γεγονότα του επόμενου μήνα, που στοίχισαν τη ζωή σε 6 εξέχοντα πρόσωπα του Λος Αντζελες.

Οκτώβριος 1970, στο δικαστήριο ο Μάνσον αμετανόητος (αριστερά). Το ευτυχισμένο ζεύγος Πολάνσκι - Τέιτ (δεξιά) Οκτώβριος 1970, στο δικαστήριο ο Μάνσον αμετανόητος (αριστερά). Το ευτυχισμένο ζεύγος Πολάνσκι - Τέιτ (δεξιά) Στις 8 Αυγούστου, εισβολείς διέρρηξαν το σπίτι της 26χρονης ηθοποιού Σάρον Τέιτ, στο 10050 Ciello Drive. Είναι έγκυος στον όγδοο μήνα και σύζυγος του σκηνοθέτη Ρομάν Πολάνσκι. Βρισκόταν εκεί με μια μικρή παρέα: τον Τζέι Ζέμπριν (35 χρόνων), την Αμπιγκέιλ Φόλγκερ (25) και τον σύντροφό της Γ. Φραϊκόφσκι (32). Το επόμενο πρωινό, οι τέσσερις κείτονταν νεκροί, φριχτά κατακρεουργημένοι. Ενα πέμπτο πτώμα, ενός τυχαίου επισκέπτη, του 18χρονου Στίβεν Πάρεντ, βρέθηκε στους θάμνους στην αυλή. Στην μπροστινή πόρτα ήταν γραμμένη με αίμα η λέξη «pig».

Δύο μέρες αργότερα, τα πτώματα του επιχειρηματία Λένο Λα Μπιάνκα (44 χρ.) και της συζύγου του Ρόουζμαρι (39 χρ.) βρέθηκαν με πολλαπλές μαχαιριές στο σπίτι τους στο Waverley Drive. Σλόγκαν γραμμένα με το αίμα τους ήταν στους τοίχους: «Rise» (αυγή), «Helter Skelter» (φύρδην μίγδην) και «Death to Pigs» (θάνατος στα γουρούνια).

Οι αστυνομικοί του Λ. Αντζελες εστίασαν την προσοχή τους σε μία κοινότητα χίπις, γνωστή ως «The Family», που ζούσε στις παρυφές της ερήμου Mojave. Κατά τη διάρκεια των επόμενων εβδομάδων, η Σούζαν Ατκινς, ο Τεξ Γουότσον, η Πατρίτσια Κρενγουίλκεν, η Λέσλι Βαν Χούτεν, η Κλεμ Κρόγκαν και η Λίντα Κασάμπιαν συνελήφθησαν και κατηγορήθηκαν για τη συμμετοχή τους στις δολοφονίες Τέιτ -Λα Μπιάνκα. Το ίδιο και ο Τσαρλς Μάνσον, ο εγκέφαλος πίσω από την επιχείρηση.

Η εξήγηση των φόνων δόθηκε από τον εισαγγελέα Βίνσεντ Μπεργκλιόζι. Ο Μάνσον ήθελε να πυροδοτήσει ένα φυλετικό πόλεμο στην Αμερική, μια Αποκάλυψη, κάτι σαν το τέλος του πολιτισμού, που είχε βαφτίσει «Helter Skelter» και είχε ξεκινήσει να σχεδιάζει στις αρχές του 1969. Θαυμαστής των Μπιτλς, ο Μάνσον άκουγε «μηνύματα» στο White Album, που κυκλοφόρησε στις 25/11/1968. Ο συγκεκριμένος δίσκος, πάντως, είναι ο πιο σκοτεινός των Μπιτλς και το Helter Skelter, ένα πρωτογενές χέβι-μέταλ κομμάτι, σύνθεση του ΜακΚάρτνεϊ, ακούστηκε πιο δυνατό, πιο σκληρό, πιο βίαιο από οποιοδήποτε άλλο τραγούδι στην ιστορία του ροκ μέχρι τότε. Λειτούργησε και στον Μάνσον σαν μανιφέστο, τον βοήθησε να αναπτύξει ολόκληρη προφητεία μέσω αυτού.

Υποστήριζε ακόμη πως είχε μιλήσει με συμμορίες μαύρων ακτιβιστών στη φυλακή, οι οποίοι του είχαν πει πως εξοπλίζονται και προετοιμάζονται για μια βίαια κατάλυση της Αμερικής. Η επιθετική στάση των Μαύρων Πανθήρων και των Black Muslims είχε σπείρει το φόβο στους φιλελεύθερους λευκούς Αμερικανούς.

Ο Μάνσον σκόπευε να κρύψει την «οικογένεια» σε υπόγεια καταλύματα και να βγουν από κει αφού ο πόλεμος και το χάος θα υποχωρούσαν. Εμπνευσμένος από τον ινδιάνικο μύθο της φυλής Hopi, που μιλούσε για τον Κάτω Κόσμο, η είσοδος του οποίου βρίσκεται στην Death Valley, πίστευε πως προορισμός του ήταν να τη βρει και να γίνει, γι' αυτόν και την «οικογένεια», έξοδος κινδύνου κατά τη διάρκεια της επερχόμενης Αποκάλυψης.

Οι τρεις γκρούπις του Μάνσον Σούζαν Ατκινς, Πατρίτσια Κρενγουίλκεν και Λέσλι Βαν Χούτεν, στη δίκη, με εμφάνιση καλών κοριτσιών. Οι τρεις γκρούπις του Μάνσον Σούζαν Ατκινς, Πατρίτσια Κρενγουίλκεν και Λέσλι Βαν Χούτεν, στη δίκη, με εμφάνιση καλών κοριτσιών. Επίσης στο μυαλό του η avant-garde σύνθεση του Λένον «Revolution 9» ερμηνεύθηκε σαν μια μεταφορά από το Βιβλίο της Αποκάλυψης, κεφ. 9, του Ιωάννη, όπου εξιστορείται πώς ο 5ος άγγελος αποκτά το 5ο κλειδί για την 7η σφραγίδα. Πίστευε ότι οι Μπιτλς ήταν οι υπόλοιποι 4 άγγελοι που αναφέρονται στο κείμενο, ενώ ο πέμπτος ήταν ο ίδιος.

Αφού, όμως, η Αποκάλυψη δεν ερχόταν γρήγορα, ο Μάνσον αποφάσισε να δολοφονήσουν μερικούς επιφανείς λευκούς και να αφήσουν πίσω στοιχεία που θα ενοχοποιούσαν μαύρους ακτιβιστές. Ετσι η μαύρη κοινότητα θα αντιδρούσε και το Helter Skelter θα επιταχυνόταν.

Παρέμεινε αμετανόητος για τους φόνους και πάντα διαμαρτύρεται για την κράτησή του. «Δεν παραβίασα το νόμο, απλά είχα φίλους που σκότωναν ανθρώπους... Πάντα οι φίλοι μου σκοτώνουν ανθρώπους», έχει πει σε συνέντευξή του στον συγγραφέα και σκηνοθέτη Νίκολας Σερκ.

Οι φόνοι της «οικογένειας Μάνσον» συγκλόνισαν τον κόσμο, αλλά αντί να πυροδοτήσουν την έναρξη του φυλετικού πολέμου, ο κόσμος, λευκοί, μαύροι, πλούσιοι, φτωχοί και φρικιά ενώθηκαν με αποστροφή εναντίον του, εκτός από μια μερίδα ακροαριστερών Αμερικανών, των Weatherman Underground.

Από την άλλη πλευρά ο ακροδεξιός ρατσιστής Τζέιμς Μέισον, που υπήρξε μέλος των ναζιστών από τα 14 του, πίστευε ότι ο Μάνσον (που τον γνώρισε το '81) ήταν το πρόσωπο που θα αναζωπύρωνε τη ναζιστική φλόγα.

Μια ζωή φυλακή

O τάφος της Σάρον Τέιτ και του... μωρού που είχε στην κοιλιά της O τάφος της Σάρον Τέιτ και του... μωρού που είχε στην κοιλιά της Ο Τσαρλς Μάνσον έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στη φυλακή. Τέθηκε υπό επιτήρηση μόλις στα 13 του, «φοίτησε» στο αναμορφωτήριο, σε επαρχιακές, πολιτειακές και ομοσπονδιακές φυλακές. Ο,τι έμαθε, το έμαθε στη φυλακή, όπου διάβαζε συνεχώς, κυρίως γύρω από τη σαϊεντολογία, αλλά και βιβλία ψυχολογίας της εποχής, όπως το «How to Win Friends And Influence People» του Ντέιλ Κάρνετζι. Του άρεσε η μουσική και πωρώθηκε με τους Μπιτλς, μόλις τους άκουσε στο ραδιόφωνο, αρχές του '64.

Οταν αποφυλακίστηκε το 1967, κατευθύνθηκε στο Haight Ashbury του Σαν Φρανσίσκο, που ήταν τότε η παγκόσμια πρωτεύουσα των χίπις. Χιλιάδες έφηβοι το έσκαγαν από τα σπίτια τους για το ψυχεδελικό αμερικανικό όνειρο του ελεύθερου έρωτα, της ελεύθερης μουσικής, του ελεύθερου μυαλού και των ελεύθερων ναρκωτικών που σάρωναν την πόλη. Ηταν η εποχή του δωρεάν φαγητού από τους Diggers στο πάρκο Panhandle και των δωρεάν συναυλιών από τους Grateful Dead και τους Jefferson Airplane.

Ο Μάνσον μάζεψε νέους που το 'χαν σκάσει και τους οδήγησε μακριά από το Haight Ashbury, για ευνόητους λόγους.

Μουσικά απωθημένα

Η μουσική ήταν αυτή που τραβούσε τα περισσότερα νεαρά κορίτσια που ακολουθούσαν τον Μάνσον. Στα 33 του χρόνια είχε τη διπλάσια ηλικία της γενιάς των χίπις (όπως είχε παρατηρήσει και ο ίδιος: «Δεν προέρχομαι από τα '60s, δεν είναι αυτή η γενιά μου. Δεν είμαι ούτε από τα '40s ούτε από τα '50s... Ο Μπινγκ Κρόσμπι είναι αυτός που καθορίζει την εποχή μου»).

Ως μουσικός δεν ήταν ατάλαντος. Τα κομμάτια που ηχογραφήθηκαν το '68 από τον ντράμερ των Beach Boys, Ντένις Γουίλσον (ένα σύντομο χρονικό διάστημα έπεσε στα νύχια της «οικογένειας» του Μάνσον), έχουν επηρεαστεί από τραγουδοποιούς των '50s και αρχές '60s. Εκτός των μπλουζ της φυλακής και των ψυχεδελικών επιρροών, πήρε πολλά από τη hillibilly μουσική του Kentucky και της ΚΔ Αμερικής.

«Δεν είμαι ψυχαγωγός, είμαι σαν τον Γούντι Γκάθρι, λέω ποιήματα. Δεν είμαι χίπης, είμαι μπίτνικ... Γούσταρα τον Χανκ Γουίλιαμς και τον Λέφτι Φρίτζελ. Οχι κάντρι, σαν τους γαμιόληδες που κοπιάρουν τον Γουίλι Νέλσον. Ολοι αυτοί είναι ένα μάτσο μαλάκες».

Στο ράντσο Spahn, το κρησφύγετο της «οικογένειας» στην έρημο Mojave, η μουσική ήταν ο πυρήνας της ζωής. Ο Γουίλσον είχε εντυπωσιαστεί από τη μουσική του Μάνσον. Εχει πει στο περιοδικό «Rave»: «Ο φόβος δεν είναι τίποτα άλλο από επίγνωση, όλα έρχονται από μέσα μας. Ο Μάγος με τρομάζει. Ο Μάγος είναι ο Μάνσον, ένας φίλος μου, που τραγουδάει, παίζει κιθάρα και γράφει ποίηση».

Αυτός έπεισε τους Beach Boys να ηχογραφήσουν ένα από τα τραγούδια του Μάνσον, το «Cease Το Exist». Αλλαξαν τη φράση «Cease to Exist» σε «Cease Το Resist» και το ονόμασαν «Never learn not to love». Βρίσκεται στο άλμπουμ τους «20/20». Μόλις κυκλοφόρησε, ο Μάνσον εξαγριώθηκε. Δεν τον ανέφεραν καν ως συνθέτη στο δίσκο και υποστηρίζει ότι δεν πληρώθηκε ποτέ, παρ' όλο που, σύμφωνα με τον Γουίλσον, έλαβε μια επιταγή των 100.000 δολαρίων.

Ο εισαγγελέας Βίνσεντ Μπεργκλιόζι έχει υπαινιχθεί πως η αποκάλυψη του «Helter Skelter», που εξασφάλισε το στίγμα του Μάνσον, μπορεί να προέκυψε από την αποτυχία του να μπει στη μουσική βιομηχανία. Επικαλέστηκε το γεγονός πως ο, για ένα φεγγάρι, συνεταίρος του Τέρι Μέλτσερ, γιος της ηθοποιού Ντόρις Ντέι και μουσικός παραγωγός των Byrds, άκουσε τη μουσική του αλλά δεν ενθουσιάστηκε. Είναι σύμπτωση πως ο Μέλτσερ ζούσε στο σπίτι της Σάρον Τέιτ; *

Info

**Ο Μάνσον ηχογράφησε μυστικά στη φυλακή τα άλμπουμ: «Lie», «The Family Sing The Song Of Charles Manson» και «Live At San Quentin».

**Οι Guns 'n' Roses ηχογράφησαν το τραγούδι του «Look At Your Game Girl» στον δίσκο του '93 «The Spaghetti Incident» με τίτλο «What's Your Game».

**Ο Trent Reznor των ΝΙΝ νοίκιασε το Ciello Drive, όπου έγιναν οι φόνοι, για να ηχογραφήσει κάποια κομμάτια.

**Ο σύγχρονος ροκ σταρ Marilyn Manson επινόησε το όνομά του από τη Μονρόε και τον Μάνσον.

**Ο Evan Dando των Lemonheads διασκεύασε το «Home Is Where You' re Happy» του Μάνσον για το άλμπουμ «Creator».

**Οι Throbbing Gristle ηχογράφησαν το «After Cease Το Exist».

*Οι Sonic Youth ηχογράφησαν το 1984 το «Death Valley 69», που αποτελεί φόρο τιμής στους δολοφόνους.

*Το «Wave of Mutilation» των Pixies ξεκινάει με τη φράση «Cease Το Exist».

*Το άλμπουμ «On The Beach» του Νιλ Γιανγκ περιέχει το «Revolution Blues», που εμπνεύστηκε από τον Μάνσον.

*Το βρετανικό γρουπ των Kasabian πήρε το όνομά του από τη Λίντα Κασάμπιαν, μέλος της ομάδας Μάνσον.

*Ολη η «οικογένεια» είναι στη φυλακή. Η Σούζαν Ατκινς, 61 χρόνων, κρατείται αν και παράλυτη κατά 85% λόγω όγκου στον εγκέφαλο.

**Ο Ντένις Γουίλσον πνίγηκε στα 38 του (28/12/1983) στο Λ. Αντζελες.

**Ο Λένον δήλωσε πως οι Beatles δεν έστελναν στον Μάνσον μηνύματα μέσω των στίχων τους, αφού δεν γνώριζαν την ύπαρξή του. Υπάρχει όμως κάτι που τον συνδέει με αυτόν. Η ταινία του Πολάνσκι «Το μωρό της Ρόζμαρι» γυρίστηκε στα διαμερίσματα Dakota στη Νέα Υόρκη, μέρος όπου έζησε και δολοφονήθηκε ο Τζον Λένον!

**Τη Δευτέρα το Channel 5 θα μεταδώσει συνέντευξη της Λίντα Κασάμπιαν, της μόνης ελεύθερης από την «οικογένεια», αφού στις δικές της μαρτυρίες στηρίχτηκε η καταδίκη τους.

Σήμερα

Ο Μάνσον είναι κρατούμενος στις φυλακές Corcoran στην Καλιφόρνια. Η επόμενη αίτηση αποφυλάκισής του θα εξεταστεί το 2012. Στην ίδια φυλακή κρατείται από τις 19 Μαΐου και ο παραγωγός-θρύλος Φιλ Σπέκτορ, 69 ετών, εκτίοντας ποινή 19 ετών για τη δολοφονία της ηθοποιού Λάνα Κλάρκσον. Πριν από λίγες μέρες ο Μάνσον του ζήτησε να τον δει, αλλά ο Σπέκτορ δεν απάντησε.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Φθινοπωρινοί ηχητικοί κεραυνοί
Θα ξαναπαίξει το βιολί της
Συνέντευξη: Χρήστος Χωμενίδης
Αν τα βιβλία μου ήταν ταινίες θα κρίνονταν «ακατάλληλα»
Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος»
Ετσι θα αποκτήσουμε σύγχρονη Λυρική και Βιβλιοθήκη
Κριτική θεάτρου
Αστυνομικό δελτίο, έτος 1592
Ντροπαλές εξομολογήσεις, φωνές αυτογνωσίας
Τσαρλς Μάνσον
Παράνοια και αίμα μετά μουσικής