Έντυπη Έκδοση

Οι μετρ του αστυνομικού

Πλοκή, μυστήριο, αγωνία. Τα συστατικά του καλού αστυνομικού βιβλίου, απαραίτητο εφόδιο στις καλοκαιρινές μας εξορμήσεις, βρίσκονται συμπυκνωμένα στην αυγουστιάτικη προσφορά της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας».

Κλασικές αστυνομικές ιστορίες, που υπογράφουν οι μετρ του είδους, Ερίκ Αμπλερ, Τζέιμς Κέιν, Γουίλιαμ Μπέρνετ, Ρέιμοντ Τσάντλερ, Ντάσιελ Χάμετ, και εξακολουθούν να συναρπάζουν, ενώ έχουν δώσει έναυσμα για τη δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών.

* Η προσφορά άρχισε την περασμένη εβδομάδα με το μυθιστόρημα «Τοπ Καπί» του Ερίκ Αμπλερ, που έφερε στον νου σκηνές από τη θρυλική ταινία του Ζυλ Ντασσέν με την ανεπανάληπτη Μελίνα Μερκούρη και τον αξέχαστο Μαξιμίλιαν Σελ. Μεταφερόμαστε στην Κωνσταντινούπολη και στο μυαλό της Ελίζαμπεθ Λιπ, η οποία έχει βάλει στόχο να κλέψει το σπαθί με τους πολύτιμους λίθους του τούρκου σουλτάνου από το μεγίστης ασφαλείας μουσείο του Τοπ Καπί. Ο συγγραφέας στήνει ένα ευρηματικό σκηνικό γεμάτο σασπένς μέσα στο Τοπ Καπί και στην Πόλη.

Σήμερα, «Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές» και ο ιρλανδικής καταγωγής συγγραφέας Τζέιμς Κέιν συναρπάζει, πολλοστή φορά, ξετυλίγοντας μια ιστορία ερωτικού πάθους, με το πρωταγωνιστικό ζευγάρι να οδηγείται στο έγκλημα, χωρίς όμως να μπορεί να ξεφύγει από το πεπρωμένο.

Μοιραία σχέση

Ενας νεαρός τυχοδιώκτης καταφέρνει να το σκάσει από το γραφείο του εισαγγελέα και περιπλανώμενος καταλήγει σε ένα βενζινάδικο-ρεστοράν. Θα ερωτευθεί την όμορφη γυναίκα του ελληνικής καταγωγής ιδιοκτήτη, η οποία βρίσκεται εγκλωβισμένη σε έναν αδιέξοδο γάμο. Και, μαζί, θα οργανώσουν ένα σατανικό σχέδιο για να τον δολοφονήσουν. Ομως ο φόβος και η καχυποψία εισβάλλουν στη σχέση τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να χαρούν την ελευθερία τους, ενώ η ιστορία έχει τραγικό τέλος.

Το μυθιστόρημα, που εκδόθηκε πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του '30 και τάραξε τη συντηρητική αμερικανική κοινωνία, βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία: της μοιραίας ξανθιάς Ρουθ Σνάιντερ και του εραστή της Τζουντ Γκρέι, που είχαν καταδικαστεί για τον φόνο του άντρα της. Το βιβλίο έγινε μπεστ σέλερ, ενώ μεταφέρθηκε πολλές φορές στον κινηματογράφο. Από τον Τάι Γκάρνετ, το 1946, με πρωταγωνιστές τη Λάνα Τάρνερ και τον Τζον Γκάρφιλντ κι αργότερα από τον Μπομπ Ράφελσον με την Τζέσικα Λανγκ και τον Τζακ Νίκολσον.

Την άνοδο και την πτώση ενός γκάνγκστερ στο Σικάγο του Μεσοπολέμου περιγράφει γλαφυρά ο Γουίλιαμ Μπέρνετ στο μυθιστόρημά του «Ο μικρός Καίσαρ» (προσφορά: 15/8). Ηρωάς του ο Καίσαρ Ενρίκο Μπαντέλο, κοινώς «Ρίκο», που κυνηγάει την τύχη του, μπλέκεται σε μια συμμορία και καταφέρνει να αποκτήσει τον έλεγχό της. Με κάθε μέσο προσπαθεί να ανέβει στην κορυφή, θέλοντας να τραβήξει μαζί του και τον κολλητό του φίλο, ο οποίος όμως θα προτιμήσει μια διαφορετική ζωή. Ο φόβος της προδοσίας, μια φιλία που δοκιμάζεται, μια μοιραία γυναίκα, το κυνήγι της αστυνομίας, οι συμπλοκές και το πιστολίδι κορυφώνουν το σασπένς.

Ο Μπέρνετ αποδίδει με ζωντάνια την ατμόσφαιρα του Σικάγου την εποχή της κυριαρχίας των γκάνγκστερ, σε ένα μυθιστόρημα με πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις. Εγινε ταινία το 1931 από τον Μέρβιν Λιρόι και πρωταγωνιστές τους Εντουαρντ Ρόμπινσον, Ντάγκλας Φέρμπανκς, Γκλέντα Φάρελ.

Ο Φίλιπ Μάρλοου, ο διάσημος ντετέκτιβ του Ρέιμοντ Τσάντλερ, εμφανίζεται στο αστυνομικό «Το ψηλό παράθυρο» (προσφορά: 22/8) για να λύσει ένα ακόμα μυστήριο. Μοναδικός στυλίστας, ο συγγραφέας, με κυνισμό, λυρισμό και λεπτή ειρωνεία περιγράφει τις προσπάθειες του Μάρλοου να βρει ένα σπάνιο νόμισμα που εξαφανίστηκε από μια ιδιωτική συλλογή. Στην έρευνά του έρχεται αντιμέτωπος με τον υπόκοσμο της Καλιφόρνιας και μια σειρά από ανεξήγητους φόνους.

Με τη βοήθεια του αναγνώστη

Για το βιβλίο αυτό, που έχει μεταφερθεί δύο φορές στον κινηματογράφο, ο συγγραφεάς έχει πει: «Θεωρείται συνήθως η πιο αδύναμη προσπάθειά μου μέχρι σήμερα, αν και για μερικούς είναι το καλύτερο μυθιστόρημα που έχω γράψει». Θα συμφωνήσουμε με τους δεύτερους.

Ο ίδιος ο Ρέιμοντ Τσάντλερ θαύμαζε τον, σύγχρονό του, Ντάσιελ Χάμετ και τόνιζε πως στα χέρια του το αστυνομικό μυθιστόρημα έγινε σημαντικό φιλολογικό είδος. Αρκεί να διαβάσει κανείς το εμβληματικό «Γεράκι της Μάλτας», που ολοκληρώνει την κυριακάτικη προσφορά στις 29/8, για να καταλάβει τις αξίες του και τη μέθοδό του. Πώς δημιουργεί κλίμα μυστηρίου και αξιομνημόνευτους χαρακτήρες, ενώ προσπαθεί να βάλει τον αναγνώστη στο παιχνίδι να ανακαλύψει την έκβαση της υπόθεσης.

Στο «Γεράκι της Μάλτας» ο κυνικός ντετέκτιβ Σπέιντ είναι ταυτισμένος με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στην ομότιτλη ταινία του Τζον Χιούστον. Ο ντετέκτιβ, που είναι ύποπτος για τον φόνο του συνεταίρου του, κυνηγάει το πολύτιμο αγαλματίδιο ενός χρυσού γερακιού για να αποδείξει την αθωότητά του και ανακαλύπτει την ανθρώπινη απληστία και ματαιοδοξία. Η ειρωνεία είναι ότι και ο Χάμετ είχε υποστεί διώξεις την εποχή του μακαρθισμού για τις πολιτικές ιδέες του. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Πλούτος, ο θρίαμβος της φτώχειας
Πρόβα για το φθινόπωρο
Κινηματογράφος
Εύκολοι καιροί για ήρωες
Στην ουρά για Βενετία
Συνέντευξη: Σύλλας Τζουμέρκας
«Η ελληνική οικογένεια είναι στραβό κύτταρο»
Συνέντευξη: Τζον Γουότερς
«Οι γκέι σήμερα είναι πολύ συντηρητικοί»
Συνέντευξη: Χριστιάνα Στεφάνου
Μπήκε στο χορό
Μουσική
Με όπλα την ποίηση και τη μουσική
Νέοι και ανεξάρτητοι
Απαγόρευση καπνίσματος
Κι ο νέος νόμος γίνεται καπνός
Μαραθώνας
Οσα δεν είδαν οι Πέρσες
Φωτογραφία
Γιάπης με το ζόρι
Εκθεση
The golden boy
Προσφορά «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας»
Οι μετρ του αστυνομικού
Βιβλίο
Μια μέρα, τέσσερις ιστορίες
Ωρα για περιπέτεια