Έντυπη Έκδοση

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΤΡΟΪΚΑ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ

«Δεν φταίνε μόνο οι 300»

«Ράους»! Οι Γερμανοί ξανάρχονται. Δεν είναι βεβαίως ναζί, που μας οδηγούν «έξω», σαν τα κοπάδια, προς τα... κρεματόρια. Είναι συμπατριώτες της Μέρκελ, ελεγκτές της τρόικας, που μπορεί μας πετάξουν έξω (ράους) από την Ε.Ε.

Οι οκτώ πρωταγωνιστές του «Ράους». «Ανθρωπότυποι που έχετε γνωρίσει», όπως υποστηρίζουν οι συγγραφείς του έργου Οι οκτώ πρωταγωνιστές του «Ράους». «Ανθρωπότυποι που έχετε γνωρίσει», όπως υποστηρίζουν οι συγγραφείς του έργου Το θεατρικό δίδυμο Μιχάλης Ρέππας και Θανάσης Παπαθανασίου επανακάμπτει με μια σάτιρα των νεοελληνικών ηθών, που γράφτηκε μια ανάσα προτού το ΔΝΤ βάλει το πόδι του στη χώρα. Οπως φαίνεται από τον τίτλο, ήθελαν με μια λέξη να είναι άμεσα αναγνωρίσιμη η ταυτότητά της. Για να εξασφαλίσουν και το αποτέλεσμα, υπογράφουν και τη σκηνοθεσία.

Στο «Ράους» δεν θα δούμε εξωγήινους, προεξοφλούν. Θα απολαύσουμε όμως, σε ένα γκροτέσκο σκηνικό τραγέλαφο, μέσα από έναν πεντακάθαρο... διαβρωτικό καθρέφτη, ανθρωπότυπους γνώριμους σε όλη την ελληνική επικράτεια. «Σε όλα τα έργα μας γνωρίζετε όλους τους ήρωες», υπερηφανεύονται.

Εδώ πρωταγωνιστούν τρεις τυπικοί μικροαστοί. Ενας υπάλληλος του υπουργείου Συγκοινωνιών (Αλέξανδρος Αντωνόπουλος), μια προϊσταμένη νοσοκόμα (Ελένη Γερασιμίδου) και μία φαρμακοποιός (Αβα Γαλανοπούλου), οι οποίοι κληρονομούν εξ αδιαιρέτου ένα νεοκλασικό στο κέντρο της Αθήνας, παλαιά κατοικία και του Αγγελου Σικελιανού.

Από πορνείο πολιτιστικό κέντρο

Η έκπληξη που τους περιμένει είναι ότι το κτίριο έχει μετατραπεί σε οίκο ανοχής με δύο πόρνες, μια Ελληνίδα (Βασιλική Ανδρίτσου) και μια Ρωσίδα (Ζώγια Σεβαστιανού), έναν υπάλληλο επί της υποδοχής (Παντελής Καναράκης) και τον απαραίτητο νταβατζή (Σπύρος Πούλης). Οι τρεις κληρονόμοι ανασυντάσσονται και αποφασίζουν να εκμεταλλευθούν την «ιστορική κατοικία Σικελιανού». Ιδρύουν έναν πολιτιστικό σύλλογο-μαϊμού και παίρνουν επιδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα. Η πρώτη «εμπλοκή» προκύπτει με την έλευση της τρόικας (Γερμανός επίτροπος ο Χάρης Γρηγορόπουλος).

«Είχαμε αποφασίσει ν' ανεβάσουμε ένα παλιό μας έργο, το "Ο Αϊ-Βασίλης είναι σκέτη λέρα". Αλλά στο μεταξύ συνέβησαν κοσμογονικά γεγονότα. Ηταν η φάση λίγο πριν μπούμε σε διεθνή επιτήρηση. Κι εκεί προβληματιστήκαμε», αποκαλύπτει ο Μ. Ρέππας. «Υπήρχε όλος αυτός ο αναβρασμός, με διαδηλώσεις και νεκρούς. Δεν μπορούσαμε να σταθούμε απέναντι στα γεγονότα με απάθεια. Σκεφτήκαμε να γράψουμε ένα έργο για το εδώ και τώρα. Οι καταστάσεις σε αναγκάζουν σε άμεσες λύσεις και σε ένα έργο στρατευμένο», προσθέτει ο Θ. Παπαθανασίου.

«Δεν ασχολούμαστε όμως με τα πολιτικά συμπτώματα. Δεν "παίζει" στο έργο μας η πολιτική. Ασχολούμαστε με εμάς, τους ψηφοφόρους», συνεχίζει ο Μ. Ρέππας. «Με εμάς που στηρίζουμε μια συγκεκριμένη νοοτροπία. Γιατί, πέρα από τις επιθέσεις των διεθνών κερδοσκόπων, υπάρχει και μια ειδική παθογένεια στην Ελλάδα. Μ' αυτό ακριβώς ασχολούμαστε. Δεν αποδίδουμε, δηλαδή, ευθύνες στον πολιτικό μας κόσμο. Οχι ότι δεν αναγνωρίζουμε την ενοχή του. Αλλα δεν φταίνε μόνο οι 300 για την κατάσταση που ζούμε σήμερα εδώ».

Το «Ράους» είναι ένας τίτλος εμμέσως, αλλά ευθέως αντιγερμανικός. Η παράσταση, όμως, δεν επιδιώκει να βάλει τους Γερμανούς στη... θέση τους. «Είναι η τρίτη "στρατευμένη" φαρσοκωμωδία μας μετά το "Φούστα Μπλούζα" και τους "Συμπέθερους απ' τα Τίρανα"», διευκρινίζει ο Μ. Ρέππας. «Και, όπως και στους "Συμπέθερους", στόχος μας δεν είναι οι ξένοι. Ποτέ δεν ήταν. Γιατί το μείζον ζήτημα είναι μονάχα ένα: τι είμαστε εμείς. Είμαστε ένοχοι;».

Το έργο δεν δίνει έτοιμες απαντήσεις. «Πρέπει να είσαι ανόητος για να τρέφεις την αισιόδοξη άποψη ότι θα ξυπνήσουμε και μεθαύριο κιόλας θα είμαστε Ελβετία. Από την άλλη, και η απαισιοδοξία ότι τίποτα δεν θα αλλάξει, δεν ευσταθεί», υποστηρίζει ο Θ. Παπαθανασίου. «Δεν θα θέλαμε τα έργα μας να παίρνουν τη μία ή την άλλη θέση. Τα συμπεράσματα τα αφήνουμε στο θεατή. Βεβαίως, είναι αδύνατο να κάνουμε στο θέατρο ντοκιμαντέρ. Και μόνο που κάνεις χιούμορ, τελικά σχολιάζεις».

**Η πρεμιέρα την Παρασκευή 15 του μήνα στην «Πειραιώς 131». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Φιλότεχνες με άδειες τσέπες
Χώρος τέχνης
Χείρα βοηθείας από τον κύριο Τομ Γουέιτς
Αρχαιολογία
Στέλνουμε την Ακρόπολη στο Βρετανικό
Θέατρο
«Δεν φταίνε μόνο οι 300»
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Fuga γεύσεων στο Μέγαρο
Νόμπελ Λογοτεχνίας
«Επικίνδυνοι, Κάστρο και Τσάβες»
Η μπουνιά που έδωσε στον Μάρκες
Τηλεόραση
«Πρίσμα+» ευαισθησίας
Πέντε πρεμιέρες σε Σκάι και Alpha
«Ανθρωποι απλοί, απλοί σαν τα παιδιά»
Άλλες ειδήσεις
Για ένα μυθιστόρημα που μάχεται την εξουσία