Έντυπη Έκδοση

Δέκα με τόνο

Το φετινό επετειακό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μπορεί να ξεκινά την Παρασκευή με λιγοστές ελληνικές ταινίες στο πρόγραμμά του, όμως προσδοκά να γιορτάσει τα πεντηκοστά γενέθλιά του με πλήθος ξένων ταινιών.

Κι επειδή δεν θα ξέρετε τι να πρωτοδείτε, διαλέξαμε για σας δέκα από τίς πιο ενδιαφέρουσες ταινίες:

* «Post-romance». Η φετινή θεματική ενότητα FOCUS του φεστιβάλ επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει την έννοια του ρομαντισμού στην έβδομη τέχνη. Ισως η πιο ενδιαφέρουσα ταινία του προγράμματος είναι το νεανικό «Unmade beds», δεύτερη σκηνοθετική δουλειά του ταλαντούχου Αργεντινού Αλέξις Ντος Σάντος («Glou»), ο οποίος παρακολουθεί την παράλληλη ερωτική ζωή δυο νέων παιδιών στο Λονδίνο. Ο ένας είναι ισπανός φοιτητής, πίνει, ξενυχτάει, κάνει έρωτα με διάφορες (και διάφορους) και καταλήγει στο κοινόβιο ενός κτιρίου υπό κατάληψη.

Η κοπέλα είναι Γαλλίδα: μόλις έχει περάσει έναν επώδυνο χωρισμό, γνωρίζει έναν άλλο άντρα και αρχίζει μαζί του διάφορα ερωτικά παιχνίδια, με τη βοήθεια γρίφων. Οι δύο ήρωες θα συναντηθούν, όχι όμως με τον τρόπο που θα περιμέναμε... Μέσα από τη φρέσκια αυτή ταινία περνάει η ζωντάνια, η μποέμ ατμόσφαιρα και η σύγχρονη μουσική σκηνή του πολυπολιτισμικού Λονδίνου.

* Ο νέος φιλιππινέζικος κινηματογράφος είναι στα πάνω του: σαρώνει τα φεστιβάλικα βραβεία και προσελκύει σιγά σιγά ένα φανατικό κοινό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο Μπριγιάντε Μεντόζα που φέτος απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας στις Κάνες για την σκοτεινή ταινία του «Kinatay» που θα δούμε στο φεστιβάλ: ήρωας ένας νεαρός αστυνομικός που μυείται στα μυστικά του επαγγέλματος, όταν οι συνάδελφοί του ακρωτηριάζουν μπροστά του μια πόρνη. Η γυναίκα αρνιόταν να τους πληρώσει την προστασία.

Με όχημα τον ερωτισμό

Σημειώστε και την τελευταία του ταινία, την «Lola» που γύρισε μέσα σε τρεις μόλις εβδομάδες - το καλοκαίρι πριν από το Φεστιβάλ της Βενετίας όπου και προβλήθηκε. Πρωταγωνίστριες δυο ηλικιωμένες. Ο εγγονός της μιας σκοτώνει τον εγγονό της άλλης προσπαθώντας να τον ληστέψει και οι δυο γυναίκες ζουν καθεμία το δικό της δράμα. Οι δύο γυναίκες θα συναντηθούν και θα καταλήξουν σε μια αμοιβαίως συμφέρουσα συμφωνία... Ο Μεντόζα κάνει τη δική του δριμεία κριτική ενάντια στο ανεπαρκές δικαστικό σύστημα, τον υπερπληθυσμό των φυλακών, την τοκογλυφία.

* «Pink Eiga»: Ενα κινηματογραφικό είδος που αναπτύχθηκε στην Ιαπωνία, απενοχοποιώντας τον ερωτισμό. Με πρωταγωνιστές πρωτοπόρους δημιουργούς που αναδύθηκαν την δεκαετία του 1960 και με όχημα τον ερωτισμό, ουσιαστικά μιλούσαν για την πολιτική κατάσταση της εποχής τους, το φοιτητικό κίνημα, τις αντιεξουσιαστικές οργανώσεις. Ξεχωρίζει ο Νομπόρου Τανάκα που θήτευσε και στο πλευρό του Κουροσάβα και θεωρείται ο μεγαλύτερος ιάπωνας σκηνοθέτης του «roman porno» (ρομαντικό πορνό).

Στο αφιέρωμα θα παρουσιαστούν τρία φιλμ του της δεκαετίας του 1970 που υπήρξαν προπομποί της «Αυτοκρατορίας των αισθήσεων» του Οσίμα. Ανάμεσά τους και το το «Secret Chronicles: She Beast Market» (1974), τρίτο μέρος μιας τριλογίας του Τανάκα για την πορνεία, με ηρωίδες δύο πόρνες: μάνα και κόρη. Η ζωή τους θα καταρρεύσει όταν η πρώτη μένει έγκυος. Η τολμηρή ταινία θυμίζει τη γαλλική νουβέλ βαγκ.

* Στο δημοφιλές τμήμα «Ημέρες Ανεξαρτησίας» θα προβληθεί και η ταινία «Λίβανος» του Σαμιουέλ Μαόζ που απέσπασε φέτος το Χρυσό Λιοντάρι στην Βενετία. Πρόκειται για ένα εν πολλοίς αυτοβιογραφικό φιλμ, καθώς ο σκηνοθέτης του είχε συμμετάσχει στον πρώτο πόλεμο του Λιβάνου το 1982.

Η ταινία εστιάζει στο πώς βίωσε την εισβολή του Ισραήλ στο Λίβανο, το πλήρωμα ενός τανκ: τέσσερα εικοσάχρονα αγόρια που χειρίζονται μια μηχανή θανάτου και, μπλεγμένα στα παράλογα δίχτυα του πολέμου, είναι τρομοκρατημένα από τις φρικαλεότητές του. Ταινία έντονα κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας για γερά νεύρα.

* Οι ειδικές προβολές των «Ημερών Ανεξαρτησίας» περιλαμβάνουν και μια παλιότερη ταινία-σταθμό στην κορεάτικη φιλμογραφία που πρόσφατα αποκαταστάθηκε ψηφιακά: «The housemaid» (1960) του κορεάτη Κιμ Κι Γιουνγκ - αγαπημένη ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε που διαθέτει μέχρι και κόπια του φιλμ.

Αυτή η τολμηρή ιστορία ηθικής με επίκεντρο ένα ερωτικό τρίγωνο που γεννιέται στους κόλπους ενός μπουρζουά νοικοκυριού (μια υπηρέτρια σχετίζεται με το αφεντικό της), εξακολουθεί να συγκλονίζει με την σκοτεινή ατμόσφαιρα, τους έντονους συμβολισμούς και την εξπρεσιονιστική φωτογραφία της, μιλώντας για τον υλισμό, τη ραγδαία αστικοποίηση, τις ταξικές διαφορές, αλλά και τον μισανθρωπισμό.

* Μια από τις «Ματιές στα Βαλκάνια» είναι και το «Katalin Varga» του Βρετανού Πίτερ Στρίκλαντ: καθηλωτικό ρόουντ μούβι με φόντο το σκοτεινό φυσικό τοπίο της Τρανσυλβανίας.

Μια γυναικα κι ένα παιδί διασχίζουν την Τρανσυλβανία. Στην πορεία ξετυλίγεται το νήμα: η γυναίκα στο παρελθόν είχε βιαστεί. Και το παιδί της είναι καρπός εκείνης της νύχτας... Ιστορία εκδίκησης ιδωμένη μέσα από το εικαστικό πρίσμα του εξπρεσιονιστικού ρεαλισμού.

Πασκάλιεβιτς και Χέρτζογκ

* Οι ταινίες του Γκόραν Πασκάλιεβιτς, για τον οποίο το φεστιβάλ έχει ετοιμάσει μεγάλο αφιέρωμα, είναι δυνατές εμπειρίες, με έντονο βαλκανικό χρώμα. Η τελευταία του, τα «Ταξίδια του μέλιτος», γεφυρώνουν κινηματογραφικά την Σερβία και την Αλβανία, με την επίσημη στήριξη τόσο του Αλβανικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και του υπουργείου Πολιτισμού της Σερβίας. Ενα ζευγάρι Αλβανών και ένα ζευγάρι Σέρβων μεταναστεύουν αμφότερα στη δυτική Ευρώπη. Ομως αντιμετωπίζουν το σκληρό και αφιλόξενο πρόσωπό της...

* Και δύο ταινίες του μεγάλου Βέρνερ Χέρτζογκ, έτερου προσκεκλημένου του φετινού φεστιβάλ (για τον οποίο θα δούμε επίσης ένα μεγάλο αφιέρωμα):

Οι πρώτες περιπλανήσεις του τον έφεραν στα Βαλκάνια, και το 1968 στην Ελλάδα: στην Κω γύρισε την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία με τίτλο «Signs of life». Το φιλμ, που διαδραματίζεται στον πόλεμο και έχει για αντιήρωες γερμανούς στρατιώτες, απέσπασε την Αργυρή Αρκτο για ταινία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη. Ο Χέρτζογκ, ήταν μόλις 24 ετών.

Το 1972 η ταινία «Αγκίρε, η μάστιγα του θεού», που διαδραματίζεται τον 16ο αιώνα στον Αμαζόνιο, σηματοδοτεί την αρχή της θυελλώδους σχέσης του Χέρτζογκ με τον Κλάους Κίνσκι. Το φιλμ αποτελεί αριστουργηματικό σχόλιο πάνω στη σκοτεινή ανθρώπινη πλευρά και την παράνοια της εξουσίας. Τα γυρίσματα ήταν επεισοδιακά. Φημολογείται ότι όταν ο Κίνσκι απείλησε να παραιτηθεί, ο Χέρτζογκ τον σημάδεψε με όπλο, αναγκάζοντάς τον να ολοκληρώσει την ταινία! *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σχετικά θέματα: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το φεστιβάλ στο κάδρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Χάρις Αλεξίου
«Θέλω κάποιος να με πάρει από το χέρι»
Μουσική
Να καούν τα χάλκινα
Τρεις χάριτες στο στούντιο
Η Αριάδνη στον ψυχαναλυτή
Με Μπραμς στο Μέγαρο
Κινηματογράφος
Κολυμπώντας προς την ελπίδα
Η επιστροφή της Πάπισσας
Ο Φωτόπουλος στο σινεμά
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Δέκα με τόνο
Το φεστιβάλ στο κάδρο
Συνέντευξη: Χάρης Σαββίδης
Από τη Μαντόνα, στον Γούντι
Βιβλίο
Ο σκηνοθέτης των γυναικών
Εφηβεία εξομολογουμένη
Συνέντευξη: Λευτέρης Βογιατζής
«Πρέπει και ο θεατής να προσπαθεί»
Για την 20ή επέτειο της πτώσης του τείχους
Χάπενινγκ για το Τείχος
Συνέντευξη: Λάρι Φινκ
Ασπρόμαυρα σχόλια
Κόμικς
Γκεστ σταρ στον Αστερίξ
Εικαστικά
Απέραντο γαλάζιο
Οι «αντάρτες» με τα στένσιλ