Έντυπη Έκδοση

Ασπρόμαυρα σχόλια

Από το '60 μέχρι σήμερα, ο Λάρι Φινκ δεν έπαψε να αποκαλύπτει τις σκιές της αμερικανικής κοινωνίας

Του έχει αποδοθεί ο χαρακτηρισμός «Τζακ Κέρουακ της φωτογραφίας». Ομως, ο Λάρι Φινκ δεν φαίνεται να συμφωνεί: «Ο Κέρουακ κατάντησε ένας μέθυσος Δημοκρατικός. Δεν περιμένω στην ίδια σειρά».

Προφανώς για το προσωνύμιο ευθύνεται η πρώτη δουλειά του διάσημου αμερικανού φωτογράφου με θέμα τα κινήματα του '60, από την οποία και αναδείχτηκε. Η «επίμαχη» ενότητα αλλά και σημαντικό μέρος από το σύνολο του έργου του παρουσιάζεται στην έκθεση «Every moment counts» της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης, στο πλαίσιο του Athens Photo Festival.

Από το '60 («The Beatniks») έως την εκλογή Ομπάμα («The Democrats»), ο Φινκ δεν σταμάτησε να προκαλεί με τα φωτογραφικά πολιτικά του σχόλια. Αποκορύφωμα «Οι απαγορευμένες εικόνες του», που σατιρίζουν ανελέητα τους σύγχρονους ηγέτες των ΗΠΑ. Παράλληλα έχει ασχοληθεί με επιτυχία με τη διαφήμιση, ενώ έχει διδάξει και σε πανεπιστήμια όπως το Γέιλ. Δεν κάνει λοιπόν τυχαία εκθέσεις στα μεγαλύτερα μουσεία των ΗΠΑ. Σήμερα, όμως, απαντά στην κλήση μας:

-Ανατρέχοντας στο έργο σας, αναρωτήθηκα τι γνώμη έχετε για τον νέο αμερικανό πρόεδρο.

«Ο Ομπάμα έχει πολλά προβλήματα λόγω της αμερικανικής πολιτικής κουλτούρας, η οποία είναι πολύ ανόητη - 25 χρόνια ατομικιστικής παθολογίας! Οι περισσότεροι Αμερικανοί δεν έχουν ιδέα τι σημαίνουν οι συλλογικότητες. Τον θαυμάζω γιατί είναι ευφυής και δουλεύει προς τη σωστή κατεύθυνση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συμφωνώ με όλα όσα κάνει. Εχω θαυμάσει τον Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, ιδιαιτέρως όμως τον Μάλκολμ Χ».

-Και πώς ένας φωτογράφος διατηρεί την εντιμότητά του όταν έχει προσωπική εμπλοκή με το θέμα του;

«Δεν μπορείς να έχεις προσωπική εμπλοκή παραμένοντας έντιμος; Κι όταν σε έχει εμπνεύσει αυτή η εμπλοκή; Το ερώτημα λοιπόν είναι αν η εμπλοκή σου σε οδηγεί σε δρόμους πέραν της αλήθειας. Αν επιδιώκεις δηλαδή να κερδίσεις κάτι άλλο ».

Με έμφαση στο σώμα

-Πιστεύετε ότι η φωτογραφία μπορεί να επιδράσει στις πολιτικές εξελίξεις;

«Πριν από αρκετά χρόνια, όταν η φωτοειδησεογραφία ήταν το μοναδικό εργαλείο μετάδοσης πληροφοριών, είχε μεγάλη δύναμη. Δεν πιστεύω ότι μια φωτογραφία μπορεί να επηρεάσει ένα ολόκληρο κίνημα. Θεωρώ όμως ότι η δράση της είναι έντονη και σωρευτική».

-Εχει γραφτεί ότι έχετε επηρεαστεί από τον Κερτέζ, τον Καρτιέ-Μπρεσόν, την Αρμπους, ακόμη και τον Οτο Ντιξ. Τελικά φωτογραφίζει κανείς μέσω του δικού του βλέμματος ή μέσω του έργου καλλιτεχνών που έχει θαυμάσει;

«Βλέπεις μέσω της δικής σου συναισθηματικής κατάστασης το τι σημαίνει να είσαι ζωντανός τη συγκεκριμένη στιγμή. Κάποιος ή κάτι σου δίνει την αισθησιακή φόρτιση. Μετά έρχεται η καλλιέργεια, οι εμπειρίες, οι επιθυμίες, οι γνώσεις σου. Η επίδραση των καλλιτεχνών που έχεις θαυμάσει έρχεται για να σε βοηθήσει να κάνεις την εικόνα που προσδοκάς».

-Παράλληλα με τα πολιτικά σας ενδιαφέροντα, κεντρικό ρόλο στο έργο σας έχει το ανθρώπινο σώμα.

«Επειδή είμαι ζώο, είμαι άνθρωπος. Ζούμε με το σώμα μας, με τη φιληδονία του. Είναι το πιο όμορφο πράγμα στον κόσμο. Και τα χέρια είναι πολύ σημαντικά στη δουλειά μου διότι περιγράφουν τη νόησή μας, αισθανόμαστε μέσω αυτών. Εξάλλου ως φωτογράφος είμαι κλασικιστής. Εχω επηρεαστεί από τον Γκόγια, τον Καραβάτζιο».

-Και ο Κέρουακ;

«Μας συνδέουν κοινοί αγώνες, αλλά δεν υπάρχει ταύτιση. Περνούσαμε μαζί τη νύχτα αλλά δεν κοιμόμασταν απαραίτητα στο ίδιο κρεβάτι». *

* Η έκθεση του Λάρι Φινκ, που εντάσσεται στο Φεστιβάλ Φωτογραφίας της Αθήνας, θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Νοεμβρίου και περιλαμβάνει επίσης εικόνες από τις ενότητες «Moses Soyer's Studio», «Boxing» και «Somewhere there's music».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Χάρις Αλεξίου
«Θέλω κάποιος να με πάρει από το χέρι»
Μουσική
Να καούν τα χάλκινα
Τρεις χάριτες στο στούντιο
Η Αριάδνη στον ψυχαναλυτή
Με Μπραμς στο Μέγαρο
Κινηματογράφος
Κολυμπώντας προς την ελπίδα
Η επιστροφή της Πάπισσας
Ο Φωτόπουλος στο σινεμά
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Δέκα με τόνο
Το φεστιβάλ στο κάδρο
Συνέντευξη: Χάρης Σαββίδης
Από τη Μαντόνα, στον Γούντι
Βιβλίο
Ο σκηνοθέτης των γυναικών
Εφηβεία εξομολογουμένη
Συνέντευξη: Λευτέρης Βογιατζής
«Πρέπει και ο θεατής να προσπαθεί»
Για την 20ή επέτειο της πτώσης του τείχους
Χάπενινγκ για το Τείχος
Συνέντευξη: Λάρι Φινκ
Ασπρόμαυρα σχόλια
Κόμικς
Γκεστ σταρ στον Αστερίξ
Εικαστικά
Απέραντο γαλάζιο
Οι «αντάρτες» με τα στένσιλ