Έντυπη Έκδοση

Τα χαμένα στοιχήματα

Γυναίκες που ονειρεύονται τα παιδικά τους χρόνια, παλιοί εχθροί που συμφιλιώνονται και εξόριστοι που δεν μπορούν να ξεχάσουν το παρελθόν. Αντόνιο Ταμπούκι, «Ο χρόνος γερνάει γρήγορα».

Τι συμβαίνει όταν δοκιμάζουμε να επιστρέψουμε στο παρελθόν και να αγγίξουμε ρωγμές που νομίζαμε κλεισμένες για πάντα;

Τι μορφές είναι, άραγε, σε θέση να μας δώσει ο χρόνος αν τύχει να τον διατρέξουμε ανάποδα, ψάχνοντας ξεχασμένα κενά και ανακινώντας λησμονημένες ή αποσιωπημένες περιστάσεις; Αυτά είναι τα ερωτήματα τα οποία βάζει ξανά και ξανά ο Αντόνιο Ταμπούκι στην καινούρια συλλογή διηγημάτων του «Ο χρόνος γερνάει γρήγορα», που κυκλοφορεί σε μετάφραση Ανταίου Χρυσοστομίδη από τις εκδόσεις «Αγρα».

Ποια είναι, όμως, τα πρόσωπα τα οποία κινούνται στις ιστορίες του Ταμπούκι και τι ακριβώς θέλουν από τη ζωή τους όταν ξεκινούν το ταξίδι τους από το παρόν προς τα πίσω; Ανθρωποι διαλεγμένοι από τα πιο διαφορετικά σημεία του σύγχρονου κοινωνικού φάσματος, οι ήρωες του Ταμπούκι ανασκαλεύουν τις πιο διαφορετικές εμπειρίες και στη μνήμη τους: μια γυναίκα τυλιγμένη στην αχλύ του ονείρου αναζητεί στα τοπία του Μαγκρέμπ τα παιδικά της χρόνια, ένας συγγραφέας με καταπονημένο οργανισμό μαθαίνει από τη βαριά άρρωστη θεία του πως όταν ήταν μικρός τον έπαιρναν για καθυστερημένο, ένας σαρανταπεντάρης αξιωματικός μπουκωμένος στα χάπια κουβεντιάζει με ένα κορίτσι για τη λαίλαπα της Ιστορίας, ένας κομψευόμενος πρώην πράκτορας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας εξομολογείται στον τάφο του Μπρεχτ τις προδοσίες τις οποίες διέπραξε αλλά και υπέστη στο βίο του, ένας ανατολικογερμανός δικηγόρος αναλογίζεται γιατί οι κομμουνιστές δεν έσπευσαν όταν ήλεγχαν τα πάντα να καταδικάσουν έναν αντιφρονούντα πελάτη του, ένας ορκισμένος εχθρός της κομμουνιστικής Ουγγαρίας τα βρίσκει ύστερα από πολλά χρόνια με τον επί Ιμρε Νάγκι σοβιετικό (γεωργιανό) του αντίπαλο, ένας εκπατρισμένος Ρουμανοεβραίος δεν μπορεί να γλιτώσει από το φάντασμα του Τσαουσέσκου κι ένας ιταλός επιχειρηματίας ή θαλάσσιος βιολόγος (αποφασίζουμε κατά την κρίση μας) πετάει από τη Ρώμη στο Ηράκλειο προκειμένου να αλλάξει ριζικά ταυτότητα.

Τοποθετημένοι σ' ένα γεωγραφικό τόξο το οποίο συνδέει το Βερολίνο, το Βουκουρέστι και τη Βουδαπέστη με το Ισραήλ και τη Βόρεια Αφρική, οι πρωταγωνιστές του Ταμπούκι, που είναι λιγότερο πραγματικοί ψυχικοί οργανισμοί και περισσότερο συμβολικές ή αλληγορικές φιγούρες, επανακάμπτουν στο παρελθόν για να ανακαλύψουν πως τα πάντα (μεγάλα και μικρά, σπουδαία και ασήμαντα) χάθηκαν μέσα σε μια στιγμή και τίποτε δεν είναι σε θέση να παρηγορήσει (ή και να εξοργίσει) για την απώλειά τους. Μια διακριτική ελεγεία για όλα τα καταρρακωμένα στοιχήματα.

Ερωτικές υπερβολές

Ο έρωτας, το πάθος, αλλά και η τρυφερότητα ή η αφοσίωση της αγάπης μπορεί να εξελιχθούν στην πιο μεγάλη παγίδα και να αφανίσουν μιαν ολόκληρη ζωή: αυτή είναι η κατεύθυνση προς την οποία κινείται η καινούρια συλλογή διηγημάτων της Κατερίνας Ζαρόκωστα. («Του έρωτα και της τύχης» εκδ.

Καστανιώτη).

Παράνομα ζευγάρια που αγαπιούνται με οδηγό το ψέμα, μαμάδες που δεν κρύβουν τους εραστές τους, ώριμες γυναίκες που μπαίνουν σε ερωτικό ανταγωνισμό με πιτσιρίκες, κόρες που ανακαλύπτουν τα ανομήματα των καταπιεστικών γονιών τους, μοναχικές σύζυγοι που αναζητούν με απόγνωση το σεξ ή που βλέπουν τον κόσμο να φυλορροεί εξαιτίας των προκαταλήψεων του άντρα τους: τα διηγήματα της Ζαρόκωστα εξιστορούν τα πολλαπλά παθήματα της ερωτικής συμβίωσης με χτυπητά, αλλά και σαφώς μονότονα και κουραστικά χρώματα, που δεν αποφεύγουν κι ένα ιδιαίτερα ενοχλητικό στοιχείο υπερβολής, ακόμη κι αν η υπερβολή οφείλεται στις εξπρεσιονιστικές τους προθέσεις.

Τιμητική εξαίρεση αποτελεί το τελευταίο διήγημα της συλλογής, που ξεχωρίζει για τη γνήσια δραματική του ένταση και αναπαράγει με πολύ ζωντανό και πειστικό τρόπο την ατμόσφαιρα και την κοινωνική νοοτροπία της εποχής του (ο ελληνικός αστικός κόσμος των δεκαετιών του 1950 και του 1960), συνομιλώντας αποτελεσματικά και με τη λογοτεχνία του φανταστικού.

Νέες εκδόσεις

«Χάιντεγκερ»

GEORGE STEINER

Μετάφραση: Ασημίνα Καραβαντά.

Επιμέλεια: Γκόλφω Μαγγίνη.

Εκδόσεις Πατάκη.

Ο Τζορτζ Στάινερ επαινεί τον Μ. Χάιντεγκερ για τη δύναμη του στοχασμού του, όπως και για τις προβλέψεις του σχετικά με την κυριαρχία της τεχνολογίας, αλλά καταδικάζει τη φιλοναζιστική του στάση και την άρνησή του να αναμετρηθεί με τα πολιτικά διακυβεύματα των χρόνων του.

«Το μήνυμα και άλλες δύο φάρσες»

ΑΡΓΥΡΗΣ ΧΙΟΝΗΣ

Εκδόσεις «Κίχλη».

Τρία θεατρικά έργα του ποιητή και πεζογράφου Αργύρη Χιόνη, που αποδεικνύουν τις σκηνικές δυνατότητες της γραφής του καθώς φλερτάρουν γόνιμα με τον Μπέκετ και το θέατρο του παραλόγου.

«Η ποίηση του Τάσου Λειβαδίτη»

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Εκδόσεις «Εκάτη»

Ο ποιητής Γ. Μαρκόπουλος, ο οποίος έχει ασκήσει επί μακρόν και την κριτική, εξετάζει το ποιητικό έργο του Τάσου Λειβαδίτη, τονίζοντας τον άρτιο συνδυασμό σκέψης και αισθήματος τον οποίο κατορθώνει ο στίχος του κατά την ώριμη φάση του, που είναι και η επιτυχέστερη.

«Τρεις νύχτες του Αυγούστου (και μία ημέρα)»

ΣΟΝΙΑ ΖΑΧΑΡΑΤΟΥ

Νουβέλα.

Εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα».

Ο πόθος, ο πόνος, το παραμύθι, το όνειρο και ο φόνος είναι τα στοιχεία που διαπερνούν απ' άκρου εις άκρον την αφήγηση της Σόνιας Ζαχαράτου, φτιάχνοντας ένα αρκετά υποβλητικό κλίμα, το οποίο συνταιριάζει το σασπένς και το μυστήριο με τα μοτίβα της τιμωρίας και της θυσίας.

«Θάνατος από το πουθενά»

ΝΕΟΚΛΗΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

Μυθιστόρημα μυστηρίου.

Εκδόσεις «Τόπος».

Ολοι είναι ύποπτοι και πιθανοί ένοχοι στη βίλα «Αθηνά» μιας μικρής πόλης της Μακεδονίας, όπου ο θάνατος κάνει θραύση. Μετά το πρώτο αστυνομικό του μυθιστόρημα, ο Νεοκλής Γαλανόπουλος επανέρχεται με μια καλογραμμένη ιστορία μυστηρίου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Χάρις Αλεξίου
«Θέλω κάποιος να με πάρει από το χέρι»
Μουσική
Να καούν τα χάλκινα
Τρεις χάριτες στο στούντιο
Η Αριάδνη στον ψυχαναλυτή
Με Μπραμς στο Μέγαρο
Κινηματογράφος
Κολυμπώντας προς την ελπίδα
Η επιστροφή της Πάπισσας
Ο Φωτόπουλος στο σινεμά
Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Δέκα με τόνο
Το φεστιβάλ στο κάδρο
Συνέντευξη: Χάρης Σαββίδης
Από τη Μαντόνα, στον Γούντι
Βιβλίο
Ο σκηνοθέτης των γυναικών
Εφηβεία εξομολογουμένη
Συνέντευξη: Λευτέρης Βογιατζής
«Πρέπει και ο θεατής να προσπαθεί»
Για την 20ή επέτειο της πτώσης του τείχους
Χάπενινγκ για το Τείχος
Συνέντευξη: Λάρι Φινκ
Ασπρόμαυρα σχόλια
Κόμικς
Γκεστ σταρ στον Αστερίξ
Εικαστικά
Απέραντο γαλάζιο
Οι «αντάρτες» με τα στένσιλ