Έντυπη Έκδοση

«Πανδημία»... Πελεγρινή

Ετοιμάσου να μου δώσεις δυο δυνατά χαστούκια! Και θέλω να κάνεις λίγο τον Κασιδιάρη. Θέλω να μου ρίξεις αυτά τα παράξενα, κασιδιάρικα χαστούκια!». Τα λόγια ανήκουν στο γνωστό ηθοποιό Δημήτρη Πιατά.

Το χαστούκι του Πελεγρίνη στον Πιατά που αναμένεται να γράψει ιστορία Το χαστούκι του Πελεγρίνη στον Πιατά που αναμένεται να γράψει ιστορία Και απευθύνονται στον πρύτανη του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεοδόση Πελεγρίνη, ο οποίος αίφνης μεταμορφώνεται: «Μαλάκα!», ουρλιάζει, και αστράφτει δύο γερά χαστούκια στο πρόσωπο του Πιατά. Τόσο δυνατά, που η πούδρα από το πρόσωπο του ηθοποιού στροβιλίζεται στον αέρα κι εκείνος τινάζεται πίσω.

Ομολογούμε πως εντυπωσιαστήκαμε. Αυτό το «κασιδιάρικο», ο πρύτανης το πέτυχε. Υστερα, εξαντλημένος, σωριάζεται αναίσθητος στο πλατό. Και... «cut!».

Ο πρύτανης είναι γνωστός για την υποκριτική του δεινότητα. Αλλά τίποτε δεν μας προϊδέαζε γι' αυτό που θα επακολουθούσε στα γυρίσματα της «Πανδημίας (Ολα Λοιπόν Ενα)», μιας νέας ταινίας σε σκηνοθεσία Δημήτρη Πιατά, στην οποία ο καλός ηθοποιός συμπρωταγωνιστεί με τον κ. Πελεγρίνη. Ο πρύτανης βλέπετε, μέχρι την επίμαχη αυτή σκηνή, που αποτελεί και το αποκορύφωμα της ταινίας, διατηρούσε χαμηλούς τόνους. Σιωπηλός και στοχαστικός, με αξιοθαύμαστο επαγγελματισμό, υπάκουε πειθήνια στις οδηγίες του πληθωρικού παλιού του φίλου, Δημήτρη Πιατά.

Βρισκόμαστε στο θέατρο «Ακάδημος», που εδώ και καιρό φιλοξενεί την επιτυχημένη παράσταση του Πιατά «La Nonna». Η σκηνή έχει μετατραπεί σε τηλεοπτικό πλατό -με οικοδεσπότη έναν «κίτρινο» παρουσιαστή μιας σκουπιδοεκπομπής, πλαισιωμένο από διάφορες «γλάστρες»: ευειδείς κοπέλες με κορμάκια, διχτυωτά καλσόν και αποκαλυπτικά μπουστάκια. Ο Δημήτρης Πιατάς έχει βάψει τα μαλλιά του καροτί -θυμίζοντας γνωστή τηλεπερσόνα. Το όλο σκηνικό βγάζει κάτι το γκροτέσκο -η ταινία άλλωστε είναι μια μαύρη κωμωδία.

Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης ενσαρκώνει έναν έγκριτο και σοβαρό δημοσιογράφο με οικονομικά, οικογενειακά, επαγγελματικά, υπαρξιακά και κλιμακτηριακά προβλήματα, που σκέφτεται να λάβει μέρος στην εκπομπή για να τονώσει τη δημοτικότητά του. Αλλά τελικά πέφτει στα νύχια του τηλεκανίβαλου Πιατά, ο οποίος συνηθίζει να προσκαλεί για δείπνο τα υποψήφια θύματά του και ύστερα βγάζει τα άπλυτά τους στη φόρα -βορά στο αδηφάγο τηλεοπτικό κοινό. Σε ζωντανή μετάδοση.

Ο πρύτανης αιμόφυρτος, για τις ανάγκες της ταινίας Ο πρύτανης αιμόφυρτος, για τις ανάγκες της ταινίας Τα γυρίσματα, όπως μας είπε ο Δ. Πιατάς σε ένα διάλειμμα των γυρισμάτων, ξεκίνησαν πριν από περίπου δύο χρόνια, αλλά οικονομικά σκαμπανεβάσματα δεν επέτρεψαν την ολοκλήρωση του φιλμ. Ωστόσο, σήμερα, με τη βοήθεια του παραγωγού Μιχάλη Παναγιωτόπουλου, η ταινία πήρε μπρος.

Η ιστορία (το σενάριο είναι του ίδιου του Πιατά) διαδραματίζεται σε μια Ελλάδα υπό χρεοκοπία, στην οποία έχει εξαπλωθεί ένας παράξενος ιός (εξ ου και ο τίτλος «Πανδημία»). Ο ιός αυτός μπορεί να φέρει την απόλυτη ευτυχία, αφού ο άρρωστος χάνει εντελώς την επαφή του με την πραγματικότητα -γρήγορα όμως σε σκοτώνει. Η καθημερινότητα των Ελλήνων είναι πλέον επικίνδυνη από βιαιοπραγίες και συμμορίες που κλέβουν και χτυπούν. Ο κοινωνικός ιστός καταστρέφεται: διαδηλώσεις, εμπρησμοί, συγκρούσεις, λεηλασίες, πορνεία, διακίνηση ναρκωτικών. Και βέβαια τα ΜΜΕ αναπαράγουν τη βία και την οικονομική πολιτική. Ο δημοσιογράφος/Πελεγρίνης δέχεται να προσκληθεί στην εκπομπή, όμως δεν γνωρίζει πως ο Πιατάς έχει έναν άσο στο μανίκι του: ξέρει καλά πως η καριέρα του στηρίχθηκε σε μια απάτη. Πριν από χρόνια έκανε μια στημένη εκπομπή την οποία πλάσαρε στο πανελλήνιο ως αληθινή, απογειώνοντας την καριέρα του. Στην εκπομπή εκείνη, επί ΥΕΝΕΔ, ένας νεαρός αναρχικός ρίχνει κατά λάθος κάτω την τσάντα ενός ζευγαριού, εκείνοι τον δέρνουν κι αυτός αρχίζει να βρίζει χυδαία μπροστά στην κάμερα. «Ακούγονται οι πρώτες Χριστοπαναγίες στην ελληνική τηλεόραση! Με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να πέσει η κυβέρνηση και να παραιτηθεί ο πρόεδρος της τηλεόρασης», μας εξηγεί ο Πιατάς. «Το εμπνεύστηκα από το σάλο που είχε δημουργήσει στην ΕΡΤ η ταινία του Νίκου Αλευρά "Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι"».

Το νεαρό αναρχικό παίζει ο Μιχάλης Μητρούσης -κι αν αναρωτιέστε πώς γίνεται αυτό, ιδού η εξήγηση: Το στημένο εκείνο βίντεο, που προβάλλει στην κίτρινη εκπομπή του ο Πιατάς για να ξεμπροστιάσει τον Πελεγρίνη, είναι μια πραγματική μικρού μήκους ταινία που είχε σκηνοθετήσει μικρός ο ηθοποιός, με πρωταγωνιστή το νεαρό τότε Μητρούση! Σινεμά μέσα στο σινεμά, δηλαδή. Ο Πιατάς άλλωστε έχει σκηνοθετήσει στο παρελθόν κι ένα ντοκιμαντέρ για τους λεπρούς.

Στη σκηνή που παρακολουθούμε, η απάτη του Πελεγρίνη έχει πια αποκαλυφθεί on camera. Και εκείνος εκρήγνυται...

«Λοιπόν παιδιά, τώρα θα γίνει χαμός. Θα διαλυθεί η εκπομπή. Είναι η πιο δύσκολη σκηνή», λέει σε όλους ο γεμάτος ενέργεια Πιατάς, που απαιτεί, συχνά με αυστηρότητα, απόλυτη πειθαρχία από τους συνεργάτες του. «Τώρα αρχίζουν να γίνονται επικίνδυνα τα πράγματα». Ο Πελεγρίνης παραμένει ψύχραιμος ακόμα στο πλατό. Ο οικοδεσπότης του τού επιφυλάσσει μια έκπληξη: η πόρτα ανοίγει και εν μέσω καπνών ξεπροβάλλει η κοπέλα (Σοφία Κακαρελίδου) που έπαιζε τότε στο στημένο βίντεο -παλιά αγάπη του ήρωα. Σαράντα χρόνια έχουν περάσει. «Γεια σου, Κώστα. Γέρασες», λέει στον Πελεγρίνη. «Κι εσύ», απαντά αυτός. «Αλλά εξακολουθείς να είσαι όμορφη. Κούκλα...» προσθέτει με ύφος γόη.

Λίγο αργότερα ο Πιατάς/τηλεκανίβαλος αποκαλύπτει στο δημοσιογράφο/Πελεγρίνη πως θα παίξει τα πλάνα της απάτης του. Και κάπου εκεί ξεκινά ο χαμός. Ο Πελεγρίνης χλομιάζει. Ενας μικροκαβγάς μεταξύ του συνεργείου αρκεί για να ρίξει τη σπίθα. Ο Πελεγρίνης μεταμορφώνεται: εκμανής, ουρλιάζει βρίζοντας και τελικά επιτίθεται στον Πιατά, που άλλο που δεν θέλει. «Στον αέρα!» φωνάζει. Τα χαστούκια πέφτουν και λίγο αργότερα ο δημοσιογράφος καταρρέει μπροστά στα πόδια του παρουσιαστή.

Για τις ανάγκες του γυρίσματος θα χρειαστεί να μείνει για ώρα πάνω στα παγωμένα πλακάκια. Κάθε λίγο και λιγάκι, η μακιγιέζ τού καθαρίζει με μωρομάντηλο το ξεραμένο «αίμα» -και το φρεσκάρει με νέο.

Ο Πιατάς είναι ανακουφισμένος. Η σκηνή πήγε καλά. Το μήνυμα της σκηνής, προφανές: «Η ηθική κατάπτωση μιας ολόκληρης χώρας...».

Ρίχνουμε κλεφτές ματιές στον πρύτανη. Πάντα σοβαρός, μετρημένος, στα διαλείμματα καταφεύγει στο αγαπημένο του τσιμπούκι ρίχνοντας μερικές τελευταίες ματιές στο σενάριο. «Είναι συνεπέστατος, πάντα στην ώρα του, χωρίς βεντετισμούς», μας είπε ο μουσικός/συνθέτης της ταινίας Γιάννης Αναστασόπουλος, στερνός συνεργάτης και του Σπύρου Ευαγγελάτου. Στην ταινία, μαθαίνουμε, εμφανίζονται και δύο πραγματικοί δημοσιογράφοι: ο Ανδρέας Ρουμελιώτης και ο Αρης Χατζηστεφάνου. Συμπρωταγωνιστούν οι: Μ. Μητρούσης, Ν. Δραγούμη, Μ. Παπαδημητρίου, Λ. Παπαληγούρα, Λ. Πιστιόλα, Ι. Πιατά και άλλοι.

ΥΠΟΚΡΙΝΟΜΑΙ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ, ΟΧΙ ΣΑΝ ΑΛΛΟΥΣ ΣΤΗ ΖΩΗ

Η ΜΑΚΙΓΙΕΖ, κρατώντας ένα μπουκαλάκι με κόκκινο υγρό, σπεύδει να ρίξει λίγο αίμα κάτω από τα χείλη του πρύτανη για το επόμενο πλάνο. «Μην ανησυχείτε», του λέει. «Είναι εντελώς αθώο. Το έφτιαξαν οι αδερφοί Αλαχούζοι -είναι ειδικοί στα οπτικά εφέ». Επειτα από κάμποσα (αληθινά και ψεύτικα) χαστούκια κι ένα ομολογουμένως απαιτητικό γύρισμα, ο Θεοδόσης Πελεγρίνης μάς συναντά για μια σύντομη κουβέντα. Το αίμα είναι ακόμα ορατό στο πιγούνι του. «Ο κόσμος θα νομίσει πως κάποιος σας χτύπησε!», του λέμε. Δεν τον απασχολεί. Οπως μας είπε, ασχολείται με το θέατρο από το 1993 -ως παραγωγός τότε σε κάποιες παραστάσεις του Παλαιού Πανεπιστημίου. Ακολούθησαν μια σειρά από δικά του θεατρικά έργα, με τον ίδιο να ερμηνεύει μονολόγους του Μάρκου Αυρήλιου, του Σοπενχάουερ και, τελευταία, του Ιουλιανού. Με τον Ιουλιανό του μάλιστα πριν από λίγο καιρό έφτασε μέχρι το Παρίσι. Ηταν η περίοδος που γινόταν ο χαμός με τα Πανεπιστήμια. Κάποιοι τον κατηγόρησαν γι' αυτό...

* Είστε καλός. Μήπως διαλέξατε λάθος επάγγελμα;

- Μα και στο Πανεπιστήμιο είμαι καλός. Οι άνθρωποι μπορούν να είναι πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Κάποιος μπορεί να είναι συγχρόνως συγγραφέας, ηθοποιός, να τραγουδά. Πάντως δεν ήταν μικρό πράγμα να βγω στο Μέγαρο πριν από 8 χρόνια. Εχοντας αυτήν τη θέση, να «σπάσω» το πρότυπο του καθηγητή και να «γυμνωθώ» μπροστά στο κοινό. Είναι πολύ πιο εύκολο να υπογράφεις απλώς τη συγγραφή ή τη σκηνοθεσία.

* Μήπως είχατε ανέκαθεν το απωθημένο του ηθοποιού;

- Οχι. Αν είχα από μικρός αυτήν την επιθυμία ο πατέρας μου δεν θα με εμπόδιζε. Αλλά πήγα στη Φιλοσοφική Σχολή -αυτός ένιωσα πως ήταν ο δρόμος μου.

* Πρώτη φορά παίζετε σε ταινία;

- Οχι. Πριν από 3-4 χρόνια συμμετείχα και σε μια μικρού μήκους ταινία επιστημονικής φαντασίας, το «Memory reloaded» του Πάνου Παππά και της Δέσποινας Χαραλάμπους (σ.σ. η ταινία προβλήθηκε φέτος στο Φεστιβάλ Δράμας).

* Οι συνάδελφοί σας, οι ακαδημαϊκοί, σχολίασαν αρνητικά την ενασχόλησή σας με το θέατρο;

- Αντίθετα. Οι περισσότεροι με ενθάρρυναν. Κυρίως δημοσιογράφοι μου έκαναν επίθεση. Με το επιχείρημα πως κάτι τέτοιο δεν συνάδει με το λειτούργημά μου. Στη λογική του «τι το θέλει το θέατρο, έχοντας τόσο πολλές ευθύνες;». Ομως αυτοί που με έκριναν δεν έχουν δει ούτε μια παράστασή μου. Σημασία δεν έχει το αποτέλεσμα; Εγώ υποκρίνομαι μόνο στη σκηνή. Οι άλλοι υποκρίνονται στη ζωή.

* Δεν φοβάστε ότι τώρα, με την ταινία, θα ρίξετε κι άλλο λάδι στη φωτιά; Με όλ' αυτά τα χαστούκια, τις βρισιές κ.λπ.;

- Σίγουρα, αν θέλει ο άλλος θα βρει αισχρά πράγματα στο έργο. Ομως και στην τραγωδία δεν υπήρχαν μοιχείες, προδοσίες, επιλήψιμες πράξεις; Για σκεφτείτε να τις αφαιρούσαμε; Τι θα έμενε; Στην τέχνη μπορείς να κάνεις οτιδήποτε, αρκεί να έχει νόημα το αποτέλεσμα. Εχει μεγάλη αξία να βλέπεις την άδολη χαρά του θεατή όταν βγαίνει πιο πλούσιος από την αίθουσα.

* Είστε έτοιμος λοιπόν να αντιμετωπίσετε κι άλλα αρνητικά σχόλια;

- Δεν μ' απασχολούν. Αυτά τα λένε μόνο οι ανόητοι. Τι διαφέρει αυτός από τον χρυσαυγίτη που πάει στο «Χυτήριο» και διαδηλώνει εναντίον ενός βλάσφημου έργου;

* Εκ των υστέρων μετανιώσατε που παίξατε στο Παρίσι; Εννοώ λόγω της τότε συγκυρίας...

- Για το Παρίσι έφυγα Σάββατο πρωί. Δευτέρα μία η ώρα ήμουν στο γραφείο -αντί για τις 6.30 το πρωί που πάω συνήθως. Δηλαδή αν πήγαινα εκδρομή ή για ψάρεμα θα γινόταν ο ίδιος ντόρος; Αλλά έψαχναν να βρουν ένα εξιλαστήριο θύμα, έναν αποδιοπομπαίο τράγο. Διότι εγώ δεν ήμουν υπέρ της απεργίας, αλλά υπέρ του μέλλοντος του Δημοσίου Πανεπιστημίου. Και με το μέτρο της διαθεσιμότητας απομακρύνεται πάνω από το μισό διοικητικό προσωπικό. Αυτό υπερασπιζόμουν εγώ.

* Θεωρείτε πως υπάρχει κίνδυνος το υπουργείο, με πρόσχημα την παράλληλη αυτή δράση σας, να σας παύσει;

- Οχι γι' αυτό. Αλλά είναι γεγονός πως αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη πειθαρχική δίωξη εναντίον μου από το υπουργείο Παιδείας...

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Ταινίες/Σήριαλ/Παραγωγές
Κινηματογράφος
Σινεμά
Σχετικά θέματα: Σινεμά
Ατζέντα Σινεμά
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΧΟΥΡΣΟΓΛΟΥ σκηνοθέτης, καθηγητής κινηματογράφου
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
Κυνηγοί κλεμμένων έργων τέχνης
Κινηματογράφος
Berlinale
Σινεμά
«Πανδημία»... Πελεγρινή
Ατζέντα Σινεμά
ΠΕΡΙΚΛΗΣ ΧΟΥΡΣΟΓΛΟΥ σκηνοθέτης, καθηγητής κινηματογράφου
Μουσική
Ατζέντα μουσικής
Εικαστικά
Ατζέντα εικαστικών
Θέατρο
Μια σύγχρονη Μπλανς
Συνθέτες
Ο μεγάλος αδικημένος
Άλλες ειδήσεις
Πεθαίνοντας στο Λαζαρέτο