Έντυπη Έκδοση

ΕΚΠΟΙΕΙΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΚΑΝΕΝΑ ΚΕΡΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ, ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ Η ΠΛΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΩΝ

Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο... του Ελληνικού

Αντισυνταγματική η απόσπαση ακινήτων από τη δημόσια κτήση

ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ που ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση των 6.240 στρεμμάτων του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού μπαίνει στην τελική ευθεία, σε κλίμα μάλιστα έντονου πολιτικού και επιχειρηματικού παρασκηνίου, η «Κ.Ε.» και η «Ε» ολοκλήρωσαν το δημόσιο διάλογο με εκπροσώπους φορέων και πολιτών για το μέλλον μιας από τις σημαντικότερες ελεύθερες δημόσιες εκτάσεις της Αττικής.

Σήμερα παραθέτει το στίγμα των απόψεων που δημοσιοποιήθηκαν μέσα από τις σελίδες της. Η πλειονότητα των οποίων συγκλίνει στη σεξπιρική φράση ότι «κάτι σάπιο υπάρχει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας».

Υπό την έννοια ότι αρκετές από τις προσωπικότητες που εξέφρασαν τις απόψεις τους θεωρούν ότι το Ελληνικό εκποιείται σε χαμηλή τιμή, χωρίς κανένα κέρδος για τα δημόσια ταμεία και με αρνητικές χωροταξικές και περιβαλλοντικές ανακατατάξεις για όλο το Λεκανοπέδιο.

Αλλά και όσοι τέθηκαν έμμεσα ή άμεσα υπέρ της εκχώρησης που δρομολογείται υπογράμμισαν ότι οποιαδήποτε επένδυση θα πρέπει να υπακούει σε ένα σχέδιο σοβαρής αναπτυξιακής στρατηγικής, βασισμένο σε ένα συγκροτημένο χωροταξικό σχεδιασμό που θα λαμβάνει υπόψη του περιβαλλοντικές και κοινωνικές αναγκαιότητες.

Λογική ήπιας ανάπτυξης

Η πλειονότητα των διαφωνούντων με την επιχειρούμενη αξιοποίηση του Ελληνικού αντιπαραθέτει μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και της τοπικής αυτοδιοίκησης ως πρόταση που συντάχθηκε με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον στη λογική της ήπιας ανάπτυξης. Πρόκειται για τη μελέτη που εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Αστικού Περιβάλλοντος του ΕΜΠ, υπό την εποπτεία του επ. καθηγητή Ν. Μπελαβίλα. Ο ίδιος εξήγησε στην «Ε» ότι «πρόκειται για μια πρόταση υψηλού κοινωνικού και περιβαλλοντικού οφέλους, η υλοποίηση της οποίας έχει ποσό εκκίνησης τα 47 εκατ. ευρώ για τα έργα πρασίνου και άνω οροφή τα 101 εκατ. ευρώ. Κεφάλαια που θα εξασφαλιστούν από τη σταδιακή επανάχρηση κτηρίων με βάση τα υπάρχοντα αλλά διαφυγόντα έως τώρα έσοδα από τη μαρίνα, τον Ανατολικό Αεροσταθμό, το Slalom κ.ά.».

Από τις βασικές ενστάσεις που καταγράφηκαν είναι το ευτελές τίμημα πώλησης της έκτασης, το οποίο όπως υποστηρίζεται θα διοχετευτεί στη μαύρη τρύπα του δημόσιου χρέους: «Το "τίμημα", που θα διοχετευτεί στον Ειδικό Λογαριασμό των δανειστών για το χρέος, με αρχική εκτίμηση, το 2011, για 5 δισ. ευρώ, στις αναμενόμενες προσφορές θα είναι μικρότερο από το 10% (!) και με δόσεις. Δέλεαρ η επένδυση 5-10 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαπενταετίας - μη δεσμευτικού χαρακτήρα, άρα ουσιαστικά απλή υπόσχεση», ανέφερε χαρακτηριστικά η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νάντια Βαλαβάνη.

Στην ίδια λογική κινείται και ο Αν. Ταστάνης, υποψήφιος δήμαρχος Γλυφάδας με την παράταξη Ανατροπή στη Γλυφάδα - Αγωνιστική Ριζοσπαστική Συνεργασία: «Το αποκαλούμενο καλύτερο "φιλέτο" της Μεσογείου χαρίζεται στον επενδυτή για 100-200 εκατ. ευρώ, δηλ. στο 1% της αντικειμενικής αξίας της έκτασης των 6.240 στρεμμάτων που υπολογίζεται στα 18-20 δισ. ευρώ. Το πενιχρό τίμημα θα πάει απευθείας στους δανειστές και αντιπροσωπεύει τόκους λίγων μόνο ημερών».

Αίσθηση για το συγκεκριμένο ζήτημα προκάλεσαν και οι δηλώσεις του προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Χρ. Σπίρτζη, ο οποίος ανέφερε: «Ούτε επιχειρήθηκε ούτε πρόκειται να επιχειρηθεί ο προσδιορισμός της πραγματικής αξίας του Ελληνικού ή έστω της αντικειμενικής, αφού δεν έχει καθοριστεί ο προαπαιτούμενος καθορισμός του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Εχει γίνει από την Ελληνικό Α.Ε. μια λογιστική εκτίμηση με τα σημερινά στοιχεία που δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική αξία και βέβαια δεν λαμβάνει υπόψη τις υπεραξίες που θα αναπτυχθούν στη συνέχεια».

Τονίστηκε επίσης ότι η εκχώρηση που δρομολογείται είναι εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος: «Ενας θύλακας πλούτου και πολυτέλειας για τους λίγους προνομιούχους», σε αντίθεση με τους πολλούς που θα σηκώσουν στους ώμους τους το οικονομικό κόστος των συνοδευτικών υποδομών, ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Ελληνικού Χρήστος Κορτζίδης, ο οποίος μάχεται σθεναρά χρόνια τώρα υπέρ μιας ήπιας ανάπτυξης για τη συγκεκριμένη έκταση.

Στην ίδια λογική και η Κωνσταντίνα Καζά, αρχαιολόγος και ανασκαφέας του αρχαιολογικού χώρου επί του Ελληνικού, ανέφερε ότι στο στο Ελληνικό «χρειάζεται να πραγματοποιηθούν έργα», χωρίς όμως «να αποκλείεται ο ανοικτός ορίζοντας και το γαλάζιο της θάλασσας που επίσης έχουμε κληρονομήσει».

Ενα επιχείρημα κατά της εκχώρησης και της επένδυσης που δρομολογείται, το οποίο επίσης επικαλέστηκαν αρκετά εκ των προσώπων που συμμετείχαν στο διάλογο, ήταν η επιβάρυνση του Δημοσίου με επιπλέον δαπάνες. «Της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ για τη μετεγκατάσταση των δημοσίων υπηρεσιών, ούτως ώστε να παραδοθεί η έκταση "καθαρή"» όπως ανέφεραν, επικαλούμενοι τη μελέτη του ΕΜΠ: «Πρόκειται για το μεγαλύτερο περιβαλλοντικό - πολεοδομικό έγκλημα και για ένα ακόμη τεράστιο οικονομικό σκάνδαλο που προωθείται στη χώρα μας», εξήγησε ο Πάνος Τότσικας, αρχιτέκτων-πολεοδόμος, μέλος της Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού: «Οι Ελληνες φορολογούμενοι θα πρέπει να πληρώσουν τα έξοδα μεταφοράς των υφιστάμενων σήμερα στο χώρο δημοσίων εγκαταστάσεων, αξίας πολλών δισ. ευρώ. Με δυο λόγια, "προικοδοτούμε" κιόλας τους "επενδυτές"».

Στην περίπτωση που κάτι τέτοιο επιχειρηθεί και με τις εγκαταστάσεις του ΕΛΚΕΘΕ που βρίσκονται στο χώρο του Ελληνικού, στις οποίες όπως εξήγησε στην «Ε» ο αντιπρόεδρός του δρ Β. Λυκούσης εκτελούνται ευρωπαϊκά προγράμματα πολλών εκατομμυρίων ευρώ, «η απότομη και απρογραμμάτιστη διακοπή τους θα σήμαινε μεγάλες απώλειες».

Με ανταποδοτικά οφέλη

Μείζον ζήτημα επίσης τέθηκε όσον αφορά στην απουσία αναπτυξιακού σχεδίου και στην περιβαλλοντική επιβάρυνση του Λεκανοπεδίου. Για αυτό ακριβώς το λόγο ο περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός τόνισε: «Η οποιαδήποτε παρέμβαση στο Ελληνικό θα πρέπει να γίνει μέσα από το πλαίσιο του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αττικής που είναι προς ψήφιση στη Βουλή».

Υπό αυτό το πρίσμα, ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης στο Δήμο Ελληνικού-Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος τόνισε ότι «η αξιοποίηση της έκτασης πρέπει να αποτελέσει ένα βιώσιμο αναπτυξιακό και οικολογικό έργο-πρότυπο, με ανταποδοτικά οφέλη στην κοινωνία και το περιβάλλον».

Το κρίσιμο όμως και υπό διαβούλευση νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας «αοριστολογεί και δεν καταπιάνεται καν με το θέμα του Ελληνικού», κατά τον περιφερειακό σύμβουλο Αττικής Κώστα Διάκο. Αναφέρει μάλιστα ότι «ως στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι πολύ χειρότερο, καθώς υποτάσσει το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιφέρειας χάριν της πρόσκαιρης και προς εντυπωσιασμό επενδυτικότητας».

Τέλος, η σύμβουλος Επικρατείας Μαρία Καραμανώφ αμφισβήτησε τη συνταγματική νομιμότητα της εκχώρησης του Ελληνικού, καθώς χαρακτήρισε μη επιτρεπτή συνταγματικά την απόσπαση ακινήτων από τη δημόσια κτήση και την αφιέρωσή τους σε άλλες χρήσεις, έστω κι αν γίνεται για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Αποκρατικοποιήσεις
ΤΑΙΠΕΔ
Ιδιωτικοποιήσεις
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Κοιτάσματα/Εξορύξεις
Με Κυπριακό το παζλ εξαγωγής του ισραηλινού αερίου στην Ε.Ε.
ΤΑΙΠΕΔ
Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο... του Ελληνικού
Αεροπορικές Εταιρείες
Πάει πίσω η απογείωση της SkyGreece
ΔΕΗ
«Αφαίμαξη χωρίς τέλος και έλεος»
Επιχειρηματικότητα
Μια πίτα με μπόλικο επιχειρηματικό γύρο
Νέες δουλειές από εταιρείες με εξωστρέφεια
Αφεντικό του εαυτού μου...
Αγροτική πολιτική
Ξύλο και χημικά στα μπλόκα της οργής
ΟΠΑΠ
Ο ΟΠΑΠ στηρίζει την ψηφιοποίηση
Βιβλίο
Δραχμή, η απάντηση στην ευρω-κατοχή
Διεθνείς αγορές
Οι Κινέζοι το πάνω χέρι στο εξωτερικό εμπόριο