Έντυπη Έκδοση

ΑΠΟ ΤΟ REAL ESTATE ΤΟΥ 2008 ΣΤΑ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ, ΤΑ ΜΠΑΡ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΤΕΡΙΝΓΚ ΤΟΥ 2012 * ΣΤΑ ΤΕΣΤ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΞΕΠΕΡΝΑΜΕ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ

Μια πίτα με μπόλικο επιχειρηματικό γύρο

Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ δεν φαίνεται να αποτελεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια -και παρά την κρίση- μια κακή προκατάληψη ιδεοληψιών και παρωπίδων, όπως θεωρούνταν στο πρόσφατο παρελθόν.

Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει σχετική έρευνα για την επιχειρηματικότητα, τα κίνητρα και τα εμπόδια για την εξέλιξή της, που πραγματοποίησε η εταιρεία GFK για λογαριασμό της εταιρείας Amway, σύμφωνα με την οποία περισσότεροι από 2 στους 3 Ελληνες (69%) διατηρούν θετική στάση απέναντι στο επιχειρείν το 2013. Ωστόσο, οι απόψεις μοιράζονται σε ό,τι αφορά την αυτοαπασχόληση.

Η έρευνα έγινε σε 24 χώρες σε δείγμα 26.009 πολιτών (ηλικίας 14+ ετών) και η παγκόσμια παρουσίασή της έλαβε χώρα στην Αθήνα την προηγούμενη εβδομάδα.

Παρευρέθησαν οι Bryan Larson, εμπορικός ακόλουθος των ΗΠΑ, Ευάγγελος Αχιλλόπουλος, επικεφαλής επιτροπής θεσμικών παρεμβάσεων της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Νέων Επιχειρηματιών (ΟΕΣΥΝΕ) και ο δρ Σπυρίδων Τρύφωνος της GFK.

Στην ίδια εκδήλωση ο καθηγητής Οικονομικών Παναγιώτης Πετράκης παρουσίασε στοιχεία για την επιχειρηματικότητα στα χρόνια της ελληνικής κρίσης, καταδεικνύοντας ότι όλο και περισσότεροι Ελληνες τολμούν να κάνουν δική τους δουλειά.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας της GFK συνοψίζονται στα εξής:

* Τα 2/3 του πληθυσμού σε 24 χώρες έχουν θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα.

* Το 1/3 του πληθυσμού είναι εξοικειωμένο με την ιδέα έναρξης της δικής του επιχείρησης (39%).

* Ιδιαίτερα, οι νέοι κάτω των 30 ετών (77%) και όσοι έχουν ανώτατη μόρφωση (82%) θεωρούν την αυτοαπασχόληση σαν μια καλή επιλογή.

Οι χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά θετικής στάσης είναι οι: Δανία (89%), Φινλανδία (87%), Αυστραλία (84%). Αντίθετα, Αυστρία (40%), Ουγγαρία (40%), Πορτογαλία (37%), Γερμανία (37%) και ΗΠΑ (36%) είχαν τα μικρότερα ποσοστά αποδοχής. Στην Ελλάδα, παρ' ότι η πλειονότητα διακατέχεται υπέρ του επιχειρείν, υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό 31% που έχει αρνητική στάση.

Στο σύνολο των χωρών το σημαντικότερο εμπόδιο για την ανάληψη επιχειρηματικής πρωτοβουλίας είναι ο φόβος της αποτυχίας: το 70% των ερωτηθέντων νιώθουν να απειλούνται από αυτόν το φόβο. Από την άλλη μεριά, μέτρα όπως η κρατική επιχορήγηση, δάνεια σε νέες επιχειρήσεις και εκπαίδευση γύρω από την επιχειρηματικότητα ενθαρρύνουν τα άτομα για τη λήψη της απόφασης.

Νέες δουλειές από εταιρείες με εξωστρέφεια

ΑΠΟ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ που παρέθεσε για την επιχειρηματικότητα στα χρόνια της κρίσης ο καθηγητής Οικονομικών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Π. Πετράκης, προκύπτουν τα εξής:

* Το ξεκίνημα νέων επιχειρήσεων στα χρόνια της κρίσης 2008-2012 παρουσιάζει ανοδική τάση. Την περίοδο 2008-2010 φθάνει στο ναδίρ, ενώ ακολουθεί άνοδος μέχρι το 2011 και ξανά πτώση το 2012. Αυτό εξηγείται από την πρωτοβουλία που ανέλαβαν να κάνουν κάτι δικό τους νέοι επιχειρηματίες σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο.

Την περίοδο της κρίσης το ισοζύγιο μεταξύ νεοϊδρυθεισών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων που έκλεισαν είναι θετικό. Ιδρύθηκαν 116.016 επιχειρήσεις και έκλεισαν 81.610, με αποτέλεσμα να επιζήσουν 34.406 επιχειρήσεις.

* Παρατηρούνται ανακατατάξεις στους επιχειρηματικούς κλάδους που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων, με την αγορά της ενέργειας να πρωταγωνιστεί και το real estate να φθίνει. Το 2008 μεταξύ των κλάδων με το μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων ήταν: 1. κατασκευαστικός, 2. εμπορικός, 3. real estate, 4. παροχή λογιστικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών και 5. καταστήματα εστίασης. Τέσσερα χρόνια μετά, δηλαδή το 2012, η κατάταξη έχει ως εξής: 1. καταστήματα εστίασης, 2. εμπορικά, 3. παροχή λογιστικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών, 4. κατασκευαστικός και 5. επιχειρήσεις παραγωγής και εμπορίας ενέργειας.

Εκτός από τους παραπάνω πέντε κλάδους, δημιουργήθηκαν αρκετές επιχειρήσεις πληροφορικής, τουρισμού, επεξεργασίας τροφίμων και μεταποίησης.

* Σε ό,τι αφορά τους σημαντικότερους λόγους για να ξεκινήσει κάποιος δική του επιχείρηση, οι απαντήσεις μοιράζονται μεταξύ τριών βασικότερων: α) ανεξαρτησίας από αφεντικά (25,5%), β) επιστροφή στην αγορά εργασίας (20,5%), λύση απέναντι στην ανεργία, γ) αυτοεκπλήρωση προσδοκιών, πραγματοποίηση ιδέας/ονείρου (20%).

* Ενδιαφέρον είναι και το πώς εξελίσσεται η αναλογία μεταξύ επιχειρήσεων που κλείνουν και νέων επιχειρήσεων με εξαγωγικό προσανατολισμό. Το 2009 για κάθε επτά (7) επιχειρήσεις που έκλεισαν άνοιξε μία (1) νέα επιχείρηση με εξαγωγικό προσανατολισμό. Το 2010 η αναλογία άλλαξε 3 προς 1 υπέρ των νέων εξαγωγικών επιχειρήσεων, ενώ το 2011 η αναλογία κορυφώθηκε στο 9 προς 1 υπέρ των νέων εξαγωγικών επιχειρήσεων. Το 2013 η αναλογία παραμένει υπέρ των νέων εξαγωγικών επιχειρήσεων επιβραδυνόμενη στο 3 προς 1.

Αφεντικό του εαυτού μου...

ΠΑΡ' ΟΛΟ που η πλειονότητα έχει θετική στάση σε ποσοστό 69% (που αντιστοιχεί στο μέσον όρο σε παγκόσμιο επίπεδο 70%), σχεδόν 1 στους 3 Ελληνες έχει αρνητική στάση. Σε σύγκριση μάλιστα με το προηγούμενο έτος (2012), η θετική στάση παρουσιάζει μείωση από το 72%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται στην οικονομική κρίση και στα δεινά που αντιμετωπίζει το επιχειρείν από το κυνήγι που ασκεί το κράτος.

Ο βασικότερος λόγος που «κάνει ελκυστική» την ιδέα έναρξης μιας επιχείρησης είναι η ανεξαρτησία «να είμαι αφεντικό του εαυτού μου, ανεξάρτητος από κάθε εργοδότη», τόσο στο σύνολο του πληθυσμού όλων των χωρών (43%) όσο και στην Ελλάδα (56%). Τη συγκεκριμένη άποψη υιοθετούν ιδιαίτερα οι νέοι ηλικίας κάτω των 30 ετών (64%) και οι σπουδαστές (65%).

Πάνω από τα 4/5 του πληθυσμού της Ελλάδας (85%) θεωρούν το φόβο της αποτυχίας ως εμπόδιο για την έναρξη μιας επιχείρησης. Η αναλογία είναι ενισχυμένη κατά 15% σε σύγκριση με το μέσον όρο σε παγκόσμιο επίπεδο, όπου το 70% φοβάται την αποτυχία σύστασης μιας επιχείρησης.

Σχετικά με τους παράγοντες που οι Ελληνες θεωρούν πιο σημαντικούς για την ενθάρρυνση της αυτοαπασχόλησης, τη μεγαλύτερη βαρύτητα έχει η χρηματοδότηση και περιλαμβάνει επιδοτήσεις και δάνεια εκκίνησης. Η αναλογία παρουσιάζεται υψηλότερη από τον παγκόσμιο μέσον όρο (42%). Στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η «εκπαίδευση στην αυτοαπασχόληση/ επιχειρηματικότητα κι εκμάθηση επιχειρηματικών δεξιοτήτων», και ακολουθεί η «χαμηλή γραφειοκρατία».

Τέλος, ο πληθυσμός της Ελλάδας αναγνωρίζει στη χώρα και την κοινωνία περιορισμένη φιλική στάση απέναντι στην αυτοαπασχόληση (9% πολύ φιλική, 42% κάπως φιλική). Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 46% του πληθυσμού θεωρεί ότι η χώρα του είναι φιλική προς την αυτοαπασχόληση, ενώ αντίστοιχη αναλογία του πληθυσμού πιστεύει το αντίθετο.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Καινοτομίες/Ιδέες
Επιχειρήσεις
Επιχειρηματικότητα
Σχετικά θέματα: Επιχειρηματικότητα
Νέες δουλειές από εταιρείες με εξωστρέφεια
Αφεντικό του εαυτού μου...
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Κοιτάσματα/Εξορύξεις
Με Κυπριακό το παζλ εξαγωγής του ισραηλινού αερίου στην Ε.Ε.
ΤΑΙΠΕΔ
Κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο... του Ελληνικού
Αεροπορικές Εταιρείες
Πάει πίσω η απογείωση της SkyGreece
ΔΕΗ
«Αφαίμαξη χωρίς τέλος και έλεος»
Επιχειρηματικότητα
Μια πίτα με μπόλικο επιχειρηματικό γύρο
Νέες δουλειές από εταιρείες με εξωστρέφεια
Αφεντικό του εαυτού μου...
Αγροτική πολιτική
Ξύλο και χημικά στα μπλόκα της οργής
ΟΠΑΠ
Ο ΟΠΑΠ στηρίζει την ψηφιοποίηση
Βιβλίο
Δραχμή, η απάντηση στην ευρω-κατοχή
Διεθνείς αγορές
Οι Κινέζοι το πάνω χέρι στο εξωτερικό εμπόριο