Έντυπη Έκδοση

ΦΙΛΙΠ ΣΙΜΟΥΡ ΧΟΦΜΑΝ

Ενας όμορφος άνθρωπος

Για τον σύγχρονο αμερικανικό κινηματογράφο είχε αποδειχτεί ο καλύτερος ίσως καρατερίστας, ένας ηθοποιός που μπορούσε να ερμηνεύσει, είτε σε δεύτερους είτε σε πρώτους ρόλους, τον οποιοδήποτε, από κακό μέχρι ομοφυλόφιλο, ιερέα, αστυνόμο, ρεπόρτερ, διάφορους τυχοδιώκτες, αλλά και αληθινά πρόσωπα. Πρόκειται για τον Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν, τον εξαίρετο αυτό ηθοποιό, που θαύμαζε η γενιά του και τον οποίο χάσαμε πρόσφατα από υπερβολική δόση ηρωίνης, σε ηλικία μόλις 46 χρόνων.

Ο ρόλος που τον επέβαλε διεθνώς, ήταν η εκπληκτική ερμηνεία του Τρούμαν Καπότε, που μας πρόσφερε στην ταινία «Καπότε» (2005) του Μπένετ Μίλερ, ερμηνεία για την οποία δίκαια κέρδισε το Οσκαρ Ο ρόλος που τον επέβαλε διεθνώς, ήταν η εκπληκτική ερμηνεία του Τρούμαν Καπότε, που μας πρόσφερε στην ταινία «Καπότε» (2005) του Μπένετ Μίλερ, ερμηνεία για την οποία δίκαια κέρδισε το Οσκαρ Την ίδια γκάμα ταλέντου έδειχνε ο Χόφμαν και στο θέατρο, όπου είχε δύο φορές προταθεί για το βραβείο Τόνι, για τους ρόλους του στο Μπρόντγουεϊ στα έργα «True West» του Σαμ Σέπαρντ (2000) και «Το μεγάλο ταξίδι μες στη νύχτα» του Ευγένιου Ο' Νιλ (2003). Χωρίς να ξεχνάμε τους ρόλους του σε έργα, όπως «Ο γλάρος» (σε σκηνοθεσία Μάικ Νίκολς), «Ο έμπορος της Βενετίας» (σκηνοθεσία Πίτερ Σέλαρς), ενώ ο ίδιος σκηνοθέτησε διάφορα έργα για τη θεατρική ομάδα Labyrinth Theater Company, στην οποία συμμετείχε ως συν-διευθυντής.

Τελευταία του εμφάνιση στο Μπρόντγουεϊ ήταν το 2012 στο ρόλο του Γουίλι Λόμαν στο «Θάνατο του εμποράκου» του Αρθουρ Μίλερ, ερμηνεία που χαιρετίστηκε ως μία από τις καλύτερες του «μιλερικού» ήρωα που εμφανίστηκαν στην ιστορία του αμερικανικού θεάτρου.

Το εξαιρετικό ταλέντο του στο σινεμά ο Χόφμαν το έδειξε από την πρώτη του εμφάνιση, αρχικά με το όνομα Φιλ Χόφμαν, σε ηλικία 24 χρόνων, στην ανεξάρτητη παραγωγή «Triple Bogey on a Par Five Hole» (1991). Θ' ακολουθήσουν αρκετοί δεύτεροι ρόλοι (σε ταινίες, όπως «Boogie Nights» του Πολ Τόμας Αντερσον, «The Big Lebowski» των αδερφών Κοέν, «Happiness» του Τοντ Σόλοντζ και άλλες).

Η ταινία, όμως, που τον έκανε να ξεχωρίσει ιδιαίτερα, ήταν ο ρόλος του νοσοκόμου Φιλ στη «Μανόλια» (1999) του Πολ Τόμας Αντερσον. Επιτυχία που τον κάνει περιζήτητο ανάμεσα στους σκηνοθέτες της νεότερης ιδιαίτερα γενιάς: Αντονι Μινγκέλα («Ο καταπληκτικός κύριος Ρίπλεϊ» και «Επιστροφή στο Cold Mountain»), Κάμερον Κρόου («Almost Famous»), Σπάικ Λι («25η ώρα») και άλλους.

Ο ρόλος, όμως, που τον επέβαλε διεθνώς, ήταν η εκπληκτική ερμηνεία του Τρούμαν Καπότε, που μας πρόσφερε στην ταινία «Καπότε» (2005) του Μπένετ Μίλερ, ερμηνεία για την οποία δίκαια κέρδισε το Οσκαρ. Ρόλος δύσκολος, όταν μάλιστα βασιζόταν σε πραγματικό πρόσωπο και τον οποίο ο Χόφμαν, όπως μου είπε τότε στη συνέντευξη που μου έδωσε για την «Ε»: «Τον ήξερα μόνο από τα γραπτά του. Αλλά ως άνθρωπο δεν τον ήξερα καθόλου. Ηξερα ότι ήταν ο τύπος που είχε γράψει ένα πολύ τρομακτικό βιβλίο, το "Εν ψυχρώ". Εμαθα γι' αυτόν, όταν διάβασα το σενάριο. Που ήταν πολύ καλό, γιατί μπήκα στην ταινία, χωρίς να είμαι προκατειλημμένος, σαν μια καθαρή σελίδα. Κι έτσι, μπόρεσε να με εντυπωσιάσει, να επιδράσει πάνω μου, παρά να τον μανιπουλάρω εγώ. Μπόρεσα να τον δω με φρέσκια ματιά και να σχηματίσω την άποψή μου γι' αυτόν».

Και, όπως και σε άλλους ρόλους του, ο Χόφμαν ήταν έτοιμος να μπει στο πετσί του ρόλου του, να μιλάει ακριβώς όπως και ο Καπότε και -ακόμη- να χάσει και αρκετά κιλά, όπως μου εξήγησε: «Ετσι μιλούσε κι η φωνή του ήταν κάτι το ξεχωριστό, που τον αντιπροσώπευε, ήταν μέρος της εμφάνισής του, γι' αυτό έπρεπε να τη μιμηθώ. Κάθισα κι άκουσα μαγνητοταινίες και είδα βίντεό του. Εκανα δίαιτα, για να χάσω γύρω στα 20-22 κιλά... Ηταν πιο κοντός από μένα, γι' αυτό έπρεπε να δημιουργήσω την εντύπωση ότι ήμουν πιο κοντός. Γι' αυτό αδυνάτισα έτσι ώστε να βοηθήσει, φορούσα πολύ στενά ρούχα και δεν έκανα πολλές κινήσεις με το σώμα μου...».

Το ταλέντο του θα θριαμβεύσει και πάλι στο δράμα «Before the Devil Knows You're Dead» («Πριν ο διάβολος μάθει πως πέθανες», 2007), όπου μαζί με τον Ιθαν Χοκ ερμήνευαν δυο αδέρφια που οργανώνουν μια ληστεία η οποία τους οδηγεί σε οικογενειακή τραγωδία, σε μια ιστορία που μοιάζει με αρχαία τραγωδία. Στην ταινία «Συνεκδοχή, Νέα Υόρκη» (2008) του αντικομφορμιστή σκηνοθέτη Τσάρλι Κάουφμαν, ο Χόφμαν ερμηνεύει έναν ονειροπόλο, αν και απελπισμένο, σκηνοθέτη του θεάτρου, με όλα τα προβλήματα που μπορεί να έχει ένας συνηθισμένος άνθρωπος και που, θέλοντας να επιτύχει, προσπαθεί απεγνωσμένα να τοποθετήσει τους ανθρώπους γύρω του σε κουτιά.

Στις μεγάλες ερμηνείες του κι αυτή στην «Αμφιβολία» (2008) του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ (βασισμένη στο ομότιτλο θεατρικό του έργο), με τον Χόφμαν να δίνει μια συγκρατημένη, εσωτερική ερμηνεία (υποψήφια για Οσκαρ δεύτερου ανδρικού ρόλου), στο ρόλο του προοδευτικού ιερέα που έρχεται σε σύγκρουση με την αυστηρή ηγουμένη (Μέριλ Στριπ) ενός καθολικού σχολείου και ο οποίος κατηγορείται για σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών.

Αναμφισβήτητα, η πιο δυναμική ερμηνεία του ήταν εκείνη στο «The Master» του Πολ Τόμας Αντερσον, με τον Χόφμαν να ερμηνεύει τον ιδρυτή μιας ύποπτης κίνησης που μοιάζει με εκείνη της σαϊεντολογίας -ερμηνεία που του εξασφάλισε ακόμη μία υποψηφιότητα στα Οσκαρ. Στο ενεργητικό του και οι δύο πρόσφατες ταινίες που πρόλαβε να γυρίσει πριν από το θάνατό του. Ταινίες που προβλήθηκαν στο ανεξάρτητο φεστιβάλ του Σάντανς: «God's Pocket» και «Α Most Wanted Man». Επίσης, είχε προλάβει να γυρίσει ορισμένες σκηνές από το σίκουελ στο «The Hunger Games».

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Διεθνή
Με λέξεις-κλειδιά
Ναρκωτικά εξαρτησιογόνες ουσίες και απεξάρτηση
Θάνατος
Κινηματογράφος
Ηθοποιοί
ΗΠΑ
Άλλα θέματα στην κατηγορία Διεθνή της έντυπης έκδοσης
Ουκρανία
Οι ολιγάρχες εγκαταλείπουν τον Γιανουκόβιτς
Ασφαιρα τα «πυρά» του στρατού
ΗΠΑ
Η «παραμύθα» έχει δράκο
Η ναρκο-κουλτούρα της showbiz
Κόβουν και ράβουν οι χάκερ της NSA
Κινηματογράφος
Ενας όμορφος άνθρωπος
Βρετανία
Το «έπος Σνόουντεν» έγινε βιβλίο
Ρωσία
Βεγγαλικά και πυροτεχνήματα... τρόμου στο Σότσι
Συρία
Σφαγή στη Συρία, παζάρια στη Γενεύη
Αυτοκινητοβιομηχανία
Ανταποδοτικά οφέλη
Fiat: μετακομίζει λόγω φορολογίας
BMW: ακόμη μία προσθήκη στη μεσαία κατηγορία
Ποιο αυτοκίνητο μας κάνει πιο ελκυστικούς;