Έντυπη Έκδοση

Ανώτατη Σχολή Εκδοτικών Τεχνών

Αυξάνονται οι τίτλοι των εκδόσεων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Αλλα δύο σημαντικά βιβλία εμπλουτίζουν το νεοσύστατο τμήμα της, αυτό των Θεωρητικών Σπουδών Τέχνης. Πρόκειται για τη μελέτη «Η τέχνη και τα αντικείμενά της», του Βρετανού Ρίτσαρντ Βόλχαϊμ (1923-2003), και το «Η αγορά της τέχνης. Παγκοσμιοποίηση και νέες τεχνολογίες», της Γαλλίδας Ρεϊμόντ Μουλέν. Τα δύο καλαίσθητα βιβλία διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία «Παπασωτηρίου».

Ο Ρίτσαρντ Βόλχαϊμ (Richard Wollheim) υπήρξε σημαντικός αισθητικός φιλόσοφος και κριτικός τέχνης του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Η μελέτη του, «Η τέχνη και τα αντικείμενά της», πρωτοκυκλοφόρησε το 1968 για τον τόμο «The harper guide to philosophy», σε επιμέλεια του Αρθουρ Ντάντο. Το 1980 επανακυκλοφόρησε συμπληρωμένη με έξι δοκίμια. Αυτήν μετέφρασε στα ελληνικά ο Γιάννης Παπαδημητρίου, υπό την επιστημονική επιμέλεια του Παναγιώτη Πούλου.

Από τη στιγμή που εκλαμβάνουμε ορισμένα αντικείμενα του κόσμου ως έργα τέχνης, υποστηρίζει ο Βόλχαϊμ, αξίζει να αναρωτηθούμε τι το ξεχωριστό διαθέτουν, όπως και τι το ξεχωριστό χαρακτηρίζει τον τρόπο με τον οποίον τα σκεφτόμαστε. Ομως, καθώς θέτουμε τα δύο αυτά ερωτήματα, θέτουμε και το γενικότερο ζήτημα της φύσης της τέχνης. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι πρέπει να κατανοούμε την τέχνη συγχρόνως από τη σκοπιά του δημιουργού και από τη σκοπιά του θεατή. Καθώς αναπτύσσει το επιχείρημα, που θεμελιώνει την κεντρική αυτή τοποθέτηση, εξετάζει και άλλες βασικές έννοιες της Αισθητικής, όπως την έκφραση, την αναπαράσταση, τη σημασία των προθέσεων του καλλιτέχνη, τα στιλ και το ατομικό ύφος, την ερμηνεία και την κατανόηση, την καλλιτεχνική έφεση και την αισθητική στάση, τη σχέση τέχνης και γλώσσας, την κατ' ουσίαν ιστορική φύση της τέχνης.

Η μελέτη της Γαλλίδας κοινωνιολόγου της τέχνης Ρεϊμόντ Μουλέν είναι πρόσφατη. Πρωτοκυκλοφόρησε το 2003 στη Γαλλία και επανακυκλοφόρησε το 2009. Το θέμα της, άκρως επίκαιρο. «Τι ρόλο διαδραματίζουν οι διάφοροι παράγοντες της αγοράς της τέχνης, καθώς και οι κρατικοί θεσμοί, οι παγκόσμιες καλλιτεχνικές διοργανώσεις και οι οίκοι δημοπρασιών; Ποια είναι τα αποτελέσματα από τη χρήση των νέων τεχνολογικών μέσων, που εμπεριέχουν τη δυνατότητα υπερπολλαπλασιασμού των έργων και κατάργησης της υλικότητάς τους;» είναι μερικά μόνον από τα ερωτήματα που θέτει.

Με εμβρίθεια και οξυδέρκεια η Μουλέν καταγράφει τις βαθιές εσωτερικές αντιφάσεις που χαρακτηρίζουν τους καλλιτεχνικούς θεσμούς. Οι «πολυπολιτισμικές» εκδηλώσεις, η θεσμοθέτηση νέων διεθνών μπιενάλε και διεθνών αγορών σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη αποτελούν αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, η οποία, ωστόσο, δεν εμποδίζει στο ελάχιστο την καθαρά δυτική κηδεμονία όλων των σημαντικών δικτύων που έχουν σχέση με την (παγκοσμιοποιημένη πλέον) αγορά της τέχνης. Τη μετάφραση υπογράφει η Χρύσα Δραντάκη, ενώ την επιστημονική επιμέλεια η καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης, Νίκη Λοϊζίδη. Καλοτάξιδα...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Δημοπρασία
Στο σφυρί μοναδικά και πανάκριβα αρχαία
Φεστιβάλ Αφήγησης και τεχνών λόγου
«Οι Κοζανίτες έχουν παράδοση στα ανέκδοτα»
Μουσική
Ροκ και ελεκτρόνικα στο Ejekt Φεστιβάλ
Θέατρο
Βάζει το θέατρο, βάζουν τον καφέ
Βιβλίο
Ανώτατη Σχολή Εκδοτικών Τεχνών
Κινηματαγράφος
Ενας ανέφικτος νόστος
Συνέντευξη: Καν Εβρενόλ
«Το σινεμά τρόμου δεν είναι αποδεκτό από το Ισλάμ»
Τηλεόραση
Σωσίβιο τα ξένα σίριαλ
Πρεμιέρα για δύο
Η εικόνα μας στο εξωτερικό
Κινηματογράφος
Τζιμπρίλ Σισέ και Ζαν Πολ Γκοτιέ στη σέντρα
Emir the Greek