Έντυπη Έκδοση

Μειώθηκε το στοκ, αλλά δεν ήρθαν κέρδη

ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΤΟΥ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΥΣ

ΕΛΠΙΔΕΣ για την αντιστροφή της πτωτικής πορείας των επιχειρήσεων το β' εξάμηνο του 2009 διαμορφώνονται στις τάξεις του λιανεμπορίου.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η απελευθέρωση των προσφορών πριν τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων ευνόησε τόσο την αύξηση των πωλήσεων όσο και την πολυπόθητη μείωση του στοκ, διευκολύνοντας έτσι τη ρευστότητα. Αντίθετη θέση όμως εκφράζει η ΕΣΕΕ, η οποία εκπροσωπεί κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας ότι οι ελεύθερες προσφορές δημιούργησαν σύγχυση στους καταναλωτές, χωρίς να φέρουν αποτελέσματα στον τζίρο των μικρών.

Εσοδα χωρίς υπερκέρδη

Σε κάθε περίπτωση, όσοι εκμεταλλεύτηκαν τη δυνατότητα προσφορών -πριν τις κανονικές θερινές εκπτώσεις- μάζεψαν κάποια έσοδα, αλλά πλήρωσαν ως αντίτιμο μειωμένη κερδοφορία. Σήμερα, οι περισσότερες εκτιμήσεις συγκλίνουν πως η χρονιά θα κριθεί από την πορεία του τελευταίου τριμήνου του έτους, όπου παραδοσιακά πραγματοποιείται το 40%-50% του κύκλου εργασιών της χρονιάς.

Σ' αυτή τη βάση αρκετοί εκτιμούν, όπως ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ και του ομώνυμου δικτύου καταστημάτων ένδυσης, Θ. Βάρδας, ότι ίσως υπάρξουν θετικές εκπλήξεις, δεδομένου ότι το περυσινό δ' τρίμηνο ήταν κατακόρυφα πτωτικό. Ετσι, ίσως φέτος διαπιστωθεί αύξηση, που ελπίζεται ότι θα σημάνει την ομαλοποίηση της αγοράς.

Στον αντίποδα αυτών των εκτιμήσεων, αρκετοί υποστηρίζουν ότι τον Σεπτέμβριο, μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου, που προδιαγράφεται πτωτική, θα δούμε μεγαλύτερη υποχώρηση στην κατανάλωση. Ο Κ. Τσουβελεκάκης, διευθύνων σύμβουλος της Fashion Box, εκτιμά ότι σ' αυτή τη φάση δεν έχουμε δει ακόμη τον «πάτο» της κρίσης και ότι στο τελευταίο τρίμηνο θα οξυνθεί η ανακατανομή μεριδίων.

Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση του ομίλου Folli Follie, αν και επισήμως δεν έχει δημοσιοποιήσει προβλέψεις, αναμένοντας να ολοκληρώσει το α' εξάμηνο, εκτιμά ότι οι απώλειες δεν θα είναι σημαντικές. Ηδη στο παραδοσιακά αδύναμο α' τρίμηνο ο όμιλος εμφάνισε αύξηση πωλήσεων σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του.

Ο όμιλος προβλέπει πτώση της τουριστικής κίνησης, την οποία βάσει διεθνών εκτιμήσεων τοποθετεί στο 8%-10%. Το γεγονός επηρεάζει κυρίως τη θυγατρική του ΚΑΕ που δραστηριοποιείται στον ευαίσθητο χώρο του ταξιδιωτικού εμπορίου.

Αντίθετες εκτιμήσεις ωστόσο διατυπώνουν παράγοντες της αγοράς καλλυντικών, καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις, τόσο του λιανεμπορίου όσο και των προμηθευτριών εταιρειών, η πτώση στο εξάμηνο του 2009 σε αξία στην Ελλάδα αγγίζει το 6%-8%, τάση η οποία δεν ανακόπτεται εξ ολοκλήρου.

Ικανοποιητική πορεία πωλήσεων καταγράφουν -λόγω των προσφορών- και τα μεγάλα δίκτυα ένδυσης, καθώς και τα πολυκαταστήματα, που έσπευσαν να προσφέρουν εκπτώσεις ήδη από τον Ιούνιο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα πολυκαταστήματα Attica στο αθηναϊκό κέντρο και το Golden Hall κινούνται εντός των στόχων τους και παρουσιάζουν σταδιακή αύξηση πωλήσεων, αλλά η αγορά στο σύνολό της κινείται πολύ χαμηλότερα των επιπέδων του 2008. Γι' αυτό αρκετές επιχειρήσεις που έχουν βρει στέγη στα μεγάλα πολυκαταστήματα πιέζουν για αλλαγές στους όρους ενοικίασης των καταστημάτων και ζητούν μεγαλύτερη στήριξη στη δύσκολη συγκυρία που βιώνει το λιανεμπόριο.

Μαζεύτηκαν οι απώλειες

Ανάσα που μεταφράζεται σε αύξηση τζίρου της τάξης του 5%-7% έναντι των προηγούμενων μηνών πήραν οι έμποροι από τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων.

Τα έσοδα, πάντως, υπολείπονται σημαντικά έναντι των αντίστοιχων περσινών. Εκτιμάται ότι το σύνολο της αγοράς εξακολουθεί να κινείται πτωτικά κατά 10%, με τα μικρά και συνοικιακά καταστήματα να χάνουν επιπλέον πελατεία, τζίρους και μερίδια από τις αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα.

Ηδη, από τον Ιούνιο, οπότε εντάθηκαν οι προσφορές στην ένδυση, τα ηλεκτρικά και τα έπιπλα, τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, τα πολυκαταστήματα και οι αλυσίδες καταγράφουν σημαντική αύξηση επισκεψιμότητας. Αυτό όμως δεν αποτυπώνεται απόλυτα στα έσοδα εξαιτίας της μείωσης των τιμών των προϊόντων, σε ποσοστά που αγγίζουν το 50%.

Οι έμποροι σημειώνουν, ότι η αύξηση των πωλήσεων που καταγράφηκε Ιούνιο και Ιούλιο δεν αναμένεται να συνεχιστεί τον Αύγουστο, μήνα που πολλοί φεύγουν διακοπές και παράλληλα προσανατολίζονται σε λιγότερο εποχικά είδη ενόψει φθινοπώρου.

Τακτικές άμυνας σε καιρό κρίσης

Για ένα δύσκολο φθινόπωρο προετοιμάζονται οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις και για τον λόγο αυτό στήνουν νέες γραμμές άμυνας. Η αμυντική τακτική τους περιλαμβάνει:

1 Περιορισμό του κόστους λειτουργίας, με μετεγκατάσταση σε φθηνότερο κατάστημα, μείωση προσωπικού και εξόδων προώθησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι αρκετοί επιχειρηματίες από τον τομέα των υπηρεσιών προχωρούν ακόμη και σε κλείσιμο καταστημάτων, στρεφόμενοι στην παροχή υπηρεσιών κατ' οίκον (π.χ. αισθητικοί, κομμωτές κ.ά.).

2 Μείωση του όγκου των παραγγελιών και διατήρηση μικρότερου στοκ ασφαλείας, ιδίως σε εποχικά προϊόντα, όπως τα ρούχα. Πρόκειται για μια στρατηγική όμως που ενέχει και ορισμένα ρίσκα. Σε κάποιες περιπτώσεις, παρατηρούνται αυξημένες παραγγελίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα ψυγεία από τα δίκτυα ηλεκτρικών, καθώς πιθανολογείται ότι το φθινόπωρο θα υπάρξει κρατική επιδότηση αντικατάστασης. Αν κάτι τέτοιο συμβεί, οι αλυσίδες δεν θέλουν να βρεθούν με άδειες αποθήκες. Στο σύνολό τους πάντως (τηλεοράσεις και άλλες ηλεκτρικές συσκευές) οι αγορές των αλυσίδων περιορίζονται.

3 Στροφή σε φθηνότερο προϊοντικό μείγμα με -ει δυνατόν- καλύτερα περιθώρια κέρδους ανά προϊόν για τον λιανέμπορο. Χωρίς να αλλάζουν τη φυσιογνωμία του καταστήματος, οι έμποροι προωθούν είδη που είτε «φεύγουν» πιο γρήγορα, γιατί είναι φθηνότερα, είτε έχουν καλύτερο κέρδος για την επιχείρηση.

4 Πίεση προς τους προμηθευτές για ευνοϊκότερους όρους πληρωμής. Αν και αυτή η τακτική φαίνεται να μην έχει πλέον σημαντικά περιθώρια, ωστόσο, οι πλέον φερέγγυοι πελάτες εξακολουθούν να ζητούν επιπλέον εκπτώσεις και παράταση χρόνου πληρωμών.

5 Τέλος, όλοι οι φορείς του εμπορίου εκτιμούν ότι το φαινόμενο των προσφορών για περιορισμένο διάστημα ή για συγκεκριμένα είδη θα συνεχιστεί και το φθινόπωρο, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές και να ενισχύουν τη ρευστότητά τους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Εμπόριο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Ακάλυπτες επιταγές
Ωρολογιακή βόμβα το πρόβλημα των επιταγών
Μεγαλύτερο απ' ό,τι φαίνεται το θέμα με τις ακάλυπτες
Τεχνάσματα για ένα πολύτιμο φύλλο
Έλλειμμα
Ολα παίζονται στην παράταση
Διαδίκτυο
Η αγορά οπτικών ινών φέρνει μεγάλες ανατροπές
Η αναβάθμιση της ποιότητας αλλάζει τα δεδομένα
Αναμένονται μάχες μεταξύ ΟΤΕ και Nova
ΙΚΑ
Εξαφανίστηκαν 40.000 εταιρείες σε λίγους μήνες!
Θυσία ομολόγων για συντάξεις
Μισθολογικές αυξήσεις
Αυξήσεις μέχρι 2% δίνουν οι εργοδότες
Δανεισμός Δημοσίου
Ξεκινάει νέο σαφάρι υπό το φόβο των spread
Εξάντληση κοιτασμάτων πετρελαίου
Η ανάκαμψη πνίγεται στο πετρέλαιο
Ρουμανία
Από «βαλκανικό θαύμα», μεγάλος ασθενής
ΗΠΑ
Ο επιμένων αμερικανικά
Αύξηση-ρεκόρ και σε πλούσιες πολιτείες
Προβλέψεις ΕΚΤ
Αναταράξεις τώρα, ανάπτυξη από 2010 και βλέπουμε...
Μεγάλα ενεργειακά έργα
Πούτιν-Ερντογάν παρέκαμψαν τις «ενστάσεις» της Σόφιας
Λιανικό εμπόριο
Μειώθηκε το στοκ, αλλά δεν ήρθαν κέρδη
Αγορά τροφίμων
Η παγκόσμια πείνα θρέφει τα κέρδη τους
Διεθνείς Αγορές
Το παν η ψυχολογία
Andrew J. Hall
Το γκόλντεν μπόι των 100 εκατ. δολαρίων
Ανάκαμψη
Με δανεικά επιχειρείται έξοδος από το τούνελ
Ζυθοποιία
Μέτωπο από τους μικρούς της μπίρας
Οι τοπικοί παίκτες και το ηπειρώτικο εγχείρημα
Χρηματιστήριο Αθηνών
Η θερινή ραστώνη, νέα απειλή στους δείκτες
Άλλες ειδήσεις
Private equity funds και διεθνείς οίκοι στην Alapis
Σύντομα