Έντυπη Έκδοση

Μέτωπο από τους μικρούς της μπίρας

ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡΜΑΡΚΕΤ

ΜΑΧΗ για μία θέση στο ράφι των σουπερμάρκετ δίνουν οι μικρές εταιρείες ζύθου, που αγωνίζονται να κερδίσουν μερικές... σταγόνες από τα μερίδια της τάξης του 92% που κατέχουν οι πολυεθνικές Heineken και Carlsberg.

Ολλανδοί και Δανοί ελέγχουν την αγορά μέσω των θυγατρικών τους Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Μύθος και καρπούνται υψηλά περιθώρια κέρδους, τα οποία εξασφαλίζουν οι υψηλές τιμές πώλησης της μπίρας στην Ελλάδα.

Είναι ενδεικτικό πως ο Ολλανδός πληρώνει φθηνότερα για μία Amstel στο Ρότερνταμ παρά το ότι ο φόρος κατανάλωσης (φόρος οινοπνεύματος) στη χώρα του είναι 33 ευρώ στο εκατόλιτρο, δηλαδή διπλάσιος απ' ό,τι στην ελληνική αγορά. Την ίδια στιγμή στην ιταλική αγορά ο φόρος κατανάλωσης είναι 28 ευρώ στο εκατόλιτρο, στην τουρκική 64 ευρώ και στη βουλγαρική 23 ευρώ.

Η υψηλή κερδοφορία που εξασφαλίζει η ελληνική αγορά στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία οδήγησε υψηλόβαθμο στέλεχος της Triple Value Strategy Consulting, εταιρείας συμβούλων που εδρεύει στη Χάγη της Ολλανδίας, να χαρακτηρίσει την εταιρεία «cash cow» (μηχανή παραγωγής χρήματος).

Η αγορά

Σύμφωνα με τον ολλανδικό οίκο, η συνολική προστιθέμενη αξία των δραστηριοτήτων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας (με τζίρο 435 εκατ. ευρώ το 2007 και κέρδη προ φόρων 109 εκατ. ευρώ) στην Ελλάδα ανέρχεται στα 1.492 εκατομμύρια ευρώ (υπολογίζεται η οικονομική επίδραση σε εργαζόμενους, προμηθευτές, διανομείς, καταναλωτές, διαφημιστικές εταιρείες και κρατικούς φορείς).

Η αγορά μπίρας συγκεντρώθηκε ακόμα περισσότερο μετά την αποδοχή από τη συντριπτική πλειονότητα των μετόχων της Scottish & Newcastle (S&Ν) της πρότασης για εξαγορά της εταιρείας από την κοινοπραξία Carlsber-Heineken (πέρυσι τον Μάρτιο). Το γεγονός είχε ως αποτέλεσμα να μοιραστεί η ευρωπαϊκή αγορά σε ζώνες επιρροής. Οι επιχειρήσεις που είχε η S&Ν σε Γαλλία, Ελλάδα (Μύθος), Ρωσία, Κίνα και Βιετνάμ πέρασαν στην κυριότητα της δανέζικης Carlsberg. Ετσι, σήμερα οι πολυεθνικές ελέγχουν πάνω από το 90% της αγοράς (Αθηναϊκή Ζυθοποιία περίπου 82% και Μύθος 6-8%).

Πέρυσι, μετά την υπογραφή της συμφωνίας Heineken/Carlsberg- S&Ν και το πέρασμα του Μύθου στα χέρια της κοινοπραξίας, έγινε μία προσπάθεια μικρών ελλήνων παραγωγών να συστήσουν ένα άτυπο μέτωπο για να διεκδικήσουν καλύτερους όρους διανομής και εισόδου των προϊόντων τους σε σημεία της λιανικής. Να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξετάζει έναν ογκώδη φάκελο με καταγγελίες επιχειρηματιών, εμπόρων αλλά και καταστηματαρχών που κάνουν λόγο για αποκλεισμό των προϊόντων τους από τη λιανική και αθέμιτο ανταγωνισμό.

Με δεδομένο ότι οι μικροί παίκτες δεν μπορούν να βρουν εύκολα πρόσβαση στη λιανική, η μόνη διέξοδος που τους μένει είναι η προώθηση των προϊόντων τους μέσα από τα ράφια των σουπερμάρκετ. Σήματα της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης, της Πειραϊκής Ζυθοποιίας ή της Craft μπορεί κάποιος να βρει στις αλυσίδες της ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης.

Από τη στιγμή που η Βεργίνα της Μακεδονίας-Θράκης (του επιχειρηματία Δημήτρη Πολιτόπουλου) πέτυχε να περάσει κυρίως σε αυτές τις δύο αλυσίδες, σχεδόν διπλασίασε το μερίδιό της στο 4-4,5% αυξάνοντας την παραγωγή της σε 160 χιλιάδες εκατόλιτρα.

Η Μακεδονίας-Θράκης θεωρείται η μικρότερη από τις «μεγάλες» ζυθοποιίες, με παραγωγή πάνω από 100 χιλιάδες εκατόλιτρα έναντι 320 της Ζυθοποιίας Αταλάντης (παράγει την Lowenbrau και για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία). Στις 650 χιλιάδες εκατόλιτρα φθάνει η παραγωγή της Carlsberg. Κυρίαρχη είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία με 3,3-3,4 εκατ. εκατόλιτρα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Σχετικά θέματα: Ζυθοποιία
Οι τοπικοί παίκτες και το ηπειρώτικο εγχείρημα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Ακάλυπτες επιταγές
Ωρολογιακή βόμβα το πρόβλημα των επιταγών
Μεγαλύτερο απ' ό,τι φαίνεται το θέμα με τις ακάλυπτες
Τεχνάσματα για ένα πολύτιμο φύλλο
Έλλειμμα
Ολα παίζονται στην παράταση
Διαδίκτυο
Η αγορά οπτικών ινών φέρνει μεγάλες ανατροπές
Η αναβάθμιση της ποιότητας αλλάζει τα δεδομένα
Αναμένονται μάχες μεταξύ ΟΤΕ και Nova
ΙΚΑ
Εξαφανίστηκαν 40.000 εταιρείες σε λίγους μήνες!
Θυσία ομολόγων για συντάξεις
Μισθολογικές αυξήσεις
Αυξήσεις μέχρι 2% δίνουν οι εργοδότες
Δανεισμός Δημοσίου
Ξεκινάει νέο σαφάρι υπό το φόβο των spread
Εξάντληση κοιτασμάτων πετρελαίου
Η ανάκαμψη πνίγεται στο πετρέλαιο
Ρουμανία
Από «βαλκανικό θαύμα», μεγάλος ασθενής
ΗΠΑ
Ο επιμένων αμερικανικά
Αύξηση-ρεκόρ και σε πλούσιες πολιτείες
Προβλέψεις ΕΚΤ
Αναταράξεις τώρα, ανάπτυξη από 2010 και βλέπουμε...
Μεγάλα ενεργειακά έργα
Πούτιν-Ερντογάν παρέκαμψαν τις «ενστάσεις» της Σόφιας
Λιανικό εμπόριο
Μειώθηκε το στοκ, αλλά δεν ήρθαν κέρδη
Αγορά τροφίμων
Η παγκόσμια πείνα θρέφει τα κέρδη τους
Διεθνείς Αγορές
Το παν η ψυχολογία
Andrew J. Hall
Το γκόλντεν μπόι των 100 εκατ. δολαρίων
Ανάκαμψη
Με δανεικά επιχειρείται έξοδος από το τούνελ
Ζυθοποιία
Μέτωπο από τους μικρούς της μπίρας
Οι τοπικοί παίκτες και το ηπειρώτικο εγχείρημα
Χρηματιστήριο Αθηνών
Η θερινή ραστώνη, νέα απειλή στους δείκτες
Άλλες ειδήσεις
Private equity funds και διεθνείς οίκοι στην Alapis
Σύντομα