Έντυπη Έκδοση

ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ ΕΞΟΔΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΑΠΟ ΤΗΝ «ΑΓΟΡΑ» ΤΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΤΟΥΣ

Αλήθειες και ψέματα για τις εκλογικές δαπάνες

Πόσο κοστίζουν τα τυπωμένα ιλουστρασιόν χαμόγελα των υποψηφίων; Η απορία έρχεται από τα παλιά -τότε που οι αφίσες και ο χαρτοπόλεμος κυριαρχούσαν- με την αίσθηση πάντα, σε κάθε προεκλογική περίοδο, μιας ανεξέλεγκτης και ανόητης μαζί σπατάλης.

Το χρήμα ρέει προς τα τυπογραφεία, τις εταιρείες προβολής και τα... καφενεία. Παρά την κρίση, το σύνθημα των εκλογών είναι ένα: «Προβολή με κάθε κόστος» (φωτ. από το 2006) Το χρήμα ρέει προς τα τυπογραφεία, τις εταιρείες προβολής και τα... καφενεία. Παρά την κρίση, το σύνθημα των εκλογών είναι ένα: «Προβολή με κάθε κόστος» (φωτ. από το 2006) Κι αν φέτος, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, προσπαθούν να μας πείσουν ότι δεν θα σπαταληθούν τόσα χρήματα για ένα... αδειανό πουκάμισο, ας είμαστε επιφυλακτικοί.

Ούτως ή άλλως οι 100, οι 150 ή οι 300 χιλιάδες ευρώ που μπορεί να ξοδέψει ένας συνδυασμός, χώρια απ' τις δαπάνες των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων του, σε τοπικές εκλογές είναι πολλά λεφτά. Πόσο μάλλον που η υπέρβαση των δαπανών δεν είναι η εξαίρεση αλλά το σύνηθες, αφού ο έλεγχος χωλαίνει και οι παραβάτες παραμένουν στο απυρόβλητο.

Πλαφόν

Τα πλαφόν για τις εκλογικές δαπάνες, έτσι όπως τα ανακοίνωσε το υπουργείο Εσωτερικών, κυμαίνονται, με βάση πληθυσμιακά κριτήρια, για τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους από 1.500 έως 3.500 ευρώ και για τους περιφερειακούς συμβούλους από 2.500 έως 13.500.

Πέρα από τα προεκλογικά έξοδα των υποψηφίων, ο κάθε συνδυασμός δικαιούται να δαπανήσει, αυτόνομα, ποσά διόλου ευκαταφρόνητα.

Το ανώτατο επιτρεπτό όριο δαπανών για έναν συνδυασμό που ρίχνεται στη μάχη των περιφερειακών εκλογών ισούται με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων συμβούλων του. Αν διεκδικεί δήμο το πλαφόν για τις δαπάνες του ναι μεν ισοδυναμεί με το άθροισμα των δαπανών των υποψήφιων δημοτικών συμβούλων του, αλλά προβλέπονται και προσαυξήσεις της τάξης του 20%, 50% και 75%, ανάλογα με τον αριθμό «των εκλογικών περιφερειών κάθε δήμου».

Ως εκλογικές περιφέρειες νοούνται οι πρώην δήμοι και κοινότητες που σχηματίζουν τώρα τον «Καλλικράτειο» δήμο, αλλά και τα πρώην δημοτικά διαμερίσματα σε οκτώ μεγάλες πόλεις και συγκεκριμένα σε: Αθήνα, Πειραιά, Καλλιθέα, Περιστέρι, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο Κρήτης.

Μπορεί οι υποψήφιοι, είτε γιατί το πιστεύουν είτε για ν' αποφεύγουν τις προκλήσεις σε τέτοιους δύσκολους καιρούς, να κινούνται στις δηλώσεις τους στη λογική τού «σεμνά και ταπεινά». Μπορεί να προτάσσουν «στρατιές» εθελοντών, φίλους, γνωστούς και λιγότερο δαπανηρούς τρόπους επικοινωνίας για να δώσουν απάντηση στο πώς δεν θα ξεφύγουν ούτε ευρώ απ' τα πλαφόν, η εμπειρία όμως ανθρώπων που χρόνια μετέχουν στο προεκλογικό παιχνίδι άλλα λέει...

«Η εμπειρία λέει ότι ένας συνδυασμός σε δήμο που πληθυσμιακά αγγίζει τις 100 χιλιάδες θα ξεπεράσει σε σύνολο δαπάνης, κάτω από φυσιολογικές συνθήκες πάντα, τις 150 χιλιάδες ευρώ», σημειώνει ο επικοινωνιολόγος Θανάσης Παπαμιχαήλ.

Πακέτα

Ενδεικτικά να πούμε ότι η συνεργασία ενός υποψήφιου δημάρχου με μια εταιρεία πολιτικής επικοινωνίας που θα αναλάβει όλο το προεκλογικό πακέτο του συνδυασμού (έρευνα, στρατηγική ανάλυση, επικοινωνιακή στρατηγική, δημιουργικό, κειμενογραφική υποστήριξη) κοστολογείται από 12.000 έως 40.000 ευρώ. Στα ποσά αυτά μάλιστα, δεν συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες που έχουν να κάνουν με εκτυπώσεις, δημοσιεύσεις, μίντια και δημόσιες σχέσεις...

Πληροφορίες μιλάνε για διαφημιστικά «πακέτα» συνδυασμών και υποψήφιων δημάρχων σε μεγάλες τοπικές εφημερίδες που ξεκινούν από 3.000 ευρώ και φτάνουν τις 10.000, για δημοσκοπήσεις που στοιχίζουν 5 με 7 χιλιάδες ευρώ, ενώ για τη δημιουργία μιας προσωπικής ιστοσελίδας θες 1.000 με 1.300 ευρώ.

Ιντερνετ

«Υπερβολικό» χαρακτηρίζει αυτό το κόστος για την ιστοσελίδα ο 30χρονος Παναγιώτης Πασαδέλης - κατεβαίνει για πρώτη φορά υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στο Μαρούσι. «Αν κάνεις έρευνα αγοράς», αντιτείνει, «βρίσκεις ανθρώπους που σου φτιάχνουν σάιτ με 400-500 ευρώ». Θεωρεί ότι το ποσό των 2.500 ευρώ για τις προεκλογικές του δαπάνες είναι αρκετό. «Δεν χρειάζεται κατασπατάληση σε έντυπα και κάρτες. Υπάρχουν και άλλοι τρόποι να κινηθείς, είτε με το Facebook είτε μέσω σάιτ...», υποστηρίζει.

Ο Μιχάλης Ταμήλος, δήμαρχος Τρικκαίων και υποψήφιος ξανά με τη Ν.Δ., εκτιμά, απ' την άλλη, ότι ένας υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος, αν έχει φιλοδοξία να εκλεγεί σε μια πόλη σαν τα Τρίκαλα, θέλει το λιγότερο 15 χιλιάδες ευρώ. «Με 2.000 ευρώ, τι να πρωτοκάνει, τώρα μάλιστα που έχουν προστεθεί 7 δήμοι με 33 κοινότητες; Να βγάλει φυλλάδια, προσωπικές κάρτες, ψηφοδέλτια, να κεράσει στα καφενεία, σε ένα μπαράκι, να πληρώσει τη βενζίνη του, τα κινητά του τηλέφωνα; Δεν του φτάνουν... Για πολλά απ' τα έξοδα που θα γίνουν προεκλογικά, για να λέμε και την αλήθεια», προσθέτει, «δεν θα κοπούν παραστατικά, δεν είναι δυνατόν όλα να τιμολογούνται. Πώς να μαζεύουμε, δηλαδή, για τις μπίρες που θα κερνάει ο καθένας στα καφενεία;»

Οπως και να 'χει, ανεξάρτητα από το πώς επιλέγει να κινηθεί κάθε υποψήφιος, το προεκλογικό παιχνίδι, που εδώ και χρόνια παίζεται πρωτίστως σε επικοινωνιακό και λιγότερο σε πολιτικό επίπεδο, κοστίζει. *

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ Ηλιούπολη (ΠΑΣΟΚ)

«Επέλεξα να μην προκαλώ»

«Υπεραρκετές» χαρακτηρίζει ο Βασίλης Βαλασόπουλος, υποψήφιος δήμαρχος Ηλιούπολης (έχει τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ), τις 152.000 ευρώ που δικαιούται να δαπανήσει στο σύνολο ο συνδυασμός του.

«Εξαρτάται τι επιλέγεις να κάνεις - εξηγεί. Εγώ επέλεξα να κάνω μια προεκλογική εκστρατεία που να μην προκαλεί τον κόσμο σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Διάλεξα ένα εκλογικό κέντρο χαμηλών τόνων, επέλεξα να μην κάνω διαφημίσεις σε μεγάλες εφημερίδες, παρά μόνο στον τοπικό Τύπο, που οι τιμές είναι ρεαλιστικές, να βγάλω μόνο μία αφίσα και 8 πανό, που θα μπουν σε συμφωνημένες από τη διακομματική θέσεις. Το έντυπο υλικό στο σύνολο θα μου κοστίσει γύρω στις 5.000-6.000 χιλιάδες ευρώ, ενώ για τη διανομή του δεν θα απευθυνθώ σε εταιρείες. Θα μοιραστεί από τη νεολαία και τις εθελοντικές ομάδες που υπάρχουν σε κάθε γειτονιά».

ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΟΡΜΠΑΣ Αγ. Παρασκευή (Ν.Δ.)

«Μου ζήτησαν 22.000 ευρώ...»

Θα απευθυνθείτε σε εταιρεία πολιτικής επικοινωνίας; ρωτήσαμε τον Βασίλη Ζορμπά, υποψήφιο δήμαρχο Αγίας Παρασκευής (έχει ήδη τη στήριξη της Ν.Δ). «Ηρθε μια εταιρεία, γιατί αυτοί έρχονται και σε ψάχνουν, και μου ζήτησε περίπου 22.000 ευρώ.

Το θεώρησα περιττό και προκλητικό. Πολιτικοί σύμβουλοι είμαστε από μόνοι μας εμείς οι ίδιοι».

Τα χρήματα που δικαιούται να δαπανήσει ο συνδυασμός του, οι 100.000 ευρώ, είναι «πάρα πολλά, περισσότερα απ' όσα θα έπρεπε», λέει. Και το εκλογικό κέντρο, οι καταχωρίσεις, τα έντυπα; ρωτάω. Δεν δυσκολεύεται να απαντήσει: Ενα καλό εκλογικό κέντρο το βρίσκεις με 5.000-6.000 ευρώ, τη στιγμή που είναι γεμάτος ο τόπος ξενοίκιαστα ακίνητα. Οσο για τον τοπικό Τύπο δεν καταχωρίζω τίποτα εγώ. Ο τοπικός Τύπος οφείλει να περνάει τις θέσεις των υποψηφίων χωρίς να ζητάει χρήματα».

Γίνεται αυτό;

«Δεν γίνεται».

Οπότε;

«Θα τις περάσω μόνος μου. Θα βγάλω ένα-δυο φύλλα εφημερίδας τετρασέλιδα. Πέντε χιλιάδες αντίτυπα - δεν θες πάνω από 700 ή 800 ευρώ».

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΤΟΣ Ν. Σμύρνη (ΣΥΡΙΖΑ)

«Δεν υπάρχει ισότιμη προβολή»

«Στις τοπικές εκλογές, όπως και στις βουλευτικές», σημειώνει ο Παναγιώτης Πάντος, υποψήφιος δήμαρχος Ν. Σμύρνης με τον ΣΥΡΙΖΑ, «ξοδεύονται πολλά χρήματα, συχνά «διαπλεκόμενης» προέλευσης.

Είναι σημαντικό για τη δημοκρατία το φαινόμενο αυτό να αντιμετωπιστεί. Ο νέος νόμος το κάνει αυτό μόνο σ' έναν βαθμό, καθώς και πάλι μπορούν να ξοδευτούν μεγάλα ποσά. Εκατόν πενήντα χιλιάδες ευρώ σε εποχή κρίσης και για μια εκστρατεία σε τοπικές εκλογές, όπου όλοι γνωρίζουμε τη διαδρομή και τις απόψεις όλων, δεν είναι μικρό ποσό».

Ο νόμος, προσθέτει, δεν διασφαλίζει τη δυνατότητα ισότιμης προβολής των απόψεων, καθώς «κάποιες δημοτικές κινήσεις, όπως η δική μας, που χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το υστέρημα των μελών μας και από μικρές οικονομικές εξορμήσεις, έχουν πολύ μικρότερη δυνατότητα προβολής σε σχέση μ' έναν συνδυασμό που θα κινηθεί κοντά στο πλαφόν».

Είναι προφανές, αναφέρει, ότι ένας συνδυασμός που θα ξοδέψει 150 χιλιάδες ευρώ δεν θα το κάνει μαζεύοντας το ποσόν είκοσι είκοσι ευρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΟΣ Πύργος (ΚΚΕ)

«Δεν φτάνουμε το πλαφόν»

Δεν ήταν σίγουρος, δεν είχε καν ψάξει -όταν τουλάχιστον επικοινωνήσαμε μαζί του- τα ανώτατα όρια των δαπανών που δικαιούνται να κάνουν οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι που μετέχουν στο ψηφοδέλτιο αλλά και αυτόνομα ο συνδυασμός του οποίου είναι επικεφαλής.

Ο λόγος για τον Χρήστο Γιάνναρο, υποψήφιο δήμαρχο Πύργου, με τη στήριξη του ΚΚΕ. «Τα ποσά που ανακοινώθηκαν είναι μεγάλα. Εμείς δεν τα φτάνουμε, οπότε δεν έχουμε έγνοια μην ξεπεράσουμε τα πλαφόν και γι' αυτό δεν το έχουμε ψάξει - σημειώνει. Το ατού μας στις εκλογές είναι η επαφή και η κουβέντα με τον κόσμο. Τα έξοδά μας έχουν να κάνουν με τα ψηφοδέλτια που θα τυπώσουμε, τα παράβολα για τη συμμετοχή των δημοτικών συμβούλων και κάποιο έντυπο υλικό. Δεν θα έχουμε διαφημίσεις στις εφημερίδες. Οι υποψήφιοι δημοτικοί σύμβουλοι θα κινηθούν με το κεντρικό υλικό, δεν θα βγάλει ο καθένας δικό του φυλλάδιο».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Δημοτικές και περιφερειακές εκλογές
Σχετικά θέματα: Δημοτικές & περιφερειακές εκλογές
Ποιος φταίει ποιος, από πόλη σε χωριό
Μας έταζε λαγούς με πετραχήλια
Απειλούν τις εκλογές οι υπάλληλοι ΚΕΠ και ΟΤΑ
Άλλα θέματα στην κατηγορία Πολιτική της έντυπης έκδοσης
Δημοτικές & περιφερειακές εκλογές
Ποιος φταίει ποιος, από πόλη σε χωριό
Μας έταζε λαγούς με πετραχήλια
Αλήθειες και ψέματα για τις εκλογικές δαπάνες
Απειλούν τις εκλογές οι υπάλληλοι ΚΕΠ και ΟΤΑ
ΠΑΣΟΚ
Καψής: «Ο Πάγκαλος υποστηρίζει ότι υπήρξε φαύλος. Δεν θα τον διαψεύσω...»
Ελληνοτουρκικές σχέσεις
Η διπλωματία των F-16 στο Αιγαίο
Γκρίζο φόντο στ' ανοιχτά του Αϊ-Στράτη
Λιμενικό Σώμα
Το χρονικό μιας προαναγγελθείσας παραίτησης
ΚΚΕ
ΚΚΕ στη Βουλή: Οχι στις κοινές ασκήσεις με το Ισραήλ
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης
Δεν είμαι χωροφύλακας των αγροτών
Άλλες ειδήσεις
Οι αριθμοί δεν βγαίνουν