Έντυπη Έκδοση

Ο ΤΟΝΙ ΣΕΡΒΙΛΟ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ ΣΤΗ ΝΕΑ ΤΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ

Από τη μαφία στην Ελλάδα του ΔΝΤ

Το ΔΝΤ προ των ιταλικών θυρών και η αμφισβήτηση του Μπερλουσκόνι ακόμη και από το ίδιο του το κόμμα έδωσαν ένα επιπλέον νόημα στην «Αλλη θάλασσα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Στο στόρι της «Αλλης θάλασσας» του Αγγελόπουλου (αριστερά), ο Σερβίλο ερμηνεύει τον Π., «εκπρόσωπο της τάξης που έφερε την Ελλάδα στη σημερινή κρίση» και πατέρα της Ειρήνης Στρατηγοπούλου (ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ) Στο στόρι της «Αλλης θάλασσας» του Αγγελόπουλου (αριστερά), ο Σερβίλο ερμηνεύει τον Π., «εκπρόσωπο της τάξης που έφερε την Ελλάδα στη σημερινή κρίση» και πατέρα της Ειρήνης Στρατηγοπούλου (ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ) Οταν ο Τόνι Σερβίλο δέχτηκε να πρωταγωνιστήσει σε μια ταινία που έχει άμεση -πιο άμεση δεν γίνεται- σχέση με την ελληνική οικονομική κρίση, δεν φανταζόταν, βέβαια, ότι και η δική του πατρίδα θα βρισκόταν στην ίδια δεινή θέση.

«Η σύμπτωση είναι απίστευτη», έλεγε χθες ο κορυφαίος Ιταλός ηθοποιός και θεατράνθρωπος. «Ενιωθα τιμή, χαρά και συγκίνηση, που θα πρωταγωνιστούσα σε ταινία ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του κόσμου. Και ξαφνικά η "Αλλη θάλασσα" έγινε ένας καθρέφτης, στον οποίο οι Ιταλοί θα βλέπουν τον εαυτό τους».

Οσο για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, μια μέρα που όλοι κρεμασμένοι από ραδιόφωνα και τηλεοράσεις ανησυχούσαμε για το σχηματισμό ή όχι συναινετικής κυβέρνησης, δεν δίστασε να σχολιάσει την κατάσταση.

«Είμαι πραγματικά θυμωμένος με τους πολιτικούς, που έχουν τη βασική ευθύνη. Κοιτάνε μόνο το κομματικό τους συμφέρον και όχι τη σωτηρία της Ελλάδας. Ολοι οι Ελληνες σήμερα σκέφτονται σαν κι εμένα. Πρέπει σύντομα να βρεθεί μια λύση. Η υπογραφή τής συμφωνίας της 26ης Οκτωβρίου είναι αναπόφευκτη. Το ίδιο και η παραμονή στην ευρωζώνη. Για όνομα του Θεού. Μπορεί η Ευρώπη να μην είναι αυτή που είχαμε ονειρευτεί, αλλά είναι ο δρόμος μας».

Ηταν λογικό να κυριαρχήσει η πολιτική στη συνάντηση. Είχαμε απέναντί μας τον κινηματογραφικό Τζούλιο Αντρεότι, τον πρωταγωνιστή της ταινίας «Il Divo» του Πάολο Σορεντίνο, και δεν πιστεύαμε στα μάτια μας. Ψηλός, κομψός, με ευχάριστο, χαμογελαστό πρόσωπο, ο 53χρονος ηθοποιός δεν έχει καμιά σχέση με το σκυμμένο, βασανισμένο, γκροτέσκο, σχεδόν τραγικό πρωθυπουργό της μαφίας και του Βατικανού. Περνούσε, βέβαια, όπως μας είπε, τρεισήμισι ώρες στο μακιγιάζ και άλλαξε εντελώς τη φωνή του για το ρόλο, που το 2008 τον έκανε παγκόσμια διασημότητα.

Δεν είχε εντελώς αρνητική διάθεση απέναντι στον Αντρεότι. Τον χαρακτήρισε, βέβαια, «δεινόσαυρο της πολιτικής», αλλά είπε ότι υπήρξε συγχρόνως «ένας διανοούμενος και πραγματικός πολιτικός ηγέτης, για το καλό και για το κακό. Είχε αξίες, έστω και αν κάποιες από αυτές ήταν αμφισβητούμενες. Στην εποχή του εξακολουθούσε να γίνεται διάλογος, ακόμη και με τους κομμουνιστές του Μπερλινγκουέρ, γεγονός που βοηθούσε να γίνουν κάποια βήματα». Καμία, λοιπόν, σχέση με τον Μπερλουσκόνι. «Αυτός υπηρετεί κυρίως τα οικονομικά του συμφέροντα και αρνείται εντελώς το διάλογο. Η μόνη ομοιότητα μεταξύ τους είναι η στενή σχέση τους με τα μίντια. Ο Αντρεότι ήταν ο πρώτος Ιταλός πολιτικός που εκμεταλλεύτηκε τη δύναμή τους», εξήγησε ο Σερβίλο.

Καθισμένος δίπλα του, ο Τεό τον καθησύχαζε. «Σε μένα θα μείνεις όπως είσαι, απλώς θα φορέσεις γυαλιά», είπε, ξορκίζοντας τον Αντρεότι. Τον διάλεξε, άλλωστε, βλέποντας μια παλιότερη ταινία του Πάολο Σορεντίνο, τις «Συνέπειες του έρωτα». Εκεί ο ρόλος του, όπως είπε ο Σερβίλο, «απαιτούσε την εσωτερικότητα του πληγωμένου ανθρώπου», που ζητεί από αυτόν και ο Αγγελόπουλος.

Το στόρι της «Αλλης θάλασσας» εκτυλίσσεται στον Πειραιά του 2011. «Αφορά το ελληνικό παρόν και έμμεσα το μέλλον», είπε ο σκηνοθέτης. Ο Σερβίλο ερμηνεύει τον Π (πάντα οι ήρωες του Τεό αντί για ονόματα έχουν μόνο αρχικά), δηλαδή τον πατέρα μιας γεμάτης όνειρα για τέχνη και ελευθερία κοπέλας, με την οποία τον δένει μια απέραντη αγάπη, που ενισχύεται από την απουσία μητέρας. Ανήκουν, όμως, σε εντελώς διαφορετικούς κόσμους.

Αυτή προσπαθεί με ένα νεανικό θίασο να ανεβάσουν την εμβληματική σε εποχές οικονομικής, ηθικής και κοινωνικής κρίσης «Οπερα της πεντάρας» του Μπρεχτ κι αυτός , όπως είπε ο Αγγελόπουλος, «εκπροσωπεί την τάξη που έφερε την Ελλάδα στη σημερινή κρίση». Από πλούσια οικογένεια της Πόλης, επιχειρηματίας και αντιδήμαρχος, ο Π είναι συγχρόνως «διανοούμενος και εγκληματίας». Την κόρη του θα ερμηνεύσει η τυχερή (αλλά τόσο ταλαντούχα) Ειρήνη Στρατηγοπούλου, που την απολαύσαμε στο Θέατρο Τέχνης ως Αηδόνα στους «Ορνιθες» και στο «Ταξιδεύοντας με τον ΠΑΟΚ» του Σταύρου Τσιώλη.

Ο Τόνι Σερβίλο επισήμανε πόσο του αρέσει που το σενάριο συνδέει την πραγματικότητα με το έργο του Μπρεχτ. Υπενθύμισε την περίφημη φράση του Μακχίθ: «Κυρίες και κύριοι, σκεφτείτε τι είναι η ληστεία μιας τράπεζας μπροστά στην ίδρυσή της». Και σχολίασε: «Πόσο νόημα έχει ακόμη σήμερα, που ο κόσμος κυβερνιέται από τις τράπεζες».

Ο πρωταγωνιστής του Αγγελόπουλου έχει, άλλωστε, μεγαλύτερη σχέση με το θέατρο από ό,τι με το σινεμά. Εχει ιδρύσει από το 1987 στη Νάπολη με τον Μάριο Μαρτόνε το Teatri Uniti, όπου παίζει και σκηνοθετεί. Ως θεατράνθρωπος ήρθε για πρώτη φορά πριν από τριάντα τόσα χρόνια σε επαφή με το έργο του Αγγελόπουλου.

«Κάναμε μια μεγάλη έρευνα πάνω στην αρχαία τραγωδία και, για να έχουμε μια πιο πλήρη, κριτική προσέγγισή της, μαζευτήκαμε και είδαμε όλοι μαζί το "Θίασο". Επηρέασε πολύ τη θεατρική μου δουλειά, αλλά πού να φανταστώ ότι θα πρωταγωνιστούσα κάποτε σε ταινία του», είπε ο Σερβίλο. *

Ταυτότητα της ταινίας

* Γυρίσματα: 19 Δεκεμβρίου-19 Φεβρουαρίου στο λιμάνι του Πειραιά, σε Πάτρα και Αθήνα (θέατρο Ρεξ).

* Συντελεστές: Σενάριο: Αγγελόπουλος σε συνεργασία με Πέτρο Μάρκαρη και Ρέα Γαλανάκη. Διεύθυνση φωτογραφίας: Ανδρέας Σινάνος. Μουσική: Κουρτ Βάιλ σε ενορχήστρωση Θοδωρή Οικονόμου. Σκηνικά: Κατερίνα Αγγελοπούλου. Κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας. Ηχος: Μαρίνος Αθανασόπουλος. Κάστινγκ: Ελένη Αγγελοπούλου.

* Διανομή: Χρήστος Λούλης, Δημήτρης Πιατάς, Γιάννος Περλέγκας, Ακύλλας Καραζήσης, Αντρέας Κωνσταντίνου, Ελισάβετ Μουτάφη, Θόδωρος Κατσαδράμης, Ενκε Φεζολάρι, Βασίλης Κουκαλάνι, Νίκος Καρδώνης, Λένα Παπαληγούρα, Μάνος Βακούσης, Ερρίκος Λίτσης, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Βασίλης Κολοβός, Αγγελος Αντωνόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης κ.ά.

* Παραγωγή: Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία, Κύπρος και πιθανόν Γαλλία και Γερμανία. Η ελληνική συμμετοχή προέρχεται μόνο από την ΕΡΤ και όχι από το ΕΚΚ (!).

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Ο ζωγράφος που δεν... υπάρχει
Κινηματογράφος
Από τη μαφία στην Ελλάδα του ΔΝΤ
Μουσική
Νέος Μίκης στο Ρουφ
52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Εδώ είναι ο Παράδεισος κι ο Αδικος κόσμος εδώ
Λογοτεχνία
Η ελληνική μεταπολίτευση της Χίσλοπ
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Οχι ΕΣΡ για ΣΚΑΪ
Άμεση ανάκληση
6ωρα ρολά στο Αλτερ
Άλλες ειδήσεις
Από μέρα σε μέρα