Έντυπη Έκδοση

Από μέρα σε μέρα

Στο επίκεντρο

* Λες και ήταν το τιμώμενο πρόσωπο στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, της οποίας είναι και ο ίδιος μέλος. Κι όχι εξαιτίας του «επεισοδίου» με τον Αλέξανδρο Κακαβά. Οταν ρωτήθηκε χθες γι' αυτό είπε κοφτά: «Είμαστε εδώ για να παρουσιαστεί η κριτική επιτροπή». Αλλος λόγος τον έφερε στο επίκεντρο. Ο φετινός πρόεδρος της επιτροπής, ο επιμελητής κινηματογράφου του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης, Λόρενς Κάρντις, και ένα ακόμη μέλος, η Γιαπωνέζα παραγωγός Χισάμι Κουροΐβα, δήλωσαν ενθουσιασμένοι με τις μικρού μήκους ταινίες του που είδαν το προηγούμενο βράδυ. Ο Κάρντις τις χαρακτήρισε «εξαιρετικά αβάν γκαρντ».

Γυναίκες

* Η Κουροΐβα, ως γυναίκα, εξομολογήθηκε ότι διαπίστωσε με χαρά ότι το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει πολλές ταινίες από γυναίκες σκηνοθέτριες. Και αυτό είναι αλήθεια. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι φέτος ένα από τα αφιερώματα αφορά μια γυναικεία υπογραφή, και μάλιστα του ανεξάρτητου σινεμά, τη Σάρα Ντράιβερ.

Η πρώτη

* Ο Κάρντις, πάντως, είπε και μια μεγάλη αλήθεια: «Οτι πολλές φορές η πρώτη ταινία ενός σκηνοθέτη παραμένει η καλύτερή του». Και έδωσε ως παράδειγμα τον «Πολίτη Κέιν» του Ορσον Ουέλς. Οσο για τη Ρωσίδα σκηνοθέτρια Σιτόρα Αλιέβα (επίσης μέλος), τόνισε μία ακόμη πραγματικότητα, το ρόλο των φεστιβάλ ως εναλλακτικής διανομής για ταινίες που δεν βγαίνουν στις αίθουσες. Με την ευκαιρία ευχαρίστησε και το φεστιβάλ, που φέτος φιλοξενεί αρκετές ρωσικές παραγωγές.

Στην πόρτα

* Ο πιο διάσημος Ρώσος σκηνοθέτης του φετινού φεστιβάλ είναι ο Αντρέι Ζβιαγκίντσεβ, που είχε εντυπωσιάσει πριν από λίγα χρόνια με την «Επιστροφή». Προχθές το βράδυ, παρουσία του ίδιου, προβλήθηκε η νέα ταινία του «Ελένα» στο «Ολύμπιον». Για κάποιον λόγο ο σκηνοθέτης, σε όλη τη διάρκεια της προβολής, καθόταν ακούνητος μπροστά στην πόρτα του εξώστη. Και να ήθελες να αποχωρήσεις δηλαδή, δεν τολμούσες! Φοβόσουν μη σου τραβήξει το αυτί. Γενικά δεν έπεφτε καρφίτσα στην αίθουσα. Επεσε, όμως, πολύ... βήξιμο. Λές και οι θεατές ήταν συνεννοημένοι, επί ένα δεκάλεπτο σαν να έβηχε όλη η αίθουσα. Να κυκλοφορεί άραγε γρίπη στην πόλη και να έχει προσβάλει τόσους σινεφίλ; Αυτά μόνο στο «Contagion» του Στίβεν Σόντερμπεργκ συμβαίνουν.

Με άδεια

* Επόμενο ήταν με το που πάτησε χθες το πόδι του στο φεστιβάλ ο Ιρανός σκηνοθέτης Μοχάμεντ Ρασούλοφ, φίλος και συνεργάτης του Τζαφάρ Παναχί, να πέσουν όλοι πάνω του, ρωτώντας τον κατ' αρχήν το αυτονόητο: Πώς κατάφερε να έρθει στο φεστιβάλ, αφού έχει καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης ενός έτους. Μέχρι τελευταία στιγμή δεν ήξερε αν θα του επιτραπεί η έξοδος από τη χώρα, αλλά, όπως μου εξήγησε, τελικά του έδωσαν την άδεια. Βρέθηκε στο φεστιβάλ για να παρουσιάσει την ταινία του «Αντίο», που είχε πάρει το βραβείο σκηνοθεσίας στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ Κανών. Και τι ειρωνεία, το θέμα της ταινίας του είναι ακριβώς αυτό: μια νεαρή δικηγόρος που μένει στο Ιράν προσπαθεί να εξασφαλίσει την πολυπόθητη βίζα για να φύγει από τη χώρα του Αχμαντινετζάντ και να αναζητήσει την τύχη της αλλού.

Για Οσκαρ

* Σε ένα άλλο πολιτικό κλίμα εκτυλίσσεται η animation ασπρόμαυρη ταινία «Αλόις Νέμπελ» του Τσέχου Λιούνακ, που προβλήθηκε στο «Ολύμπιον». Βασισμένη σε μια γκόθικ τριλογία κόμικς, η ιστορία του λαμβάνει χώρα στα σύνορα Τσεχίας - Γερμανίας το 1989. «Το 80% των Γερμανών διώχτηκαν από την Τσεχία μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Θεωρούμαστε εθνικιστές και αυτό είναι ένα μελανό κομμάτι της ιστορίας μας», έλεγε ο σκηνοθέτης μετά την προβολή. Η ταινία του, πάντως, έβαλε πλώρη για τα Οσκαρ. Ανακοινώθηκε ότι είναι μία από τις 18 υποψηφιότητες για την κατηγορία κινουμένων σχεδίων. Η τελική τριάδα θα γίνει γνωστή στις 24 Ιανουαρίου.

Οι πρώην

* Και οι δύο πρώην διευθυντές του φεστιβάλ βρίσκονται στην πόλη. Ο Μισέλ Δημόπουλος -συνεχώς χωμένος σε μια αίθουσα- και η μέχρι πριν από δύο διοργανώσεις διευθύντρια Δέσποινα Μουζάκη. Προχθές, μάλιστα, η δεύτερη «έπεσε» πάνω στον Δημήτρη Εϊπίδη, την ώρα που αυτός έτρωγε με τους συνεργάτες του σε ένα εστιατόριο. Κι ας της τα έχει ψάλει ο Εϊπίδης από πέρυσι που ανέλαβε το φεστιβάλ, κατηγορώντας την για τα χρέη και τις σπατάλες, η Μουζάκη, άνετη, σταμάτησε πάνω από το τραπέζι του και ευχήθηκε γενικά και αόριστα «καλή επιτυχία στο φεστιβάλ».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Ο ζωγράφος που δεν... υπάρχει
Κινηματογράφος
Από τη μαφία στην Ελλάδα του ΔΝΤ
Μουσική
Νέος Μίκης στο Ρουφ
52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Εδώ είναι ο Παράδεισος κι ο Αδικος κόσμος εδώ
Λογοτεχνία
Η ελληνική μεταπολίτευση της Χίσλοπ
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
Οχι ΕΣΡ για ΣΚΑΪ
Άμεση ανάκληση
6ωρα ρολά στο Αλτερ
Άλλες ειδήσεις
Από μέρα σε μέρα