Έντυπη Έκδοση

Αμος Οζ Επινοώντας από την αυτοβιογραφία του

Σε αντίθεση με τον Αβραάμ Β. Γεοσούα, ο οποίος θέτει κόκκινες γραμμές μεταξύ αυτοβιογραφίας και λογοτεχνίας, ο 75χρονος Αμος Οζ πράττει ακριβώς το αντίθετο. Βυθίζεται στο αυτοβιογραφικό στοιχείο και φτιάχνει σάγκες για την ιστορία του Ισραήλ, μέσα κυρίως από τις οικογενειακές σχέσεις.

«Πιστεύω ότι είμαι ένας "οικογενειακός" (domestic) συγγραφέας. Βρίσκω ότι η οικογένεια είναι ο πιο μυστήριος, ο πιο παράδοξος, ο πιο σουρεαλιστικός, ο πιο τραγικοκωμικός θεσμός που υπάρχει στη ζωή μας. Για μένα η οικογένεια, η δική μου και των άλλων, είναι η πηγή από όπου αντλώ τα θέματά μου. Βεβαίως, όταν λέμε οικογένεια πρέπει να συμπεριλάβουμε και όλες τις πολιτικές και κοινωνικές της παραμέτρους, το ιστορικό φόντο στο οποίο αυτή κινείται. Ιδιαίτερα στο Ισραήλ, όπου η Ιστορία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητας κάθε οικογένειας».

Ο Αμος Οζ μεγάλωσε και γαλουχήθηκε ως νεαρός στο κιμπούτς Χούλντα. Ηταν δεκαπέντε ετών και ακόμη η αστυνομική του ταυτότητα έγραφε το αληθινό του επώνυμο: Κλάουσνερ. Η λέξη «οζ» στα εβραϊκά σημαίνει θάρρος, δύναμη, αποφασιστικότητα. Μαθαίνει να δουλεύει το τρακτέρ, σύμβολο της δημιουργίας του κράτους του Ισραήλ, όταν ο αριστερών καταβολών πρωθυπουργός Μπεν Γκουριόν ζούσε σ' ένα σπιτάκι στην έρημο, όπου είχε επιλέξει να κοιμάται στο διάδρομο και να έχει ένα δωμάτιο γεμάτο βιβλία και προτομές αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων και τραγικών.

Ο Ισραηλινός συγγραφέας είναι παιδί αυτής της παράδοσης, έζησε στη Χούλντα, από το 1954 έως το 1986, και μετοίκησε στην έρημο, στην πόλη Αράντ -όπου διαμένει μέχρι σήμερα- όταν ο γιος του παρουσίασε άσθμα. Επομένως, η λογοτεχνία του «φτωχού» Οζ δεν αγαπάει κανενός είδους ελιτισμό, αφού είναι βγαλμένη από έναν πιονέρο του αρχικού κυρίαρχου πνεύματος κατά την ίδρυση του κράτους - έθνους του.

ΑΜΟΣ ΟΖ Εικόνες από τη ζωή στο χωριό  Διηγήματα ΜΤΦΡ.: ΛΟΥΙΖΑ ΜΙΖΑΝ Εκδόσεις Καστανιώτη  Σελ. 186 Τιμή: 10,65 ευρώ ΑΜΟΣ ΟΖ Εικόνες από τη ζωή στο χωριό Διηγήματα ΜΤΦΡ.: ΛΟΥΙΖΑ ΜΙΖΑΝ Εκδόσεις Καστανιώτη Σελ. 186 Τιμή: 10,65 ευρώ Για να επανέλθουμε στα θέματα της συγγραφής των βιβλίων του, δεν ξεκινάει ποτέ ένα μυθιστόρημα βασισμένος σε κάποια αρχική ιδέα, γύρω από την οποία περιστρέφεται η αφήγηση. Η αρχή γίνεται από τους χαρακτήρες του. Οπως έχει πει χαρακτηριστικά: «Τους ακούω στο κεφάλι μου. Μου μιλάνε και τους μιλώ. Για αρκετό καιρό δεν γράφω τίποτα. Υστερα αρχίζω να τους βλέπω: πώς ντύνονται, ποιος είναι κοντός και ποιος ψηλός. Και συλλέγω τις στιγμές που συγκρούονται μεταξύ τους. Η σύγκρουση αυτή θα αποτελέσει το κουκούτσι της πλοκής του βιβλίου».

Αλλα έργα του στα ελληνικά: «Ο Μιχαέλ μου», «Το Ισραήλ, η Παλαιστίνη και η ειρήνη: δοκίμια», «Νύχτα στο Τελ Κένταρ», «Η αρχή της ιστορίας: δοκίμια για τη λογοτεχνία», «Η ίδια θάλασσα», «Σούμχι: Μια ιστορία για την αγάπη και την περιπέτεια», «Ιστορία αγάπης και σκότους», «Κατά του φανατισμού: Τρία κείμενα που αντιδρούν στην παγκόσμια ρητορεία», «Η τέλεια γαλήνη», «Η νύχτα του συγγραφέα», «Το μαύρο κουτί», σε μετάφραση Χρυσούλας Παπαδοπούλου, Τόνιας Κοβαλένκο, Θεόδωρου Τσαπακίδη, Ιακώβ Σιμπή, Ελένης Τσερεζόλε, Λουίζας Μιζάν (εκδόσεις Καστανιώτη).

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Βιβλιοθήκη
Διεθνής Εκθεση Βιβλίου
Θεσσαλονίκη
Σχετικά θέματα: Βιβλιοθήκη
Τιμώμενη χώρα: Ισραήλ
Αβραάμ Β. Γεοσούα Τα ηθικά αναπάντητα ερωτήματα
Νταβίντ Γκρόσμαν: «Είμαι συγγραφέας ανθρώπων»
Ετγκαρ Κέρετ Ο παραμυθάς
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φωτογραφία
Ο φιλόσοφος της εικόνας, φωτογράφισε
Λογοτεχνία
Η ροζ λογοτεχνία χρόνια δεν κοιτά
Συγγραφείς
Να βγούμε από το λήθαργο
Σκηνοθέτες
Ημασταν όλοι τυφλοί
Ηθοποιοί
Η Ρωσίδα «Οντρεϊ Χέμπορν»
Βιβλιοθήκη
Τιμώμενη χώρα: Ισραήλ
Αβραάμ Β. Γεοσούα Τα ηθικά αναπάντητα ερωτήματα
Αμος Οζ Επινοώντας από την αυτοβιογραφία του
Νταβίντ Γκρόσμαν: «Είμαι συγγραφέας ανθρώπων»
Ετγκαρ Κέρετ Ο παραμυθάς