Έντυπη Έκδοση

ΕΡΓΑ ΤΟΥ Σ. ΣΟΡΟΓΚΑ ΣΤΟ ΣΤΑΘΜΟ ΛΑΡΙΣΗΣ

Μέσα μεταφοράς σε άλλη εποχή...

«Ομοιοι με τραμ που ξεκινάει, άδειο κι ολόφωτο μεσ' στη νυχτερινή γαλήνη των μπαχτσέδων, Μ' ένα σκοπό του ταξειδιού: προς τ' άστρα».

«Μπολιβάρ», Νίκου Εγγονόπουλου

«Μη ομιλείτε εις τον οδηγόν», «Απαγορεύεται το ανέρχεσθαι της ετέρας γραμμής ή κατέρχεσθαι προς το μέρος της εντελούς», έγραφαν οι οδηγίες για τους επιβάτες στα παλιά τραμ πάνω από τη θέση του ταμβαγιέρη. Για την ιστορία, το 1908 άρχισε η ηλεκτροκίνηση των τραμ, της Αθήνας (550 Volt) με πρώτη τη γραμμή Σταθμός Λαρίσης - Ομόνοια. Μέσα στη διετία 1908-1910 επεκτείνεται και ηλεκτροκινείται ολόκληρο το δίκτυο και αποκτά συνολικά 257 οχήματα (150 κινητήρια και 107 ρυμουλκούμενα), με 16 θέσεις καθημένων και 14 ορθίων. Τα τραμ αυτά είναι η πρώτη γενιά των τραμ, που έγιναν γνωστά ως «πράσινα» παρ' ότι είχαν χρώμα καφέ-κίτρινο, γιατί όταν ήρθαν τα «κίτρινα» τραμ (1940), τα παλαιότερα βάφτηκαν πράσινα, για να ξεχωρίζουν από τα νέα. Συνολικά το δίκτυο της βελγικής εταιρείας έφτασε τα 65 χιλιόμετρα σε Αθήνα και Πειραιά.

Νοσταλγικές εικόνες από την Ελλάδα του περασμένου αιώνα αντικρίζουν από χθες όσοι επιβάτες της Αττικό Μέτρο σταματούν στο Σταθμό Λαρίσης. Εναν όροφο πάνω από τα «Ανθρωπάκια» του Γιάννη Γαΐτη, μεταφορικά μέσα μιας άλλης εποχής, διά χειρός Σωτήρη Σόρογκα. Ο ζωγράφος και ομότιμος καθηγητής της Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ θέλησε στα έξι έργα του (δύο 1,50x1,50 μέτρα και τέσσερα 1,50x2,10) να δείξει το αποτύπωμα του χρόνου στον τρόπο μεταφοράς των ανθρώπων σε προηγούμενες δεκαετίες, με τα κάρα πρώτα, με τους σιδηροδρόμους, γνωστούς και ως μουντζούρηδες, στη συνέχεια, και με τα τραμ αργότερα, δίνοντας στο κοινό που χρησιμοποιεί το Μετρό την ευκαιρία να σκεφτεί ότι στο μέλλον και αυτός ο τρόπος μεταφοράς θα ανήκει στο χθες.

«Θυμάμαι την περίεργα αυξημένη συγκίνησή μου όταν έδειχνα στην Επιτροπή του Μετρό τις μακέτες των έργων που πρότεινα», λέει ο Σωτήρης Σόρογκας. «Είναι μεγάλη ευθύνη και τιμή να αναρτά κανείς το έργο του σε δημόσιο χώρο, γεγονός που υπερβαίνει ακόμα και τη σημασία που θα είχαν τα έργα του σε ένα μουσείο, αφού ο θεατής προετοιμάζεται να δει έργα τέχνης, ενώ η ανά σταθμό μετακινήσεως απροσδόκητη επαφή του με κάτι άλαλο, αν δεν τον αφήσει αδιάφορο, θα επικοινωνήσει μαζί του θετικά ή αρνητικά. Είναι ένα κινδυνώδες εγχείρημα. Η ιδέα γι' αυτά τα έργα αναδύθηκε εύκολα και αυτόματα. Μέσα στο πλέγμα των εμμονών και της αγάπης, που διατηρώ πάντοτε για ό,τι χάνεται από αυτό τον κόσμο, δεν θα μπορούσα να ξεφύγω από μνήμες παλιών μεταφορικών μέσων του πρόσφατου παρελθόντος. Τα απόμακρα κάρα "όλο χρυσάφι και πορφύρα", όπως θα έλεγε και ο Ρίτσος, οι μαγικοί σιδηρόδρομοι με τις φωτιές και τα κάρβουνα ή τα πράσινα τραμ με το γλυκό καμπανάκι να πηγαίνουν "προς τα τέρματα" με απόμακρους ταμβαγιέρηδες».

Οσο για τους στίχους που υπάρχουν στα έργα του: «Με βοήθησαν πιστεύω να μεταφέρω κάτι από την ατμόσφαιρά τους, θεώρησα αναγκαίο να συνυπάρχουν. Τα άλογα εδώ μπορεί να μη φαίνονται (στα κάρα), αλλά θέλησα με τους στίχους "το χιόνι και το νερό παγωμένο στα πατήματα των αλόγων", να τα καταστήσω παρόντα. Αν το κατάφερα, θα το πει ο κόσμος».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Συγκοινωνίες-Μεταφορές
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Ιδιωτικοποίησαν τους πεζόδρομους
Σε κλοιό τραπεζοκαθισμάτων
Φάκελος: Εθελοντισμός και Περιβάλλον
Πράσινοι σωματοφύλακες
Επιστολή στην «Ε»
Περίεργη επιστολή για τη βόμβα στον Χρυσοχοΐδη
Δίκη για τη δολοφονία Γρηγορόπουλου
Παραδοχή Κορκονέα για τη χρήση όπλου
Δικαιοσύνη
Πράσινο φως για τα «4» νέα Εφετεία
«Μην αχρηστεύετε την προφυλάκιση»
Εκπαίδευση
Βάσεις: σε πορεία πτωτική
«Προσοχή στις διαφημίσεις των πρώην κολεγίων»
Τα κριτήρια για τις μετεγγραφές
Παναγία Σουμελά
88 χρόνια μετά
Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ
Βιβλία που μιλάνε
Επανεξέταση δασικών χαρτών
Εχεις αντιρρήσεις; Δασόσημο
Συμπόσιο για τον εθελοντισμό
Εθελοντισμός: υπόθεση Δημοκρατίας
Γιατροί Χωρίς Σύνορα
Περιέθαλψαν 173.000 Αϊτινούς, 11.000 επεμβάσεις
Άλλες ειδήσεις
Από Δευτέρα στις τράπεζες για τους ημιυπαίθριους
Ευρωκοινοβούλιο: Χωρίς σήμανση τα μεταλλαγμένα!
34 εκατ. ευρώ η «μαύρη τρύπα»
Ερευνα για τις συνθήκες θανάτου
Για δανεικά - τόκους σκότωσε την 70χρονη
Μέσα μεταφοράς σε άλλη εποχή...
Σε αργία για οικονομική ζημιά στο δήμο
Μείωση τουριστών σε Κρήτη, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, αύξηση σε Κω, Ρόδο