Έντυπη Έκδοση

Ο Δημήτρης Μητρόπουλος και το Ωδείο Αθηνών

Αρης Γαρουφαλής - Χάρης Ξανθουδάκης (επιμέλεια)

Ο Δημήτρης Μητρόπουλος και το Ωδείον Αθηνών

Το χρονικό και τα τεκμήρια

Εκδ. Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής, σ. 252, ευρώ 20

Μεταξύ των μουσικών που πέρασαν από το Ωδείον Αθηνών στα 140 χρόνια συνεχούς λειτουργίας του, είτε ως εγγραφέντες είτε ως αποφοιτήσαντες, υπήρξαν μερικοί από τους διασημότερους έλληνες μουσικούς, όπως ο Σπύρος Σαμάρας, ο Δημήτρης Μητρόπουλος, ο Νίκος Σκαλκώτας, η Μαρία Κάλλας κ.ά. Ωστόσο, ο Μητρόπουλος συνιστά μια αρκετά ιδιάζουσα περίπτωση. Πολυπράγμων και πολυτάλαντος, απέκτησε σχεδόν το σύνολο των μουσικών του γνώσεων κατά τη διάρκεια της οκταετούς μαθητείας του στο Ωδείον Αθηνών. Αποτέλεσμα ήταν να διαμορφωθεί ένας συνθέτης ώριμος, ικανός να ολοκληρώσει και να παρουσιάσει μια τρίπρακτη όπερα, ένας δεξιοτέχνης πιανίστας, με ιδιαίτερη έφεση στην πιανιστική συνοδεία και στην εκτέλεση δύσκολων ορχηστρικών μερών για το πιάνο, ένας έμπειρος τυμπανίστας, και ένας άξιος αντικαταστάτης του δασκάλου του στο πόντιουμ του αρχιμουσικού. Οι δεξιότητές του αυτές του επέτρεψαν να υπογράψει συμβόλαιο με την Κρατική Οπερα στο Βερολίνο, όπου βρέθηκε με υποτροφία του Ωδείου Αθηνών.

Οταν επέστρεψε, το 1924, ανέλαβε τη διεύθυνση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Ελληνικού Ωδείου, ενώ στο τέλος της δεκαετίας του 1930 διορίστηκε έφορος της Σχολής Θεωρητικών Μαθημάτων και καθηγητής Συνθέσεως και Μουσικής Μορφολογίας. Βέβαια, λόγω των συνεχώς αυξανόμενων υποχρεώσεών του στο εξωτερικό, υποχρεώθηκε από το 1935 να αναστείλει τη διδακτική του δραστηριότητα, διατηρώντας όμως τυπικά τη θέση του, ως αδειούχος. Από το 1938 ώς το 1941 ο Μητρόπουλος παρέμεινε επίσης τυπικά, ως αδειούχος, διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών. Το 1955, όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα επικεφαλής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης, το Ωδείον Αθηνών τον δεξιώθηκε και του επέδωσε τιμητική πλακέτα. Ο θάνατός του, το 1960, εκτός της συγκίνησης που προκάλεσε στο πανελλήνιο, έδωσε την ευκαιρία στο Ωδείον Αθηνών να αναδείξει τη θερμότητα μιας παλιάς και αδιάκοπης σχέσης.

Ο διευθυντής του Ωδείου Αθηνών Αρης Γαρουφαλής και ο αντιπρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου Χάρης Ξανθουδάκης συγκέντρωσαν σε έναν τόμο άγνωστα αρχειακά τεκμήρια, που εκτός του ότι εικονογραφούν και ρίχνουν νέο φως στη ζωή και στην καλλιτεχνική πορεία του Δημήτρη Μητρόπουλου, σκιαγραφούν και τη σχέση του με το Ωδείον Αθηνών.

Από το ερευνητικά ανεκμετάλλευτο και αταξινόμητο Αρχείο του Ωδείου Αθηνών δημοσιεύονται συζητήσεις και αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου, ανακοινώσεις, μαθητολόγια, προγράμματα, επιστολές, φωτογραφίες. Το υλικό είναι οργανωμένο χρονολογικά σε έξι θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν σε ισάριθμες φάσεις της καλλιτεχνικής και επαγγελματικής πορείας του Μητρόπουλου, από τα χρόνια της μαθητείας του στο Ωδείο ώς τον θάνατό του, με επίκεντρο πάντα τις σχέσεις του με το ίδρυμα και την ορχήστρα του. Ιδιαίτερης προσοχής χρήζει η τέταρτη ενότητα, που ασχολείται με τη χρονική περίοδο που υπήρξε κεφαλαιώδης για τη σταδιοδρομία του Μητρόπουλου, κυρίως σε ό,τι αφορά τον καλλιτεχνικό του προσανατολισμό και την καθιέρωση του ονόματός του στη διεθνή μουσική σκηνή. Πρόκειται για μία δεκαετία που μεσολάβησε από τη διάλυση του «Συλλόγου Συναυλιών» και την επανασύσταση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών, ώς την πρόσληψή του στη θέση του πρώτου μαέστρου της Συμφωνικής Ορχήστρας της Μινεάπολης. Μια περίοδος κατά την οποία ο Μητρόπουλος δεν επικέντρωσε το ενδιαφέρον του στην ορχηστρική διεύθυνση, αλλά κατόρθωσε με τις επιτυχείς εμφανίσεις του στο εξωτερικό να καταστεί ένας από τους περιζήτητους μαέστρους μεγάλων μουσικών οργανισμών της Ευρώπης και της Αμερικής, με αποτέλεσμα να τον φθονήσουν οι ομότεχνοί του στην Ελλάδα. Χρησιμότατο επίσης είναι και το Επίμετρο της έκδοσης, όπου δημοσιεύονται τα προγράμματα των συναυλιών του Μητρόπουλου με την ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών, από το 1927 ώς το 1939, οι συνθέτες και τα έργα που ερμηνεύτηκαν από τον Μητρόπουλο στις συναυλίες της ορχήστρας του Ωδείου Αθηνών και στο τρίτο μέρος μια αναλυτική καταγραφή των σολίστ που συνεργάστηκαν με τον Μητρόπουλο στις ίδιες συναυλίες.

Υποδειγματικά επιμελημένη έκδοση, εκτός της σημαντικής συμβολής της στη σχετική βιβλιογραφία, τιμά κατά τον καλύτερο τρόπο και την περσινή επέτειο Μητρόπουλου, αλλά και τη φετινή επέτειο των 140 χρόνων από την ίδρυση του Ωδείου Αθηνών.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Λογοτεχνία
Η γυναίκα με τα μαύρα
Αφιέρωμα στον ποιητή Γιάννη Βαρβέρη
Μια νέα, επίκαιρη, ανάγνωση του Θουκυδίδη
Παλιοί λογαριασμοί
Δύο ατμοσφαιρικές ιστορίες μυστηρίου και αυτογνωσίας
Πάνος Κουτρουμπούσης, ο μυθογράφος
Το άκαρπο ειδίκευμα
Ο υιός του Χρήστου και της Μερόπης Αρχοντώνη
Θωπεύοντας τη φαινομενολογική σκέψη στον 21ο αιώνα
Η ώρα του παιδιού
Ο μύθος της υπόγειας σπηλιάς
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Από τις 4:00 στις 6:00
Πείνα για διάκριση στο τραγούδι, οδηγεί σε έμπνευση
Η λαμπερή πλευρά της μουσικής
Εικαστικά
Μαντάμ Χίτλερ
Κινηματογράφος
Η λογοτεχνία στα 35 m.m.
Λογοτεχνία
Η γυναίκα με τα μαύρα
Αφιέρωμα στον ποιητή Γιάννη Βαρβέρη
Μια νέα, επίκαιρη, ανάγνωση του Θουκυδίδη
Παλιοί λογαριασμοί
Ο Δημήτρης Μητρόπουλος και το Ωδείο Αθηνών
Δύο ατμοσφαιρικές ιστορίες μυστηρίου και αυτογνωσίας
Πάνος Κουτρουμπούσης, ο μυθογράφος
Το άκαρπο ειδίκευμα
Ο υιός του Χρήστου και της Μερόπης Αρχοντώνη
Θωπεύοντας τη φαινομενολογική σκέψη στον 21ο αιώνα
Η ώρα του παιδιού
Ο μύθος της υπόγειας σπηλιάς
Συνέντευξη:Διαμαντής Καράβολας
Το νέο βήμα των εκδόσεων Φαρφουλάς
Άλλες ειδήσεις
Η συνάντηση
Χιλιάδες νότες βαθέος Νότου