Έντυπη Έκδοση

«Αισθάνομαι τη Σάρα Κέιν σαν αδελφή μου»

Η Ρούλα Πατεράκη μιλάει στην «Ε» για το «Blasted» που ανεβαίνει στο ΚΘΒΕ

Η Ρούλα Πατεράκη χαρακτηρίζει αδελφική τη σχέση της με τη Σάρα Κέιν. Και το εννοεί. «Την αισθάνομαι σαν αδελφή μου», λέει. «Μου θυμίζει τον εαυτό μου στα νιάτα μου». Τότε που, όπως θυμάται σήμερα, η μητέρα της τη βασάνιζε!

Με αυτά τα αισθήματα και με αληθινή συγκίνηση ξεκίνησε να ασχολείται με την «ηλεκτρική» δραματουργία της, ανεβάζοντας και ερμηνεύοντας προ ετών με τρόπο συγκλονιστικό το «4.48-Ψύχωση». Το έπαιξε μάλιστα σε δυο εντελώς διαφορετικές εκδοχές.

Με τα ίδια αισθήματα ανεβάζει τώρα το «Blasted/ και εσαρώθησαν» της Κέιν στο Κρατικό Βορείου Ελλάδας (η πρεμιέρα την Πέμπτη στη Μονή Λαζαριστών), αρνούμενη να ανεβάσει το «Καθαροί πια» που της ζητήθηκε αρχικά. «Το "Καθαροί πια" το είχε ήδη κάνει ο Λευτέρης Βογιατζής και δεν θα ήθελα να μπω σε ανταγωνισμό μαζί του», δικαιολογεί την απόφασή της.

- Τι είναι αυτό που αγαπάτε, κυρία Πατεράκη, τόσο πολύ στη δραματουργία της Σάρα Κέιν, την οποία, σημειωτέον, χαρακτηρίζετε «ατελή»;

«Η Σάρα ενώ είναι μια καινούργια θεατρική φωνή πηγαίνει πολύ παλιά, φτάνοντας ακόμα και στον Σέξπιρ. Το έργο της έχει μια περίεργη προφορικότητα. Είναι σαν να μην εντάσσεται στη γραφή. Εχει μια ρευστότητα. Δεν είναι τόσο πολύ ένας γραμμένος συγγραφέας, όπως είναι ο Πίντερ ή ο Οσμπορν. Δεν πρόφτασε να έχει αυτή την αρετή ή την κακία. Πέθανε νέα. Ενας θεατρικός όμως συγγραφέας μπορεί να αναπαραχθεί μόνο μέσα από μια προφορικότητα. Η Σάρα Κέιν μοιάζει να ανήκει στην προφορική παράδοση, όπως ανήκουν τα ομηρικά έπη. Η θεματολογία της έχει κοινά στοιχεία με της αρχαιότητας. Μόνο που τα έργα της Σάρα Κέιν είναι πολύ πιο συντηρητικά από τον "Οιδίποδα" ή τις "Βάκχες". Ξαφνικά, ενώ όλη η αρχαιότητα κάνει θυέστεια δείπνα, ξεσηκώθηκαν εναντίον της επειδή ο Ιαν στο "Blasted" τρώει ένα μωρό πάνω στην πείνα του. Ολη η αρχαία τραγωδία είναι γεμάτη βία και αιμομιξίες».

- Γιατί θέλετε να δουλεύετε με διαφορετικούς τρόπους τα έργα της;

«Θα ήθελα να τα δουλέψω όχι δύο, αλλά δέκα φορές. Τώρα μπόρεσα να κάνω μόνο δύο».

- Γιατί επιλέξατε ειδικά το «Blasted» (Καταραμένος);

«Γιατί έπρεπε να βρω ένα άλλο έργο της αντί του "Καθαροί πια", που μου ζητήθηκε από το Κρατικό Θέατρο. Δεν ανεβάζω έργα που ανέβασε ο Λευτέρης. Δεν θέλω να συναγωνίζομαι τους φίλους μου. Δεν θέλω να ανεβάσω ό,τι ανέβασε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός».

- Δεν θα ήταν ευγενής άμιλλα αν κάνατε την ίδια παράσταση;

«Δεν υπάρχει ευγενής άμιλλα. Στο θέατρο υπάρχει πάντα ανταγωνισμός. Κι εγώ δεν θέλω να μπω στο παιχνίδι του με ανθρώπους που εκτιμώ και αγαπάω. Αν έκανα την ίδια παράσταση με τον Λευτέρη θα σήμαινε ότι πάω να βγω εξυπνότερη. Ολοι στο θέατρο είναι ανταγωνιστικοί και βλάκες, εκτός από μερικούς, ελάχιστους, που είναι πράγματι έξυπνοι».

- Γράψατε ότι το «Blasted» είναι πιο σύγχρονο σήμερα από τότε που πρωτοπαρουσιάστηκε, το 1995, και σόκαρε το κοινό. Περιγράφει έναν κόσμο εφιαλτικό, άρρωστο, παραμορφωμένο.

«Πραγματικά, είναι ένα έργο που βγαίνει από την παγκοσμιοποίηση. Καταλαβαίνεις ότι είναι πλέον παγκοσμιοποιημένη η κουλτούρα μας. Το έργο έχει και τον ακραίο ρατσισμό και είναι post post modern. Εχει και το σεξ σαν μια καθαρή πρόταση πέρα από την αγάπη. Αυτό που ξεπερνά την παγκοσμιοποίηση είναι η μεγάλη κραυγή αγάπης μέσα από όλη την τρέλα και την κακοσμία του - γιατί έχει και δύσοσμα σημεία».

- Αυτά που περιγράφει το έργο έχουν γίνει καθημερινότητα σήμερα;

«Θα ήταν καθημερινότητά μας αν ζούσαμε στη Σομαλία. Στην Ελλάδα έχουμε σποραδική βία, η οποία μας κτυπά επιλεκτικά συγκεκριμένες ώρες. Εχουμε τρομοκρατία εξειδικευμένη και σεξουαλική βία εξειδικευμένη».

- Γιατί η παράστασή σας είναι αυστηρώς ακατάλληλη;

«Γιατί όταν μια παράσταση χαρακτηρίζεται ακατάλληλη τότε πρέπει να τη δει όλος ο κόσμος. Επειδή θα κλοτσήσει στην ψυχή και στο στομάχι του κοινού, χρειάζεται η γενναία στάση του να πάει να το δει».

- Υπάρχει ένας κόσμος και του θεάτρου, που αποστρέφεται τη Σάρα Κέιν. Την ακρότητά της.

«Μήπως σε αυτό τον κόσμο αρέσει μόνο ο Νόελ Κάουαρντ; Μπορεί να του αρέσει μόνο ο Κάουαρντ, ο οποίος ωστόσο μπορεί να αποδειχτεί ότι έχει μια επικινδυνότητα αν τον δεις διαφορετικά. Ή μπορεί σε αυτό τον κόσμο να αρέσει η επικινδυνότητα ενός Οσκαρ Ουάιλντ που είναι επικίνδυνος, αλλά τόσο υποκειμενικά, που καταντά ακίνδυνος, επειδή είναι πολύ εστέτ. Ομως όσοι αποστρέφονται τη Σάρα Κέιν κόπτονται για την Ηλέκτρα, την Κλυταιμνήστρα και τη θυσία της Ιφιγένειας από τον πατέρα της. Ο Σοφοκλής παρά τα μύρια όσα έγραψε, πέθανε δοξασμένος, 1.500 ετών έχοντας και έδρα στο Πρυτανείο. Η Σάρα Κέιν κρεμάστηκε και αν είναι νοσηρή και κακιά, εξιλεώθηκε».

- Ηταν πιο προχωρημένη επομένως η εποχή του Σοφοκλή από την εποχή της Κέιν;

«Δεν ξέρω. Αλλά προκύπτει ότι μπορούσε η εποχή να αντέξει τον πολιτισμό της. Εμείς, φαίνεται, δεν μπορούμε να αντέξουμε αυτό που είμαστε. Εμείς τίποτα δεν μπορούμε σήμερα να αντέξουμε».

- Τι θέλετε να κάνετε αμέσως μετά τη Σάρα Κέιν; Υπάρχει ακόμα το φιλόδοξο σχέδιο να ανεβάσετε τον Πελοποννησιακό Πόλεμο;

«Δεν θέλω να κάνω τίποτε άλλο στη ζωή μου. Οποιος κύριος ή κυρία με βοηθήσει να τον κάνω, θα του στήσω ανδριάντα. Δεσμεύομαι να το κάνω».

- Εχετε χαρακτηρίσει τον εαυτό σας «νοικοκυρά του θεάτρου». Κάνετε θέατρο σαν να είναι υποχρεωτική αγγαρεία;

«Εξαρτάται από το τι φαΐ. Μια νοικοκυρά μπορεί να κάνει θαυμάσια πράγματα στο σπίτι της. Κι εγώ είμαι καλή νοικοκυρά στο θέατρο, αν μου αρέσει το θέμα. Τότε μπορεί αν κάνω ένα καλό στιφάδο. Αν δεν μ' αρέσει το θέμα, θα τηγανίσω δυο αβγά».

* Παίζουν οι ηθοποιοί Ανδρέας Αντωνιάδης, Δημήτρης Κοντός, Λαμπρινή Αγγελίδη, Πάολα Μυλωνά και Γιώργος Γαννωτάς.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
ΚΘΒΕ
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Καλλιτεχνικό ρεπορτάζ
Αισθάνομαι εξόριστη Ρωμιά
Μουσική
Καταλυτικός ροκ θόρυβος
ΚΘΒΕ
«Αισθάνομαι τη Σάρα Κέιν σαν αδελφή μου»
Οπερα
Ενας μαέστρος -μάνατζερ
Μυθιστορήματα
Αριστουργηματικός «Πότης»
Βιβλίο
Εγκλημα αλά ιταλικά
Νταβατζής φιλόσοφος
Το Μιλάνο τη νύχτα έχει τελείως νουάρ
Ο Ρενουάρ στον Ακράγαντα
Η κρίση φέρνει... χωρισμό
Μαφίες Σέρβων και Κοσοβάρων
Υγεία & Διατροφή
Οταν και η επιστήμη κάνει λάθη!
Μειωμένη σεξουαλική απόλαυση λόγω... περιτομής!
Πόσο σεξ είναι φυσιολογικό;
Το μέγεθος μετράει και στη διατροφή
Καρύδια εναντίον διαβήτη 2