Έντυπη Έκδοση

Ερωτικά μοτίβα και πάθη

Ρεμπέκα Ντιν

Εχθροί της αγάπης

μτφρ.: Ρένα Χατχούτ

εκδόσεις Ωκεανίδα, σ. 608, ευρώ 22

Ενα ακόμη μυθιστόρημα στηριγμένο σε ισχυρό ιστορικό πλαίσιο, που φιλοδοξεί να μεταφέρει τις σημάνσεις μιας ταραγμένης εποχής. Το παρόν έργο της Ρεμπέκα Ντιν εκτείνεται χρονολογικά μεταξύ των δύο παγκοσμίων πολέμων, έχοντας ως πεδίο δράσης την ευρωπαϊκή σκηνή. Ο πόλεμος είναι μια πράξη βίας, η οποία θεωρητικά δεν μπορεί να έχει όρια, υποστηρίζει ο Κλάουζεβιτς. Αυτά τα όρια μοιάζει να διερευνά η συγγραφέας, της οποίας η καταγωγή, κατά το ήμισυ γερμανική, κατά το ήμισυ αγγλική, φορτίζει έντονα το κλίμα του βιβλίου παρεμβάλλοντας αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία.

Η αφήγηση μας τοποθετεί στο Βερολίνο του 1909, όπου δύο αγγλίδες εξαδέλφες γνωρίζουν και παντρεύονται τους αδελφούς Ρέμερ, γόνους μιας επιφανούς γερμανικής οικογένειας βιομηχάνων που παράγει πολεμικό εξοπλισμό για τον στρατό της χώρας. Η σύρραξη του πολέμου που ακολουθεί, όπως είναι φυσικό, εμπλέκει την οικογένεια δημιουργώντας ηθικές ευθύνες σε σχέση με τις επιπτώσεις αυτής της επαγγελματικής δραστηριότητας στις ζωές ανθρώπων. Τα χρόνια περνούν, τα νέα μέλη της οικογένειας διαπλάθονται μέσα από δύο κουλτούρες, τη γερμανική και την αγγλική, έτσι η ιστορία επαναλαμβάνεται στην επόμενη πολεμική σύρραξη, όπου και πάλι οι Ρέμερ έχουν τον άχαρο ρόλο να υποστηρίξουν τη στρατιωτική μηχανή του Χίτλερ. Ωστόσο αυτή τη φορά τα πράγματα μοιάζουν να είναι πιο ώριμα, καθώς όλοι καλούνται να κάνουν επιλογές, να υποστηρίξουν αξίες, να κινηθούν συνειδητά με άλλους τρόπους απέναντι στη βία του ναζισμού.

Η Ντιν είχε κατά νου να φτιάξει ένα επικό πολυπρόσωπο μυθιστόρημα που να πατάει γερά σε αληθινά γεγονότα, γι' αυτό και χρησιμοποιεί πληθώρα λεπτομερειών, ώστε να αναπλάσει ρεαλιστικές ατμόσφαιρες. Ωστόσο, κατά την αίσθησή μου, ο τρόπος που διαχειρίζεται την αφήγηση δεν δημιουργεί τις εκρήξεις και τις ταλαντώσεις εκείνες που συναντάμε στα σημαντικά έργα, όταν η συγγραφική δεξιοτεχνία συγκροτεί και στηρίζει ολοκληρωμένους νοηματικούς άξονες. Το ενδιαφέρον της Ντιν είναι καθαρά ανθρωποκεντρικό, καθώς εστιάζεται στην ισχύ της συναισθηματικής ζωής, σε ό,τι διαμείβεται στην πρόσωπο με πρόσωπο ανταλλαγή και πιο ειδικά στο μοτίβο των οικογενειακών σχέσεων και το ερωτικό μοτίβο, τα πάθη, τις διεκδικήσεις, τις ματαιώσεις, αλλά και στον παράγοντα τύχη, τις εναλλαγές που προκαλεί η ίδια η πραγματικότητα στον ψυχισμό των ανθρώπων, εν ολίγοις, στη «μοίρα» που ορίζει εκείνες ακριβώς τις ισορροπίες για τη διατήρηση ή τη λύση των ανθρώπινων δεσμών.

Εμμέσως τίθεται εδώ ένας προβληματισμός για τις εθνικές ταυτότητες και την ηθική τους υπόσταση, αλλά και για το πώς η εθνική ένταξη μπορεί να λειτουργήσει δεσμευτικά στην ανθρώπινη αυτοτέλεια. Σε ένα βαθύτερο επίπεδο, ωστόσο, η Ντιν υπονοεί ότι από την ανάμειξη δύο διαφορετικών πολιτισμικών δομών και δύο διαφορετικών εθνικών ταυτοτήτων μπορεί να δημιουργηθεί ένα δυναμικό ανακύκλωσης χαρακτηριστικών, που προάγουν τη διεύρυνση της ανθρώπινης ψυχής οδηγώντας τη σε μια πιο ανοιχτή σύλληψη του κόσμου και των αξιών.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Η Ιστορία και η έννοια της αλήθειας
Μικρές ή και μεγάλες ταξιδιωτικές απολαύσεις
Ομορφη, δεν μπορώ να πάρω τα μάτια μου
Χοροί λύτρωσης και παραφροσύνης
Η υπόσχεση της μοναξιάς
Λάσπη αγγέλου στους δρόμους και στα δώματα
Σαν μπαλάντες των αισθήσεων, της πόλης και της αμαρτίας
Η τρέλα ως αντίδοτο αγωνίας
Τοιχογραφία ασίγαστης μνήμης
Από τον Νίτσε στον Νίκο Εγγονόπουλο με ενδιάμεσο σταθμό τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης
Αράχνες και δέκα ζωές
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Η Ιστορία και η έννοια της αλήθειας
Μικρές ή και μεγάλες ταξιδιωτικές απολαύσεις
Ομορφη, δεν μπορώ να πάρω τα μάτια μου
Χοροί λύτρωσης και παραφροσύνης
Η υπόσχεση της μοναξιάς
Λάσπη αγγέλου στους δρόμους και στα δώματα
Σαν μπαλάντες των αισθήσεων, της πόλης και της αμαρτίας
Η τρέλα ως αντίδοτο αγωνίας
Τοιχογραφία ασίγαστης μνήμης
Από τον Νίτσε στον Νίκο Εγγονόπουλο με ενδιάμεσο σταθμό τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης
Ερωτικά μοτίβα και πάθη
Αράχνες και δέκα ζωές
Από τις 4:00 στις 6:00
Γερνάνε ποτέ οι σκιές;
Εχει σαν Θεό το ροκ εντ ρολ
Άλλες ειδήσεις
Κεριά στο μεσημέρι στη Σταδίου
In Memoriam: Πίτερ Ορλόφσκι (1933-2010)
Μια δημόσια επιστολή
Η 24η Εκθεση Βιβλίου στον Πειραιά, αφορμή για πνευματική ευωχία και αισθητική γιορτή
Εν τη ρίμα του λόγου / Ναζίμ Χικμέτ