Έντυπη Έκδοση

5 βιβλία δίπλα μας

Ημερολόγια, εξομολογήσεις, δολοφόνοι

**Μαριέττα Πεπελάση, Εξομολογήσεις προδομένων γυναικών, με σχέδια της Ελένης Πανούλη, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 92

Ο,τι σφραγίζει τους γυναικείους μονολόγους στο κομψό βιβλίο της Μαριέττας Πεπελάση, συμβουλευτικής ψυχολόγου και ψυχοθεραπεύτριας, που έχει γράψει ποίηση και πεζογραφία, είναι το γεγονός της απώλειας. Η προδοσία, η εγκατάλειψη, ο πόνος, ο «λυγμός της μνήμης» συνιστούν την αναπόδραστη οδύνη που η απώλεια συνεπάγεται. Η δημιουργός αναλαμβάνει να την αποκαλύψει με τρυφερότητα και κατανόηση, συλλέγοντας όλες εκείνες τις καταθέσεις ψυχής των γυναικών που πέρασαν ή περνούν τη δύσκολη ατραπό, που στέκονται μπροστά στο πρόβλημα ως αδέκαστοι δικαστές του εαυτού τους βιώνοντας τον πόνο, τον θυμό, την πίκρα και την πάλη με τη μοναξιά.

**Τζάιλς Μπράντρεθ, Ο Οσκαρ Ουάιλντ και οι δολοφόνοι στο μισοσκόταδο, μτφρ.: Μάρω Φιλίππου μυθιστόρημα, εκδόσεις Κέδρος, σ. 382

Το μυθιστόρημα του Μπράντρεθ συνεργάτη του BBC και μέλους του Συντηρητικού Κόμματος, είναι το πρώτο της δημοφιλούς σειράς βικτοριανών μυστηρίων. Ηρωές του, ο Οσκαρ Ουάιλντ και ο φίλος του, ιρλανδός συγγραφέας σερ Αρθουρ Κόναλ Ντόιλ, πατέρας του Σέρλοκ Χολμς. Ποιητής, μυθιστοριογράφος και θεατρικός συγγραφέας, ο Οσκαρ Ουάιλντ βρίσκεται τυχαία μπροστά στο πτώμα ενός 16χρονου αγοριού μέσα σ' ένα δωμάτιο υπό το φως των κεριών, σε κάποιον από τους πίσω δρόμους του Ουέστμινστερ. Ακολουθώντας τη μέθοδο του Σέρλοκ Χολμς, ο Ουάιλντ (ο οποίος συνήθιζε να λέει πως «η ζωή είναι ο εφιάλτης που προστατεύει κάποιον από τον ύπνο»), εξιχνιάζει το μυστήριο της δολοφονίας και των παράξενων θανάτων που ακολουθούν. Ο συγγραφέας με την ταραχώδη ζωή γίνεται μυθιστορηματικό πρόσωπο σε ένα ατμοσφαιρικό και αληθινά συναρπαστικό μυθιστόρημα.

**Claire Castillon, Η μαμά μου ποτέ δεν πεθαίνει, μτφρ.: Κατερίνα Μανιάτη, αφηγήσεις, εκδόσεις Γιαλός, σ. 152

Οι αφηγήσεις της Claire Castillon επικεντρώνονται στο πρόσωπο της παντός καιρού «μαμάς». Για την ακρίβεια, συνιστούν μια άμεση και παραστατικότατη επίθεση στη «μαμά», που επεμβαίνει με τον δικό της αποκλειστικό τρόπο στη ζωή της κόρης, αμείλικτης πάντα απέναντί της, που αρρωσταίνει χωρίς να της το ζητήσει κανείς, που σε κάνει να ντρέπεσαι ακόμα και όταν θέλει να σου συμπαρασταθεί ή να σε προφυλάξει από, φανταστικούς συνήθως, κινδύνους, που σε εκνευρίζει ακόμα και όταν νομίζει ότι η συμπεριφορά της είναι η αρμόζουσα, συμπεριφορά εντελώς εφηβική, στυλ μαθητριούλας, που κάποια στιγμή όμως θα φέρει τη ρήξη.

**Rutka Laskier, Το ημερολόγιο της Rutka, μτφρ.: Γιώργος Πάντσιος, Μαρτυρία (σειρά: Ντοκουμέντα - βιογραφίες), εκδόσεις Πατάκη, σ. 66

Φυλακισμένη μέσα στο ίδιο της το σπίτι, στο κρυφό γκέτο της συνοικίας Kamionka, η 14χρονη Εβραιοπούλα Rutka καταγράφει τα γεγονότα των τελευταίων μηνών της ζωής της (Ιανουάριος - Απρίλιος 1943) «θέλοντας να αφήσει να ξεχυθεί στο χαρτί όλη η ταραχή που ένιωθε μέσα της». Το ημερολόγιο με τη ζωή της, από 60 χειρόγραφες σελίδες, θα μείνει κρυμμένο για 62 χρόνια, προσεκτικά φυλαγμένο σε κρυψώνα κάτω από τη σκάλα, που την ύπαρξή της γνώριζε μόνο μια πολωνέζα φίλη της. Εκείνη το παρέδωσε στον Adam Szydlowski, ερευνητή της ζωής των Εβραίων της περιοχής. Το 2006 την ύπαρξή του πληροφορείται η ετεροθαλής αδελφή της, που επωμίζεται την αποστολή να διατηρήσει ανέπαφη τη μνήμη της.

**Ντόρις Λέσινγκ, Το χρυσό σημειωματάριο, μτφρ.: Μαργαρίτα Μπονάτσου, μυθιστόρημα, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 736

Ενα από τα σημαντικότερα μυθιστορήματα του 20ού αιώνα Το χρυσό σημειωματάριο της Ντόρις Λέσινγκ (Νόμπελ Λογοτεχνίας 2007), εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1962. Αφηγείται την ιστορία της Αννας Βουλφ, χωρισμένης μητέρας και μυθιστοριογράφου, η οποία, από φόβο μήπως τρελαθεί, καταγράφει τα βιώματά της σε τέσσερα χρωματιστά σημειωματάρια. Το πέμπτο, το χρυσό, είναι εκείνο που ενώνει τα νήματα της ζωής της και κρατάει το κλειδί της ανάρρωσής της («ολόκληρος ο εαυτός μου σ' ένα μόνο σημειωματάριο»). Η συγγραφέας, με την οξεία ενόραση που τη διακρίνει, δίνει στη συναρπαστική της αφήγηση το πορτρέτο της γυναίκας που αντιμέτωπη με τη συναισθηματική απόρριψη και τη σεξουαλική προδοσία επιμένει να αναζητεί την προσωπική και πολιτική της ταυτότητα στην εποχή των αρχών της δεκαετίας του '60, όπου όχι μόνον το μυθιστόρημα, αλλά και οι πολιτικές βεβαιότητες διαλύονταν. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Λυτρωτική αναζήτηση
Το νερό σαν καφκικό είναι
Μαύρο πετράδι
Ο Δημήτρης Πικιώνης ως συγγραφέας
Κυκλοφορούν επίσης
Ταξίδια σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα
Η ομορφιά, η κόλαση, το μπλουζ στο θέρος
Χειροκροτήματα στην έρημο του χρόνου
Πόλεμοι, επιστήμες και μνήμες
Μάγοι, αυτοκράτορες με κειμήλια του βυθού
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Μουσική
«Αν είσαι φίνος μάγκας πού 'ν' τα μπεγλέρια σου;...»
Ενα γράμμα
Αντικατοπτρισμοί για τον Μάνο Χατζιδάκι
Η τρίτη ανάγνωση
Η Ανάσταση
Κριτική βιβλίου
Λυτρωτική αναζήτηση
Το νερό σαν καφκικό είναι
Μαύρο πετράδι
Ο Δημήτρης Πικιώνης ως συγγραφέας
Κυκλοφορούν επίσης
Ταξίδια σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα
Η ομορφιά, η κόλαση, το μπλουζ στο θέρος
Ημερολόγια, εξομολογήσεις, δολοφόνοι
Χειροκροτήματα στην έρημο του χρόνου
Πόλεμοι, επιστήμες και μνήμες
Μάγοι, αυτοκράτορες με κειμήλια του βυθού
Άλλες ειδήσεις
Ηξερε
Γράμμα στον πατέρα
Παρουσίαση βιβλίου