Έντυπη Έκδοση

Mother India

ΦΕΤΟΣ το καλοκαίρι, το Κέντρο Πομπιντού μάς ταξίδευε ανάμεσα σε «Παρίσι - Δελχί - Βομβάη». Είναι ο τίτλος της μεγάλης έκθεσης που ήθελε να συστήσει στο πλατύ κοινό τη σύγχρονη ινδική κοινωνία, μέσα από τη διασταύρωση έργων 50 σύγχρονων ινδών και γάλλων καλλιτεχνών.

Η έκθεση αυτή, που θα διαρκέσει έως τις 19 Σεπτεμβρίου, περιλαμβάνεται στη σειρά των μεγάλων εικαστικών γεγονότων που προγραμματίζονται στο Κέντρο Πομπιντού, με στόχο τις ανταλλαγές ανάμεσα σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Προηγούμενες εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά την τριετία 1977-1979, για τη Νέα Υόρκη, το Βερολίνο και τη Μόσχα, είχαν εξαιρετική επιτυχία.

Οι καλλιτέχνες εδώ εμπνεύστηκαν από κοινές αναζητήσεις και οράματα, εκπόνησαν πολυάριθμα αυθεντικά έργα, προσφέροντας στο κοινό ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πολυπολιτισμικό και πολυσύνθετο εικαστικό μωσαϊκό. Τα δύο τρίτα των καλλιτεχνών που έλαβαν μέρος στην έκθεση, δημιούργησαν έργα τους ειδικά για το εικαστικό αφιέρωμα του Κέντρου Πομπιντού.

Οι ευρωπαίοι καλλιτέχνες επικεντρώνονται κυρίως σε αναζητήσεις που αφορούν τις εξελίξεις των σύγχρονων εικαστικών κινημάτων. Οι ινδοί καλλιτέχνες εκφράζονται δίνοντας μαρτυρία για καυτά θέματα της επικαιρότητας. Απεικονίζουν τις πολιτικές και θρησκευτικές διενέξεις, τη βία, την οικονομική κρίση, την ανεργία, τις ανισότητες, την καταστροφή του περιβάλλοντος, την πολεοδομία, την οικολογία, τη σεξουαλικότητα, τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, το AIDS.

Στην είσοδο της έκθεσης δεσπόζει η γιγάντια χρυσή προτομή μιας γυναίκας με τεράστια ορθάνοιχτα μάτια, κατακόκκινα χείλη, μυστηριώδες χαμόγελο. Η έκθεση φιλοξενεί κατά κύριο λόγο γυναίκες καλλιτέχνιδες. Παρουσιάζουν, σε εικαστικά έργα τους ή σε βίντεο, τα βιώματα της σύγχρονης γυναίκας μετά τη φεμινιστική απελευθέρωση, τις ανισότητες ανάμεσα στα δύο φύλα. Το εικαστικό αφιέρωμα «Παρίσι-Δελχί - Βομβάη» προσφέρει ένα πραγματικό υπερθέαμα, με εικόνες πολύχρωμες, φαντασμαγορικές ή κιτς, σφύζει από ζωντάνια, διαπνέεται από δυναμισμό, χιούμορ, λυρισμό, μυστικισμό. Ξαφνιάζει τον επισκέπτη με την ευρηματικότητα των εγκαταστάσεων, δίνει την ευκαιρία γνωριμίας με τους καλλιτέχνες μιας χώρας που βρίσκεται σε ραγδαία κοινωνική εξέλιξη και πολιτιστικό μετασχηματισμό.

Τα έργα αναφέρονται σε παραδόσεις, ήθη, θεσμούς, πολιτικές εξελίξεις, όπως η θεμελίωση της δημοκρατίας, η αναρρίχηση της μεσαίας τάξης. Σημαντική αναφορά γίνεται στη θρησκεία. Αρκετά έργα απεικονίζουν την πολεοδομική ανάπτυξη και την αναρχική επέκταση των μεγαλουπόλεων. Αλλα παρουσιάζουν τη βιοτεχνία, τις αρχέγονες παραδόσεις, την πολιτιστική κληρονομία σε αντίθεση με τον μοντερνισμό που επιβάλλει νέες τεχνολογίες. Προβληματισμό εκδηλώνουν οι ινδοί καλλιτέχνες και για τον τρόπο ζωής, την οικογένεια, το γάμο, τη γυναικεία χειραφέτηση, τη σεξουαλικότητα. Γάλλοι και ινδοί καλλιτέχνες δίνουν καθένας μια δική του ερμηνεία της κοινωνίας, διασταυρώνουν απόψεις, αντιλήψεις και αναζητήσεις, μέσα από έναν γόνιμο εικαστικό διάλογο.

Πέρα από την αναμφισβήτητη ανάπτυξη της καλλιτεχνικής έκφρασης, η Ινδία έχει επιβληθεί ως μία από τις μεγαλύτερες δημοκρατίες, ως νέα οικονομική δύναμη πρώτου μεγέθους. Είναι σήμερα η δεύτερη σε πληθυσμό χώρα στον πλανήτη, όμως, παρόλο που ο ρόλος της στη διεθνή οικονομική σκηνή είναι σημαντικός και αναγνωρισμένος, παραμένει ακόμα άγνωστη και μακρινή για το ευρωπαϊκό κοινό. Φιλοδοξία του Μπομπούρ ήταν να συμβάλει στην προσέγγιση των σύγχρονων γάλλων και ινδών καλλιτεχνών. Ο πρόεδρος του Κέντρου Πομπιντού Αλέν Σαμπάν, δηλώνει ότι το σχέδιο της έκθεσης «Παρίσι - Δελχί - Βομβάη» ανταποκρίνεται στην ανάγκη «έκφρασης της καλλιτεχνικής παγκοσμιοποίησης. Ο βασικός μας προβληματισμός είναι να παρουσιάζουμε στο Παρίσι (σταυροδρόμι της τέχνης), εκθέσεις, αφιερώματα που δείχνουν τον πολιτισμό άλλων χωρών, ιδέες, τάσεις, αναζητήσεις, οράματα και εξελίξεις των εικαστικών τεχνών στον κόσμο».

Δεκάδες ιστορικοί τέχνης, επίτροποι μουσείων, κοινωνιολόγοι, πολιτειολόγοι, φιλόσοφοι, ανθρωπολόγοι από τις δύο χώρες, συνεργάστηκαν αντλώντας έμπνευση από τα έργα των καλλιτεχνών. Η σημαντική τους προσφορά είναι αποτέλεσμα πολυετών αναζητήσεων και ανταλλαγής ιδεών σε συναντήσεις που έγιναν στην Ινδία και τη Γαλλία.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογικοί χώροι
Βόλτα με θέα τα μνημεία
Βιβλίο
Ο έρωτας εις θάνατον
Από τη Βαϊμάρη στην Google
Μυθιστορήματα για βραβείο
Εικαστικά
Mother India
Θέατρο
Τότε και τώρα
Μουσική
Ριμές διαμαρτυρίας
Ροκ στα ερείπια
Ο δικός μας Καζαντζίδης
Τα ρεκόρ μιας εποχής
Συνέντευξη: Μαρζιάνε Σατραπί
«Θέλω αλήθειες, όχι ριάλιτι»
Συνέντευξη: Μόνικα Μπελούτσι
«Είμαι ένας πολύ ιδιωτικός άνθρωπος»
Άλλες ειδήσεις
Το αντίθετο του ιστορικού μυθιστορήματος