Έντυπη Έκδοση

Βιβλίο

ΤΑΞΙΔΙ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ

ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

«Εξοδος προς την Καππαδοκία»

(εκδ. Ροδακιό)

ΔΕΚΑ άνθρωποι ξεκινούν από την Αθήνα για ένα ταξίδι στην Καππαδοκία: ένα έξω καρδιά, αγαπημένο ζευγάρι εμπόρων κωνσταντινουπολίτικης καταγωγής (η Χρυσούλα και ο Διαμαντής), ένα ζευγάρι γιατρών που ουσιαστικά έχουν πάψει να επικοινωνούν (η Δήμητρα και ο Αγησίλαος), μια αμερικανο-ιρλανδέζα με λεσβιακές τάσεις κι ένας έλληνας αρχιτέκτονας με τάσεις φυγής (η Εμιλι και ο Αντώνης, παλιοί συμφοιτητές), ένας νεαρός μετανάστης από την Τουρκία με την μικροαστή σύζυγό του (ο Αχμέτ και η Αγγελική), μια μοναχική, διαζευγμένη Αθηναία (η Λητώ) κι ένας φιλόλογος-πανεπιστημιακός που συμπληρώνει το εισόδημά του ως αρχηγός εκδρομών (ο Γεράσιμος).

Οι περισσότεροι βλέπουν το ταξίδι σαν ένα διάλειμμα από την καθημερινότητά τους. Κάποιοι έχουν συνδέσει τον τόπο με τις μνήμες της παιδικής τους ηλικίας, άλλοι ανυπομονούν να τον εξευρενήσουν πρώτη φορά. Για όλους, ωστόσο, αυτή η δεκαήμερη εξόρμηση θα λειτουργήσει ως έναυσμα για ενδοσκόπηση και γι' αυτογνωσία, καθώς θα τους φέρει κάμποσες φορές αντιμέτωπους με τον «άλλο» τους εαυτό. Κι η περιπέτειά τους γίνεται δική μας μέσα από το βιβλίο της Στέλλας Παναγιωτοπούλου «Εξοδος προς την Καππαδοκία», ένα πολυφωνικό, λεπτοκεντημένο και ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα που μόλις εκδόθηκε από το «Ροδακιό».

Ιδού πώς η Παναγιωτοπούλου πιάνει να συστήσει έναν από τους βασικούς ήρωές της, τον Γεράσιμο. «Μετά από τόσα χρόνια διδασκαλίας», γράφει, «κάθε φορά που αντικρίζει το ακροατήριο ιδρώνει ο σβέρκος του. Δεν ξέρει να χαλαρώνει. Και δεν θυμάται να έκανε ποτέ διακοπές, τουλάχιστον τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ταξικός ψυχαναγκασμός! Δεν έχει δικαίωμα σε διακοπές και δεν μπορεί να σταματήσει όση επιτυχία κι αν γευτεί. Γιατί απλούστατα, η επιτυχία μπορεί να εξανεμιστεί, όπως ένα ωραίο όνειρο με τον ήχο του ξυπνητηριού. Η μόνη βεβαιότητά του είναι η στέρηση. Ολα τα άλλα είναι φευγαλέα. Αυτό δεν μπορούν να το καταλάβουν οι φίλοι του οι αστοί»...

Τα στοιχεία ταυτότητας των συνταξιδιωτών δίνονται σιγά σιγά, καθώς η ομάδα προχωρεί στα βάθη της Ανατολίας, με αφορμή τ' απρόοπτα του ταξιδιού. Οι εθνικές και κοινωνικές καταβολές τους, οι σχέσεις που άφησαν πίσω τους κι εκείνες που συνεχίζουν να διατηρούν, η καταπιεσμένη τους σεξουαλικότητα ή ο πληθωρικός τους ερωτισμός, τα συμπλέγματα ανωτερότητας ή κατωτερότητας που τους διακατέχουν, το μοντέλο ζωής που ακολούθησαν και το οποίο κάποιοι τώρα αμφισβητούν, όλα φανερώνονται μέσα από σύντομα πισωγυρίσματα στο χρόνο, με φόντο αχανή, επιβλητικά τοπία, υπόγειες πολιτείες, πολυτελή και μη χαμάμ, απόμερα χωριά. Το τέλος της εκδρομής βρίσκει τους πάντες σχεδόν αλλαγμένους, έτοιμους ν' ανοίξουν και πάλι πανιά, στο ταξίδι της ζωής τους αυτή τη φορά.

Γεννημένη στην Καβάλα και με σπουδές κοινωνιολογίας και πολιτικών επιστημών στο Λονδίνο, η Στέλλα Παναγιωτοπούλου βιοπορίζεται ως δημοσιογράφος, καλύπτοντας το χώρο της υγείας. Το «Εξοδος προς την Καππαδοκία» είναι το δεύτερο βιβλίο της μετά τη νουβέλα «Τότε τον είδα για πρώτη φορά...» («Ροδακιό», 1996).

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ

ΝΑΓΚΙΜΠ

ΜΑΧΦΟΥΖ

«Λόγια του πρωινού και του σούρουπου»,

μετάφρ. Ελένη Καπετανάκη-Αγγελική Σιγούρου,

(εκδ. Καστανιώτη)

ΤΟ ΕΠΟΣ τριών οικογενειών που έζησαν στο Κάιρο, από το 1798, όταν τα στρατεύματα του Ναπολέοντα εισέβαλαν στην Αλεξάνδρεια, μέχρι τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ με τους Ισραηλινούς, το 1973, ξεδιπλώνεται στις σελίδες του βιβλίου. Το μυθιστόρημα θεωρείται ένα από τα καλύτερα και τα πιο πρωτότυπα της ώριμης περιόδου το νομπελίστα συγγραφέα και πρωτοεκδόθηκε στην Αίγυπτο το 1987.

Ο Μαχφούζ συλλέγει ιστορίες ανθρώπων και διηγείται μέσα από αυτές την ιστορία της πατρίδας του και τη σημασία του να είσαι Αιγύπτιος. Διαβάζουμε για τον Αχμάντ, «όμορφο γιο της όμορφης μάνας», ο οποίος αρρώστησε και πέθανε ξαφνικά, κάνοντας κομμάτια την ψυχή του αχώριστου φίλου του Κάσιμ. Για την Αμάνα, που ήθελε να σπουδάσει αλλά παντρεύτηκε, γέννησε, «απορροφήθηκε εντελώς από το ρόλο της μητέρας, κι εκείνος της όμορφης συζύγου άρχισε να ξεθωριάζει». Για άντρες επαναστάτες, ιδεολόγους ή οικογενειάρχες, για γυναίκες φιλότιμες, πιστές, αλλά κι ονειροπόλες...

Ο κορυφαίος συγγραφέας της Αιγύπτου εστιάζει σε ιστορίες ανθρώπων από όλες τις κοινωνικές τάξεις για να μιλήσει για το γάμο και τη σημασία του, τη θέση των γυναικών, τη μετανάστευση σε χώρες της Δύσης αλλά και την επιστροφή, τις παραδόσεις της αραβικής κοινωνίας που διαβρώνονται, τους οικογενειακούς δεσμούς που κι αυτοί αδυνατίζουν. Οργανώνει το πλούσιο υλικό του με βάση το αραβικό αλφάβητο. Κάθε κεφάλαιο έχει για τίτλο το όνομα του χαρακτήρα που σκιαγραφεί, πάντα με αλφαβητική σειρά. Ετσι οι ιστορίες γίνονται τα ιδιόμορφα βιογραφικά συνηθισμένων και ξεχωριστών ανθρώπων, γεμάτα χρώμα και ατμόσφαιρα.

Ο Ναγκίμπ Μαχφούζ, που γεννήθηκε το 1911 στο Κάιρο και πέθανε το 2006, σε όλη του τη ζωή πάλεψε κατά του αυταρχισμού και του θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Το 1988 η Σουηδική Ακαδημία τον τίμησε με Νόμπελ Λογοτεχνίας για το σύνολο του έργου του, το οποίο χαρακτήρισε πλούσιο σε αποχρώσεις, άλλοτε απόλυτα ρεαλιστικό κα άλλοτε υποβλητικό και αμφίσημο.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

«Πιο νύχτα δεν γίνεται»

(εκδ. Οξύ)

Κείμενα ποιητικά, στοχαστικά, προφητικά. Σημειώσεις για το τέλος του ανθρώπινου μύθου, από τον συνεργάτη της «Βιβλιοθήκης». Εκείνο που αναδεικνύεται και υπερασπίζεται σ' αυτή την ομάδα κειμένων ο συγγραφέας, είναι η ιδέα του φωτός στην πιο σκοτεινή εκδοχή του. «Εκεί που τα πράγματα συνεχίζονται με άπειρες δυνατότητες, μέσα στο πέπλο της νύχτας που είναι μνήμη». Και οι λέξεις «στο κέντρο μιας εποχής που φεύγει, που τελεί σε διάσταση, που αντιγράφει σκηνές. Οι λέξεις, πλήρεις αδιεξόδων. Για όσα δεν ήρθαν. Οσα ακόμη δεν βρέθηκαν...».

ΡΙΚ ΡΙΟΡΝΤΑΝ

«Ο Πέρσι Τζάκσον και η μάχη του Λαβύρινθου»

μετάφρ. Αναστασία Λαμπροπούλου

(εκδ. Πάπυρος)

Ο Πέρσι Τζάκσον, το παιδί που ανακάλυψε ότι είναι ημίθεος, γιος μιας θνητής και του θεού Ποσειδώνα, σε νέες περιπέτειες. Καθώς βρίσκεται αντιμέτωπος με τις τρομερές Εμπουσες αναγκάζεται να φύγει από το νέο του σχολείο και προσπαθεί να προστατέψει την Κατασκήνωση των Ημίαιμων, που απειλείται από τις δυνάμεις της στρατιάς του Κρόνου. Η ελληνική μυθολογία ζωντανεύει με χολιγουντιανό τρόπο στο τέταρτο βιβλίο της γνωστής σειράς που χαρακτηρίζεται από καταιγιστική δράση, πλοκή και χιούμορ.

ΠΙΕΡ-ΑΝΤΡΕ ΤΑΓΚΙΕΦ

«Τι είναι αντισημιτισμός;»

μετάφρ. Αναστασία Ηλιαδέλη, Ανδρέας Πανταζόπουλος (εκδ. Εστία)

Ποιες ιδέες, ποια πάθη και ποια συμφέροντα γεννούν και αναζωπυρώνουν το μίσος κατά των εβραίων; Ποια είναι τα βασικά αντισημιτικά στερότυπα και πώς αναπαράγονται; Ποια μορφή παίρνει ο αντισημιτισμός στις μέρες μας; Ο γάλλος φιλόσοφος, πολιτειολόγος και ισοτρικός ιδέων, με αυτό το πρόσφατο δοκίμιό του (Δεκέμβριος 2010), παρουσιάζει πυκνά και ολοκληρωμένα το ιστορικό, φιλοσοφικό και πολιτικό πανόραμα της γέννησης, της ανάπτυξης και της θεματικής του αντισημιτισμού.

ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ

«Απαντα»

(εκδ. Ζήτρος)

Το έργο αυτό, που εντάσσεται στη σειρά «Αρχαίοι Συγγραφείς», επιχειρεί να δώσει τις δέουσες απαντήσεις για την αξιολόγηση του έργου του λεγόμενου «σκοτεινού» φιλοσόφου της αρχαιότητας. Ο τόμος έχει συντεθεί με τη συνεργασία τριών επιστημόνων, δύο ομότιμων καθηγητών, του Τάσου Φάλκου-Αρβανιτάκη και του Θεόδωρου Μ. Χριστίδη, και του φιλόλογου Θεόδωρου Μαυρόπουλου. Ο πρώτος προλογίζει και μεταφράζει τα αποσπάσματα που αφορούν το έργο του Ηράκλειτου, ο δεύτερος (ειδικός σχολιαστής των ηρακλείτειων αναφορών στον άνθρωπο, στη ζωή και στο σύμπαν), συνθέτει ένα περιεκτικό επίμετρο και ο τρίτος μεταφράζει τη μελέτη και τα πλούσια σχόλια του άγγλου μελετητή WKC Guthrie.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Ατζέντα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογικοί χώροι
Βόλτα με θέα τα μνημεία
Βιβλίο
Ο έρωτας εις θάνατον
Από τη Βαϊμάρη στην Google
Μυθιστορήματα για βραβείο
Εικαστικά
Mother India
Θέατρο
Τότε και τώρα
Μουσική
Ριμές διαμαρτυρίας
Ροκ στα ερείπια
Ο δικός μας Καζαντζίδης
Τα ρεκόρ μιας εποχής
Συνέντευξη: Μαρζιάνε Σατραπί
«Θέλω αλήθειες, όχι ριάλιτι»
Συνέντευξη: Μόνικα Μπελούτσι
«Είμαι ένας πολύ ιδιωτικός άνθρωπος»
Άλλες ειδήσεις
Το αντίθετο του ιστορικού μυθιστορήματος