Έντυπη Έκδοση

Ναυτιλιακό έμφραγμα με το Ρωσικό Νηογνώμονα

ΤΟ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ αλαλούμ που προκαλεί η διάσπαση του άλλοτε ενιαίου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και η πλήρης έλλειψη συνεννόησης και συντονισμού μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων αναδύθηκαν με όλη τους τη... μεγαλοπρέπεια στην επιφάνεια την περασμένη εβδομάδα, με αφορμή την ακινητοποίηση δεκάδων πλοίων που διέθεταν αμφισβητούμενης εγκυρότητας πιστοποιητικά επιθεώρησης από τον Ρωσικό Νηογνώμονα.

Γύρω από την υπόθεση εξελίσσεται έντονο διπλωματικό και ναυτιλιακό-επιχειρηματικό παρασκήνιο, ενώ καταγράφονται τα πρώτα σοβαρά προβλήματα από τη διακοπή λειτουργίας του Ελληνικού Νηογνώμονα, ο οποίος -σύμφωνα με στελέχη της αγοράς- συνδέεται και με την επιδίωξη του ισχυρού κλαμπ ξένων νηογνωμόνων (AJIAX) να θέσουν εκτός αγοράς τους μικρότερους και λιγότερο ισχυρούς.

Το κυβερνητικό αλαλούμ αποτυπώθηκε στις διαφορετικές ανακοινώσεις των δύο συναρμόδιων υπουργείων, από τα οποία το ένα (Προστασίας του Πολίτη) έκανε λόγο για «πλαστά» πιστοποιητικά και το άλλο (Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας) για «μη έγκυρα» («false» ανέφερε η αρχική ανακοίνωση).

Από κοντά και το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, το οποίο δεν εξέδωσε ούτε μία ανακοίνωση, παρότι το θέμα αφορά κυρίως μικρά τουριστικά πλοία που πραγματοποιούν ημερήσιες εκδρομές και από την αιφνιδιαστική τους ακινητοποίηση ταλαιπωρήθηκαν χιλιάδες Ελληνες και ξένοι τουρίστες σε όλη τη χώρα, ενώ έμειναν χωρίς πελατεία εκατοντάδες επιχειρήσεις μικρών νησιών. Σύμφωνα με τον γ.γ. Θαλασίων Υποθέσεων, Ν. Λίτινα, με τον οποίο επικοινώνησε η «Οικονομία», ο αριθμός των πλοίων (που έχουν ακινητοποιηθεί) φθάνει ήδη τα 74, από τα οποία τα 23 είναι ακτοπλοϊκά, ενώ τα υπόλοιπα ημερόπλοια τουριστικά σκάφη.

Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες των πλοίων, η ζημιά για τις μικρές επιχειρήσεις είναι πολύ μεγάλη, καθώς ακυρώνονται ουσιαστικά όλες οι κρατήσεις που είχαν για το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου, στο οποίο η επιβατική κίνηση εξελίσσοταν θετικά. Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι οι χαμένες κρατήσεις ίσως ξεπεράσουν συνολικά τις 500.000.

Η υπόθεση οφείλεται ουσιαστικά στα «απόνερα» της διακοπής λειτουργίας του Ελληνικού Νηογνώμονα στα τέλη του περασμένου Αυγούστου. Ολα αυτά τα πλοία είχαν επιθεωρηθεί και πιστοποιηθεί από αυτόν, αλλά τα πιστοποιητικά τους έληγαν τον περασμένο Οκτώβριο. Ομως, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες των πλοίων, κανείς από τους άλλους αναγνωρισμένους νηογνώμονες, στους οποίους απευθύνθηκαν, δεν δέχθηκε να αναλάβει την επιθεώρησή τους.

Στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς εξηγούν ότι οι «μεγάλοι» νηογνώμονες κάνουν επιλογή πελατείας και προτιμούν τα μεγάλα και μικρής ηλικίας πλοία, από την επιθεώρηση και πιστοποίηση των οποίων κερδίζουν φυσικά πολύ περισσότερα. Αντίθετα, για τα ημερόπλοια το κόστος πιστοποίησης κυμαίνεται μεταξύ 17.000 και 35.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθός τους. Ετσι, οι ιδιοκτήτες δεν είχαν βρει νηογνώμονα μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, λίγο πριν ξεκινήσει η τουριστική σεζόν.

Καυτά ερωτήματα

Οπότε απευθύνθηκαν στον Ρωσικό Νηογνώμονα, ο οποίος εκπροσωπείτο μέχρι πρόσφατα στην Ελλάδα από την εταιρεία RS Hellas Ltd, με υπεύθυνο τον Αντώνη Πετρίδη. Η RS Hellas έλεγξε τα πλοία, εισέπραξε προκαταβολές και χορήγησε προσωρινά πιστοποιητικά, καθώς -όπως υποστήριξε- τα κανονικά θα έρχονταν στη συνέχεια από την έδρα του Ρωσικού Νηογνώμονα στην Αγία Πετρούπολη. Από αυτό το σημείο εγείρονται πολλαπλά ερωτήματα, καθώς:

*Ο Ρωσικός Νηογνώμονας ανανέωσε μόλις πριν από λίγες μέρες (25 Αυγούστου) τη συμφωνία εκπροσώπησής του στην Ελλάδα από την RS Hellas Ltd (όπως επιβεβαίωσε στην «Οικονομία» ο γ.γ. Θαλασίων Υποθέσεων, Γ. Λίτινας), αλλά την ακύρωσε στις 31 Αυγούστου.

*Καταγγελίες για την RS Hellas είχαν φθάσει στο υπουργείο Ανάπτυξης από την περασμένη άνοιξη, ωστόσο η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων ενέκρινε αμέσως τα πιστοποιητικά του Ρωσικού Νηογμώμονα, που κατέθεσαν οι ιδιοκτήτες των πλοίων. Κι αυτό, καθώς τα πλοία ελέχθηκαν και από αρμοδίους της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων.

*Ακινητοποιήθηκαν ακόμα και καινούρια πλοία, των οποίων τα πενταετή πιστοποιητικά κλάσης από τον Ελληνικό Νηογνώμονα βρίσκονταν ακόμη σε ισχύ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Ναυτιλία και ακτοπλοΐα
Σχετικά θέματα: Ακτοπλοΐα
Τώρα τρέχουν για την πιστοποίηση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Κρίση χρέους
Διαπραγματεύσεις με την πλάτη στον τοίχο
Χάνοντας το μέτρο με τα μέτρα!
Για φέτος και του χρόνου
Σε «καταστολή» τα ελληνικά ομόλογα
Μέγκενη πιέσεων επιβολής
Χτυπήματα σε μετοχές και ομόλογα εν μέσω τρομοσεναρίων
Χωρίς «λίπος» οι μισοί Ελληνες
Τι κερδίζει και τι χάνει η Ελλάδα
Συγκρατημένη αισιοδοξία για την ανταλλαγή ομολόγων
Ακτοπλοΐα
Ναυτιλιακό έμφραγμα με το Ρωσικό Νηογνώμονα
Τώρα τρέχουν για την πιστοποίηση
Απελευθέρωση επαγγελμάτων
Ανοίξτε τώρα όλα τα κλειστά επαγγέλματα
Κανένας περιορισμός για τη λειτουργία εταιρειών
Η «κίτρινη φυλή» στο... μονοπάτι του πολέμου
Νομικό κενό για άδειες και αυθαίρετα
Διεθνείς αγορές
Καθρέφτης του προβληματισμού ο DAX
Επενδύσεις
Με fast track η νέα γερμανική κατοχή
Επιδοτήσεις
Το ΕΣΠΑ σκοντάφτει στις τράπεζες
Η μαύρη λίστα με τις επιδοτήσεις - «φαντάσματα»
Επιχειρήσεις
Ο ζυθοποιός που εμφιάλωσε την... ομηρική παράδοση
Business μεταξύ... φίλων στη Σελόντα
Κτηματαγορά
Χαμένοι στο λαβύρινθο των ακινήτων
Ευνοϊκές ρυθμίσεις μόνο για τους έχοντες
ΟΠΑΠ
Η ηλεκτρική καρέκλα του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΠΑΠ
Τράπεζες
Τράπεζες σε νευρική κρίση