Έντυπη Έκδοση

Η τέχνη της προκήρυξης

Μια περιήγηση στα μονοπάτια όπου η τέχνη διασταυρώνεται με την ιδεολογία και η εικαστική, κυρίως, δημιουργικότητα με την πολιτική διεκδίκηση αποτελεί η έκθεση με τίτλο «Στα περιθώρια της τέχνης. Δημιουργία και πολιτική στράτευση», στις αίθουσες του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Βαρκελώνης (MACBA).

Πάνω από 230 έργα από συνολικά 150 καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων οι Αντρέ Μπρετόν, Ντιέγκο Ριβέρα, Πολ Ελιάρ, Πέδρο Ρομέρο, έχουν συγκεντρωθεί από τους επιμελητές αυτής της έκθεσης. Πρόκειται για βιβλία, περιοδικά, φυλλάδια, αφίσες και άλλες καλλιτεχνικές εκτυπώσεις της περιόδου 1933 έως 2008, έργα στα οποία η καλλιτεχνική δημιουργία τέθηκε με ξεκάθαρο τρόπο στην υπηρεσία της πολιτικής διαμαρτυρίας.

Η μεγάλη χρονική περίοδος που καλύπτει η έκθεση στο MACBA μοιάζει με μια ιδιότυπη ιστορική αναδρομή στις σημαντικότερες πολιτικές και κοινωνικές συγκρούσεις και διεκδικήσεις από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα. Από τον πόλεμο του Βιετνάμ και τον Μάη του '68 μέχρι το ομοφυλοφιλικό κίνημα και τον πόλεμο στο Ιράκ.

* Από τα πιο σπάνια κομμάτια που εκτίθενται, είναι οι αφίσες της πολιτικής οργάνωσης των Μαύρων Πανθήρων, του δυναμικού κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα των Αφροαμερικανών που έδρασε τις δεκαετίες '60-'70. Τα μέλη της ομάδας που σχεδίαζαν τις αφίσες διατηρούσαν την ανωνυμία τους θέλοντας να βεβαιωθούν πως στο επίκεντρο της προσοχής θα βρίσκονταν αποκλειστικά τα μηνύματά τους ενάντια στην αστυνομική βία.

* Την ίδια εποχή, στη Λατινική Αμερική, οι καλλιτέχνες στρέφονταν σε μια ιδιαιτέρως δημιουργική χρήση της γλώσσας, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν επιδέξια τη λογοκρισία και τον κυβερνητικό έλεγχο. Μία τακτική που συχνά τους οδηγούσε στην οπτική ποίηση και τα λογοπαίγνια. Ενα παράδειγμα τέτοιων τεχνασμάτων είναι το σλόγκαν: «Arroje aqui todo lo que corrompe» («Πετάξτε εδώ οτιδήποτε διεφθαρμένο»), τυπωμένο από την αργεντίνικη κολεκτίβα «Grupo Escombros» πάνω σε μία μαύρη σακούλα σκουπιδιών, η οποία συνόδευε το 1993 το περιοδικό-κουτί «Biopsia 2» του Εντ-γκάρντο Αντόνιο Βίγκο.

* Ο επισκέπτης της έκθεσης μπορεί να περιηγηθεί, επίσης, σε μία ευρεία γκάμα περιοδικών τέχνης και πολιτικού ακτιβισμού, όπως το «Konkret», μια επαναστατική αριστερή έκδοση, που άρχισε να κυκλοφορεί στους κύκλους των γερμανικών πανεπιστημίων το 1961. Αρχισυντάκτης του «Konkret», το οποίο αυτοπροσδιοριζόταν ως ένα «ανεξάρτητο πολιτιστικό και πολιτικό περιοδικό», δεν ήταν άλλη από την Ούλρικε Μάινχοφ.

Τέλος, στην έκθεση περιλαμβάνονται και πιο πρόσφατα έργα από τη δεκαετία του 1980 μέχρι σήμερα, που αντικατοπτρίζουν στην τέχνη σύγχρονα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, όπως η οικολογία, η μάχη κατά του AIDS, η περιθωριοποίηση των ομοφυλοφίλων και ο αποκλεισμός των μεταναστών, η αντίδραση στο σύγχρονο καπιταλισμό και την παγκοσμιοποίηση, καθώς και οι εκρηκτικές διαμαρτυρίες κατά του πολέμου στο Ιράκ και των φυλακών του Γκουαντάναμο. Προσφιλή μέθοδο των σύγχρονων καλλιτεχνών αποτελεί η επιδέξια αλλοίωση επίσημων εγγράφων και συμβόλων, όπως τα διάτρητα από σφαίρες δολάρια του Σάμαραλ στο έργο «Bang, bang, bang: 3 billetes». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Σχετικά θέματα: Εικαστικά
Τάλεντ σόου για εικαστικούς
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Παντελής Βούλγαρης
«Καμιά παράταξη δεν ζήτησε συγνώμη»
1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου
Χρώμα στους δρόμους
Ντοκιμαντέρ
Ζωντανός, στο σχοινί
22ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Πενήντα χρόνια με κομμένη την ανάσα
Μουσική
Ενας σολίστ από τη Σουηδία
Kind of Miles
«Η τζαζ θα βρει νέους δρόμους»
Κινηματογράφος
Η Αγρία Οικογένεια
Μπαλέτο
Η «Ζιζέλ» στη Θεσσαλονίκη
Το Bollywood στην "Κ.Ε."
Οι Ινδοί ξανάρχονται
Μιούζικαλ
Τραγουδώντας στη βροχή...
Συνέντευξη: Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Εκείνος κι εκείνη
Εικαστικά
Τάλεντ σόου για εικαστικούς
Η τέχνη της προκήρυξης
Εκθεση φωτογραφίας
«Μη σκέφτεσαι: μόνο τράβα!»
Υπουργείο Πολιτισμού
Στην παγίδα των stage
Ζωγραφική
Οι ιέρειες του σουρεαλισμού
Φωτογραφία
Φωτογραφίζοντας τη φαντασία
Βιβλίο
Νέα πρόσωπα, νέες σελίδες
Το «ποντίκι» που βρυχάται
«Το Βυζάντιο είναι πολύ παρεξηγημένο»