Έντυπη Έκδοση

Φωτογραφίζοντας τη φαντασία

Οι σουρεαλιστές ήθελαν να «αλλάξουν τη ζωή», αλλά είχαν καταλάβει ότι η αλλαγή περνάει από την αλλαγή της όρασης. Ο Αντρέ Μπρετόν πίστευε ότι «με τη δύναμη των εικόνων και με τον καιρό θα μπορούσε ο σουρεαλισμός να εκπληρώσει πραγματικές επαναστάσεις» κι ότι «με την επανεφεύρεση των τρόπων δημιουργίας τους οι σουρεαλιστές θα μπορούσαν να εισάγουν νέα μέσα καλλιτεχνικής παραγωγής με τη δύναμη των εικόνων».

Η φωτογραφία είχε μεγάλη θέση στις δραστηριότητες της ομάδας τους και στις ανταλλαγές τους. Ηταν πηγή έμπνευσης, απεικόνισης στα δημοσιεύματά τους και πλαισίωνε έργα ζωγραφικής ή γλυπτικής στις εκθέσεις τους.

Το Κέντρο Πομπιντού παρουσιάζει μία μεγάλη έκθεση με τις φωτογραφίες των σουρεαλιστών, με τον τίτλο «Η ανατροπή των εικόνων». Τετρακόσιες φωτογραφίες και εκατό ντοκουμέντα εκτίθενται σε εννέα τμήματα με διακόσμηση από παραμορφωτικούς καθρέφτες. Κάθε μία από τις εννέα αίθουσες της έκθεσης προτείνει, με βάση ένα κοινό θέμα, τη διασταύρωση των φωτογραφικών εργασιών και των διαφορετικών εφαρμογών. Συγκεντρώνει ένα πανόραμα από τις ωραιότερες φωτογραφίες των Μαν Ρέι, Χανς Μπέλμερ, Κλοντ Κάχουν, παρουσιάζει άγνωστα έργα φωτο-μοντάζ των Αντρέ Μπρετόν, Πολ Ελιάρ, Αντονέν Αρτό και φωτογραφίες ξένων σουρεαλιστών.

Παράλληλα, επιδιώκει να βρει τη σχέση των τελευταίων με τους σοσιαλιστές. Γι' αυτό η διαδρομή ξεκινάει από το τμήμα «συλλογική δράση», που παρουσιάζει την ιστορία της σοσιαλιστικής ομάδας μέσα από στιγμιότυπα των κοινών τους εκδηλώσεων. Δεύτερο θέμα είναι «το θέατρο χωρίς λόγο», που δείχνει σκηνοθεσίες των σουρεαλιστών που εκφράζουν το θέατρο του παραλόγου, παρωδία, ερωτισμό, καυστική σάτιρα. Το τρίτο τμήμα περιλαμβάνει φωτογραφίες από καθημερινές σκηνές του δρόμου.

Η πόλη γίνεται για τον σουρεαλιστή καλλιτέχνη προνομιούχος χώρος για την ανάδυση ενός φανταστικού μοντερνισμού. Μανεκέν, βιτρίνες, τυχαία στιγμιότυπα απεικονίζονται σαν θαυμάσια εικονικά ευρήματα. Μια άλλη αίθουσα είναι αφιερωμένη στο μοντάζ φωτογραφιών και κολάζ. Βλέπει κανείς ένα καλειδοσκόπιο από εικόνες και ευρηματικές συνθέσεις.

Το τμήμα «Εσωτερικό μοντέλο» μυεί τον επισκέπτη στο μυστήριο του πνεύματος. Οι φωτογραφίες παρουσιάζουν διάφορες μορφές εμπειριών, ψυχολογία, ύπνωση, παραψυχολογία, μαντεία, εκφράζουν «Αλ-ληγορίες της ψυχής» ή «Φαντασιώσεις πνευματισμού».

Πολλές φωτογραφίες του Αντρέ Μπρετόν και του Ζορζ Μπατάιγ παρουσιάζονται στο τμήμα «Εικονογραφικές παρορμήσεις». Μια επιγραφή προειδοποιεί το θεατή ότι θα δει σκηνές που μπορεί να τον σοκάρουν. Και πράγματι, βλέπει βίντεο και φωτογραφίες με εικόνες συνουσίας, με γκρο πλαν γεννητικών οργάνων σε δράση. Οι ρεαλιστικές εικόνες μεταμορφώνονται ανάλογα με το βλέμμα του καθενός, προκαλούν έλξη ή απέχθεια.

Το τμήμα «Αυτόματη γραφή» μάς δείχνει πολυάριθμες τεχνικές και πρακτικές στη φωτογραφία. Ενώ η «ανατομία της εικόνας» χειρίζεται τον τρόπο με τον οποίο ο φωτογράφος μπορεί να χρησιμοποιήσει το ανθρώπινο κορμί για να εκφράσει τον «Παροξυσμό της ομορφιάς». Φωτογραφίες από γυμνά, έκφραση της αισθητικής αλλά επίσης της βίας και του πόνου.

Η έκθεση τελειώνει με μία αίθουσα αφιερωμένη στην «Καλή χρήση του σουρεαλισμού» και εξερευνά την απήχηση της σουρεαλιστικής φωτογραφίας στη διαφήμιση και τη μόδα. Πράγματι, τη δεκαετία του '30 τα περιοδικά μόδας μετατρέπονται σε εργαστήρια εκλαΐκευσης του σουρεαλισμού. Λίγο μετά η διαφήμιση οικειοποιείται το λεξιλόγιό του για να εντυπωσιάσει και να δελεάσει το πλατύ κοινό. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Παντελής Βούλγαρης
«Καμιά παράταξη δεν ζήτησε συγνώμη»
1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου
Χρώμα στους δρόμους
Ντοκιμαντέρ
Ζωντανός, στο σχοινί
22ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Πενήντα χρόνια με κομμένη την ανάσα
Μουσική
Ενας σολίστ από τη Σουηδία
Kind of Miles
«Η τζαζ θα βρει νέους δρόμους»
Κινηματογράφος
Η Αγρία Οικογένεια
Μπαλέτο
Η «Ζιζέλ» στη Θεσσαλονίκη
Το Bollywood στην "Κ.Ε."
Οι Ινδοί ξανάρχονται
Μιούζικαλ
Τραγουδώντας στη βροχή...
Συνέντευξη: Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Εκείνος κι εκείνη
Εικαστικά
Τάλεντ σόου για εικαστικούς
Η τέχνη της προκήρυξης
Εκθεση φωτογραφίας
«Μη σκέφτεσαι: μόνο τράβα!»
Υπουργείο Πολιτισμού
Στην παγίδα των stage
Ζωγραφική
Οι ιέρειες του σουρεαλισμού
Φωτογραφία
Φωτογραφίζοντας τη φαντασία
Βιβλίο
Νέα πρόσωπα, νέες σελίδες
Το «ποντίκι» που βρυχάται
«Το Βυζάντιο είναι πολύ παρεξηγημένο»