Έντυπη Έκδοση

Τη Δευτέρα η πρεμιέρα του έργου των αφών Κούφαλη «Ολη η πόλη το κουβεντιάζει»

Αντιρατσιστική κατάδυση στο Υπόγειο

«Η πραγματικότητα μας διέψευσε. Μας αιφνιδίασε, γιατί ήρθε και κούμπωσε στο θεατρικό μας. Ναι μεν θέλαμε να γράψουμε ένα σύγχρονο έργο, αλλά δεν θέλαμε να είναι ρεαλιστικό», διαπιστώνει ο Κωνσταντίνος Κούφαλης για το «Ολη η πόλη το κουβεντιάζει», το τελευταίο έργο που συνέγραψε με τον αδελφό του Αντώνη (ο τίτλος είναι ο ίδιος με την πετυχημένη στήλη τους στη Σαββατιάτικη «Ε» ) και κάνει πρεμιέρα τη Δευτέρα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης μαζί με το «Μεσάνυχτα σε έναν τέλειο κόσμο» του Αλέξη Σταμάτη.

Νίκος Αρβανίτης και Λουκία Πιστιόλα, οι αντιήρωες που στρατολογούν άνεργους νέους για την «καταγραφή» όλων των μεταναστών Νίκος Αρβανίτης και Λουκία Πιστιόλα, οι αντιήρωες που στρατολογούν άνεργους νέους για την «καταγραφή» όλων των μεταναστών Τα δύο θεατρικά αποτελούν την έναρξη του κύκλου παρουσίασης οχτώ κατά παραγγελία φρεσκογραμμένων έργων από την ιστορική σκηνή. Τη σκηνοθεσία του έργου των Κούφαλη, που αφορμή έχει τα Δεκεμβριανά του 2008, υπογράφει ο Θοδωρής Γράμψας.

Ενα ταξίδι

«Τρακαρισμένοι και αμήχανοι» δηλώνουν ο Αντώνης και ο Κωνσταντίνος Κούφαλης, για τη συνεργασία τους με το Θέατρο Τέχνης «Τρακαρισμένοι και αμήχανοι» δηλώνουν ο Αντώνης και ο Κωνσταντίνος Κούφαλης, για τη συνεργασία τους με το Θέατρο Τέχνης «Ημασταν θεατές ακούσιοι μιας καταστροφής που ρήμαζε το κέντρο της Αθήνας», λένε οι συγγραφείς. «Και είχαμε παραδοθεί σε μια πυρκαγιά χωρίς τέλος». Προσπαθώντας να κατανοήσουν «πώς φτάσαμε ώς εδώ» σχεδόν αυτόματα γεννήθηκε ο πυρήνας του θεατρικού, που, όπως λένε, κατ' αρχάς ακουμπάει στο παράλογο. Μάλιστα κάποιοι που το διάβασαν διέκριναν αμέσως ομοιότητες με το «Παιχνίδι της Σφαγής» του Ιονέσκο, που πάντως δεν είχαν οι Καβαλιώτες συγγραφείς διαβάσει. Κάνοντάς το, εκ των υστέρων, βρήκαν ομοιότητες «στον τρόπο που αφηγούμαστε τη φρίκη». Οι ίδιοι, ωστόσο, επισημαίνουν συγγένειες με την «Καρδιά του Σκότους» του Τζόζεφ Κόνραντ. «Το έργο μας είναι μια κατάδυση στην "Καρδιά του σκότους", ένα ταξίδι», υποστηρίζουν.

Κι όμως, τα πάντα εκτυλίσσονται σε ένα διαμέρισμα, όπου οι θεατές παρακολουθούν τη σύγκρουση δύο ζευγαριών «διαφορετικών τάξεων και ιδεολογιών», την ώρα που έξω από το παράθυρο η πόλη σίεται από μια αντιρατσιστική διαδήλωση μεταναστών και συμπαθούντων αυτών. «Γιατί η κατανόησή μας μειώνεται όσο το χρώμα του άλλου σκουραίνει;», ρωτάνε οι αδελφοί Κούφαλη μέσω του έργου.

Σταδιακά και σχεδόν αναπόφευκτα η σύγκρουση που μαίνεται έξω από το διαμέρισμα εισβάλλει και εντός του. Το ζευγάρι των μεσηλίκων, ένας χειρουργός (Νίκος Αρβανίτης) και μια ιδιοκτήτρια γραφείου ειδικευόμενου στην ανάπλαση εξωτερικών χώρων (Λουκία Πιστιόλα), προσλαβάνει δύο νέους (Ιωάννα Κανελλοπούλου και Αυγουστίνος Κούμουλος) για διαφορετικό, πιο νοσηρό λόγο από αυτόν που προφασίζονταν αρχικά και δεν ήταν παρά το δόλωμα για να στρατολογήσουν απελπισμένους ανέργους σε μια ρατσιστική εκστρατεία, που αφορά την καταγραφή όλων των μεταναστών της επικράτειας, «έναν προς έναν, άνδρες, γυναίκες, παιδιά, σκυλιά, τόσα». Το σχέδιό τους προβλέπει να τους περάσουν ατσάλινο δαχτυλίδι, μια ηλεκτρονική ταυτότητα, η οποία θα επιτρέπει στους μετανάστες «να κινούνται, να αθλούνται να εργάζονται, σε περιορισμένη ακτίνα». Αν βγουν έξω από αυτή; Θα συλλαμβάνονται και θα απελαύνονται. Ενα μελλοντολογικό, αρρωστημένο σενάριο που, ωστόσο, σε λιγότερο γκροτέσκα εκδοχή, δεν απέχει πολύ από πολιτικές ευνομούμενων δυτικών κοινωνιών.

Αθελά τους οι αδελφοί Κούφαλη συνέγραψαν το πιο πολιτικό, μέχρι σήμερα, θεατρικό τους. Διότι, όπως λένε απενοχοποιημένοι, σε μια εποχή που έχει γίνει σημαία και θεατρικό must η πολιτική, «δεν μας αρέσει το πολιτικό θέατρο. Το θέατρο του Μπρεχτ, όσο κι αν έχει επανέλθει στην επικαιρότητα, έχει παρέλθει. Εμείς αυτό που πάντα κάνουμε είναι να ανιχνεύουμε τις ανθρώπινες ψυχές. Ειδικά εκείνες που ακροβατούν μεταξύ φωτός και σκιάς. Πάντοτε είμαστε στην πλευρά των αδυνάτων». Στο συγκεκριμένο «έργο των απέλπιδων», όπως το χαρακτηρίζουν, η «τύχη δεν ευνοεί τους "μικρούς"».

Ο Κωνσταντίνος, ενεργός φαρμακοποιός, και ο Αντώνης, εν ενεργεία δικηγόρος, συχνά απ' την επαγγελματική ζωή τους αντλούν τα εναύσματα, τη συγγραφική πρώτη ύλη τους. «Ειδικά οι διανυκτερεύσεις στο φαρμακείο είναι τρομερές», αποκαλύπτει ο Κωνσταντίνος. «Κατά τη διάρκεια της νύχτας περνά όλη η πινακοθήκη των ανθρώπων που έχουν πραγματική ή πλασματική ανάγκη, απ' το τζάνκι που συνέλαβε η αστυνομία μέχρι την αφηρημένη μάνα που ξέχασε να αγοράσει το γάλα του παιδιού της». Ολο το βράδυ αγοράζονται τρία είδη: πιπίλες, προφυλακτικά και depon.

Ο Αντώνης την ώρα που τον αναζητούσαμε βρισκόταν στο Εφετείο, όπου δικαζόταν μία υπόθεσή του. Ενώ αγόρευε στη διπλανή αίθουσα ακούστηκε η κραυγή «να ψοφήσετε όλοι!». Οι πάντες πάγωσαν, μας μεταφέρει. Την περασμένη είχε συγκλονιστεί με την ειλικρινή μαρτυρία μιας πόρνης.

- Πώς αισθάνεστε που περνάτε το κατώφλι του Θεάτρου Τέχνης, όχι ως θεατές, αλλά ως συγγραφείς;

«Είμαστε τρακαρισμένοι και αμήχανοι, επειδή είναι ένα θέατρο που παρακολουθούμε από παιδιά και έχουμε απόλυτη επίγνωση της ιστορίας του και του ρόλου που έπαιξε στο σύγχρονο ελληνικό έργο. Αν δεν υπήρχε ο Κουν και το Υπόγειό του δεν γνωρίζουμε ποια θα ήταν η μοίρα του Κεχαΐδη, του Καμπανέλλη, της Αναγνωστάκη, του Σκούρτη και τόσων άλλων. Αν, λοιπόν, εμείς μέσα από αυτό το κάλεσμα που έκανε το θέατρο, για να γιορτάσει την είσοδο στην 8η δεκαετία της ζωής του, φανούμε στο κατ' ελάχιστο συνεχιστές αυτών των μεγάλων δραματουργών, τότε θα είμαστε οι ευτυχέστεροι άνθρωποι του κόσμου. Μην ξεχνάμε, θα κριθούμε με τα έργα εφτά ισάξιων δημιουργών. Το ότι ανοίγουμε εμείς την αυλαία είναι και φοβιστικό αλλά και πάρα πολύ διεγερτικό».

**«Ολη η πόλη το κουβεντιάζει». Κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο Υπόγειο, από τις 14 του μήνα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Παραστάσεις
Θέατρο
Συγγραφείς/Συγγράμματα
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Θεατρικό στέκι η πλατεία Βικτωρίας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Στην Καναδή Munro το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Ρυάκια γυναικείας ευαισθησίας
Θέατρο
Αντιρατσιστική κατάδυση στο Υπόγειο
Θεατρικό στέκι η πλατεία Βικτωρίας
Τηλεόραση
Χρεοκοπία λόγω ΕΡΤ
Φεστιβάλ
Τέχνη στους σκοτεινούς δρόμους
Κι αυτά
«Δεν ζει ο άνθρωπος, ζει το έργο του»
Κι εκείνα
Και μαθήματα υποκριτικής
«Χαραγμένες ζωές»
Αρχαιολογικά μαθήματα
TV & Media
Η «κλειστή» ΕΡΤ κερδίζει θεατές
Για την υγεία
Φινάλε «Gossip Girl»