Έντυπη Έκδοση

Ερωτήσεις για την κλοπή της αστραπής και για τον κλέφτη μάγο

Βιβλία για παιδιά που ψάχνουν

**Καμίλα ντε Λα Μπεντογιέρ, Κάθριν Τσέιμπερς, Κρις Οξλεϊντ

Το πρώτο μου βιβλίο ερωτήσεων και απαντήσεων

Ζώα, επιστήμες, ιστορία, διάστημα, ο πλανήτης μας

μτφρ.: Αγγελική Χαρίσκου

εκδόσεις Αγκυρα, σ. 512, 23,50 ευρώ

Ο καλύτερος τρόπος να μάθεις τη ζωή είναι ανακαλύπτοντάς τη. Να αφήσεις όλες τις αισθήσεις σου ελεύθερες. Να έρθεις σε επαφή με τη φύση, και όσα έχει δημιουργήσει ο άνθρωπος. Το να δεις από κοντά τα χρώματα, τα σχήματα, είναι η καλύτερη ανταμοιβή για μάτια. Οταν νιώσεις τον αέρα να σε διαπερνά, τις ευωδιές της φύσης να ποτίζουν το περιβάλλον, απογειώνεται η όσφρηση. Οταν ακούς την «ορχήστρα» των ζώων και τους χτύπους της καθημερινότητας, δικαιώνεται η ακοή. Οταν αγγίζεις βελούδο, χαϊδεύεις ένα ζώο, ένα τριαντάφυλλο, ακουμπάς την καρδιά σου, ξέρεις γιατί σου δόθηκε η αίσθηση της αφής. Οι πρώτες τροφές, τα πρώτα φιλιά βρίσκουν τη γεύση σου. Η απ' ευθείας γνώση όμως είναι εξαιρετικά δύσκολη κι επίπονη διαδικασία. Υπάρχει λοιπόν ένα κενό που μας βρίσκει από την παιδική μας ηλικία. Το πρώτο μου βιβλίο ερωτήσεων και απαντήσεων έρχεται να μικρύνει την απόσταση με το ξεκίνημα της πορείας μας. Επιχειρεί να φέρει τον ατελείωτο έξω κόσμο κοντά στον δικό μας. Να τον διευρύνει και να δούμε πιο καθαρά τα σύνορά του.

Στην ουσία δεν έχουμε να κάνουμε μ' ένα συνηθισμένο βιβλίο. Οι εκδόσεις «Αγκυρα» προσφέρουν μια ιδιαίτερη, μικρή, παιδική εγκυκλοπαίδεια. Η μέθοδος για τη μετάδοση της γνώσης είναι πολύ απλή. Μόνον έτσι θα γίνει κατανοητή και τα παιδιά θα ξεκινήσουν την εξερεύνησή τους. Η διαδικασία ερώτηση-απάντηση είναι άκρως αποτελεσματική. Εδώ όμως δεν είναι άμεση η μετάβαση από τον έναν πόλο στον άλλο. Η κάθε ερώτηση ανοίγει δρόμους που μπορούν να περπατηθούν εύκολα. Οι συγγραφείς προσπάθησαν να «χαμηλώσουν» τη σκέψη και να επιστρέψουν στην αρχή. Εκεί που προσπαθούσαν να βρουν τις δικές τους απαντήσεις. Εκεί που πρωτοπερπάτησαν και μεγάλωσαν.

Οι τομείς που αναπτύσσονται αφορούν: ζώα, επιστήμες, ιστορία, διάστημα, τον πλανήτη μας. Από την ανάγνωση διαπιστώνουμε ότι έχει γίνει προσεκτική, ενδελεχής έρευνα. Ο,τι θα μπορούσε να δημιουργήσει απορία, έχει καταγραφεί. Ενα μεγάλο «γιατί;» διατρέχει κάθε σελίδα, κάθε ενότητα. Το μοναδικό είναι πως το ερώτημα επιστρέφει για να ξεκινήσει νέα διαδικασία. Η επανάληψη θα ήταν κουραστική, όμως όταν μαθαίνεις είναι ο καλύτερος τρόπος για να εμπεδωθεί η γνώση. Ετσι, γίνεται πλήρης καταγραφή. Πραγματικό, εντατικό ξεσκόνισμα. Κάθε πιθανή και απίθανη ερώτηση βρίσκει την απάντησή της. Οταν το σύνολο των ερωτημάτων απαντηθεί, έρχεται το κουίζ. Το μυαλό ακονίζεται και δεν σκουριάζει.

Αυτή είναι η στρατηγική για να φυλακιστεί (όσο είναι δυνατόν βέβαια) η πολυπόθητη και απαραίτητη γνώση. Η γραφή δεν μπορεί παρά να είναι απλή. Οχι απλοϊκή. Τα παιδιά που ξέρουν να διαβάζουν χρειάζονται βοήθεια να εξελιχθούν. Οι λέξεις και οι περιγραφές γίνονται άμεσα κατανοητές. Η επεξήγηση όμως είναι σύντομη και περιεκτική. Η λήψη της εκάστοτε πληροφορίας είναι ξεκούραστη και η επεξεργασία γρήγορη. Επειδή όμως ένα βιβλίο γεμάτο λέξεις δεν θα έθελγε τα παιδιά, υπάρχει πλούσια εικονογράφηση. Με παιχνιδιάρικη διάθεση, ξεκάθαρα σχήματα, έντονα χρώματα, μπορούν να ταιριάξουν τα γραμμένα με τα εικονιζόμενα. Συνδυάζεται, λοιπόν, η διασκέδαση με τη μάθηση. Το πρώτο μου βιβλίο ερωτήσεων και απαντήσεων θα λειτουργήσει μετέπειτα ως άτυπος οδηγός για την περιπέτεια της εμπειρίας. Η κατάλληλη προετοιμασία για την άμεση επαφή με τη ζωή και τα πλάσματά της.

**Rick Riordan

Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι

Η κλοπή της αστραπής

μτφρ.: Αναστασία Λαμπροπούλου

εκδόσεις Πάπυρος, σ. 450

Η αρχαία ελληνική μυθολογία δεν μπορεί να αγνοηθεί από τους καλλιτέχνες. Είναι τέτοια η δύναμή της, που αποτελεί ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Εχει όλα τα στοιχεία για να καθηλώσει και να ενθουσιάσει. Παράλληλα, δίνεται στους σημερινούς δημιουργούς η δυνατότητα να την αναπλάσουν. Να της δώσουν τωρινά γνωρίσματα που θα την κάνουν ακόμη πιο εντυπωσιακή. Βέβαια, δεν είναι εύκολο να μεταφέρεις έναν αρχαίο μύθο στο παρόν. Μπορεί να σε «καταπιεί». Να σου τσαλακώσει την εικόνα και να χαλάσει την υστεροφημία σου. Η υπερβολή γαργαλάει τον συγγραφέα και αντί να προεκτείνει λίγο, ξεχειλώνει την ιστορία και γίνεται γραφική. Παρασύρεται από το πλούσιο υλικό που έχει και χάνει το μέτρο. Εκεί βρίσκεται και το μυστικό. Στην ισορροπία. Να ακουμπήσει το σύγχρονο όσο χρειάζεται το φανταστικό, το μυθικό. Στόχος είναι να μείνει άθικτη η βάση. Ακόμη και τα παραμύθια έχουν κάποιες σταθερές.

Το βιβλίο Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι. Η κλοπή της αστραπής είναι το αποτέλεσμα της αγάπης του Rick Riordan για τους ελληνικούς μύθους. Δεν είναι κάτι πρωτάκουστο φυσικά. Τα πολιτιστικά επιτεύγματα της χώρας μας επιδρούν παγκόσμια. Η επαφή του ξένου με κάτι διαφορετικό από την κουλτούρα του, τον κάνει θαυμαστή του νέου. Ο Αμερικανός συγγραφέας «γέννησε» τον Πέρσι Τζάκσον και τις περιπέτειές του στην προσπάθειά του να αφηγηθεί τη μυθολογία στον γιο του Haley. Μάλιστα, ο κεντρικός ήρωας παρουσιάζεται με το πρόβλημα της δυσλεξίας και της ελλειμματικής προσοχής, όπως και το παιδί του. Το εκπληκτικό είναι ότι ο Haley ζήτησε από τον πατέρα του να φτιάξει κάτι καινούριο με τους ίδιους χαρακτήρες. Η επιθυμία ενός μικρού παιδιού έγινε η αφορμή για τον σύγχρονο Ηρακλή.

Πρόκειται για το κρυφό αίτημα του συγγραφέα. Πολύ θα ήθελε να δει τον γιο του να έχει τη δύναμη του μυθικού χαρακτήρα. Να έχει το σθένος να ξεπεράσει τα προβλήματα του. Το γεγονός ότι διαβάζουμε εφηβική λογοτεχνία δεν μας εκπλήσσει. Η ατμόσφαιρα και τα χαρακτηριστικά των ηρώων διεισδύουν πιο εύκολα στην παιδική ψυχή. Δεν φιλτράρονται από την ενήλικη λογική και καχυποψία. Ορθώς, λοιπόν, επιλέγει να απευθυνθεί στους μικρούς εφήβους. Πάντα συνάρπαζε ο ημίθεος Ηρακλής που τα βάζει με τους θεούς του Ολύμπου. Δεν είναι όμως μόνον αυτό. Υπάρχει αναφορά και στον μύθο του Προμηθέα, που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς. Εδώ έχει κλαπεί ο κεραυνός του Δία. Ο Πέρσι κατηγορείται για την κλοπή και πρέπει μόνος του να επιτελέσει τον δικό του άθλο (να βρει τον πραγματικό ένοχο και να αποτρέψει έναν πόλεμο που θα καταστρέψει τον δυτικό πολιτισμό).

Οπως προαναφέραμε, το μέτρο κάνει τη διαφορά. Ο Riordan δεν διαλύει αυτό που βρήκε. Κρατά την πρώτη ύλη και μετά προχωρά στη δική του μυθιστορία. Ναι, δεν είμαστε στην Ελλάδα, αλλά στις ΗΠΑ. Ναι, οι θεοί δεν κατοικούν στον Ολυμπο. Το θάρρος και η γενναιότητα του ημίθεου κατοικούν στο σώμα του Πέρσι Τζάκσον. Μαζί με τους φίλους του, Γκρόβερ και Αναμπεθ, παλεύει με μυθικά τέρατα (Μέδουσα, Εχιδνα, Χίμαιρα) που είναι αποφασισμένα να τον εμποδίσουν. Παράλληλα, διατηρείται η προβληματική σχέση γιού και πατέρα. Οπως ο Ηρακλής δεν είχε επαφή με τον Δία, έτσι και ο Πέρσι πρέπει να συνεννοηθεί με τον Ποσειδώνα, τον οποίο δεν έχει συναντήσει ποτέ. Η σειρά Ο Πέρσι Τζάκσον και οι Ολύμπιοι περιλαμβάνει πέντε βιβλία και οι εκδόσεις Πάπυρος έχουν τα δικαιώματα της ελληνικής έκδοσης. Επιπλέον, η εταιρεία παραγωγής «20th CENTURY FOX» θα τα μεταφέρει στον κινηματογράφο. Η παγκόσμια πρώτη για την Κλοπή της αστραπής έχει προγραμματιστεί για τις 18 Φεβρουαρίου 2010.

**Βασίλης Παπαθεοδώρου

Αλφα

εκδ. Καστανιώτη, σ. 144, 9,41 ευρώ

«Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο», κατά τον μεγάλο ρώσο λογοτέχνη Φιοντόρ Ντοστογέφσκι. Τολμώντας να τον παραφράσουμε θα λέγαμε: «Η ομορφιά των νέων ανθρώπων θα σώσει τον κόσμο». Ο Βασίλης Παπαθεοδώρου γι' αυτούς μιλάει στο βιβλίο του Αλφα. Γράφει για τα νιάτα και είναι αισιόδοξος. Δεν είναι ψυχρός ο λόγος του. Γίνεται ένα με τα παιδιά και στις σελίδες νιώθεις τη φρεσκάδα, την ορμή και την οργή τους. Γρήγορα, αλλά καθόλου πρόχειρα, μας αναπτύσσει την ιστορία του. Ο συγγραφέας καταγράφει το παρόν, στοχάζεται το πρόσφατο παρελθόν και καρτερεί το μέλλον.

Το Πολυτεχνείο είναι ο τόπος γραφής. Εκεί γράφεται το μυθιστόρημα. Αυτό είναι που ρίχνει το μελάνι στο χαρτί. Αυτό ενεργοποίησε τα αισθήματα και τα αντανακλαστικά του γράφοντος, που ενώνει δύο περιόδους σε όσα συμβολίζει μια μέρα: η 17η Νοεμβρίου. Η εικόνα του τανκ να εισβάλλει στον ιερό χώρο του ιδρύματος έχει παγώσει στη μνήμη μας. Με την ελευθερία της μυθοπλασίας προσπαθεί να ερμηνεύσει τι προηγήθηκε, και το άγνωστο «χθες» συναντά το ξεχαρβαλωμένο «σήμερα». Ο κεντρικός ήρωας είναι ο Αλέξης. Εφηβος, σ' ένα «καθωσπρέπει» καθεστώς. Εφηβος, σ' ένα αδιάφορο, κυνικό, επιθετικό περιβάλλον. Την οικογένεια, το σχολείο, την κοινωνία των μεγάλων. Οι αντιστάσεις, καλά κρυμμένες. Επιδίδεται σε βία μόνο για πλάκα. Αδιαφορεί για εκδίκηση. Είναι χτυπημένος εσωτερικά και γλείφει τις πληγές του. Εικόνα του καιρού μας, και ας θέλουμε να την αγνοήσουμε. Η σύνδεση με τον Νοέμβριο του 1973 γίνεται με τον αναμενόμενο τρόπο. Την ιδέα των φίλων του να μετάσχουν στην επέτειο της εξέγερσης. Να λάβουν μέρος με τον τρόπο που τους έχουν μάθει. Τον χαβαλέ και σύγκρουση για διασκέδαση. Τα ψήγματα πληροφοριών που έχουμε για την κατάσταση μέσα στον χώρο τότε, αρκούν για να σχηματοποιηθεί η ζωή τις ώρες του εγκλεισμού. Η παραμονή όμως των νεαρών δεν αφορά μόνο τους παλιούς, αλλά και τους τωρινούς. Οι βανδαλισμοί στις εγκαταστάσεις δεν αναφέρονται στη γενιά της ανατροπής. Εδώ, μπλέκεται και η πολύ πρόσφατη επικαιρότητα (1995). Η μείξη όμως δεν αποπροσανατολίζει. Ο Παπαθεοδώρου ταξινομεί τα στοιχεία και τις εικόνες που έχει πλάσει στο μυαλό του.

Η αγριότητα, η ένταση, μονοπωλούν, μέχρι τη στιγμή που το όνειρο, η φαντασία, κάνουν την εμφάνιση τους. Η ομορφιά βρίσκεται παντού και σε βρίσκει. Ενα άγαλμα με το όνομα Αγάπη θα σώσει τον Αλέξη. Η ήρεμη δύναμη της τέχνης θα ξεκλειδώσει την ψυχή του και θα τον κάνει δραπέτη της άχαρης ζωής του. Η επαφή τους γίνεται ξαφνικά και κάπως απότομα, εντούτοις κρατά τη συνοχή και τον ρυθμό της ιστορίας. Ετσι και αλλιώς, ξαφνικά μας βρίσκουν τα καλά. Η δημιουργία εδράζεται στο αναπάντεχο του μυαλού και της στιγμής. Το γλυπτό ζωντανεύει στο μυαλό του εφήβου. Η επιθυμία του να φύγει, να σωθεί από το πνιγηρό τοπίο που τον περιβάλλει, μεγάλη. Μαζί με το άγαλμα πετάνε και από ψηλά διακρίνουν το ωραίο, το αληθινό. Για να μην πλατειάσει ο συγγραφέας, εναλλάσσει γρήγορα το ονειρικό με το πραγματικό. Σε ανύποπτη στιγμή του τελευταίου, ο μεταμορφωμένος νέος συναντά τις φοιτήτριες της Σχολής Καλών Τεχνών που έφτιαξαν την Αγάπη. Ξέρει πια ότι θα χαράξει νέα πορεία. Η αφετηρία όμως θα είναι στις μέρες του '73 και σε κάποιες που ακολούθησαν. Η σημαία υψώνεται, ένας φοιτητής σκοτώνεται. Η σημαία καίγεται. Το άσυλο καταλύεται. Ο Αλέξης γλιτώνει τον φίλο του Μάριο, όμως δεν θα σώσει και την Αγάπη. Μόνο το κεφάλι της κρατά και κλαίει που δεν έσωσε την ομορφιά. Αυτός την έλαβε και σώθηκε. Ρεαλισμός, συμβολισμός, λυρισμός, για τη γέφυρα που ενώνει εποχές.

**Ανδριανή Γκότση

Οταν ο καθρέφτης... εκδικείται

εικονογράφηση: Αιόλια Τάκου

εκδόσεις γράμμα, σ.63, 10 ευρώ

Το μεγαλύτερο πρόβλημα των παιδιών στην εφηβική ηλικία είναι η ανασφάλεια. Οι αλλαγές που γνωρίζουν, βιώνουν, πολλές. Κυρίως στο σώμα τους. Φοβούνται, αγωνιούν και ψάχνουν, αναζητούν το τέλειο. Δεν υπάρχει όμως, αφού είναι πολλοί οι καθρέφτες που κοιτούν. Η Ανδριανή Γκότση γράφει για τα κορίτσια και τους πολλούς, παραπλανητικούς κατοπτρισμούς.

Η Αννα μεγαλώνει και αφήνει σιγά σιγά την αθωότητα. Διανύει το στάδιο της μεταμόρφωσης σε γυναίκα. Η εξωτερική ομορφιά αντανακλάται στον καθρέφτη που πήρε από την αγαπημένη της γιαγιά. Οταν τον εγκαταλείπει και νιώθει σίγουρη για το κάλλος της, έρχεται η τιμωρία. Το είδωλο που βλέπει, την εξαπατά. Σταματά να τρώει, μέχρι που κινδυνεύει η ζωή της. Λίγο πριν από την οριστική ασχήμια βρίσκει τον εαυτό της. Η ζεστασιά των φίλων βοηθάει. Η μυθοπλασία της Ανδριανής Γκότση, αποδίδει με τον καλύτερο τρόπο το πρόβλημα της ψυχογενούς ανορεξίας. Ευαίσθητο, αληθινό.**Τζ. Κ. Ρόουλινγκ

Ο Χάρι Πότερ

και ο ημίαιμος πρίγκιψ

μτφρ.: Καίτη Οικονόμου

εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 672, 25 ευρώ

Ο ήρωας που έγινε λατρεία για τα παιδιά της εφηβικής και προεφηβικής ηλικίας. Η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ κατάφερε να συνδυάσει την παιδική ανησυχία, τη μαγεία, την παράδοση του παραμυθιού με την περιπέτεια. Κινηματογραφική αφήγηση, δράση και πολλά ανθρώπινα στοιχεία. Το φανατικό κοινό του Χάρι Πότερ δεν θα απογοητευτεί. Ο έκτος χρόνος στη Σχολή Χόγκουαρτς προμηνύεται εκρηκτικός. Με αγωνία αναμένεται η έβδομη και τελευταία ιστορία του μικρού μάγου.

**Σάρα Πρίνιας

Ο κλέφτης μάγος

μτφρ.: Χαρά Γιαννακοπούλου

εκδόσεις Πατάκη, σ. 328, 14,50 ευρώ

Η ψευδαίσθηση και οι υπεράνθρωπες δυνάμεις, βασικά γνωρίσματα και σ' αυτό το παιδικό βιβλίο. Η Σάρα Πρίνιας δημιουργεί έναν πανέξυπνο, πολυμήχανο και ακαταμάχητο ήρωα, τον Κον. Μια μαγική πέτρα θα αλλάξει για πάντα τη ζωή του και θα δώσει το έναυσμα για μια εκρηκτική, μαγική περιπέτεια. Ο κλέφτης μάγος έχει αγαπηθεί σ' όλο τον κόσμο. Εξαιρετικές οι περιγραφές της δημιουργού και θαυμάσια η πλοκή.

**Ευγένιος Τριβιζάς

Οι δραπέτες της σκακιέρας

εικόνες: Ράνια Βαρβάκη

εκδόσεις Καλέντης, σ. 112, 29 ευρώ

Ο Ευγένιος Τριβιζάς είναι ο καλύτερος παραμυθάς του καιρού μας. Σε κάθε έργο του το αποδεικνύει. Οι δραπέτες της σκακιέρας είναι ένα ποιητικό παραμύθι που παρασύρει μικρούς και μεγάλους. Δυο πιόνια σκακιού ερωτεύονται. Το άσπρο και το μαύρο γίνονται πολύχρωμα. Χαρούμενος, ρομαντικός ρυθμός, για τον έρωτα που είναι παντού.

**Κυρία Ανρί Ντε Λα Βιλ Ντε Μιρμόν

Τα δώρα των Χριστουγέννων

μτφρ.: Βίκη Δέμου

εικόνες: Εφη Λαδά

εκδόσεις Αγκυρα, σ. 152, 14,16 ευρώ

Δύο ιστορίες που δεν γίνονται ποτέ κουραστικές, ούτε διδακτικές, γιατί κουβαλούν μια αδιαμφισβήτητη αλήθεια: το υπερφυσικό «κακό» των παραμυθιών, οι μάγισσες και οι μοχθηρές νεράιδες, δεν είναι τίποτα μπροστά στην κακία, την έλλειψη θέλησης, τη λιγοψυχία που συναντάει κανείς στην πραγματική ζωή.

Το λαίμαργο μυρμήγκι

εικονογράφηση: Αιόλα Τάκου

εκδόσεις γράμμα, σ. 29, 10 ευρώ

Η αντίθετη πλευρά του προηγούμενου. Από την ανόητη νηστεία, στην παράλογη λαιμαργία. Η συγγραφέας όμως διαλέγει διαφορετικό μυθοπλαστικό πεδίο. Δεν χρησιμοποιεί κάποιο αγόρι ή κορίτσι. Δημιουργεί ένα κλασικό παραμύθι. Με ωραία αρχή και όμορφο, διδακτικό τέλος.

Η επιλογή πέντε μυρμηγκιών είναι εξαιρετική. Οι μικροί, ακούραστοι εργάτες απέναντι σε κάτι ξένο, τη λαιμαργία. Ο Φαγάνας είναι το παράξενο μυρμήγκι. Δεν είναι αδύνατο, όπως τα υπόλοιπα, αλλά ευτραφές και γεμάτο όρεξη. Η παρέα του, όμως, αντιπροσωπεύει την πλευρά που όλοι γνωρίζουμε για τα μικροσκοπικά πλάσματα. Είναι δυνατά (Ηρακλής), έξυπνα (Σπίρτος), κυνηγοί (Ρουθουνής), και εγωιστές, αφού όταν θέλουν κάτι, κάνουν τα πάντα γι' αυτό (Γκρίνιας). Οταν βρίσκουν πεταμένη μεγάλη ποσότητα φαγητού, ο Φαγάνας δοκιμάζεται. Η λαιμαργία τον υποτάσσει και η φωλιά του κινδυνεύει. Εχει σφηνώσει και δεν μπορεί να βγει. Οι φίλοι του τον βοηθάνε να κάνει δίαιτα και να βγει από την αποθήκη όπου έχει σφηνώσει. Αλληγορία για τη φιλία και την εγκράτεια.

**Τα παιδιά διαβάζουν τη Βίβλο

επιμέλεια: Καίτη Χιωτέλλη

εικονογράφηση: Μάρθα Καπετανάκου-Ξυνοπούλου

εκδόσεις Ελληνική Βιβλική Εταιρία, σ. 310, 20 ευρώ

Το συγκεκριμένο βιβλίο θα μπορούσε να βρίσκεται σε κάθε σχολική βιβλιοθήκη. Οι επιτελείς του έργου εκφράζουν με τον καλύτερο τρόπο την επιθυμία της Εκκλησίας να έρθει κοντά στο ποίμνιό της. Και μόνο που σκέφτηκαν να απευθυνθούν στα παιδιά, είναι σημαντικό. Οπως αναφέρεται και στον πρόλογο: «Αυτή η εικονογραφημένη έκδοση στόχο έχει να εξοικειώσει τα παιδιά με τον πλούτο αυτόν». Η αναφορά γίνεται για τη Βίβλο, «το βιβλίο των βιβλίων». Σημαντικό ρόλο σ' αυτό πρέπει να παίξουν γονείς και δάσκαλοι, αφού είναι ο μόνος δίαυλος που έχουν τα παιδικά μυαλά. Στο συγκεκριμένο έργο η εικονογράφηση έχει ξεχωριστή θέση. Η Μάρθα Καπετανάκου-Ξυνοπούλου συμπληρώνει ιδανικά την προσαρμογή του Κειμένου. Το ιδιαίτερο είναι ότι κατανέμεται ίσος χώρος σε γραφή και εικόνα. Σωστή επιλογή, για να μη χαθεί η προσοχή του μικρού αναγνώστη. Με απλό και κατανοητό τρόπο ταξιδεύει χαρούμενα στον κόσμο της Βίβλου.

Η δομή του βιβλίου μένει πιστή σ' αυτήν της Βίβλου. Δεν μπορεί να γίνει κι αλλιώς. Εξάλλου, ο χωρισμός σε Παλαιά και Καινή Διαθήκη εξυπηρετεί την προσπάθεια. Κατά κάποιον τρόπο γίνεται μετάφραση του ιερού κειμένου. Προσαρμογή για διαφορετικούς αναγνώστες, αφού αλλιώς λαμβάνουν το θρησκευτικό, χριστιανικό μήνυμα οι ενήλικοι κι αλλιώς τα παιδιά. Οσοι θυμούνται τη διδασκαλία του Ιησού Χριστού, γνωρίζουν ότι μόνον αυτά είναι πραγματικά αθώα. Μόνον όσοι είναι πραγματικά αγνοί μπορούν να κερδίσουν τη Βασιλεία του Θεού. Συνεπώς, το πνεύμα του βιβλίου πρέπει να είναι ξεκάθαρο, διαυγές, κρυστάλλινο και να βρει την παιδική ματιά. Για να πετύχουν οι επιμελητές τον σκοπό τους, επιλέγουν τον ελληνικό παραδοσιακό τρόπο. Τη χαρούμενη εξιστόρηση που προσφέρουν τα παραμύθια. Το συγκεκριμένο ύφος είναι η ραχοκοκαλιά για να ειπωθεί η πιο γνωστή ιστορία του κόσμου. Το έναυσμα του «μια φορά και έναν καιρό» βρίσκεται και στη Βίβλο και μ' αυτό μπορεί να ξεκινήσει η αφήγηση.

Στις σελίδες της από την Παλαιά Διαθήκη ζωντανεύουν οι διηγήσεις για τη δημιουργία του κόσμου, για τον Κάιν και τον Αβελ, τον κατακλυσμό, τον Αβραάμ, τον Ισαάκ, τον Σαμψών. Σε αυτές της Καινής Διαθήκης ζούμε ξανά το γεγονός της γέννησης του Χριστού, τις παραβολές, τα θαύματα, τα πάθη και την Ανάσταση Του.

Το εγχείρημα της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας έχει κερδίσει την αποδοχή του παγκόσμιου κοινού, γεγονός που δεν μπορεί να μείνει ασχολίαστο. Θα περίμενε κανείς να βρει ανταπόκριση μόνο σε οικείο περιβάλλον (χριστιανικό), εντούτοις το βιβλίο διατίθεται και στα αγγλικά, ισπανικά, γερμανικά, ρωσικά, ρουμανικά, βουλγαρικά, σερβικά, αλβανικά και τουρκικά. Για την τουρκική μετάφραση αναφέρεται από τους υπεύθυνους της έκδοσης: «Σχεδόν έτοιμη να κυκλοφορήσει και η μετάφραση στα τουρκικά από τη Βιβλική Εταιρία στην Κωνσταντινούπολη, με πρόλογο του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου».

**Chen Jiang Hong

Το μαγικό άλογο του Χαν Γκαν

μτφρ.: Κατερίνα Φράγκου

εικονογράφηση: Chen Jiang Hong

εκδόσεις Αερόστατο, σ. 38, 14,40 ευρώ

Η ζωγραφική είναι το απόσταγμα του εσωτερικού και εξωτερικού μας κόσμου. Μαγεύει, υποτάσσει, ομορφαίνει τη ζωή μας. Το μαγικό άλογο του Χαν Γκαν αναφέρεται σ' έναν μύθο. Ο Χαν Γκαν ήταν εξαίρετος ζωγράφος αλόγων. Τόσο ζωντανών, που έπρεπε να είναι δεμένα για να μη φύγουν από το χαρτί. Σπουδαία ιστορία, μοναδική εικονογράφηση.

Εδώ δεν έχουμε απλώς ένα παραμύθι, αλλά έναν δυνατό μύθο που χάνεται στα βάθη των αιώνων. Η πολιτισμική διαδρομή της Κίνας είναι τεράστια και σε μεγάλο βαθμό βασίζεται στο διηνεκές του χρόνου, στο άπειρο. Πλάσματα που φτιάχνει η φαντασία κυριαρχούν, μαγεύουν. Η πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου φαίνεται να γοητεύεται από το άγνωστο, το αχανές της πιο δυνατής σταθεράς. Της εξέλιξης της ζωής. Σ' αυτό το απέραντο πεδίο αναπτύχθηκαν και αναπτύσσονται εξωπραγματικές, επιβλητικές, καταστάσεις του μυαλού. Οι Κινέζοι μεγεθύνουν καθετί, δίνοντας του κολοσσιαία διάσταση. Ετσι κι εδώ. Το μαγικό άλογο είναι κάτι φανταστικό, απολύτως ταιριαστό όμως στη φιλοσοφία του λαού. Κάθε τέτοια ιστορία έχει βάση την εκτός ανθρωπίνων ορίων προσπάθεια. Ο εκάστοτε ήρωας συνήθως είναι κάποιος μη αρεστός, αδύναμος, που δεν φαίνεται ότι μπορεί να κάνει κάτι σπουδαίο. Η μοίρα όμως του δίνει όσα δεν έχουν οι άλλοι. Ο Χαν Γκαν δεν αποτελεί εξαίρεση. Του αρέσει να ζωγραφίζει, όμως δεν έχει την πολυτέλεια να κάνει κάτι τέτοιο. Πρέπει να δουλέψει για να βοηθήσει τη φτωχή οικογένειά του. Μια στιγμή όμως αρκεί. Στο σπίτι του διάσημου ζωγράφου Βανγκ Βέι φτιάχνει στην άμμο δύο άλογα που ήταν δεμένα. Μοιάζουν τόσο ζωντανά τα δημιουργήματά του που καθηλώνουν. Το μοτίβο είναι ίδιο. Ενας αρχαίος μύθος. Ο ήρωας που τον «ακουμπάει» η τύχη, η έμπνευση και η μάχη του καλού με το κακό. Τα έργα του Χαν Γκαν γίνονται πολεμικό εργαλείο. Η τέχνη όμως δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τη βαρβαρότητα, τον πόλεμο και γυρίζει εκεί όπου γεννήθηκε.

Στο κέντρο της Αθήνας, στην καρδιά της πρωτεύουσας υπάρχει το Σπίτι της Χαράς, χώρος αυστηρά για παιδικά βλέμματα. Εμπνευστές και δημιουργοί αυτού του χαρούμενου σπιτιού, οι εκδόσεις Αερόστατο. Εκεί δεν υπάρχουν ηλεκτρονικές παιχνιδομηχανές και πολύχρωμες κούκλες. Υπάρχει γνώση και ευτυχία γι' αυτά που θα ανακαλύψουν και θα πουν στη μαμά και στον μπαμπά.

Το παιδικό βιβλιοπωλείο (Τοσίτσα 1Α) φυλάει στα ράφια του μεγάλη ποικιλία τίτλων από όλους τους εκδοτικούς οίκους. Τα βιβλία Φυτρώνουν οι πατάτες στα δέντρα; και Οποιος τον φόβο ξεπερνά πράγματα κάνει θαυμαστά! είναι δύο μόνο από τα πολλά. Επιπλέον, διατίθενται ξύλινα, οικολογικά παιχνίδια από την Plan Toys. Πρωταρχικός σκοπός, η επαφή με το βιβλίο. Οι εικόνες θα τα μαγνητίσουν. Οταν θα βάλουν τα γράμματα σε σειρά, θα αρχίσει και η μάθηση. Ευχάριστη όμως, χωρίς κανόνες και πρέπει. Η πορεία που έχει χαραχτεί αφορά κυρίως το περιβάλλον, μια και επιθυμία είναι να βοηθήσουν στην απόκτηση οικολογικής συνείδησης.

**Ελένη Δικαίου

Τα φαντασματάκια της γυάλινης αυλής

εικονογράφηση: Δημήτρης Φουσέκης

εκδόσεις Πατάκη, σ. 196, 10,90 ευρώ

«Εγώ και ο Τιμόθεος χαζεύαμε το παιχνίδι τους κουνώντας τα κεφάλια μας με κατανόηση. "Παιδιά!" μουρμουρίζαμε μεταξύ μας. Θυμόμαστε πως στην ηλικία τους, ακόμη κι εμείς που ήμασταν πάντα τόσο υπάκουοι, τα ίδια κάναμε πάνω-κάτω. Και γέμιζε η ψυχή μας με νοσταλγία. Πολλή νοσταλγία, γιατί βλέπετε εμείς τα φαντάσματα δεν είμαστε τίποτε άλλο παρά ολόκληρα μια ψυχή». Οι ενήλικοι έχουν γίνει ολόκληροι μια ψυχή· παιδική. Νοσταλγία σώματος. Γνωρίζουν τον Στάθη και τη Βικτωρία και ανακαλύπτουν πόσο σπουδαία είναι η απλή, ανιδιοτελής φιλία. Πόσο γλυκό είναι ο άλλος να σου εξηγεί, πιέζοντας τον χρόνο του, επειδή δεν θέλει να σε κρατάει στην αναμονή και την απορία. Ο ενήλικος βλέπει ενήλικο και τρομάζει. Το παιδί βλέπει φάντασμα και το κάνει φίλο του.

**Rosa Montero

Η ιστορία του διάφανου βασιλιά

μτφρ.: Ντίνα Σιδέρη

εκδόσεις Αγκυρα, σ. 608, 19,50 ευρώ

Η ιστορία του διάφανου βασιλιά είναι ένα ασυνήθιστο ταξίδι σ' έναν άγνωστο Μεσαίωνα, που τον οσφραίνεσαι και τον αισθάνεσαι στο δέρμα. Είναι ένα παραμύθι που συγκινεί με το επικό του μεγαλείο, είναι ένα απ' αυτά τα βιβλία που δεν διαβάζονται, αλλά βιώνονται. Πρωτότυπο και δυνατό.

**Πέτρος Χατζόπουλος

Η μικρή Ρουάλα

εικόνες: Πέτρος Μπουλούμπασης

εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 88, 14 ευρώ

Η Ρουάλα μπορεί να είναι φανταστικός χαρακτήρας, όμως μοιάζει τόσο αληθινός. Ο Πέτρος Χατζόπουλος δεν μιλά για πριγκίπισσες και νεράιδες. Γράφει για ένα καθημερινό κορίτσι που είναι γεμάτο ενέργεια. Το παιδικό θράσος είναι γλυκό και χαριτωμένο. Οι ιστορίες της Ρουάλα είναι παράξενες και ξεκαρδιστικές.

Α.Π.Σ.

************

**Εύη Πίνη

Περικλής και κλασική Αθήνα

εκδόσεις Ερευνητές, σ. 48, 13,80 ευρώ

«Συγκρατούσε το λαό χωρίς να του περιορίζει την ελευθερία και δεν παρασυρόταν από το πλήθος, αλλά αντίθετα το καθοδηγούσε. Δεν προσπαθούσε να αποκτήσει δύναμη με αταίριαστα μέσα ούτε έλεγε πράγματα που δεν έπρεπε, για να γίνει ευχάριστος στον λαό, αλλά επειδή είχε κύρος μπορούσε να εναντιωθεί σε κάτι που δεν θεωρούσε σωστό και να προκαλέσει ακόμα και την οργή του λαού. Οταν έβλεπε τους Αθηναίους να είναι υπερβολικά τολμηροί από υπεροψία, τους τρόμαζε με τα λόγια του. Οταν πάλι τους έβλεπε να είναι χωρίς λόγο φοβισμένοι, τους έδινε θάρρος». Μήπως και οι επόμενες γενιές βγάλουν έναν πολιτικό αρτιμελή, που δεν προσβάλλει την ανάσα μας...

**Wendy Orr

Ταξίδι στο νησί της φαντασίας

μτφρ.: Ρένα Ρώσση-Ζαΐρη

εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 170, 8,80 ευρώ

Είναι η φυσική ροή του χρόνου. Ν' ανακαλύπτεις κάτι όμορφο και, μετά, αυτό το όμορφο να μεγαλώνει, να γίνεται διάσημο και τελικά να καταστρέφεται. Η ανακάλυψη του ωραίου ακολουθείται από τουρισμό. Ολοι αναγνωρίζουν στον εαυτό τους το δικαίωμα ν' απολαμβάνουν το ωραίο. Και πληρώνουν καλά. Και καλά καταστρέφουν. Η Νιμ έχασε τη μητέρα της εξαιτίας των Τουριστών των Τροπικών Νησιών. Τώρα ζει σ' ένα απομονωμένο νησί του Ειρηνικού με τον πατέρα της Τζακ και μαζί προστατεύουν το σπίτι τους από τα ξένα μάτια. Ενώ όλα στο νησί κυλούν ήρεμα, μια καταιγίδα έρχεται να βάλει σε κίνδυνο τη ζωή τους αλλά και το μυστικό τους.

**Χρυσάνθη Πρωτοψάλτου

Η καμηλοπάρδαλη με τις εφτά ουρές

εικονογράφηση: Ναταλία Καπατσούλια

εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, σ. 40, 10,90 ευρώ

Οταν δεν έχεις όριο στα ψώνια, αγοράζεις τόσο όσο χρειάζεται για να πήξεις ή για να χρωστάς. Η Ντέλα Καμηλοπάρδαλη, από την άλλη, απέκτησε φαγούρα. Σύμφωνα με τη Vogue, ήταν της μόδας οι ουρές. Η Ντέλα κατέληξε να ανεμίζει στον πισινό της εφτά από δαύτες. Κόλλησαν όλες τόσο καλά που δεν έλεγαν να βγουν. Τα ζώα που κατάφεραν να μην πολυγελάσουν με τα χάλια της, βάλθηκαν να τραβάνε τις εφτά ουρές, μπας και ξεκολλήσουν. Τράβα τράβα η Ντέλα σώθηκε από τη φαγούρα. Την επόμενη μέρα διάβασε στη Vogue ότι είναι της μόδας τα κολιέ με πέρλες. Κι έφυγε αμέσως για τα μαγαζιά, να γεμίσει -να πνίξει;- τον μακρύ λαιμό της. Ενα βιβλίο για τη ματαιοδοξία.

**Miriam Latimer

Η τίγρη της Εμιλυ

εικονογράφηση: Miriam Latimer

εκδόσεις Επόμενος Σταθμός, σ. 36, 12,54 ευρώ

Είσαι διαφορετική. Είσαι μια τίγρη. Είσαι η μόνη τίγρη στο σπίτι. Είσαι η μόνη τίγρη στην παρέα. Κανείς δεν σε καταλαβαίνει. Ολα σ' ενοχλούν. Δεν βρίσκεις τίποτα ενδιαφέρον. Ψάχνεις ευκαιρία για να ξετρυπώσεις την τιγρίσια σου ουρά και να τα κάνεις όλα λίμπα. Μέχρι που έρχεται στο σπίτι για επίσκεψη η γιαγιά σου. Σου αποκαλύπτει το μυστικό της. Είναι κι αυτή μια τίγρη. Ομως μια ήρεμη και χαρούμενη τίγρη. Γίνεται πρότυπό σου. Την ακούς. Γιατί κι εσύ θες να παίζεις ήρεμα και χαρούμενα. Βρίσκεις ένα ελάχιστο ενδιαφέρον. Σιγά σιγά τίποτα δεν φτάνει να σ' ενοχλεί. Πριν δεν σε καταλάβαινε κανείς και τώρα, που σε καταλαβαίνει ένας, έγιναν όλοι τίγρεις σαν κι εσένα.

Δ.Α.Δ.

**Ναταλία Γκιζέλη

Περιμένοντας τις νεράιδες

εικονογράφηση: Λίσε - Λόττε Ιβερσεν

εκδόσεις Καλέντη, σ. 36, 14 ευρώ

Η Σεμέλη είναι ένα μικρό κορίτσι που το σπίτι του είναι κοντά στο δάσος. Μέσα από τη φιλία της με τη βασίλισσα των νεραϊδών που ζει σε αυτό, μαθαίνουμε τα μυστικά του φυσικού περιβάλλοντος. Που αποτελούν σίγουρα ένα δώρο για εμάς. Με εικονογράφηση που παραπέμπει στον κόσμο των ονείρων, ένα οικολογικό παραμύθι για παιδιά.

**Daniel Napp

Ο κύριος Μπρουμ οδηγεί τρένο

εκδόσεις Αερόστατο, σ. 30, 12,5 ευρώ

Ο κύριος Μπρουμ είναι ένας αρκούδος θαρραλέος, που αγαπά την περιπέτεια. Σε αυτό το βιβλίο βάζει μπροστά ένα παλιό βαγόνι τρένου, θέλοντας να παίξει φυσικά. Και για να αποδείξει πως μπορεί να γίνει μηχανοδηγός. Πώς όμως θα το σταματήσει, τώρα που αυτό κατευθύνεται προς την παλιά κατεστραμμένη γέφυρα; Μήπως τελικά θα ήταν καλύτερα να είχε μείνει σπίτι και να παίξει με το ηλεκτρικό του τρενάκι ή να αποφασίσει τέλος πάντων να γίνει χειριστής γερανού ή ...αστροναύτης;

**Ημερολόγιο 2010

Παίζοντας με τον χρόνο

εκδόσεις Ελληνικά γράμματα, σ. 176, 16,5 ευρώ

Ενα όμορφο ημερολόγιο από τις εκδόσεις Ελληνικά γράμματα, που γυρίζουν τις σελίδες του καινούριου χρόνου μέσα από τα παιχνίδια που ανήκουν στη συλλογή του αναπληρωτή καθηγητή Ιστορίας και Πολιτικής Σκέψης στο πανεπιστήμιο της Κύπρου Κυριάκου Δημητρίου. Αυτά τα παιχνίδια, σχεδιασμένα στο χέρι, ανήκουν στις δεκαετίες '50 - '70 και αυτό αποτελεί από μόνο του ένα «κόλπο» του χρόνου και της παρούσης έκδοσης. Εμπλουτισμένο προσεκτικά με τους επιλεγμένους στίχους σπουδαίων ελλήνων ποιητών από τον ποιητή Ηλία Μέλιο.

**Συλλογικό

Το αεροπλανάκι

εκδόσεις Επόμενος Σταθμός, σ. 72, 16,72 ευρώ

Το οπισθόφυλλο μας εξηγεί:

Το βιβλίο αυτό, με το CD που το συνοδεύει, είναι αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς μαθητών όλων των τάξεων του Δημοτικού σχολείου των Μακεδονικών Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης. Τα παραμύθια, τα ποιήματα, οι ζωγραφιές, οι μελοποιημένοι στίχοι και οι μουσικές επενδύσεις που περιέχει, αναδεικνύουν με εντυπωσιακό τρόπο τις εκφραστικές δυνατότητες των παιδιών, όταν παρέχονται σ' αυτά κατάλληλα ερεθίσματα και ευνοϊκές συνθήκες για γόνιμη συνεργασία.

Πραγματικά ένα έργο γεμάτο από όμορφες παιδικές ζωγραφιές, στίχους και μελωδίες.

Σου αφήνει μια αίσθηση δημιουργική, αλλά στους μεγαλύτερους ίσως και νοσταλγική.

Α.Ν.Χ.

**Χριστουγεννιάτικες ιστορίες με φαντάσματα

διηγήματα

μτφρ.: Πάνος Τομαράς

επιμέλεια: Γιώτα Κουλουρίδου

εκδόσεις Νάρκισσος, σ. 380, 21 ευρώ

**Montague Rhodes James

Ιστορίες φαντασμάτων ενός αρχαιοδίφη

μτφρ.-σημειώσεις: Περικλής Μποζινάκης

επιμέλεια-εισαγωγή: Μαρία Γιακανίκη

εικονογράφηση: Ιουστίνη Γιαννακοπούλου,

εκδόσεις Ars Nocturna, σ. 256, 17 ευρώ

**Tim Burton

Χριστουγεννιάτικος εφιάλτης

μτφρ.: Μαρία Εξαρχου

επιμέλεια: Χάιδω Παπαβασιλείου

εκδόσεις Οξύ, σ. 44, 15 ευρώ

Το αρχαιότερο σύμβολο της φανταστικής λογοτεχνίας είναι το φάντασμα. Τέκνο του Υπνου και της Νύχτας, εμφανίζεται αρχικά στις μυθολογίες των λαών, και αργότερα στους μύθους, τους θρύλους, τις παραδόσεις και τα παραμύθια. Στη συνέχεια θα μετακομίσει στην έντεχνη λογοτεχνία. Το συναντούμε στον Ομηρο και στους Τραγικούς. Του Αχιλλέα, στον πρώτο, του Πέρση βασιλιά Δαρείου, της Κλυταιμνήστρας, του Πολύδωρου, στους δεύτερους. Στο νεότερο κλασικό θέατρο εμφανίζεται στον Σαίξπηρ, στον Γκαίτε και σε άλλους. Αργότερα, στο Κάστρο του Οτράντο, 1764, με το οποίο και εγκαινιάζεται το γοτθικό μυθιστόρημα, είναι ο βασικός πρωταγωνιστής τού εν λόγω έργου. Εκτοτε, μέχρι τις μέρες μας, το φάντασμα θα μας επισκέπτεται μέσω της λογοτεχνίας, συμβολίζοντας πάντα την «ανθρώπινη επιθυμία». «Επιστρέφει» είτε για να ολοκληρώσει ό,τι δεν πρόλαβε εν ζωή είτε για αποδώσει δικαιοσύνη ή εκδίκηση είτε, κυρίως, για να επιβεβαιώσει τη σημασία της ζωής έναντι του θανάτου. Συνοπτικά, φάντασμα ή φάσμα είναι η «ψυχή» ενός νεκρού ανθρώπου -και όχι μόνο, σύμφωνα με τη λαϊκή πρόληψη-, που κινείται στο μεταίχμιο ημέρας και νύχτας, ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι. Ανάερο, ορατό και αόρατο, υλικό και άυλο, έχοντας υπερβεί τον χρόνο, μοιάζει καταδικασμένο να περιφέρεται μέσα σε μια άχρηστη αιωνιότητα, επαναλαμβάνοντας μια άχρηστη ύπαρξη. Ή το όνειρο-είδωλο μιας μάταιης ζωής που έχει απολέσει διά παντός.

Στον τόμο που μας προτείνουν οι εκδόσεις Νάρκισσος, συστεγάζονται 20 διηγήματα που προέρχονται από την αγγλόφωνη λογοτεχνία του είδους. Κύριο χαρακτηριστικό τους, η ποικιλία της θεματικής, η κομψότητα του ύφους και η ακρίβεια στην ουσιώδη λεπτομέρεια. Πολύ φυσικό, εφόσον όλα υπογράφονται από δεξιοτέχνες του είδους. Το εξωτερικό αλλά και το εσωτερικό σκηνικό τους, η υποβλητική ατμόσφαιρα και η σωστή διαγραφή των προσώπων-χαρακτήρων, καθώς επίσης και η «ρεαλιστική» απεικόνιση του παράδοξου συμβάντος εξασφαλίζουν την ανατριχιαστική αληθοφάνειά τους. Η ποικιλία εξάλλου της θεματικής τους παρακάμπτει τη μονοτονία στην οποία υπήρχε κίνδυνος να διολισθήσει η επανάληψη του συμβόλου. Αυτή ακριβώς η ποικιλία εξασφαλίζει και το ερεθιστικό ενδιαφέρον για το επόμενο διήγημα μετά το τέλος κάθε προηγουμένου.

Ξεχωρίζουν, ωστόσο, Η άμαξα φάντασμα, της Αμέλια Μπ. Εντουαρντς, με την οποία ταξιδεύει μια χειμωνιάτικη νύχτα ένας μοναχικός κυνηγός, ο Τζέρι Μπάντλερ, του Γ. Γ. Τζέικομπς, που επανέρχεται στη Γη προκειμένου να επαναλάβει την τιμωρία του, Η ιστορία των καλικάντζαρων που έκλεψαν έναν νεκροθάφτη, του Τσαρλς Ντίκενς, που περιγράφει με χιούμορ τη δυσάρεστη εμπειρία ενός νεκροθάφτη, ο οποίος επέλεξε τη νύχτα των Χριστουγέννων για να ανοίξει έναν τάφο, το Αργότερα, της Ιντιθ Γουόρτον, από τα ωραιότερα διηγήματα του τόμου, που η εμφάνιση του φαντάσματος θα διαπιστωθεί όταν πλέον είναι αργά, Η πύλη του Παραδείσου, του Ράσελ Κερτ, την οποία θα περάσει μια βραδιά Χριστουγέννων ένας χαμένος ταξιδιώτης, Το μαγαζί των φαντασμάτων, του Γκ. Κ. Τσέστερτον, στο περιβάλλον του οποίου ο αφηγητής του συμβάντος θα συναντήσει τον Αγιο Βασίλη μεταμφιεσμένο σε Τσαρλς Ντίκενς.

Γοητευτικά, παράξενα, αλλόκοτα, υλοποιημένα όνειρα ή παραισθήσεις, τα φαντάσματα, προβολές του συλλογικού ασυνείδητου πιθανώς, σχήματα, μορφές. Σκιές της ανθρώπινης φαντασίας, μας επισκέπτονται εν φυλακαίς νυκτός, αλλά και προς το ηλιοβασίλεμα. Ψιθυρίζουν το μελαγχολικό τραγούδι τους, οι στίχοι του οποίου ενυπάρχουν στα εσωτερικά δώματα του εαυτού. Ο συγγραφέας επισκέπτεται τον μοναχικό πύργο τους και αντιγράφει τις φευγαλέες κινήσεις τους με φθινοπωρινές γραμμές, «σαν μουσική τη νύχτα μακρινή που σβήνει».

Ο άγγλος ακαδημαϊκός Μόνταγκιου Ρόουντς Τζέιμς (1862-1936) δίδαξε στο Κέμπριτζ και στο Ιτον Μεσαιωνική γραμματολογία, έγινε όμως γνωστός ως συγγραφέας διηγημάτων με φαντάσματα. Εχθρικό ή φιλικό ή απλώς ουδέτερο, εμφανίζεται και στο έργο του σπουδαίου αυτού λογοτέχνη ως αντανάκλαση μιας αινιγματικής φύσης ή μια εκδήλωση της ανθρώπινη φαντασίας, όπως ήδη προειπώθηκε. Καταφεύγοντας κυρίως στη λαϊκή δεισιδαιμονία, ο Μ.Ρ. Τζέιμς συγκεντρώνει το υλικό του από το λαϊκό τοπίο και το διαμορφώνει σε κομψής γραφής διηγήματα, που χαρακτηρίζονται για το κλασικό ύφος τους και την υπαινικτικότητα του συμβόλου, χωρίς, ωστόσο, να αποφεύγει και τη συγκεκριμένη περιγραφή του κάποιες στιγμές. Μας συστήνεται με τις Ιστορίες φαντασμάτων ενός αρχαιοδίφη, 1904, από τις οποίες ξεχωρίζουν οι: «Νούμερο 13», που αναφέρεται σε ένα δωμάτιο...φάντασμα, «Η φλαμουριά», στην οποία είναι εγκλωβισμένη μια αρχαία κατάρα, και «Ο θησαυρός του ηγούμενου», που τον φυλάει ένα παράξενο, τερατώδες, βατραχόμορφο πλάσμα.

Το Χάλογουιν, η Γιορτή των Αγίων Πάντων, που εορτάζεται στην Αμερική στις 31 Οκτωβρίου, το περίφημο Μαύρο Καρναβάλι, είναι μία από τις πλέον εντυπωσιακές, με συμβολικές και υπαρξιακές αποχρώσεις, γιορτές της. Είναι η μέρα, σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, όπου οι δυνάμεις του Κακού ξεχύνονται στη Γη. Οι κάτοικοί της για να τις εξορκίσουν και πιθανώς να τις εξευμενίσουν, αν όχι και να τις τιμήσουν κατά βάθος, ως αναπόσπαστο συστατικό της ανθρώπινης ύπαρξης, μεταμφιέζονται σε τέρατα και δαιμόνες.

Ο Τιμ Μπάρτον (1958), ο σπουδαίος βρετανός σκηνοθέτης, συγγραφέας, παραγωγός και εικαστικός καλλιτέχνης, στο έργο του οποίου συνυπάρχουν το μακάβριο με την αθωότητα, η φρίκη με την ποίηση, στο ανά χείρας πεζοτράγουδό του, που αποτέλεσε το αρχικό υλικό για την ομώνυμη εντυπωσιακή ταινία που «γύρισε» το 1993 ο Χένρι Σέλικ, εμπνέεται από την προαναφερθείσα Μαύρη Τελετή. Ο ήρωάς του, δρασκελώντας τις πύλες της τρομερής Χώρας του Χάλογουιν, βρίσκεται ξαφνικά στη χαρούμενη εορταστική και φωτεινή ατμόσφαιρα της Γιορτής των Χριστουγέννων. Αποφασίζει να οικειοποιηθεί τον ρόλο του Αϊ-Βασίλη. Τα αποτελέσματα όμως κάθε άλλο παρά θετικά αποδεικνύονται, ώσπου ο αυθεντικός Αγιος επεμβαίνει και αποκαθιστά την τάξη. Καθένας εφ' ω ετάχθη.

Ενα κομψότατο βιβλίο, διακοσμημένο με την εικαστική μαεστρία του δημιουργού τού Ψαλιδοχέρη, του Σκαθαροζούμη και της Νεκρής νύφης. Ωραιότατο δώρο, για μικρούς και μεγάλους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Η συγγραφή ως αυτο-ανάκριση
Πορθμείο για την ουσία της ύπαρξης
Παραδείσιο πρίσμα
Το πορτρέτο του Στρατηγού
Τεργέστη και άλλες πόλεις του νου
Πότε θα ξεφορτωθούμε τα φέρετρα από την πλάτη μας;
Βιβλία έξω από τη σκόνη του χρόνου
Εγελιανές εκδοχές
Βιβλία για τα Χριστούγεννα
3 βιβλία χωρίς τίτλο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Η συγγραφή ως αυτο-ανάκριση
Πορθμείο για την ουσία της ύπαρξης
Παραδείσιο πρίσμα
Το πορτρέτο του Στρατηγού
Τεργέστη και άλλες πόλεις του νου
Πότε θα ξεφορτωθούμε τα φέρετρα από την πλάτη μας;
Βιβλία έξω από τη σκόνη του χρόνου
Εγελιανές εκδοχές
Βιβλία για τα Χριστούγεννα
Βιβλία για παιδιά που ψάχνουν
3 βιβλία χωρίς τίτλο
Άλλες ειδήσεις
Η λάμπα, ο Πόε , ο Οσμπορν ή ο Αρανίτσης;
Γυρίζοντας ηφαίστεια ανάποδα
Η λογοτεχνία στον κινηματογράφο